Lättare och större PS3-modell utannonserad
Detta grundas i att resp. OS tolkar 1Kb som 1024b, medans spec. för hårddiskar är 1Kb = 1000b. Detta gäller för ALLA hårddiskar(och SSD:er).
Då borde det väll bli så att ett OS beskriver en disk som mer än vad den är, inte mindre? (Matte är inte min starka sida )
Per byte får ju ju operativet bara 1000b/1024b då.
Angående byte av hårddisk, har 80gb fat one någon gräns på gigabyten?
Har gamla 40GB-modellen som jag bytte ut till en 640GB. PS3an kände endast av 600GB av 640GB efter formatering.
Inget konstigt med det. En 1TB-disk dyker t ex upp som 931GB i en dator, och PS3:ans 60 GB står som 55GB i PS3:an om jag minns rätt, så det är inte speciellt konstigt. Min laptop med 500GB visar 116+329 = 445GB
Detta grundas i att resp. OS tolkar 1Kb som 1024b, medans spec. för hårddiskar är 1Kb = 1000b. Detta gäller för ALLA hårddiskar(och SSD:er).
Nja, det är snarare så att spec för hårddisk är oformatterad disk. Dvs antal cylindrar x antal sectorer per cylinder x antal byte per sektor.
Formattering är det operativet behöver för att lägga kataloger till filer med filnamn och tidstämplar för modifierat, behörighet om vem som har rätt att ändra i filen, var på disken sektorerna som utgör data finns, alla foldrar osv.
Så diffen formatterat och oformatterat kan inte lagra datainnehållet om man säger, utan allt därikring.
Är det så? Formateringen står väl ändå inte för hela differensen?
För att citera min 1,5TB-disk här brevid mig:
1MB = 1,000,000bytes / 1GB = 1,000,000,000 bytes.
Actual accessible capacity may vary from advertised capacity due to formatting, partitioning of the hard drive, as well as due to your computer's operating system.
Så jag skulle nog säga att det är lite av båda.
Är det så? Formateringen står väl ändå inte för hela differensen?
Jo, det är det.
Det är nog t.o.m så att det är oformatterade cylindrar som är specade, inte sektorer ens som jag skrev. Alltså strikt hur många bits en cylinder rymmer delat med 8, ggr antal cylindrar.
Varje sektor kräver utrymme emellan, med egen checksumma och annan numrering för att controllern skall kunna hitta sektorerna.
Det är väl vanligt med 1024 byte i sektorstorlek, som är lagom kompromiss för att inte få läsfel för ofta så man måste vänta en hel rotation av disken för att läsa igen.
Sedan är varje sektor del av en cluster av kanske 8, men det tror jag inte tar mer utrymme i sig. En cluster är minsta allokeringsenhet oavsett hur lite data en fil består av.