Microsofts Xbox Live-policy avslöjad

Robot
Microsofts Xbox Live-policy avslöjad

Kan vägra sälja spel som dyker upp hos konkurrenterna (Playstation Network, t ex) först.

#microsoft, #sony, #limbo, #lara-croft-and-the-guardian-of-light


Inaktiv
Microsofts Xbox Live-policy avslöjad

Bra jobbat av Microsoft...stäng ute spel för konsumenterna.

Jävla idioter.

Medlem

Hur blir det då med PES 12 demot till 360 då?

För det demot har ju kommit till PS3 och PC men inte 360. Skulle komma om en månad eller så till 360 ju.

Medlem

Blir allt vanligare. Tycker det kan vara bra. Men då ska det gå åt båda hållen. En grupp spelare ska inte behöva vänta bara för att ett företag vill vifta på kuken inför alla.

Medlem
Skrivet av Vorheece:

Blir allt vanligare. Tycker det kan vara bra. Men då ska det gå åt båda hållen. En grupp spelare ska inte behöva vänta bara för att ett företag vill vifta på kuken inför alla.

Jag gör mitt bästa för att förtränga denna metafor.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Siken:

Hur blir det då med PES 12 demot till 360 då?

För det demot har ju kommit till PS3 och PC men inte 360. Skulle komma om en månad eller så till 360 ju.

"annars förbehåller sig Microsoft möjligheten att vägra publicera spelen."

Betyder inte att de vägrar att publicera spelen till allt.

Hårt men rättvist. Varför skulle dom INTE kräva att spelen är lika bra till deras plattform?

Medlem

Urk, hatar sådant. Varför måste de bråka om spelen så? Om ett PSN-spel säljer bra på PS3 så är det ju bra som reklam när samma spel väl ska säljas över XBLA typ. Njae, vet inte vad jag ska tycka om det här, kan ju sluta dåligt för Microsoft också och deras konsumenter (bl.a. jag)

Medlem

Jävla tur att man inte har en X-box

Medlem
Skrivet av Segas:

Bra jobbat av Microsoft...stäng ute spel för konsumenterna.

Jävla idioter.

No shit, varför tror du att dom har en stängd plattform?

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:

Hårt men rättvist. Varför skulle dom INTE kräva att spelen är lika bra till deras plattform?

Varför skulle inte Sony kunna kräva det då?
Jag har inte lirat så mycket konsol spel men jag vet ändå att flera multiplatforms spel till ps3an (Bayonetta är väl det mest kända) som fungerar kasst tills utvecklarna orkar fixa de.

Skrivet av Demacish:

Jävla tur att man inte har en X-box

Vad snackar du om? Det här är bra för Xbox-kunderna, dåligt för alla andra.

Skrivet av Kharif:

Varför skulle inte Sony kunna kräva det då?

Skulle vara fullt rimligt om Sony hade samma krav. Det skulle kanske till och med vara bättre för den öppna konkurrensen.

Medlem

Dags för sony att börja men sånt ochså då tycker jag!! Varför ska microsoft bara få tidsexklsuivter men inte sony? Men bästa vore ju om ingen av dom hade såna hårda regler.

Medlem

Är väl som det dära slagsmål spelet där Xbox 360 spelare fick Yoda och PS3 spelare fick Darth Maul. Skulle ha velat att spela som Darth Maul men jag måste köpa PS3 då. Detta är självklart bra och Microsoft kan själv bestämma om de kan tjäna på att inte sälja ett visst spel eller inte i längden.

Medlem

Bra jobbat! Klart man kör 360, vi får allt först!

Medlem

Ren utpressning IMO...

Medlem

Fast... mycket görs ju redan till 360'ns förtjänst, som sedan portas till PS3. Army of two, GTA IV, etc. Går inte ens att spela på PS3, laggar sönder och ser pissiga ut i jämförelse.

Medlem

Vilket hyckleri! MS drar ju sig inte för att roffa åt sig saker först...

Medlem

Är microsoft dumma eller? Ingen köper ett 360 för att dlc:n till cod släpps först på marketplace.

Medlem

Vad exakt är problemet? MS tillåter inte att xbox får sämre versioner av spel till sin plattform. Jag kan tyvärr inte se hur detta är DÅLIGT för oss? Vadå, vill vi ha sämre versioner, strippade från material som annars finns på t.ex. ps3? Nej tack. Då kan det vara. Klart man vill ha det bästa.

Inaktiv
Skrivet av mm_precis:

Vad exakt är problemet? MS tillåter inte att xbox får sämre versioner av spel till sin plattform. Jag kan tyvärr inte se hur detta är DÅLIGT för oss? Vadå, vill vi ha sämre versioner, strippade från material som annars finns på t.ex. ps3? Nej tack. Då kan det vara. Klart man vill ha det bästa.

Problemet blir mer att om du har 2 olika produkter så kommer den ena bli sämre.
Xbox'ens multiplatforms spel är bättre 90% av fallen än Ps3an, artikeln visar att det är för Microsoft kräver att spelet ska vara "bättre" än andra.

Detta krav har inte Sony/Nintendo så vitt jag vet, vilket gör att utvecklarna satsar mer på Xboxen.

Medlem

Jag tror att microsoft gör så där för att låt säga att spelutvecklare har planer på att skapa ett arcade spel till ps3 eller vad dem nu kallas på ps3 och går det bra för den släpps den på xbox fast isåfall bara kanske att det släpps till xbox då vill väl microsoft inte ge dem nåt val att dem ska släppa den då för då blir det inget kanske utan måste eller så får dem inte släppa den till xbox annars som dem kanske planerat från början

Medlem

Ser inga problem med den policyn utöver att Microsoft själva kan förlora pengar på det.

Medlem

Bra policy! Live är M$ plattform. Det är klart de är måna om att deras egna kunder ska, till sin egen plattform; xbox, ha samtida tillgång till de spel som släpps på andra plattformar. Sen kanske det låter hårt att vägra släppa spel annars men det kanske blir en spark i röven åt utvecklare

Medlem

Microsoft borde bara hålla igen, med sina jävla time exclusives som dom har väldigt ofta.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ser inga problem med den policyn utöver att Microsoft själva kan förlora pengar på det.

Du ser inga problem för konsumenterna och utvecklarna som drabbas mest för att Microsoft beter sig som bortskämda griniga barn? Inga problem som att A: Konsumenter drabbas för de får inte tillgång till spel som skulle kunna komma till deras konsoll och B: Utvecklare som förlorar inkomst och spelare för att de gjorde ett spel till PS3 PSN som de ville gärna sen porta över till 360 men fick inte? Inga problem alls?

Det är bara Microsoft som har "inga problem" fast de egentligen har det nu, de framstår nu i dåligt ljus och de själv förlorar inkomst de kunde ha fått om de bara gav grönt ljus till såna här projekt.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem
Skrivet av Keasar:
Skrivet av kebbe:

Ser inga problem med den policyn utöver att Microsoft själva kan förlora pengar på det.

Du ser inga problem för konsumenterna och utvecklarna som drabbas mest för att Microsoft beter sig som bortskämda griniga barn? Inga problem som att A: Konsumenter drabbas för de får inte tillgång till spel som skulle kunna komma till deras konsoll och B: Utvecklare som förlorar inkomst och spelare för att de gjorde ett spel till PS3 PSN som de ville gärna sen porta över till 360 men fick inte? Inga problem alls?

Det är bara Microsoft som har "inga problem" fast de egentligen har det nu, de framstår nu i dåligt ljus och de själv förlorar inkomst de kunde ha fått om de bara gav grönt ljus till såna här projekt.

Microsoft kräver att deras konsumenter skall ha tillgång till samma spel som konkurrentens konsumenter och att spelet helst skall släppas samtidigt som till konkurrenterna. Detta påverkar bara konsumenterna positivt, DLC kan skilja hur mycket som helst men spelet man köper skall vara likadant. Jag vill inte känna mig lurad som konsument och det förebygger Microsoft.

Utvecklare som planerat släppa ett spel som inte fyller policyn prioriterar bevisligen något annat format och lär inte förlora en stor del av den väntade försäljningen; Vad är problemet med att erbjuda samma spel till båda konsumentgrupperna?

Om man tar ditt exempel så har utvecklaren redan gått med vinst på sitt spel, annars hade de inte övervägt en portning (som lär kosta en del i och med skillnaderna mellan hårdvaran i PS3 och Xbox 360). 360-spelarna slipper en dålig portning och utvecklaren tänker ett steg längre nästa gång de gör ett spel. Ju färre exklusiviteter det finns, desto bättre..

Medlem

Men herregud vad korkat


signatur

Game long and prosper

Skrivet av Keasar:

Du ser inga problem för konsumenterna och utvecklarna som drabbas mest för att Microsoft beter sig som bortskämda griniga barn? Inga problem som att A: Konsumenter drabbas för de får inte tillgång till spel som skulle kunna komma till deras konsoll och B: Utvecklare som förlorar inkomst och spelare för att de gjorde ett spel till PS3 PSN som de ville gärna sen porta över till 360 men fick inte? Inga problem alls?

Det är bara Microsoft som har "inga problem" fast de egentligen har det nu, de framstår nu i dåligt ljus och de själv förlorar inkomst de kunde ha fått om de bara gav grönt ljus till såna här projekt.

Visst är det jobbigt för utvecklarna - alla multiplattformsutvecklare vet i dagsläget att det är smidigast att låta PS3-utvecklingen ligga steget före. Att sedan tvingas göra klart 360-versionen samtidigt istället för att först fokusera på ena plattformen, det krånglar till det en hel del.

Men det scenario du målar upp där ett spel först har utvecklats till ps3 och utvecklarna i efterhand vill porta det till 360, men får inte för Microsoft, det är helt orealistiskt.
Först och främst så är det bara en policy, inget som är skrivet i sten. Unreal Tournament 3 släpptes först till PS3, sen till 360. Just Cause 2 till PS3 kunde ladda upp videos till youtube, det kunde inte 360-versionen.
För det andra, om man gör ett spel enbart till PS3 så har man med stor sannolikhet antingen Sony som förläggare (titta på en lista över exklusiva PS3-spel...), eller så har man någon typ av exklusivitetsdeal med Sony. Vilket betyder att spelet ändå inte skulle kunna släppas till 360.
Ett annat alternativ är att man som utvecklare frivilligt gör ett exklusivt spel för att man tycker det är för svårt att göra multiplattform, men då väljer man inte den klenare och mer svårhanterliga plattformen. Har man som mål att göra det enkelt för sig så väljer man 360.

Medlem

Av just denna anledning så satsar Valve med sin Steam platform på PS3. Av exakt samma anledning satsar CCP med Dust514 på PS3 just eftersom Sony är inte så dryga för uppdateringar och platform oberoende.

12
Skriv svar