Sex Blizzard-släpp de kommande tre åren

Medlem

Är ju bara 2 nya spel och inte 6. Aftonbladet rubrik ;).

Medlem

Det är ju ingen munter läsning direkt att titta på perioderna mellan Blizzards spelsläpp. Man kan ana en smärre trend efter WoW kom. Innan dess släppte de ett nytt storspel varje år i princip.

1994 Blackthorne
1994 The Death and Return of Superman
1994 Warcraft: Orcs & Humans
1995 Justice League Task Force
1995 Warcraft II: Tides of Darkness
1996 Diablo
1997 The Lost Vikings II
1998 StarCraft
2000 Diablo II
2002 Warcraft III: Reign of Chaos
2004 World of Warcraft
2005 ??? (mjölka)
2006 ???
2007 ???
2008 ???
2009 ???
2010 StarCraft II: Wings of Liberty

Medlem

För er som jiddrar om "det är inte 6 spel" osv så står det väl ändå "6 titlar" och inte "6 spel"? En titel kan vara både ett "helt" spel och en expansion. Så även om det t ex är ett spel, en DLC och en expansion så är det lik förbannat 3 titlar.

// edit

Ser nu att nyheten möjligen är korrigerad, så det kanske inte var så många troll utanför skogen denna gång.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

2 spel och 4 exp...

Inaktiv

6st Blizzard titlar på 3 år, det tror jag på först när jag ser det. Skulle tippa på att majoriteten av dom blir försenade för att få ut WoW och SC2 expansioner.

Medlem

Vad spelar det för roll om det är ett flertal expansioner, Blizzards expansioner är ju större än många spel ändå.

Medlem

de ljuger, kommer aldrig att hända

Medlem

Diablo 3 + 1-2 "expansioner" med material klippt under utvecklingen (Blizzard style ^^).
Star Craft 2 "expansion" 1-2 (se ovan) med förhoppningsvis lite nytt material och inte bara klippt/återvunnit, gärna stöd för AA denna gång
WoW 2 eller ytterligare en casual-satsning (se ovan) med MMO och "facebook kul".

#Greed is good# //Activision blizzard

Medlem
Skrivet av Paladia:

Det är ju ingen munter läsning direkt att titta på perioderna mellan Blizzards spelsläpp. Man kan ana en smärre trend efter WoW kom. Innan dess släppte de ett nytt storspel varje år i princip.

1994 Blackthorne
1994 The Death and Return of Superman
1994 Warcraft: Orcs & Humans
1995 Justice League Task Force
1995 Warcraft II: Tides of Darkness
1996 Diablo
1997 The Lost Vikings II
1998 StarCraft
2000 Diablo II
2002 Warcraft III: Reign of Chaos
2004 World of Warcraft
2005 ??? (mjölka)
2006 ???
2007 ???
2008 ???
2009 ???
2010 StarCraft II: Wings of Liberty

Vilket jag tolkar som en mycket positiv trend? Tyder ju på att de verkligen lägger tid på sina spel och inte släpper dom förens de är nöjda. Alla tre Blizzard team (för de är tre större?!) var alltså klara med resp. spel i serierna och började nu på nya och de har tagit god tid på sig att utveckla dessa. Hade de kört stenhårt på att tvinga ut spel varje år hade du haft Starcraft 2 2006 och i antagligen mycket sämre skick.

Medlem
Skrivet av Pettor:
Skrivet av Paladia:

Det är ju ingen munter läsning direkt att titta på perioderna mellan Blizzards spelsläpp. Man kan ana en smärre trend efter WoW kom. Innan dess släppte de ett nytt storspel varje år i princip.

1994 Blackthorne
1994 The Death and Return of Superman
1994 Warcraft: Orcs & Humans
1995 Justice League Task Force
1995 Warcraft II: Tides of Darkness
1996 Diablo
1997 The Lost Vikings II
1998 StarCraft
2000 Diablo II
2002 Warcraft III: Reign of Chaos
2004 World of Warcraft
2005 ??? (mjölka)
2006 ???
2007 ???
2008 ???
2009 ???
2010 StarCraft II: Wings of Liberty

Vilket jag tolkar som en mycket positiv trend? Tyder ju på att de verkligen lägger tid på sina spel och inte släpper dom förens de är nöjda. Alla tre Blizzard team (för de är tre större?!) var alltså klara med resp. spel i serierna och började nu på nya och de har tagit god tid på sig att utveckla dessa. Hade de kört stenhårt på att tvinga ut spel varje år hade du haft Starcraft 2 2006 och i antagligen mycket sämre skick.

Starcraft 2 har ju inte varit mer välgjort än exempelvis Starcraft 1 eller Diablo 2. De släppte välgjorda storspel varje år. Anledningen till att de slutade med det efter WoW var snarare för att de insåg att de kunde mjölka WoW istället för att göra något spel.

Medlem
Skrivet av Paladia:
Skrivet av Pettor:
Skrivet av Paladia:

Det är ju ingen munter läsning direkt att titta på perioderna mellan Blizzards spelsläpp. Man kan ana en smärre trend efter WoW kom. Innan dess släppte de ett nytt storspel varje år i princip.

1994 Blackthorne
1994 The Death and Return of Superman
1994 Warcraft: Orcs & Humans
1995 Justice League Task Force
1995 Warcraft II: Tides of Darkness
1996 Diablo
1997 The Lost Vikings II
1998 StarCraft
2000 Diablo II
2002 Warcraft III: Reign of Chaos
2004 World of Warcraft
2005 ??? (mjölka)
2006 ???
2007 ???
2008 ???
2009 ???
2010 StarCraft II: Wings of Liberty

Vilket jag tolkar som en mycket positiv trend? Tyder ju på att de verkligen lägger tid på sina spel och inte släpper dom förens de är nöjda. Alla tre Blizzard team (för de är tre större?!) var alltså klara med resp. spel i serierna och började nu på nya och de har tagit god tid på sig att utveckla dessa. Hade de kört stenhårt på att tvinga ut spel varje år hade du haft Starcraft 2 2006 och i antagligen mycket sämre skick.

Starcraft 2 har ju inte varit mer välgjort än exempelvis Starcraft 1 eller Diablo 2. De släppte välgjorda storspel varje år. Anledningen till att de slutade med det efter WoW var snarare för att de insåg att de kunde mjölka WoW istället för att göra något spel.

Spelen har blivit sämre med åren. Blizzard lever mest på gamla meriter och unga fanboys som köper allt de hostar upp.

En bra summering på SC2 saxat från metacritic:
"I cannot for the life of me fathom this game's reception. Starcraft II is a cobwebbed relic of the 90s, absolutely identical to Starcraft save updated graphics and a few replaced units. Starcraft II is a game that ignores every single innovation to the RTS genre over the past decade: squad-based units, cover systems, lessened emphasis on base building, progressive unlockable abilities, directional damage and flank attacks, and a much scaled back system of resource gathering. None of these excellent innovations are present or even alluded to in Starcraft II, which is sad given that some of them were present even before the original Starcraft hit the shelves. This is literally a game from a decade ago, and plays exactly like a game from a decade ago. If that's what you want, come on down! It's a shame that exceedingly average games like Starcraft II steal all the press and attention, when truly excellent and forward-thinking RTS games like Company of Heroes and Supreme Commander get pushed to the side and hardly noticed. Do gamers really want the same thing, over and over again? Starcraft II seems to suggest they do. (Rhyme!) There is simply nothing memorable about this game. In twenty years, the only thing I will remember about Starcraft II is that it was a Starcraft game. The very name appears to require praise."

Medlem
Skrivet av cannibal ox:

Visst, dom lever lite på gamla meriter såklart och dom flesta skulle väl hålla med om att SC2 är mer utav en ansiktslyftning av spelet som e-sport. Fortfarande ett väldigt bra spel dock med samma (förmodat långa) livslängd som man är van vid. Därför tycker jag att gamla gamers ofta är för hårda mot dom, man ser samma sak med Valve, Bioware etc. Enligt mig är dom några av dom få som fortfarande håller fanan högt på PC-marknaden.

Men det är ju få förunnat att förnya sig själva och hålla samma höga standard i 20 år oavsett medium. Så tills dess att dom tappar bollen så har dom fortfarande det populäraste MMO-spelet, e-sporten och några av de mest älskade spelserierna på marknaden. Lätt att avfärda det som "fanboyism" men det känns inte helt rättvist tycker jag. Folk uppskattar deras hängivenhet för kvalité och djupet i deras spel helt enkelt, i allt från lore och artstyle till support och service etc.

Vad som är tråkigt är ju att de släppt ett spel på sju år och tidigare släppte de storspel i princip årsvis. Det är svårt att tala om att de skulle hålla fanan högt när de inte producerar något annat än mjölkning av WoW. Enligt mig så har de verkligen gått ner sig jämfört med hur mycket bra de producerade tidigare.

Medlem
Skrivet av cannibal ox:
Skrivet av Paladia:
Skrivet av cannibal ox:

Visst, dom lever lite på gamla meriter såklart och dom flesta skulle väl hålla med om att SC2 är mer utav en ansiktslyftning av spelet som e-sport. Fortfarande ett väldigt bra spel dock med samma (förmodat långa) livslängd som man är van vid. Därför tycker jag att gamla gamers ofta är för hårda mot dom, man ser samma sak med Valve, Bioware etc. Enligt mig är dom några av dom få som fortfarande håller fanan högt på PC-marknaden.

Men det är ju få förunnat att förnya sig själva och hålla samma höga standard i 20 år oavsett medium. Så tills dess att dom tappar bollen så har dom fortfarande det populäraste MMO-spelet, e-sporten och några av de mest älskade spelserierna på marknaden. Lätt att avfärda det som "fanboyism" men det känns inte helt rättvist tycker jag. Folk uppskattar deras hängivenhet för kvalité och djupet i deras spel helt enkelt, i allt från lore och artstyle till support och service etc.

Vad som är tråkigt är ju att de släppt ett spel på sju år och tidigare släppte de storspel i princip årsvis. Det är svårt att tala om att de skulle hålla fanan högt när de inte producerar något annat än mjölkning av WoW. Enligt mig så har de verkligen gått ner sig jämfört med hur mycket bra de producerade tidigare.

Nu släpps ju kanske D3 i år men visst...det stämmer också att utvecklingen av SC2 lades på hyllan p.g.a WoW av vad jag fått höra. Samtidigt vore det dumt att inte mjölka en sån guldkossa, tycker inte det är något fult i att tjäna pengar. 6 år, tre expansioner och spelet kryllar fortfarande av spelare. Skulle kunna tänka mig att de släpper en till expansion innan dom går vidare. Har själv tröttnat på WoW och MMOs överhuvudtaget. Men det var ett bra spel och dom två första expansionerna höll samma standard som tidigare tycker jag. Några av de roligaste spelminnen jag har är förmodligen från när jag först började lira WoW.

Sen är det också andra tider nu. Spelutveckling har blivit en miljonindustri men samtidigt så befinner sig inte PCn i samma guldålder så det känns helt okej att sakta ner och mjölka sitt populäraste spel så länge det görs med värdighet. Men som sagt jag la ner WoW strax efter WotLK och jag får höra att det blivit sämre i de senaste uppdateringarna så..

Blivit en miljonindustri? Starcraft 1 sålde i 11 miljoner exemplar och Starcraft 2 har hittills sålt i ungefär åtta miljoner exemplar. Priset för spelen har ungefär varit detsamma. Så i det avseendet så är det samma tider.

Oaktat detta så har Starcraft 2 dragit in över $350,000,000, det bör påpekas att det dyraste spelet någonsin hade en budget på under 20% av det. Således gör de bra med pengar även på Starcraft. Det är på ett sätt förståligt finansiellt att de lutar sig tillbaka och mjölkat WoW i sju år utan att göra något annat men spelmässigt så är det sannerligen ingen höjdare. Man hade hoppats att företaget skulle tycka det var mer kreativt, kul och utmanande att göra nya spel istället för att sitta och skapa nytt gear i WoW år ut och år in.

Medlem

Oj vad folk kan klaga på Blizzard. Har alla spel ni själva sett fram emot verkligen störtat så hårt mot sin död pga att Blizz fortfarande kan stå emot alla "wow-killers" ?

Dessutom så är de, samt vi mycket melvetna om att World of Warcraft snart når sitt "slut", åtminstone vad det gäller expansions, spelet kommer troligen inte läggas ner på väldigt väldigt lång tid, och patcher kommer alltid att läggas till vare sig folk vill det eller ej.

Diablo 3 (Min dröm sedan jag spelat färdigt D2) kommer troligtvis släppas i slutet av 2011 men mest troligen i 2012 Q4, och "Project Titan" kommer som Blizzard själv sagt, förhoppningsvis locka över de flesta av sina core-användare från WoW till det nya, och så börjar processen om, folk kommer gnälla om diverse ting, svära att de aldrig kommer spela det, för att sedan bli övertalade av en vän, eller smygprova en trial/beta av spelet. Bli hooked och sedan i senare framtid så kommer det dyka upp en ny "guldko" och detta gnället kommer tillbaka återigen.

Medlem
Skrivet av Izuel:
Skrivet av Paladia:
Skrivet av Pettor:
Skrivet av Paladia:

Det är ju ingen munter läsning direkt att titta på perioderna mellan Blizzards spelsläpp. Man kan ana en smärre trend efter WoW kom. Innan dess släppte de ett nytt storspel varje år i princip.

1994 Blackthorne
1994 The Death and Return of Superman
1994 Warcraft: Orcs & Humans
1995 Justice League Task Force
1995 Warcraft II: Tides of Darkness
1996 Diablo
1997 The Lost Vikings II
1998 StarCraft
2000 Diablo II
2002 Warcraft III: Reign of Chaos
2004 World of Warcraft
2005 ??? (mjölka)
2006 ???
2007 ???
2008 ???
2009 ???
2010 StarCraft II: Wings of Liberty

Vilket jag tolkar som en mycket positiv trend? Tyder ju på att de verkligen lägger tid på sina spel och inte släpper dom förens de är nöjda. Alla tre Blizzard team (för de är tre större?!) var alltså klara med resp. spel i serierna och började nu på nya och de har tagit god tid på sig att utveckla dessa. Hade de kört stenhårt på att tvinga ut spel varje år hade du haft Starcraft 2 2006 och i antagligen mycket sämre skick.

Starcraft 2 har ju inte varit mer välgjort än exempelvis Starcraft 1 eller Diablo 2. De släppte välgjorda storspel varje år. Anledningen till att de slutade med det efter WoW var snarare för att de insåg att de kunde mjölka WoW istället för att göra något spel.

Spelen har blivit sämre med åren. Blizzard lever mest på gamla meriter och unga fanboys som köper allt de hostar upp.

En bra summering på SC2 saxat från metacritic:
"I cannot for the life of me fathom this game's reception. Starcraft II is a cobwebbed relic of the 90s, absolutely identical to Starcraft save updated graphics and a few replaced units. Starcraft II is a game that ignores every single innovation to the RTS genre over the past decade: squad-based units, cover systems, lessened emphasis on base building, progressive unlockable abilities, directional damage and flank attacks, and a much scaled back system of resource gathering. None of these excellent innovations are present or even alluded to in Starcraft II, which is sad given that some of them were present even before the original Starcraft hit the shelves. This is literally a game from a decade ago, and plays exactly like a game from a decade ago. If that's what you want, come on down! It's a shame that exceedingly average games like Starcraft II steal all the press and attention, when truly excellent and forward-thinking RTS games like Company of Heroes and Supreme Commander get pushed to the side and hardly noticed. Do gamers really want the same thing, over and over again? Starcraft II seems to suggest they do. (Rhyme!) There is simply nothing memorable about this game. In twenty years, the only thing I will remember about Starcraft II is that it was a Starcraft game. The very name appears to require praise."

Fast bara för att ett spel var fantastiskt bra betyder det väl inte att man aldrig behöver göra något som liknar det igen?! En tvåa syftar väl lite på att det kommer ha något gemensamt med ettan?! Antar att Supreme Commander 2 var sjukt revolutionerande i förhållande till ettan och Company of Heroes 2 kommer fullkomligt ändra hur vi spelar RTS? För det är så alla vill ha det va?

Det verkar helt ok för Valve att sätta en 2:a framför Left for Dead och Portal-expansionerna, men en stor uppgradering på ett gammalt spel som behöver uppdateras är alltså inte ok? Fansen var inte ute efter inslag av CoH eller Supreme Commander i Starcraft-universumet, utan något som tog serien vidare till 2000-talet och polerade där det behövdes. Det gjorde 2:an och det är fruktansvärt bra i multiplayer.

Blizzard har såklart "problemet" att Diablo, Warcraft och Starcraft är väldigt omtyckta serier som fansen vill ha mer av så det är klart de bygger vidare där, det vore korkat och nästan taskigt mot fansen att inte göra. Men sen vill de skapa nytt och det gör de redan, men varför ge upp något som fortfarande funkar och som fansen vill ha mer av bara för att det är så man gör för att vara äkta och truuue. Sålänge Blizzard gör spel av världsklass (har ej spelat WoW) så är jag glad

Medlem

Blizzard ganska ökända att inte släppa sina spel även om de säger så.
Jag tror diablo3 2012, SC2 hösten 2012.

Wows expansion hösten 2013,

Titan Våren 2014...

Medlem

Nyheten är ingen nyhet för denna lista har jag själv lätt listat ut i huvudet för några år sedan. alltså vem fan vet inte vad Blizzard kommer släppa. bra med nyheter dock!.


signatur

vaffödådå?.

12
Skriv svar