Norska EA kör fulspel kring Battlefield 3-recensioner?

Robot
Norska EA kör fulspel kring Battlefield 3-recensioner?

Potentiellt mer eller mindre aktivt begränsande av recensionsexemplar till Battlefield-kritiska sajter samt Call of Duty-fans spekuleras av norsk dagspress.

#battlefield-3, #ea, #dice


Medlem
Norska EA kör fulspel kring Battlefield 3-recensioner?

Wow, första posten i en tråd som jag känner kommer få en hel del posts

Påminner om det TakeTwo gjorde förut, för Two Worlds II (ett skitspel).

Visst var det dumt av EA att skicka ut den där jävla blanketten (BF3's betyg kommer klara sig väl utan manipulation). Men inte påverkar det min bild av vare sig DICE eller BF3. Så frågan i sig är enkel.

Medlem

Det är EA vi snackar om så varför är man inte förvånad?


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem
Medlem

EA ballar ju ur totalt, storhets vansinne så det bara skriker om det.

Medlem
Medlem

Så är faktumet att utgivare spelar fult en nyhet?
http://www.youtube.com/watch?v=ZNnJqJ9hO4w största selloutsen i branschen

dzl
Medlem

Jag tycker inte det dom gjort är bra, men jag kunde inte bry mig mindre.

Medlem

oj vad förvånad man inte blir...blir tyvärr alt vanliga med en bunt krav vid förhands ex till recensioner

Medlem

oj då...som om det vore första gången som ett spelföretag försöker lira fult, kommer ändå inte köpa BF3 då jag ansåg att betan sög och att spelet inte verkar ge något nytt. sorry men BF serien är fan bortglömd snart. vet att folk kommer klaga på det hära. men EA har som vanligt sitt jobb att totalt ta död på ett förut efterlängtat spel.

Inaktiv

Vilka nötter, varför skapa en enkät som skickas ut och sen säga "det var adlrig meningen att den skulle skickas ut.

Dom ljuger ju! Sjukt dåligt att försöka påverka rescensioner på detta sätt!

Medlem

Är bara att spelsidorna sätter upp ett sammarbete, är det bevis att nån försöker fiffla med fulspel runt recensioner, så ska alla straffa företaget med att såga spelet eller inte recensera det alls. På så sätt kan dom inte komma och hota med att "ni inte får ett recensions-ex", utan då kan alla spelsidor tillsammans ta fram stora sågen.
---
"Norska EA-kontoret menar dock på att enkäten inte var tänkt att skickas iväg."
Jag antar att dom har nån slags COD-fans-register på EA annars, om dom nu sitter o fyller i blanketter om recensenter som tycker COD är bättre än BF.
Varför annars skulle man göra en sån här enkät?
---
I slutänden påverkar dom kanske inte recensenterna, men sånt här kan påverka kunderna rätt rejält, om man är tveksam hurvida man ska köpa spelet eller ej och sen läser nåt sånt här.

Medlem
Skrivet av ingen aning:

Så är faktumet att utgivare spelar fult en nyhet?
http://www.youtube.com/watch?v=ZNnJqJ9hO4w största selloutsen i branschen

Den där videon fick mig att må lite dåligt över att jag faktiskt tittar på gametrailers recensioner

Medlem

Så med andra ord bara Battlefield-fanboys får ett testexemplar att recensera, oväntat...

Medlem

vilket inställning har fz mot detta då? har ni fått detta enkäten själva? och om ja, kommer ni att fylla i den?

Medlem

Dagens spelindustri.

Medlem

Rätt o rätt, beror väl på, var dom än gör så måste dom vara beredda på att det kan ha negativa effekter , sen kanske inte dom effekterna betyder nått i det stora hela,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Aresz:

Vilka nötter, varför skapa en enkät som skickas ut och sen säga "det var adlrig meningen att den skulle skickas ut.

Dom ljuger ju! Sjukt dåligt att försöka påverka rescensioner på detta sätt!

Det kan vara så att det är tänkt som underlag för de personer som väljer ut recensenter, och att det på något sätt blivit ivägskickat av misstag och på så sätt offentliggjorts.

Redaktör
Skrivet av pody:

vilket inställning har fz mot detta då? har ni fått detta enkäten själva? och om ja, kommer ni att fylla i den?

Jag har inte läst hela det norska dokumentet, men det ser ut att finnas ett par moraliskt tveksamma frågor i det (Call of Duty-frågorna och betygen). Samtidigt som det helt och hållet ska vara upp till redaktionen vem som recenserar spelet kan jag förstå tanken från Dice och EA, de är givetvis angelägna om att få spelet testat av folk som kan serien.

Sen ska man komma ihåg att Dice och EA inte kan hindra någon från att recensera spelet. Vad de gör är att styra vilka som ska få vara med i den första recensionssvängen, vilket närmast är regel i branschen.


signatur
Inaktiv

Vore det mitt spel skulle jag inte heller skicka det till folk som har för vana att totalsåga stortitlar bara för uppmärksamheten.

Jag vill ju göra bra reklam för mitt spel, de som bara vill förstöra kan köpa sig ett eget exemplar vid release, varför skulle jag sponsra det?

Sen är BF3 vs COD ett infekterat ämne just nu, där folk väljer sida stenhårt. Själv kör jag såklart båda, men vore jag ansvarig för reklamen till något utav de spelen skulle jag också vara väldigt försiktig med min marknadsföring.

Medlem

Ytterligare ett tecken på att EA vet att Battlefail 3 är mediokert jämfört med tidigare spel, och att de vill konkurrera med CoD om casual-spelarna medan hc-spelare inte i förväg får bli varnade för bristande gameplay.
Bra spel säljer bra ändå, och med BF-namnet kan vilken dynga som helst få bra recensioner (bara på namnet), så enda chansen att det får negativa recensioner är om någon blir besviken då spelet påminner mer om CoD än BF2, och erbjuder klart mindre än BF2.

Medlem

Det här är ju ett sånt spel som kommer få bra betyg, så jag fattar inte varför dom gjorde så här? Kanske gjorde dom det i Norge pga skjutningen på Utöya? För det har ju inte rapporterats att de förekommit i andra länder än så länge. Aja, dålig stil hur som helst, och väldigt oprofessionellt gjort av ett sånt stort företag.

Medlem

Även om det känns som fulspel så är det väl en vedertagen metod idag. Jag kan förstå hur dom tänker även om jag inte gillar det.
Iom att det hela handlar om marknadsföring vill man väl veta vilka man vänder sig till i första hand. Annars blir det väl som att sälja kött till en vegan och fråga "var det gott?" Skulle vara värre om de försökte styra själva innehållet i recensionen...

Men som sagt EA är idioter!

Medlem

Jag kan iaf säga så här, jag vill inte ha en recension av BF3 från en recensent som spelar mestadels RTS eller WoW, han ger en URkass inblick i det.. lika lite som att jag rekomenderar sportspel till polare, jag spelar inte sportspel och är urkass på dem. Så till viss del tycker jag det är viktigt att företaget som släpper spelet använder sig av rätt recensent... vi har sett det flertalet gånger förut, både på internationella och svenska spelsajter, fel recensent till spelets genre.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

EA är fan rätt vidriga. Pengar verkar vara det enda de bryr sig om.

Medlem

Och det är därför näst-intill alla stora AAA spel får höga scores; så att utgivarna inte slutar ge dem spelex. och adspace.

Inaktiv

Läs mitt inlägg ovan. Hur skulle du marknadsföra ditt eget spel?

Liknelsen ovan med att ge kött till en vegan och fråga om det var gott är en väldigt bra liknelse...

Recensioner är för mig överflödiga. Kollar trailers, testar demo/beta och läser vad vanligt folk skriver. Det är idag inte svårt att bilda sig en egen uppfattning. Var annat på tiden innan internet, när speltidningarna var allt du hade att gå på. Brukar läsa aftonbladets recensioner ibland, men bara för humorns skull...

Medlem

Vafan, det kanske låter jävligt orimligt nu, men har inte Dice tillräckligt med pengar att köpa sin produkt fri från detta hemska företag EA?!!! Och skaffa en annan distributör! Som Bohemia Interactive gjorde med Arma och Codemasters.

EA har (utan tvekan, det är inte dice) även bestämt att inget krut skall läggas på moddverktyg, de ska bara få sålt detta med hjälp av Dice's talanger och såklart namnet "Battlefield".... Jag fäller nästan en tår av ilska.

Inaktiv

Hade det inte varit enklare för EA att bara googla fram vilka som gett bra recensioner och därefter erbjuda dem exklusiva rec-ex?

Medlem

Försöker man styra upp recensioner så har man insett att spelet lovar mer än vad det ger. Vi kan nog vänta oss ett riktigt kalkonspel från DICE!

123
Skriv svar