Plötsligt problem med internet-hastighet!!

Medlem
Plötsligt problem med internet-hastighet!!

Tjena kära FZ-bröder/systrar!
Jag har ett problem som gäckat mig i över ett par veckors tid.
Jag har i vanliga fall 8mbit ADSL från bredbandbolaget men härom veckan när jag skulle ut och surfa märkte jag att det var extremt segt. Så jag gjorde ett TP-test vilket visade att jag tar emot med bara 0.96mbit/s och skickar med 0.41mbit/s.

Jag provade reset:a modemet, körde antivirus m.m men inget resultat efter ngra dagar ringde jag bredbandsbolaget och dem skulle sätta teknikerna på det, efter en och en halv vecka. Får jag ett sms om att nytt modem och kablar är beställt till mig då dem misstänker felet ligger där. Jag har nu bytt modem och kablar men problemet kvarstår.

Så ärade vänner snälla kom till min undsättning! Är det ngn av er som har en lösning på mitt problem?

Stort tack på förhand!

Ps. Blir det fler dagar utan BF3 och Red Orchestra 2 börjar jag gråta .ds

MVH Pontus


signatur

Grim Fandango, bättre uppfinning än hjulet!

Medlem

HAr du gjort några förändringar på datorn? Mjukvaru- eller hårdvaruförändringar?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Tybalt:
Nej det har jag inte, jag har även lånat min flickväns dator och kopplat upp den på nätverket(för att se så att det inte var min dator som var problemet) och när jag använde hennes var det samma problem. så vi kan ju utesluta att det är själva datorn. Frågan är om problemet ligger i modem/router-inställningarna eller om det är ngt fel som bara "bolaget" kan fixa?
Tackar och bockar till dig Tybalt för visat intresse!


signatur

Grim Fandango, bättre uppfinning än hjulet!

Medlem

Det intressanta här är väl vad din internetleverantör får i ping till dig, inte vad du får till "internet" för det kan ingen av er två påverka. Ring dem och fråga om de får några avvikelser i kopplingen mellan dig och deras station, annars har du nog ett par torrent-tankande grannar i huset som tar upp linans totala kapacitet...

Medlem

Ok ska ringa och fråga idag vad jag pingar. Ngra tankande grannar har jag dock inte då jag bor mitt ute på landet med närmsta grannen en kilometer ifrån huset. Tackar


signatur

Grim Fandango, bättre uppfinning än hjulet!

Medlem

Jag har haft ungefär samma problem.
Tydligen någon dag så hade inställningen på nätverkskortet ställt sig på Half Duplex, då låg hastigheterna på 1-10MB/S när jag egentligen hade 100.

Så ta och titta på om det står på Auto Negotiation eller Automatisk.
Kontrollpanelen>Nätverks-och delningscenter>Ändra inställningar för nätverkskort(fliken)>högerklicka på det nätverkskortet du använder>Egenskaper>Konfiguera knappen>Avancerat> där ska någon inställning heta Duplex*** Liknande, ta en titt på vad den inställningen är på

Medlem

jag har ett liknade problem med bbb adsl och jag tror att det är ett känt fel som är i hela landet.

Medlem

Beejac: Kollat med dem och dem pingade till: ta emot 0.31mbit/s och skicka 0.39mbit/s. Så nu går det ta mig fan ännu söligare funderar på att leta upp mitt gamla 28.8 modem

Totte1015: Jag hittade ngt som hette Speed & Duplex och antog att det är den du menar? Den står på auto negotiation vilket jag antar är rätt?

Tackar ödmjukast


signatur

Grim Fandango, bättre uppfinning än hjulet!

Medlem

Skall i regel vara Auto på speed & Duplex så det stämmer. Låter som ett problem hos leverantören

Medlem

Hmm Jobbar på BBB:s support själv. Om Supporten säger att hastigheten ligger på ta emot 0.31mbit/s och skicka 0.39mbit/s på deras sida så är ju inte problemet hemma hos dig troligtvis om du bytt ut all kablage+modem. När vi kollar hastigheten så är det direkt vad modemet tar emot för hastighet ifrån telestationen, och sen när man kör mätningar hemifrån så får man ut ungefär 80% av vad modemet tar emot. Men jag kan ju ha missförstått vad du menade också.

Medlem
Skrivet av madman_ozzy:

Beejac: Kollat med dem och dem pingade till: ta emot 0.31mbit/s och skicka 0.39mbit/s. Så nu går det ta mig fan ännu söligare funderar på att leta upp mitt gamla 28.8 modem

Jag skulle gissa på att du helt enkelt är placerad för långt ifrån närmast station för att kunna få högre hastigheter. I dagens samhälle köper man hastigheter "upp till 8mbit per sekund" vilket betyder att det helt och hållet beror på avståndet mellan dig och närmaste telestation.
Om jag var du skulle jag byta till 3G modem, om du har någon mottagning dvs! Men som "Mr. Andersen" sa så kan det även vara pga ett fel i telestationen, så be din leverantör skicka en tekniker för att reda ut saken.

Medlem

Beejac: Jag har tydligen uttryckt mig helt fel, jag har haft samma abonnemang i två år och alltid legat på (ca) 8,5 för att ta emot och 5.2 för att skicka så att det skulle vara något fel på närheten till station ör att utesluta då jag haft full hastighet fram tills för två veckor sen!

Ber om ursäkt om ovanstående varit otydligt i tidigare korrespondens.

Många tack/ Pontus


signatur

Grim Fandango, bättre uppfinning än hjulet!

1
Skriv svar