PS Vitas lansering – sämre än 3DS

Medlem
Skrivet av Hydraah:
Skrivet av DrBagguette:

Dom skulle byggt in en telefon i den, det hade nog hjälpt på traven så uta helvete!

Tror du det? Känner inte många som skulle vilja ersätta sin mobil med den, på grund av storleken.

Kanske så, men hur många orkar då släpa på både den _och_ en mobil (och en pekplatta/laptop)?
Inte jag iaf..
Mobil+ipad är min "standardutrustning" nästan 365 dagar om året, ofta en laptop i jobbet ovanpå det. Ska bra mycket mer till för att man ska orka släpa på en bärbar spelkonsoll, framförallt nu när telefon/platta gör jobbet mycket bra.

Skrivet av Hydraah:
Skrivet av DrBagguette:

Dödsstöt eller inte, även om psvita överlever har jag svårt att tro att den har en chans mot ios/android gällande volym.

Självklart inte. Det är inte heller vad Sony siktar på. Det skulle vara omöjligt. Nästan alla har en mobil, och en väldigt stor del har smart phones. För mindre och casual-inriktade spel är det en perfekt plattform. Och antalet casuals är långt mycket högre än fantasterna. Dessutom är det ju riktigt smidigt att ladda ned ett spel till mobilen när man ändå alltid har den med sig.

Jag uttryckte mig nog lite klumpigt.
Problemet med sonys sikte, i min mening, är att dom kommer få det svårt hur som helst, eftersom _jag_ spekulerar i att en stor av deras målgrupp (jag är nog ett utmärkt exempel) börjar nöja sig med telefoner istället.
Jag har köpt och spelat konsoller sedan NES/gameboy, och nu verkar det faktiskt som att PSP-Vita är den _första_ generationen någonsin som jag kommer avstå!

Prestanda/upplevelse på mobilspel är nu såpass bra att jag som sagt inte ser mervärdet i en PSP-vita, snarare bara problem (en till sak att släpa på + dålig batteritid) samt har svårt att se ett mervärde på kostnaden.
2500 för konsoll och 499 st för spelen verkar det ligga på.
Jag har i år handlat för ungefär 1000:- på itunes-app-store, så det är 3 års(!) appförbrukning bara för att komma igång med första spelet på en VITA...
Då ska det vara en _extremt_ bra upplevelse för att väga upp!

Det enda som skulle göra VITA:n intressant är om "någon" exploitar den asap

EDIT: Vad hade _jag_ gjort annorlunda?
1. Byggt in en fullfjädrad telefon i VITA (använt samarbetet med sony/ericsson, kört in en android-miljö som legat dubbelbootad)

2. Gjort den modulär, så att man kunde "docka loss" en telefon från spelkontrollerna/den starkare PSP-hårdvaran. På så sätt hade man både haft möjligheten att erbjuda både Androidspel och en telefon, tillsammans med en starkare spelkonsoll, allt i ett och samma paket.

3. Insett att det är extremt svårt att ta såpass mycket betalt, både för hårdvara & spel, dom måste förstå att deras största hot inte är nintendo 3ds, utan telefonerna/plattorna.

4. eventuellt slagit 3 konkurrenter i samma smäll, och även gjort en "platta" som man hade kunnat docka in "telefonen" i.
Fatta vad smutt, en och samma grund-pryl, som kan dockas i både en platta och en fullfjädrad spelkonsoll i VITA-klass.

Jag är övertygad om att dock-grejen är nästa steg... Det största irritationsmomentet jag har för tillfället är att jag måste underhålla både min ipad och min telefon, hade varit mycket mer smutt om det hade varit en och samma device.

12
Skriv svar