Djupdyk ner i Xcom: Enemy Unknown
Utvecklarna Firaxis snackar om vad de tänker uppnå med den uppföljaren/nyversionen till den hyllade strategiklassikern. Filmtajm!
#xcom-enemy-unknown, #xcom, #firaxis-games
Det här kan bli precis hur bra som helst. Eller falla platt som en pannkaka. Det får tiden utvisa, tills dess lever jag gott på hoppet och tanken om mitt rykande heta kaffe som strax är serveringsdugligt. Kaffe är gott. Man kan lita på att kaffe alltid levererar, så på sätt och vis är kaffe klart bättre än Xcom. Med andra ord är jag nog rätt så nöjd med livet i vilket fall, hur det nu än blir med den här nyversionen. Men det vore så klart extra trevligt om den blev bra. Skulle sätta guldkant på tillvaron, tillsammans med min nya kaffebryggare. Yes, jag har en ny kaffebryggare! Så, nu fick jag det sagt.
Det här kan bli precis hur bra som helst. Eller falla platt som en pannkaka. Det får tiden utvisa, tills dess lever jag gott på hoppet och tanken om mitt rykande heta kaffe som strax är serveringsdugligt. Kaffe är gott. Man kan lita på att kaffe alltid levererar, så på sätt och vis är kaffe klart bättre än Xcom. Med andra ord är jag nog rätt så nöjd med livet i vilket fall, hur det nu än blir med den här nyversionen. Men det vore så klart extra trevligt om den blev bra. Skulle sätta guldkant på tillvaron, tillsammans med min nya kaffebryggare. Yes, jag har en ny kaffebryggare! Så, nu fick jag det sagt.
Det är väldigt viktigt för mig att inte misstolka i onödan. Så... för att klargöra.
Har du möjligtvis på något sätt anförskaffat en ny kaffebryggare?!
By deciding what is right you ultimately end up blind.
Det här kan bli precis hur bra som helst. Eller falla platt som en pannkaka. Det får tiden utvisa, tills dess lever jag gott på hoppet och tanken om mitt rykande heta kaffe som strax är serveringsdugligt. Kaffe är gott. Man kan lita på att kaffe alltid levererar, så på sätt och vis är kaffe klart bättre än Xcom. Med andra ord är jag nog rätt så nöjd med livet i vilket fall, hur det nu än blir med den här nyversionen. Men det vore så klart extra trevligt om den blev bra. Skulle sätta guldkant på tillvaron, tillsammans med min nya kaffebryggare. Yes, jag har en ny kaffebryggare! Så, nu fick jag det sagt.
Det är väldigt viktigt för mig att inte misstolka i onödan. Så... för att klargöra.
Har du möjligtvis på något sätt anförskaffat en ny kaffebryggare?!
Yep, sitter här och njuter av mitt snabbkaffe för sista gången och stirrar på den blanka boxen. Ska testa den imorgon.
Läste mycket om den här serien när jag var yngre men det blev aldrig riktigt att jag skaffade den. Då dagens spel allt mer går att bli förenklingar av gamla IP (senaste exemplet är Syndicate) så kanske man ska kolla upp alla gamla spel man missat genom åren. Detta kan bli riktigt bra men som redan sagts kan det även bli riktigt dåligt, hur som helst tror jag mer på detta än på kommande Xcom FPS spelet som verkar gå åt samma håll som "nya" Syndicate.
5 personers squads, max 1 bas, mindre "micromanagement" och inga actionpoints. Vet inte om man kan kalla det för strategi längre iaf.
Snart släpper de väl ny info att de gjort om det till ett hack&slash spel som måste spelas med gamepad även på pc
Källa på squadstorlek, max antal baser och micromanagement-nivåer? (Såg ut som att de hade en hel del; åtminstone vapenval (ev. ammunitionsval med), färdigheter, ett system som liknar rörelsepoäng etc.) Spelet är en bra bit ifrån färdigt, och de kan med mycket stor sannolikhet ändras tills release.
Konceptet och vad de visar hittills ser ju helt löjligt galet lovande ut - de har bibehållit det taktiska, samtidigt som de till synes lyckas bibehålla även det strategiska - det och att de vågar köra turn-based (om än med en cinematografisk kamera-approach, förhoppningsvis går det att ställa in den något sånär) visar att de faktiskt vet vad X-Com handlar om. Till skillnad från vissa andra... *peka på 2K*
För att sammanfatta det i ett ord (eller rättare sagt mer än tusen ord, en bild);
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
5 personers squads, max 1 bas, mindre "micromanagement" och inga actionpoints. Vet inte om man kan kalla det för strategi längre iaf.
Snart släpper de väl ny info att de gjort om det till ett hack&slash spel som måste spelas med gamepad även på pc
Källa på squadstorlek, max antal baser och micromanagement-nivåer? (Såg ut som att de hade en hel del; åtminstone vapenval (ev. ammunitionsval med), färdigheter, ett system som liknar rörelsepoäng etc.) Spelet är en bra bit ifrån färdigt, och de kan med mycket stor sannolikhet ändras tills release.
Konceptet och vad de visar hittills ser ju helt löjligt galet lovande ut - de har bibehållit det taktiska, samtidigt som de till synes lyckas bibehålla även det strategiska - det och att de vågar köra turn-based (om än med en cinematografisk kamera-approach, förhoppningsvis går det att ställa in den något sånär) visar att de faktiskt vet vad X-Com handlar om. Till skillnad från vissa andra... *peka på 2K*
]
5 personers squads, max 1 bas, mindre "micromanagement" och inga actionpoints. Vet inte om man kan kalla det för strategi längre iaf.
Snart släpper de väl ny info att de gjort om det till ett hack&slash spel som måste spelas med gamepad även på pc
Källa på squadstorlek, max antal baser och micromanagement-nivåer? (Såg ut som att de hade en hel del; åtminstone vapenval (ev. ammunitionsval med), färdigheter, ett system som liknar rörelsepoäng etc.) Spelet är en bra bit ifrån färdigt, och de kan med mycket stor sannolikhet ändras tills release.
Konceptet och vad de visar hittills ser ju helt löjligt galet lovande ut - de har bibehållit det taktiska, samtidigt som de till synes lyckas bibehålla även det strategiska - det och att de vågar köra turn-based (om än med en cinematografisk kamera-approach, förhoppningsvis går det att ställa in den något sånär) visar att de faktiskt vet vad X-Com handlar om. Till skillnad från vissa andra... *peka på 2K*
]
Som tur är är ju spelet ändå inte färdigt än, vilket betyder att saker kan ändras och poleras.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
5 personers squads, max 1 bas, mindre "micromanagement" och inga actionpoints. Vet inte om man kan kalla det för strategi längre iaf.
Snart släpper de väl ny info att de gjort om det till ett hack&slash spel som måste spelas med gamepad även på pc
Källa på squadstorlek, max antal baser och micromanagement-nivåer? (Såg ut som att de hade en hel del; åtminstone vapenval (ev. ammunitionsval med), färdigheter, ett system som liknar rörelsepoäng etc.) Spelet är en bra bit ifrån färdigt, och de kan med mycket stor sannolikhet ändras tills release.
Konceptet och vad de visar hittills ser ju helt löjligt galet lovande ut - de har bibehållit det taktiska, samtidigt som de till synes lyckas bibehålla även det strategiska - det och att de vågar köra turn-based (om än med en cinematografisk kamera-approach, förhoppningsvis går det att ställa in den något sånär) visar att de faktiskt vet vad X-Com handlar om. Till skillnad från vissa andra... *peka på 2K*
]
Som tur är är ju spelet ändå inte färdigt än, vilket betyder att saker kan ändras och poleras.
Jodå, det kommer säkert bli ett bra spel. Men de som förväntar sig en "riktig" remake av den gamla klassikern kommer nog bli besvikna, tyvärr.
Det ligger väl i tiden att spelmakarna tar bort småsaker ur spelen som de "tror" inte gör någon större skillnad för att möjliggöra en multiplatformlansering. Men mycket av känslan i ett spel sitter just i de där små sakerna.
Ser lovande ut, älskade orginalet, ska bli kul att se hur det blir.
MEN! Det utvecklas till konsol.... Starka varningsklockor som ringer,
Tiden får utvisa hur det blir, positiv men skeptisk.
OMG, detta ser ju riktigt lovande ut!
Hoppas bara innerligt att det inte kommer att lida av console-itis...det vore så jäkla trist.
Mja, i det här fallet vore det ändå inte så farligt om det blev konsolspel av det.
Förutsätter man att de fixar schyssta menyer och kontroller så spelar plattformen mindre roll eftersom det ändå är turordningsbaserat.
Om CIV funkar till PS3/X360 så gör säkert detta det också, även om jag själv helst ser det till PC.