Stalker 2 officiellt

Medlem
Skrivet av elimsen:

Stalker är verkligen ett utpräglat PC spel. Kan inte tänka mig att det skulle kunna funka till konsol.

Men vi kan ju hålla tummarna.. Hoppas på multiplayer på världskartan! Och inga laddningstider! Och massor av överlevnad och skattletande!

Personligen kan jag inte se något "utpräglat PC spel" i stalker (utan eller med punkter).
Visst, det är buggigt, har dålig AI och långa laddningstider, vilket vanligt på PC då den plattformen får mindre hårdvaruanpassning, men det är väl ändå att hårdra det?

Med multiformat release kan vi räkna kallt med mindre buggar, bättre AI och kortare laddningstider, annars överlever det aldrig konkurrensen på konsolmarknaden.
Det enda de kan förstöra är genom att slänga in ett dåligt cover-system och typ göra banorna mycket mindre. Men jag tvivlar på att de är så korkade?

Medlem
Skrivet av MKultra:
Skrivet av Gaara:

Bara bra det, ett steg i rätt riktning. Bioshock va ju så mycket bättre än System shock 2:)

Hjärntvättade konsolbarn. "jo det hade mer färger så det var bättre! och man behövde bara lära sig 2 knappar!" tragiskt :/

Ja för har man inte samma åsikt som dig är man hjärntvättad...

Medlem

Får väl hoppas att de fixar co-op den här gången då, inte bara försöker flörta till det.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Med multiformat release kan vi räkna kallt med mindre buggar, bättre AI och kortare laddningstider

vi kan räkna med att dom tar bort inventory, gör banorna mindre fria (blir som i Metro 2033 antagligen).. man tar antagligen bort dag/natt cykler, autogenererad hälsa och en mängd andra tråkigheter för att göra det spelbart även för dagens ADHD barn + såklart enklare och snabbare att utveckla med mindre behov av buggstädning..

Gaara: Spelar man spel för grafiken så är BioShock bättre. För story/inlevelse/spelglädje, nja, not so much. Det har fan inte ens med smak att göra. Det är som att säga "bajs är godare än mat!". Det argumentet faller precis lika platt som att säga att "BioShock är bättre än SS2!"


signatur
Medlem
Skrivet av MKultra:
Skrivet av Grumbledock:

Med multiformat release kan vi räkna kallt med mindre buggar, bättre AI och kortare laddningstider

vi kan räkna med att dom tar bort inventory, gör banorna mindre fria (blir som i Metro 2033 antagligen).. man tar antagligen bort dag/natt cykler, autogenererad hälsa och en mängd andra tråkigheter för att göra det spelbart även för dagens ADHD barn + såklart enklare och snabbare att utveckla med mindre behov av buggstädning..

Gaara: Spelar man spel för grafiken så är BioShock bättre. För story/inlevelse/spelglädje, nja, not so much. Det har fan inte ens med smak att göra. Det är som att säga "bajs är godare än mat!". Det argumentet faller precis lika platt som att säga att "BioShock är bättre än SS2!"


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av MKultra:

dvs S.T.A.L.K.E.R. goes C.O.D.

RIP den kanske bästa spelserien någonsin..

...ja CoD är det enda spel som det gjorts en tvåa av... /ironi av


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av MKultra:
Skrivet av Grumbledock:

Med multiformat release kan vi räkna kallt med mindre buggar, bättre AI och kortare laddningstider

vi kan räkna med att dom tar bort inventory, gör banorna mindre fria (blir som i Metro 2033 antagligen).. man tar antagligen bort dag/natt cykler, autogenererad hälsa och en mängd andra tråkigheter för att göra det spelbart även för dagens ADHD barn + såklart enklare och snabbare att utveckla med mindre behov av buggstädning.

Mod tools försvinner är ju en sak som jag kan satsa mitt liv på.


signatur

Hej! jag är ny här.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Personligen kan jag inte se något "utpräglat PC spel" i stalker (utan eller med punkter).
Visst, det är buggigt, har dålig AI och långa laddningstider, vilket vanligt på PC då den plattformen får mindre hårdvaruanpassning, men det är väl ändå att hårdra det?

Kanske lite slarvigt uttryckt av mig, men t.ex. inventorysystemet, PDAn, de stora världarna samt moddarna har jag svårt att se på en konsol med handkontroll.

Men jag kan ha fel! Hoppas det!

Medlem
Skrivet av elimsen:

Kanske lite slarvigt uttryckt av mig, men t.ex. inventorysystemet, PDAn, de stora världarna samt moddarna har jag svårt att se på en konsol med handkontroll.

Men jag kan ha fel! Hoppas det!

Ok
Inventory-system finns både i Divinity 2, Sacred 2, Dragon Age? och många andra spel, även till konsol och det fungerar utmärkt (enligt erfarenhet)
PDA fanns ju i Fallout 3 till konsol, visst kommer konsolversionen att vara mindre "fri" än en PC-version, men inget som hindrar en väl fungerande PDA iaf.
Stora världar finns ju, ex. i Halo Reach, allt är en fråga om utvecklarna "orkar" ta med det, eller kör på budgetvarianten.
Även om jag personligen skulle se något mindre världar, men kortare laddningstider och mer liv/innehåll/fiender och vänner i världarna.
Moddar finns på konsol, UT till PS3 och även potential till 360 innan MS ville ha betalt för utrymmet, och Tropico 3 till konsol stödjer också moddar. Möjlighet och utrymme finns, det är snarast viljan som saknas.
Sen finns en hel del inofficiella moddar till spel som Halo men de är ju också inofficiella.

Det är alltså fullständigt möjligt att göra en konsolversion som erbjuder samma saker som första spelet, dock lär alla de "funktionerna" vara smidigare och ha fler användningsområden på PC, men inget hindrar att vi får se dem på konsol också

@ MKultra

För dig kan jag tillägga att denna generations mest förhandsbokande konsolexklusiva inte kör med regenererande hälsa (Halo: Reach), bara lite sköld sen blir det medpacks.
Att de skulle skippa dag/natt känns också korkat, då även den "funktionen" erbjuds i Halo Reach, och stora banor, och bra AI, och en hel del mer (ett konsolexklusivt spel).
Kanske det är så att alla år med WoW, Sims och Framville mjukat upp PC-scenen?
De flesta tycks ju föredra regenererande hälsa där med även om jag personligen avskyr det som pesten, oavsett om det gäller PC eller konsol, AI eller en själv. Uppmuntrar bara till kampande och mindre taktiskt spelande!
Dagens "spelare" är ju oftast kids i 12-års åldern (de köpstarka iaf) och de verkar ju avguda funktionen även på PC

Om spelet blir enklare än sin föregångare så handlar det nog snarast om att de vill anpassa sitt spel till en större marknadsgrupp, och casuals är alltid större än hardcore (till antal). Faktiskt är jag förvånad att Bungie vågar göra ett konsolesxklusivt spel som är så "svårt" och där du uppmanas att spela själv, på högsta svårighetsgraden, eller iaf hard(core) som de anser vara "normal" för en gamer.
Men å andra sidan brukar ju deras spel sälja bra, och det är lika förhandsbokat som MW2 var. Tyder på att det tycks finans en hel del folk på konsol-fronten som vill ah "riktiga" spel, och inte bara de förenklade FPS som mjölkas ut till PC/konsol.

Medlem

De flyttar över till konsol av en orsak främst.
Pengar. Detta medför att de kommer garanterat till en viss del att fördumma spelet så att de når ut till fler potentiella köpare.

Sedan så finns det mer begränsningar med en konsol. Som styrkontrollen och mängden RAM.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Bara bra det, ett steg i rätt riktning. Bioshock va ju så mycket bättre än System shock 2:)

Och med det klientelet på frammarsch har jag inget hopp för spelutvecklingen i framtiden. Det blir nog denna faktor på kvalitén som gör att man "växer upp" och slutar spela till slut, inte att jobb och familj tar tid.

Medlem

Stalker var ju skitsnyggt när det släpptes!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Bakerman:

Och med det klientelet på frammarsch har jag inget hopp för spelutvecklingen i framtiden. Det blir nog denna faktor på kvalitén som gör att man "växer upp" och slutar spela till slut, inte att jobb och familj tar tid.

Man har alltid mods iofs Att modda själv är också väldigt givande.

Spelar igenom Planescape: Torment igen med massa mods och 1920x1080 upplösning, nytt interface osv. Sjukt bra.


signatur
Medlem

Snacka om att gå från extrem glädje till extrem besvikelse på mindre än 30 sekunder. Att gå till multiplattform är att sälja själen till djävulen. Alla ska dom envist tro att dom kan göra detdära grymma spelet till alla plattformar, men i slutändan är det vi trogna pc-spelare som får lida och nöja oss med ett mediokert spel sänkt till konsollernas ribba.

RIP Stalker!

Medlem
Skrivet av Soulless:

Stalker var ju skitsnyggt när det släpptes!

Njae...det såg bra ut. Men inte skitsnyggt


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av MKultra:
Skrivet av Grumbledock:

Med multiformat release kan vi räkna kallt med mindre buggar, bättre AI och kortare laddningstider

vi kan räkna med att dom tar bort inventory, gör banorna mindre fria (blir som i Metro 2033 antagligen).. man tar antagligen bort dag/natt cykler, autogenererad hälsa och en mängd andra tråkigheter för att göra det spelbart även för dagens ADHD barn + såklart enklare och snabbare att utveckla med mindre behov av buggstädning..

Detta är precis vad som riskerar att hända. Stalker har ju ett rätt pilligt inventory med mycket olika stats på vapen osv. Även om jag verkligen gillade Metro 2033 så är det ju stalker som är favoriten, just pga valmöjligheterna och den öppna fantastiska världen.

Hoppas hoppas att Ukrainarna inte låter sitt spel fördummas...

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Även om jag personligen skulle se något mindre världar, men kortare laddningstider och mer liv/innehåll/fiender och vänner i världarna.

Och vips så är det inte stalker nå längre... Stalker ska vara bitvis öde bitvis livfullt, men framför allt ska det vara farligt. "Har du inte en exoskeleton kan du inte gå bakom husknuten" - Pripjat ordspråk.


signatur

Hej! jag är ny här.

Medlem

Bara dom gör världen mycket större och utan laddningstider. Blir så less att man går en bit och sen måste den ladda ett nytt område.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av MKultra:

Man har alltid mods iofs Att modda själv är också väldigt givande.

Spelar igenom Planescape: Torment igen med massa mods och 1920x1080 upplösning, nytt interface osv. Sjukt bra.

Jag lirade SS2 igår och har då nån "hi-res" mod som gör att individer består av fler än 3 polygoner. Jag har för mig jag hörde om någon eldsjäl som gjorde en total conversion i en hyffsat modern motor men stoppades p.g.a. copyright-ajabaja :/

Skulle ändå vara skönt att lira ett nytt SS-spel (Sci-fi, the way it was meant) med lite nya storytwists, men med samma "eftertänksamhet", mekanik, inventory, modifications, repair/byta bössa, hacking, att varje kula räknas, spänning och "mys"(?)-faktorn

Inaktiv

Fan vad ni klankar ner på Stalker. Det var ju ett underbart spel med sjukt läbbig atmosfär. Dom flesta buggar är borta efter senaste uppdateringen så det finns inte mycket att klaga på längre.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem
Skrivet av MKultra:
Skrivet av Grumbledock:

Med multiformat release kan vi räkna kallt med mindre buggar, bättre AI och kortare laddningstider

vi kan räkna med att dom tar bort inventory, gör banorna mindre fria (blir som i Metro 2033 antagligen).. man tar antagligen bort dag/natt cykler, autogenererad hälsa och en mängd andra tråkigheter för att göra det spelbart även för dagens ADHD barn + såklart enklare och snabbare att utveckla med mindre behov av buggstädning..

Gaara: Spelar man spel för grafiken så är BioShock bättre. För story/inlevelse/spelglädje, nja, not so much. Det har fan inte ens med smak att göra. Det är som att säga "bajs är godare än mat!". Det argumentet faller precis lika platt som att säga att "BioShock är bättre än SS2!"

12
Skriv svar