RE6-demot

Medlem
RE6-demot

Jag har en bilddagbok. Mer än ofta skriver jag spelrelaterade texter där. Nu har jag skrivit en spelrelaterad text som jag tycker passar här också.

Text som beskriver innehållet i Resident Evil 6-demot utan att spoila för mycket och lite grann om mina egna intryck. Satt med den här texten igår men tänkte äsch, imorgon!

Precis som i Resident Evil 5 så är man inte ensam mot alla hemska Bio-Organic Weapons (B.O.W.s) och andra hemskheter som man kan stöta på. Man spelar alltid i en duo och det finns tre duon i RE6 och man fick pröva på alla i demot.

De är:
Leon & Helena (Helena är en Secret Service Agent, mer fick man inte veta)
Chris & Piers (Piers är en BSAA-soldat, Chris leder en trupp av soldater från organisationen som dök upp i RE5 för att bekämpa B.O.W.s)
Jake & Sherry. Jag tror att Sherry är Sherry Birkin, dotter till William Birkin (forskare som förvandlar sig själv till monster) från Resident Evil 2. Från början trodde jag faktiskt att Sherry var Ashely från RE4 som tuffat till sig och bestämt sig för att hjälpa Leon istället för bara skrika hans namn hela tiden...
Jake är btw Weskers son, som Capcom avslöjade genom en trailer.

Var lite svårt att vänja sig till de nya kontrollerna för i huvudet tänker man Resident Evil 4/5 när man börjar spela men det som är nytt då

Ingen tank-kontroll. Trycker du vänster så springer karaktären vänster istället för att vända sig dit. Det går att styra kameran fritt.

Herbs kommer i piller-form. Du har en inventory som är i realtime som i RE5. Du måste fortfarande kombinera Green Herbs och Red Herbs men när du har gjort det så trycker du på RB+X (R1+fyrkant på PS3 I guess) så fyller karaktären på sina piller som han/hon får från dessa kombinationer. Man får typ 5-6 piller då och ett piller helar en livsruta (man har fem). Sen kan du använda Quick Heal genom att bara trycka på RB. Det finns även First Aid Sprays men de måste man equippa innan man kan använda.

Närstrids-attacker är inte längre QTE. Förr funkade det att man sköt en fiende på t.ex. knäna vilket fick den att säcka ihop, så kunde man gå fram och sen trycka på knapp för att göra ball närstrids-attack. Nu räcker det med att man trycker på RT (R2) så sparkar/slår man. Vill man använda kniv så måste man konstigt nog equippa den.

Där finns en dodge-knapp. Varje gång du gör en dodge dock så slutar det med att du ligger på marken och du måste resa dig. Det är faktiskt inte så klumpigt som det låter utan faktiskt ganska smidigt. Man kan skjuta när man ligger ner också och man kan göra slides framåt. När man får slut på HP så trillar man omkull med sin pistol och kan fortfarande skjuta precis som i Left4Dead.

Equipment. Man equippar granater och first aid sprays genom att trycka upp eller ner på D-paden. Man bytar vapen genom att trycka vänster eller höger på D-paden.

[ia=642397; medium]

I Leon & Helenas kampanj slogs man mot zombies och i demot så var detta den delen som hade mest stämning och atmosfär. Finns potential att faktiskt bli lite läskig där. Miljöerna påminner om ett gammalt Resident Evil-spel.

Chris & Piers del var den delen där det sköts mest. Man slåss mot kinesiska Javos (sexans version av Ganados och Maijinis) och väldigt många av dem hade skjutvapen så det blev mycket cover-based combat där. Störde mig direkt på att man måste stå och sikta vid ett cover för att kunna ta skydd där. I andra spel med cover är det ju vanligt att man bara trycker på en knapp... Personligen tyckte jag att den här delen var minst kul och påminde minst om Resident Evil.

Jake & Sherrys del var roligast. Här fanns det också Javos men i ett helt annat land och där var även en boss så man fick prova på hur bossfighter blir i RE6 och jag kan säga nu att de kommer bli roliga om de blir samma som den i demot.

Småsaker jag stör mig på: Leon låter vresig och gammal och Jakes röst görs av Troy Baker som GÖR ALLA RÖSTER I SPEL NUFÖRTIDEN (Vincent i Catherine, Yuri i Tales of Vesperia, nya rösten till James i Silent Hill HD Collection etc). Det är drygt för det förstör inlevelsen för mig men whatever.

Där verkar inte finnas nån split-screen option till spelet för den som vill ha sin kompis bredvid sig i soffan när man spelar co-op. Jag har ingetting emot att det saknas i nuläget för Jonathan och jag spela RE5 över Xbox Live och vi satt ju och prata och skrek och hade oss i headseten så det kändes ju som om vi satt bredvid varandra ändå. Men detta är bara ett demo och det kan ju dyka upp i fullversionen senare i höst.

#blogg

Medlem
RE6-demot

Läengtar!


signatur

- A quarantine zone for a plague that kills turians. Why don't we ever go anywhere nice? /Garrus Vakarian

Medlem

Skärp dig Andy!

Medlem
Skrivet av Kaeru:

Skärp dig Andy!

Hey jag försöker!

1
Skriv svar