The Secret World-utvecklarna säger upp anställda

Robot
The Secret World-utvecklarna säger upp anställda

Uppemot hälften av alla Funcoms anställda kan behöva gå på grund av krav på minskning av operationskostnader, uppger Funcom till The Verge.

#funcom, #the-secret-world


The Secret World-utvecklarna säger upp anställda

Free2play snart?

Medlem

Hoppas verkligen inte företaget läggs ner. Jag vill verkligen se en fortsättning på Dreamfall/The Longest Journey som är två av mina favoritspel.


signatur

Have a good time!

Medlem

Är det inte ganska normalt att säga upp anställda efter att utvecklingstiden gått ut? I alla fall för mindre utvecklare som inte behöver samma stora antal för att vidareutveckla och buggfixa.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Tråkigt att höra.

Ungefär hur stort är Funcom egentligen? Hur många anställda rör det sig om när man säger att uppemot hälften får gå?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

@chopper: uppenbarligen tillräckligt för att få dig att läsa artikeln.

Jag tycker det är tragiskt, spelet verkar ju ha bra potential.

Medlem

Det verkar vara svårt att driva ett betal-mmo nuförtiden.

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Ungefär hur stort är Funcom egentligen? Hur många anställda rör det sig om när man säger att uppemot hälften får gå?

Enligt deras hemsida:

Skrivet av funcom.com:

There are currently over 250 talented individuals from over 25 different nationalities working at Funcom, spread out across offices in Norway, Canada, China, Switzerland and the US.

Men hur arbets- och projektfördelningen ser ut vet jag inte.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Synd, alltid varit ett Funcom-fan och älskat deras idéer, ambitioner och spel.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Att personal lämnar ett MMO kort efter att det har släppts är iofs ingenting anmärkningsvärt.

Den huvudsakliga utvecklingsfasen är över och man behöver helt enkelt inte lika mycket folk.

Dock håller jag fast vid min tidigare gissning att TSW kommer bli F2P inom en förhållandevis snar framtid, vilket inte har någonting med kvaliten på spelet att göra, utan enbart är baserad på svårigheten att upprätthålla en prenumerationsbetalningsmodell i dagens läge.

Hoppas bara att TSW klarar sig i längden. MMO-branschen behöver fler nischade och intressanta spel som vågar prova lite nya grepp.

SE

Skrivet av Brain:

Hoppas verkligen inte företaget läggs ner. Jag vill verkligen se en fortsättning på Dreamfall/The Longest Journey som är två av mina favoritspel.

Absolut, Dreamfall/The Longest Journey är två riktiga toppenäventyr. Tycker det är trist att de slutat göra den typen av spel under de senaste ~10 åren, för de var duktiga på det.

Medlem

Hoppas det går bra ändå. Gillar ändå Funcom och secret world är ändå ett bra spel.

Medlem

TSW är ett kanon kul spel men det verkar som om folk hellre spelar F2P spel...

Medlem

Härligt att se att det blev rensat bland kommentarerna.

Vad det gäller TSW så gillar jag det riktigt bra, men jag har inte hunnit spela det så mycket som jag önskar att jag gjort


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Folk spelar inte hellre F2P-spel eftersom de i regel är ganska kassa, det handlar mer om snålhet och en hopplös dröm om att få spel av hög kvalitet gratis.

Medlem

tror inte det beror på något på att betala i månaden. Det gör folk om det är ett bra spel.
Vilket leder till min åsikt, att spelet kanske inte var så jäkla bra som de trodde det skulle vara?

Medlem

Brukar väl bli så i nu tidens ekonomi att man anställer för en viss tid och när det är klart så går man vidare.
Inte så kul för den anställde men det är så det oftast funkar.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Kan ju börja med att sparka folk ansvariga för questloggen och spelmekaniken i strid.

Sen kan de ju anställa någon att svara på all kritik i deras forum istället, så att det åtminstonde SER UT som att dem bryr sig.

Funcom har onekligen några av spelbranchens bästa författare, grafiker/designers, musiker/ljudtekniker, men ingen kedja är starkare än dess svagaste länk.

Medlem

MMO bubblan är på väg att spricka. Är det inte dags för spelutvecklare att gå sin egna väg istället för att apa efter andra? Secret World, visst inga lvl's osv, men fortfarande samma koncept sen pre WoW. Tacka vet jag 90-talet, där var det fantasin hos utvecklarna som styrde. Inte som idag.. PENGAR!!!!!

Medlem

Happ. F2P snart?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av krythorian:

TSW är ett kanon kul spel men det verkar som om folk hellre spelar F2P spel...

Jag skulle snarare tro det har att göra med att de inte tycker om TSW.


signatur

I drank what?

1
Skriv svar