The Secret World-utvecklarna säger upp anställda
Uppemot hälften av alla Funcoms anställda kan behöva gå på grund av krav på minskning av operationskostnader, uppger Funcom till The Verge.
Är det inte ganska normalt att säga upp anställda efter att utvecklingstiden gått ut? I alla fall för mindre utvecklare som inte behöver samma stora antal för att vidareutveckla och buggfixa.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Ungefär hur stort är Funcom egentligen? Hur många anställda rör det sig om när man säger att uppemot hälften får gå?
Enligt deras hemsida:
There are currently over 250 talented individuals from over 25 different nationalities working at Funcom, spread out across offices in Norway, Canada, China, Switzerland and the US.
Men hur arbets- och projektfördelningen ser ut vet jag inte.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Att personal lämnar ett MMO kort efter att det har släppts är iofs ingenting anmärkningsvärt.
Den huvudsakliga utvecklingsfasen är över och man behöver helt enkelt inte lika mycket folk.
Dock håller jag fast vid min tidigare gissning att TSW kommer bli F2P inom en förhållandevis snar framtid, vilket inte har någonting med kvaliten på spelet att göra, utan enbart är baserad på svårigheten att upprätthålla en prenumerationsbetalningsmodell i dagens läge.
Hoppas bara att TSW klarar sig i längden. MMO-branschen behöver fler nischade och intressanta spel som vågar prova lite nya grepp.
SE
Hoppas verkligen inte företaget läggs ner. Jag vill verkligen se en fortsättning på Dreamfall/The Longest Journey som är två av mina favoritspel.
Absolut, Dreamfall/The Longest Journey är två riktiga toppenäventyr. Tycker det är trist att de slutat göra den typen av spel under de senaste ~10 åren, för de var duktiga på det.
Kan ju börja med att sparka folk ansvariga för questloggen och spelmekaniken i strid.
Sen kan de ju anställa någon att svara på all kritik i deras forum istället, så att det åtminstonde SER UT som att dem bryr sig.
Funcom har onekligen några av spelbranchens bästa författare, grafiker/designers, musiker/ljudtekniker, men ingen kedja är starkare än dess svagaste länk.
MMO bubblan är på väg att spricka. Är det inte dags för spelutvecklare att gå sin egna väg istället för att apa efter andra? Secret World, visst inga lvl's osv, men fortfarande samma koncept sen pre WoW. Tacka vet jag 90-talet, där var det fantasin hos utvecklarna som styrde. Inte som idag.. PENGAR!!!!!