Guild Wars 2 – Dagbok från Tyria

Medlem

Ganska dåligt spel.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Det verkar vara riktigt kul, det första mmo:t jag överväger sedan WoW. Det verkar bara vara gediget och ha den rätta balansen av att låna saker från andra spel, men ändå skaffa sig en egen stil i hur det är implementerat.

Får se hur det blir, men först blir det nog Pandaria för min del, och isf titta in när det lugnat ned sig lite. Dock så går det ju alltid att spela båda två...

Medlem
Skrivet av kill455:

Ganska dåligt spel.

hur tänker du nu och vad baserar du det på? :I

Medlem
Skrivet av Slutbossen:

Köpte spelet igår från deras sida. Pengarna drogs men jag har inte fått ett smack i mailen och min ticket är obesvarad *suck*

Köpte du spelet den 25e eller 26e så lär du ha missat pre purchase erbjudandet, du kommer nog in på måndag ska du se


signatur

Game long and prosper

Skrivet av eine_petule:

WvW är helt klart bäst!

Jag ser mycket fram mot att ge mig helhjärtat in i WvW över de kommande dagarna.

Medlem

Hahahaah älskar hur alla WoW-barn klagar på att crafting är för jobbigt och avancerat 24/7 i chatten. Stackars, stackars dom. Måste dom anstränga sig för att göra något?

Sedan så måste nog herr Mårtensson tagit en öl för mycket innan han gjorde artikeln

"Strider är överlag inte jättespännande, men de är inte heller
dåliga. Ganska klassiska mmo-strider egentligen, vilket absolut inte är fel."

Klassiska MMO-strider är WoW-strider. Guild Wars 2 har lååååångt ifrån WoW-strider.

Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av Slutbossen:

Köpte spelet igår från deras sida. Pengarna drogs men jag har inte fått ett smack i mailen och min ticket är obesvarad *suck*

Köpte du spelet den 25e eller 26e så lär du ha missat pre purchase erbjudandet, du kommer nog in på måndag ska du se

Ja jo, för mig spelar det egentligen ingen roll med early access. Saken är den att jag har inte fått något kvitto eller något alls som sagt eller visar att jag köpt det. Stod efter köpet att om jag inte fått ett mail inom 15minuter så skulle jag kontakta support, vilket jag gjort.

Men ja, hoppas det är som du säger att det rasslar igång i morgon eller liknande.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem
Skrivet av Slutbossen:
Skrivet av Intuiz:
Skrivet av Slutbossen:

Köpte spelet igår från deras sida. Pengarna drogs men jag har inte fått ett smack i mailen och min ticket är obesvarad *suck*

Genom Gw2? har för mig att det är enbart för NA och SA? :s

Sverige finns i listan och fler jag känner har också köpt det där igenom. Kolla själv.

Eller ja, givetvis hemsidan men det hoppas jag man förstod.

Konstigt... kollade på gw2s hemsida för pre-purschase ... hittade inte Sverige. Köpte genom CDON istället.

Medlem

Ruskigt kul har det varit, lämnar Tyria för kvällen som en Asura Warrior i level 20, med vapensmide som främsta syssla.

Medlem
Skrivet av Intuiz:
Skrivet av Slutbossen:
Skrivet av Intuiz:
Skrivet av Slutbossen:

Köpte spelet igår från deras sida. Pengarna drogs men jag har inte fått ett smack i mailen och min ticket är obesvarad *suck*

Genom Gw2? har för mig att det är enbart för NA och SA? :s

Sverige finns i listan och fler jag känner har också köpt det där igenom. Kolla själv.

Eller ja, givetvis hemsidan men det hoppas jag man förstod.

Konstigt... kollade på gw2s hemsida för pre-purschase ... hittade inte Sverige. Köpte genom CDON istället.

Jag köpte GW2 från deras officiella sida, funkade o spela beta-weekends och nu även head-starten. Så visst kunde man köpa om man bor i sverige.


signatur
Medlem
Skrivet av Pierre Bergendahl:
Skrivet av Intuiz:
Skrivet av Slutbossen:
Skrivet av Intuiz:
Skrivet av Slutbossen:

Köpte spelet igår från deras sida. Pengarna drogs men jag har inte fått ett smack i mailen och min ticket är obesvarad *suck*

Genom Gw2? har för mig att det är enbart för NA och SA? :s

Sverige finns i listan och fler jag känner har också köpt det där igenom. Kolla själv.

Eller ja, givetvis hemsidan men det hoppas jag man förstod.

Konstigt... kollade på gw2s hemsida för pre-purschase ... hittade inte Sverige. Köpte genom CDON istället.

Jag köpte GW2 från deras officiella sida, funkade o spela beta-weekends och nu även head-starten. Så visst kunde man köpa om man bor i sverige.

Jo såg nu att dem har lagt dit Sverige.. när jag kollade igår fanns inga Europeiska länder i listan.

Skrivet av Skelögd:

Klassiska MMO-strider är WoW-strider. Guild Wars 2 har lååååångt ifrån WoW-strider.

Tab-targetting + hotbar. Att positionering spelar stor roll är inget nytt, det var viktigt redan i Age of Conan. Genren är så mycket mer än WoW.

De är snabba och intensiva, absolut. Men jag ser ingenting - än så länge (kom ihåg formatet på "artikeln") - som inte passar in i en ganska klassisk MMO-modell.

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Enligt denna artikel låter det som Guild Wars 2 är en besvikelse.

japp, en ganska sur artikel för det bästa mmo:et på bra länge.

quest systemet kanske är ungefär samma som i alla andra MMOs men man känner sig mycket friare.

och inte fan var starten lika skakig som mr Mårtensson får den att låta.
lira ca 20 timmar över helgen, det har aldrig crashat och hade inte jätte stora problem med servrarna, bara första dagen

jag skulle ge spelet 5/5 om det fortsätter vara lika bra

Skrivet av Ro'NiN:

och inte fan var starten lika skakig som mr Mårtensson får den att låta.
lira ca 20 timmar över helgen, det har aldrig crashat och hade inte jätte stora problem med servrarna, bara första dagen

Som sagt, det är en dagbok. Servrarna har gått ner, eller kickat ut mig och inte släppt in mig igen. Förutom de tre timmar som login-servrarna låg nere på lördagen har det dock inte varit några längre stunder man inte kunnat logga in.

Jag förstår inte var folk får att jag skulle vara "sur" på något sätt. Jag har skitkul!

Medlem

Gw2 är ingen reinkarnation av MMO's

"Finns inga döda alt hämta 10 prylar, allt är dynamiskt"
Detta är ju lite av en lögn och alldeles för mycket grädde på kakan. Du kommer fortfarande få hämta 10 ägg, döda 10 vargar.. MEN du slipper ju bara gå till gubben med "!" du kan istället vänta vid damen med hjärtat och den ber dig göra det på automatik.

Spelet är helt klart ett bra spel, men det är inte det bästa som hänt MMO världen. 3/5 är rätt rimligt.

Sedan är det på tok för många fanboys som har blivit "smithen by the lies" Så det blir svårt att hävda sin punkt alt få dem att se hur det egentligen är.

Medlem
Skrivet av Ziern:

Den videon förklarar så bra varför GW2 ser snyggare ut än de flesta spel ute på marknaden. Stilen, inspirerad av all concept art är helt enkelt perfekt. Det finns så mycket detalj i världen, med små konversationer som NPC's har. Detta står inte i chatten och man måste lyssna, precis som man hittar långa jumping puzzles bakom en buske som döljer en hemlig ingång. Musiken är också så jäkla bra och ljuddesignen för övrigt är skapad med mycket kärlek, allt låter väldigt bra och vapenljud låter stora och ekar. Allt det skapar så mycket inlevelse och jag har aldrig känt det i ett annat spel. Är totalt förälskad och har säkert redan spenderat 30 timmar på bara en karaktär. Är bara level 20 för jag blir så lätt distraherad av hur vackert och detaljrikt allt är. Kan lätt bara springa runt i en zon för att försöka hitta dolda saker. Alla nya features som ANet har lagt in smälter liksom samman och skapar en spelupplevelse som är lätt att komma in i och ännu lättare att tappa bort sig i. Du behöver i princip bara springa runt och du snubblar över content, ingen oro för att bli gankad, få mobs taggade av andra, resource nodes tagna etc. har fan bara positiva saker att säga om detta spelet.

Medlem

Jag är lite småsur på mig själv som inte visste skillnaden på pre-order och pre-purchase. Jag hade ju sett framemot att få lira det i går men så blev det ju inte. Men om lite drygt 8 timmar så öppnas portarna för alla som har förhandsbokat på andra ställen

Medlem

Ska bli intressant och se vart allt är om 1 månad :=) Diablo 3 var ju ett underbart spel i början också. Tror dessvärre att MoP kommer sno mycket folk. Hypen i början lägger ju sig. DÄRemot hoppas jag att gw 2 håller i sig då det alltid är bättre med fler spel där ute som får en marknad en bara 1. Ja jag älskar Wow och tycker det är lite synd att folk ska vara så snabba med att basha de som spelat det största MMO:et genom tiderna (i väst). Liksom vem försöker ni övertyga att ni slutat spela det? Vad hände med att skriva "jag älskade wow men tröttnade så småningom, testade gw 2 och fastna äntligen för ett nytt spel" Liksom alla internet-troll försöker övertyga varandra att DERAS spel är bäst och det andra spelar är sämst. Det viktigaste är väl att ni har roligt eller? Bara dumt att försöka trampa ner på wow...det är lite för stort för att behöva ta sånt. Ni som gillar gw2 just nu hoppas jag bara tycker likadant när ni når lvl 80 och loggar in dagen efter.

Jag har inte spelat spelet men jag har tyvärr inte sett mycket av detta dynamiska som de höjde till skyarna? Kollade på kungens stream och visst han sprang ju igenom spelet men man såg ju faktiskt vad spelet gick ut då i pve quest väg....samma sak som alla andra mmo, plocka 10 här döda 10 där.... Sen kanske det ser lite mer fritt ut just för att det känns så men hjärta, ! eller något annat så måste ni ju hålla er till zoner som är LVL-baserade. Vart är friheten?

Grafiken är ok, personligen tycker jag TERA är det överlägset snyggaste mmo:et men det höll ju däremot inte länge. Så frågan är ju om ett MMO måste vara snyggt eller om det är viktigare att skapa en stämning samt kunna berätta en story på ett intressant sätt.

Det ska bli spännande kommande månaderna. Ska följa GW2 (har polare som spelar däremot spelar de mest för pvp). Har fullt upp med WoW + Diablo 3.

Skulle vara nice om folk bara lät de som gillar gw2 göra det och tvärtom. Som någon sa här finns liksom inte bara wow, däremot brukar folk ge sig på jätten

Medlem
Skrivet av Slutbossen:
Skrivet av Javas:
Skrivet av Slutbossen:

Köpte spelet igår från deras sida. Pengarna drogs men jag har inte fått ett smack i mailen och min ticket är obesvarad *suck*

Köpte du spelet den 25e eller 26e så lär du ha missat pre purchase erbjudandet, du kommer nog in på måndag ska du se

Ja jo, för mig spelar det egentligen ingen roll med early access. Saken är den att jag har inte fått något kvitto eller något alls som sagt eller visar att jag köpt det. Stod efter köpet att om jag inte fått ett mail inom 15minuter så skulle jag kontakta support, vilket jag gjort.

Men ja, hoppas det är som du säger att det rasslar igång i morgon eller liknande.

Man får hoppas. Om du inte kommer in på spelet imorn så testa att ringa dom ifall dom har telesupport. Ncsoft supporten är riktigt seg och värdelös eller har åtminstånde varit det för mig och en vän förr i tiden när vi spelade Aion


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av Slutbossen:
Skrivet av Javas:
Skrivet av Slutbossen:

Köpte spelet igår från deras sida. Pengarna drogs men jag har inte fått ett smack i mailen och min ticket är obesvarad *suck*

Köpte du spelet den 25e eller 26e så lär du ha missat pre purchase erbjudandet, du kommer nog in på måndag ska du se

Ja jo, för mig spelar det egentligen ingen roll med early access. Saken är den att jag har inte fått något kvitto eller något alls som sagt eller visar att jag köpt det. Stod efter köpet att om jag inte fått ett mail inom 15minuter så skulle jag kontakta support, vilket jag gjort.

Men ja, hoppas det är som du säger att det rasslar igång i morgon eller liknande.

Man får hoppas. Om du inte kommer in på spelet imorn så testa att ringa dom ifall dom har telesupport. Ncsoft supporten är riktigt seg och värdelös eller har åtminstånde varit det för mig och en vän förr i tiden när vi spelade Aion

Hade samma problem med supporten när jag spelade aion, dom tog en månad på sig eller liknande för att få tebax mitt hackade acc...

Medlem

Tro mig, efter lvl 30, det är då spelet börjar ! ^^

Medlem
Skrivet av Intuiz:

Jo såg nu att dem har lagt dit Sverige.. när jag kollade igår fanns inga Europeiska länder i listan.

Det var mycket problem med deras servrar igår, var ett tag när en kompis nästan inte kom in, satt och försökte köpa spelet samtidigt och allt var i dollar.. vilket gav mig vibbar om problem. Men efter en timme till så var det i euro och det gick ganska smärtfritt att köpa, självklart var det också möjlighet att ta Sverige då också :).

Medlem

Magiskt spel


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

Sämsta ja spelat, avinstallerade efter 5min

Medlem

Sjukt roligt spel! Ångrar fortfarande att jag inte sjukanmälde mig idag.

Tycker inte om Artikeln dock.Känns som "peter" som skrev artikeln försöker få ner det i smutsen lite. Oväntat att spelet skulle gå ner lite? Nej absolut inte. Spelet gick ner 3 h i lördags, vi fick tillgång till spelet 3 h tidigare så hade man tagit vara på tiden tappa man ingen tid. Skyll inte på Arenanet för det.

otroligt smidig launch jämfört med D3's!

Medlem

Jag ger det max 3 månader, sen kommer det självdö.

Medlem

Im fucked for life för min dator klarar inte spelet och jag även en dotter så det blir inget för mig :(. OM jag inte köper ny dator :D! Suck jag vill ju så gärna :´(

Medlem

Jag har fått lite blandade känslor för GW2. Första dagen lyckades jag bara spela 3 timmar. Jag har nu spelat en human thief till nivå 18.

Jag kan ibland känna att jag skulle ha vilja kunna välja attacker istället för att vara bunden till de jag får som är baserat till vilka vapen jag har. Det går att motverka genom att konstant byta vapen via §-knappen.

Spelarna hjälper varandra hela tiden vilket känns bra. Har du problem i en strid kommer ofta någon och hjälper, och skulle du dö så kan folk se det på kartan och kommer för att hjälpa dig på fötter igen. Spelet uppmuntrar till det. Men jag undrar hur det kommer se ut då de flesta har lämnat startområdena. En ensam spelare kan ju inte utföra eventen.

Förutom huvuduppdragen, som bara verkar vara där för att leda en vidare, så finns det inte direkt någon story att tala om. Man bara dödar fiender höger och vänster och det känns väldigt grindigt. Jag tillhör en av de få som till och med i WoW läste alla uppdragsbeskrivningar och jag saknar lite en motivering bortom ”försvara byn” eller ”eskortera oxen med proviant”.

Det känns som om fokuset ligger på att utforska världen. Den delen fungerar rätt bra även om det tog mig ett tag att inse vad jag borde göra. I andra spel tenderar jag att aldrig gå dit jag inte har fått ett uppdrag att gå. Men i GW2 ska man utforska varje vrå. Där finns saker som: speciella fiender, skattkistor, ”jump puzzles” achivements, events, eller helt enkelt bara vackra miljöer. Ofta en kombination av dessa.

När jag såg bilder från spelet tyckte jag att det inte såg så bra ut. Det jag inte gillade var att många delar av miljöerna verkade ha väldigt lågt antal polygoner. Men när man spelar, så ser jag inte alls sådant om jag inte letar efter det. Uppmärksamheten dras istället ifrån dem till de delar som faktiskt ser fantastiska ut. Det är lite som en tavla där man målar viktiga delar i högre detaljnivå för att göra att det är där man tittar. Jag går därmed hela tiden och beundrar miljöerna.

I andra spel brukar en välmodellerad del vara en viktig del av spelet då det finns uppdrag etc där. Här verkar de bara finnas för att någon har fått för sig att föra in dem. Vilket får spelet att kännas mer levande på något sätt. Individerna i spelet måste vara helt tokiga för att bygga de byggnader som de gör. Men det är jag glad för.

Jag vet inte ännu om jag kommer att rekommendera det för mina vänner. Jag måste nog spela lite mer för att avgöra det. Men just nu är jag orolig att jag kommer att tröttna på den något enformiga grindingen.

Medlem
Skrivet av aramizz:

Sämsta ja spelat, avinstallerade efter 5min

Efter att bara ha spelat 5 minuter är det omöjligt att bedöma spelet. Spela lite mer innan du lägger ner det. Första intrycket kan vara fel.

Det kan kännas lite förvirrande i början. Det finns en tutorial funktion, men allt förklaras inte. Det är mycket att ta in direkt. Och de första striderna kändes som random button mashing eftersom det var lite hektiskt. Jag hade ingen enstaka varg eller råtta att träna på utan fick tex piska upp en jättestor drake eller en hord med centaurer

Min första reaktion var att kamera kontrollen var riktigt otäck. Att snabba upp kamerarörelsen löste det problemet.

Medlem
Skrivet av Owro:

Jag har fått lite blandade känslor för GW2. Första dagen lyckades jag bara spela 3 timmar. Jag har nu spelat en human thief till nivå 18.

Jag kan ibland känna att jag skulle ha vilja kunna välja attacker istället för att vara bunden till de jag får som är baserat till vilka vapen jag har. Det går att motverka genom att konstant byta vapen via §-knappen.

Spelarna hjälper varandra hela tiden vilket känns bra. Har du problem i en strid kommer ofta någon och hjälper, och skulle du dö så kan folk se det på kartan och kommer för att hjälpa dig på fötter igen. Spelet uppmuntrar till det. Men jag undrar hur det kommer se ut då de flesta har lämnat startområdena. En ensam spelare kan ju inte utföra eventen.

Förutom huvuduppdragen, som bara verkar vara där för att leda en vidare, så finns det inte direkt någon story att tala om. Man bara dödar fiender höger och vänster och det känns väldigt grindigt. Jag tillhör en av de få som till och med i WoW läste alla uppdragsbeskrivningar och jag saknar lite en motivering bortom ”försvara byn” eller ”eskortera oxen med proviant”.

Det känns som om fokuset ligger på att utforska världen. Den delen fungerar rätt bra även om det tog mig ett tag att inse vad jag borde göra. I andra spel tenderar jag att aldrig gå dit jag inte har fått ett uppdrag att gå. Men i GW2 ska man utforska varje vrå. Där finns saker som: speciella fiender, skattkistor, ”jump puzzles” achivements, events, eller helt enkelt bara vackra miljöer. Ofta en kombination av dessa.

När jag såg bilder från spelet tyckte jag att det inte såg så bra ut. Det jag inte gillade var att många delar av miljöerna verkade ha väldigt lågt antal polygoner. Men när man spelar, så ser jag inte alls sådant om jag inte letar efter det. Uppmärksamheten dras istället ifrån dem till de delar som faktiskt ser fantastiska ut. Det är lite som en tavla där man målar viktiga delar i högre detaljnivå för att göra att det är där man tittar. Jag går därmed hela tiden och beundrar miljöerna.

I andra spel brukar en välmodellerad del vara en viktig del av spelet då det finns uppdrag etc där. Här verkar de bara finnas för att någon har fått för sig att föra in dem. Vilket får spelet att kännas mer levande på något sätt. Individerna i spelet måste vara helt tokiga för att bygga de byggnader som de gör. Men det är jag glad för.

Jag vet inte ännu om jag kommer att rekommendera det för mina vänner. Jag måste nog spela lite mer för att avgöra det. Men just nu är jag orolig att jag kommer att tröttna på den något enformiga grindingen.

Tycker det känns underligt att gnälla på att de är en lång grind.
Det är ju MASSA häftiga coola events överallt hela tiden. Sjukt mkt roligt att göra gentemot wow som du tog som exempel där det kommer en cool grej i northeren vid lvl 82 sen kanske ett event under cata lvlingen.
Där har du grind.

Det enda som jag kan tycka är att det är för lite tasks. Men ligger man jämnt med proffs o tar alla point of intrerests osv så blir det mer än väl med exp ändå.

Skriv svar