THQ:s Humble Bundle – en mångmiljonsuccé

Robot
THQ:s Humble Bundle – en mångmiljonsuccé

Humple Bundle-succén för THQ:s superpaket växer. I skrivande stund har 20 miljoner tjänats ihop.

#thq, #darksiders, #company-of-heroes, #metro-2033, #saints-row-the-third


Medlem
THQ:s Humble Bundle – en mångmiljonsuccé

Väl förtjänt!

Medlem

Frågan är dock hur mycket som går till utvecklarna och inte till välgörenhet/Humble Bundle.

Medlem
Skrivet av Ermus:

Frågan är dock hur mycket som går till utvecklarna och inte till välgörenhet/Humble Bundle.

Det bestämmer du själv när du ska donera.

Medlem
Skrivet av hänt:
Skrivet av Ermus:

Frågan är dock hur mycket som går till utvecklarna och inte till välgörenhet/Humble Bundle.

Det bestämmer du själv när du ska donera.

Jo men nu har han nog inte donerat hela summan på över 3 miljoner dollar själv så han vet nog inte hur stora delar av summan som går vart.

Inaktiv

Strålande initiativ. Själv betalade jag 6 dollar. Ägde bara Darksiders och grund-COH. Spelar om COH just nu Fler utvecklare borde ta efter detta!

Medlem
Skrivet av eatem:

Strålande initiativ. Själv betalade jag 6 dollar. Ägde bara Darksiders och grund-COH. Spelar om COH just nu Fler utvecklare borde ta efter detta!

Kan tänka mig att vi lär få se fler företag som ofta rear ut sina spel på Steam för 75% i framtiden på Humble Bundle. Kanske blir Rockstar nästa gång med GTA collection, lagom till GTA V?

Medlem

sjukt bra! även fast jag bara gillar 2 av dessa så är det lätt värt 40kr. Nu betalade jag visserligen ca 100kr, but still. Först var jag hur säker som helst på att ge allt till välgörenhet.. men insåg sedan att thq var värda en större summa då de erbjuder helt okej spel och går med i projektet. Jag tog deafult fördelningen

Medlem
Skrivet av henks:
Skrivet av hänt:
Skrivet av Ermus:

Frågan är dock hur mycket som går till utvecklarna och inte till välgörenhet/Humble Bundle.

Det bestämmer du själv när du ska donera.

Jo men nu har han nog inte donerat hela summan på över 3 miljoner dollar själv så han vet nog inte hur stora delar av summan som går vart.

Precis.

Medlem
Skrivet av Ermus:

Frågan är dock hur mycket som går till utvecklarna och inte till välgörenhet/Humble Bundle.

Och vad är det för fel om man donerar allt? THQ's Ägare köpte själv paketet och han sa att han la alla pengar till välgörenhet ( ca 10k USD ).

Det är deras egna val att vilja sälja denna bundle, och då vet de mycket väl att en hel del av pengarna kommer gå till välgörenhet. Dessa spel är också spel som inte driver in vidare mycket pengar längre till THQ heller, och nu bevisligen har de fått in över 3 miljoner USD Vist troligtvis bara 2/3 eller så till dom men det är endå pengar de troligtvis aldrig hade sett.

De som köpt och aldrig spelat får dessutom chansen att prova på ett par helt okej spel. Inga av dessa är mina favoriter men de är inga dåliga spel och tillbringar en hel del underhåll.

Så det är enbart win win för alla parter.

Konstigt att STEAM inte annonserar om detta, men det är kanske inte så märkligt då Darksiders kostar 20 Euro och Saints Row nästan 30.

Jag köpte en bundle och sprider ordet


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Någon mer än jag som tror att spelmarknaden skulle må bättre ifall ALLA spel kunde köpas så här?

Inaktiv
Skrivet av Exxo:

Någon mer än jag som tror att spelmarknaden skulle må bättre ifall ALLA spel kunde köpas så här?

De vanliga reorna räcker väl för titlar man inte är intresserad av att köpa för fullpris. Alla spelen i det här paketet kan klassas som stor- eller i alla fall mellanbudgettitlar. Det gått åt massor av pengar för att utveckla dem. Inget bolag skulle kunna leva på inkomsterna de får från en sån här försäljning.

Normalt är ju att det är indietitlar på humble bundle, och de har ofta mycket små kostnader i jämförelse.

Jag tror att THQ gör det mest för goodwill och PR. De har det knapert och balanserar på bankruttens brant.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Någon mer än jag som tror att spelmarknaden skulle må bättre ifall ALLA spel kunde köpas så här?

Jag läste att anledning till att THQ gör det här är att de har problem med ekonomin.
Visst skulle det säljas mycket fler spel med den här modellen, men eftersom snittet är knappt $6 så är det en omöjlighet för högbudget-titlar.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Hade redan Saints Row, Metro och Red Faction. Gav bort Saints row koden, köpte igen för $1 och gav bort den nya koden med.

Medlem

Tycker att Humble Bundle borde hålla sig till "DRM Free cross-platform games at a pay-what-you-want". Detta THQ pack går emot detta då det är windows only med DRM.
Men men, är ju helt klart bra spel som släpps till bra pris och välgörenhet så man ska väll inte klaga.

Medlem
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Ermus:

Frågan är dock hur mycket som går till utvecklarna och inte till välgörenhet/Humble Bundle.

Och vad är det för fel om man donerar allt? THQ's Ägare köpte själv paketet och han sa att han la alla pengar till välgörenhet ( ca 10k USD ).

Det är deras egna val att vilja sälja denna bundle, och då vet de mycket väl att en hel del av pengarna kommer gå till välgörenhet. Dessa spel är också spel som inte driver in vidare mycket pengar längre till THQ heller, och nu bevisligen har de fått in över 3 miljoner USD Vist troligtvis bara 2/3 eller så till dom men det är endå pengar de troligtvis aldrig hade sett.

De som köpt och aldrig spelat får dessutom chansen att prova på ett par helt okej spel. Inga av dessa är mina favoriter men de är inga dåliga spel och tillbringar en hel del underhåll.

Så det är enbart win win för alla parter.

Verkar som alla missförstod det jag sa som något negativt, sa aldrig att det var fel att THQ inte fick allt. Jag tyckte bara att den intressanta frågan är hur mycket THQ faktiskt fått in på detta och om det var ett bra drag eller inte, med en titel som betonar "en mångmiljonsuccé" så behöver det inte nödvändigtvis vara en jättesuccé för THQ.

Medlem

THQ need all the help they can get. Tydligen är nya chefen på THQ en riktig sköning som vill göra bra skit, och dom är i farozonen för konkurs. Mycket trist.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Ermus:
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Ermus:

Frågan är dock hur mycket som går till utvecklarna och inte till välgörenhet/Humble Bundle.

Och vad är det för fel om man donerar allt? THQ's Ägare köpte själv paketet och han sa att han la alla pengar till välgörenhet ( ca 10k USD ).

Det är deras egna val att vilja sälja denna bundle, och då vet de mycket väl att en hel del av pengarna kommer gå till välgörenhet. Dessa spel är också spel som inte driver in vidare mycket pengar längre till THQ heller, och nu bevisligen har de fått in över 3 miljoner USD Vist troligtvis bara 2/3 eller så till dom men det är endå pengar de troligtvis aldrig hade sett.

De som köpt och aldrig spelat får dessutom chansen att prova på ett par helt okej spel. Inga av dessa är mina favoriter men de är inga dåliga spel och tillbringar en hel del underhåll.

Så det är enbart win win för alla parter.

Verkar som alla missförstod det jag sa som något negativt, sa aldrig att det var fel att THQ inte fick allt. Jag tyckte bara att den intressanta frågan är hur mycket THQ faktiskt fått in på detta och om det var ett bra drag eller inte, med en titel som betonar "en mångmiljonsuccé" så behöver det inte nödvändigtvis vara en jättesuccé för THQ.

Precis, personligen känns det som att de ger bort spelen för en struntsumma. "Succé" är bara ett ord som hör hemma i kvällspressen i detta fall.

Medlem

THQ klättrade rejält i mina ögon efter detta, kul!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skrivet av Exxo:

Någon mer än jag som tror att spelmarknaden skulle må bättre ifall ALLA spel kunde köpas så här?

Absolut. Kanske hade man då fått slut på piraterna, vilket hade varit bra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av jonis:

THQ klättrade rejält i mina ögon efter detta, kul!

Vadå? Dom tjänar ju bra med pengar på detta.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av eatem:

Strålande initiativ. Själv betalade jag 6 dollar. Ägde bara Darksiders och grund-COH. Spelar om COH just nu Fler utvecklare borde ta efter detta!

Kan tänka mig att vi lär få se fler företag som ofta rear ut sina spel på Steam för 75% i framtiden på Humble Bundle. Kanske blir Rockstar nästa gång med GTA collection, lagom till GTA V?

När de firade för ett tag sedan så hade de ju en sjukt bra rabbat på GTA Collection, 10 Euro på Steam. Möjligt att det återkommer men troligtvis inte lika hög rabatt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Lasrod:

Tycker att Humble Bundle borde hålla sig till "DRM Free cross-platform games at a pay-what-you-want". Detta THQ pack går emot detta då det är windows only med DRM.
Men men, är ju helt klart bra spel som släpps till bra pris och välgörenhet så man ska väll inte klaga.

hur orkar man gnälla på något som nästan är gratis?!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Nej tack, vill inte ha ski*en.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Någon mer än jag som tror att spelmarknaden skulle må bättre ifall ALLA spel kunde köpas så här?

Efter att de tappat i försäljning eller det gått några månader så tror jag helt klart att detta kommer vara lönande. Att däremot göra samma sak med nya spel, det är jag inte lika säker på då ett spel måste sälja i ett visst antal ex för att vara lönsamt och ju billigare ju mer måste det sälja. Att spel för mobil är så lönsamma trots att de bara kostar några kronor beror ju på att de inte har samma budget som en AAA-spel.

Steam visar dock att spel kan fortsätta vara lönsamma även när de reas ut men då rör det sig oftast om titlar som många redan köpt.

Inaktiv
Skrivet av Preed:

Vadå? Dom tjänar ju bra med pengar på detta.

Ungefär 2 miljoner dollar hittils om man räknar med average och default split.

Medlem

Ett fel man gör är att inte begränsa sig till kanske $10-20, då kan inte folk snåla sig för mkt.

Sen gör ju detta att PC kommer starkt fram igen, då jag knappast tror att HB kommer att erbjudas till konsollägare, iaf inte för dem pengarna, och där vet vi ju redan hur bra deras DRM är!

BRa initiativ iaf!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Var lite snål och la 5€ för min och min bff:s kopia av spelen vilket motsvarade 6.50 § så vi fick SC3 också. Ni vet att spelne på steam kostar smmanlagt strax över 100€ om man räknar med SC3.

Medlem
Skrivet av Preed:

THQ need all the help they can get. Tydligen är nya chefen på THQ en riktig sköning som vill göra bra skit, och dom är i farozonen för konkurs. Mycket trist.

Han är en person som själv gjort spel och förstår vad som krävs för att spel ska sälja. Hade visserligen sett han fortsätta utveckla spel för ND men om han kan få THQ på fötter igen så tror jag vi kommer få se många bra spel från dom i framtiden.

12
Skriv svar