Gästkrönika – Realism har sitt pris

Robot
Gästkrönika – Realism har sitt pris

Hur en amerikansk generals vänsterprasslande förstör inlevelsen i Call of Duty: Black Ops 2. Spelutvecklare, akta er för den lockande realismen.

#call-of-duty-black-ops-ii, #motorstorm-apocalypse, #treyarch, #call-od-duty-modern-warfare-3, #call-of-duty-black-ops, #0x10c


Medlem
Gästkrönika – Realism har sitt pris

Ursäkta, var det "på vippen" att det blev en kärnkraftsolycka?

Medlem
Skrivet av Hank P:

Ursäkta, var det "på vippen" att det blev en kärnkraftsolycka?

Precis min tanke... Märkligt?


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Inaktiv

Jag minns att du tog upp Black Ops 2 fadäsen i Gomorron men det känns lite väl petigt måste jag säga. Ett spel kan inte falla så hårt bara på en sån sak.

Medlem

jag tycker mest det är roligt och intressant då man lyckas väva in riktiga personer som karaktärer i spel

Medlem

Det var endast på vippen. Härdsmältan inträffade ju inte riktigt helt och hållet. Såklart uppstod komplikationer men knappt nåt mot vad som skulle ha KUNNAT hända

Medlem

Japp det var på vippen, om en härdsmälta hade hänt. Då hade man inte velat vara i Tokyo-området.

Medlem
Skrivet av TontteJooi:

Det var endast på vippen. Härdsmältan inträffade ju inte riktigt helt och hållet. Såklart uppstod komplikationer men knappt nåt mot vad som skulle ha KUNNAT hända

Jo det smälte i reaktor 1,2 och 3 vill jag minnas men skalet är gjort så att en härdsmälta ska påverka omgivningen relativt lite.

Medlem

Ska vi sluta berätta historier som är "baserade" på verkligheten, då hade vi inte haft CoD, MoH eller Battlefield överhuvudtaget.

Det är ju alltid en risk att det man berättar, skojar, skriver, filmar, påstår eller pratar om kan inträffa. Ska vi bara sätta oss ner och välja att inte berätta historien, för att det inte är en "säker" investering?

Det betyder ju att media och liknande inte borde få spekulera i saker, för det kan ju faktiskt, hända och bli dålig reklam.

Jag tror personligen att det är viktigt att berätta en historia oavsett vad eller vilka risker det innebär än att hålla inne och knipa käft, bara för att man kan trampa någon på tårna.

För att citera Palme (efter någon sagt det till honom)

"Säg nu inte precis det som är viktigt och det du tycker, då kan folk tycka synd om din motståndare"

Det spelar ingen roll om det är spel, film, litteratur, musik. Det är medium för att uttrycka sig, även om man väver in det i en underhållande skrud.

Att placera en zombie apokalyps i närheten av Atlantic City ger dig en bättre berättelse och emotionell koppling än om du skulle placera det på planet X0-3B, därför att du får tanken/känslan att "tänk om". Ju närmare en berättelse kommer din verklighet, desto mer berör den just dig.

Att föra kriget till Amerikas kuster, är att skapa en illusion för dig av något som är en verklighet i Syrien. Varför berörde flygplats biten i MW 2 så kraftigt? För att det var så äckligt nära verkligheten, så tänk om? Var det riskfyllt? Ja. Var det viktigt? Ja.


signatur

Nämen!

Inaktiv

Jag förstår inte meningen med den här artikeln. Inte alls.

Om vi säger att någon släpper ett spel där en zombie apokalyps bröt sig ut för några veckor sen, och att det finns väldigt få människor kvar i Sverige, hur mycket gör det då om personer som Reinfeldt hade funnits i spelet? Vi vet ju om att det inte har hänt, så varför ens bry sig?

Om man inte kan skilja på verklighet och spel så ska man nog inte spela.

Medlem
Skrivet av Struggle:

Ska vi sluta berätta historier som är "baserade" på verkligheten, då hade vi inte haft CoD, MoH eller Battlefield överhuvudtaget.

Det är ju alltid en risk att det man berättar, skojar, skriver, filmar, påstår eller pratar om kan inträffa. Ska vi bara sätta oss ner och välja att inte berätta historien, för att det inte är en "säker" investering?

Det betyder ju att media och liknande inte borde få spekulera i saker, för det kan ju faktiskt, hända och bli dålig reklam.

Jag tror personligen att det är viktigt att berätta en historia oavsett vad eller vilka risker det innebär än att hålla inne och knipa käft, bara för att man kan trampa någon på tårna.

För att citera Palme (efter någon sagt det till honom)

"Säg nu inte precis det som är viktigt och det du tycker, då kan folk tycka synd om din motståndare"

Det spelar ingen roll om det är spel, film, litteratur, musik. Det är medium för att uttrycka sig, även om man väver in det i en underhållande skrud.

Att placera en zombie apokalyps i närheten av Atlantic City ger dig en bättre berättelse och emotionell koppling än om du skulle placera det på planet X0-3B, därför att du får tanken/känslan att "tänk om". Ju närmare en berättelse kommer din verklighet, desto mer berör den just dig.

Att föra kriget till Amerikas kuster, är att skapa en illusion för dig av något som är en verklighet i Syrien. Varför berörde flygplats biten i MW 2 så kraftigt? För att det var så äckligt nära verkligheten, så tänk om? Var det riskfyllt? Ja. Var det viktigt? Ja.

aldrig fel att berätta det verkligt, men göra spelen verkliga förstör dom.

Exempelvis bullet dipping i battlefield är inte ens verklig, dock har den illusion att alla tycker den är verkligen för det måste ju vara så?

Men nej?

en till sak ska man göra bulletdipping verklig(som fö är helt värdelöst föredrar cod/cs1.6 känsla då det är ett spel, och är faktist mer verkligt än i bf.

varför finns inte weapon jam då? då hela vapnen strular finns flera saker som kan hända här, det ända vi har fått är i vissa spel en irriterande version av den medans i verkligheten hade du fått montera ner hela vapnet och sätta ihopa det i värsta fall och byta ut en del.

vilket man inte går runt med i strid, vid lindriga fall(beroende på vilket sorts slag huvud, ta ut magazinet slå ut det jammade skottet i röret.

Medlem
Skrivet av schmuttah:

Japp det var på vippen, om en härdsmälta hade hänt. Då hade man inte velat vara i Tokyo-området.

The Fukushima Daiichi nuclear disaster is a series of equipment failures, nuclear meltdowns, and releases of radioactive materials at the Fukushima I Nuclear Power Plant, following the Tōhoku earthquake and tsunami on 11 March 2011.

It is the largest nuclear disaster since the Chernobyl disaster of 1986, and only the second disaster (along with Chernobyl) to measure Level 7 on the International Nuclear Event Scale.

- Tycker det låter som att vara jävligt mycket mer än på "vippen".

Medlem

Pfft... detta är den verkliga skandalen angående Petraeus.

http://www.youtube.com/watch?v=ZMey-vPJqf0&list=PLxlF2Q37H3Bj...

Men eftersom Fox News chefen Roger Ailes säger att allt bara var ett skämt... (mm.. jätteroligt, och jättetroligt) , så är det näst intill ingen media som vågat rapportera om det. -.-

Svårare än så är det tyvärr inte för makteliten i dagens samhälle att komma undan. "Äh, jag skojade bara" -.-

Medlem

Ledsen Thomas Arnroth,på det hela taget en jävligt oskarp krönika faktiskt. Du kan bättre.

Medlem
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av Struggle:

Ska vi sluta berätta historier som är "baserade" på verkligheten, då hade vi inte haft CoD, MoH eller Battlefield överhuvudtaget.

Det är ju alltid en risk att det man berättar, skojar, skriver, filmar, påstår eller pratar om kan inträffa. Ska vi bara sätta oss ner och välja att inte berätta historien, för att det inte är en "säker" investering?

Det betyder ju att media och liknande inte borde få spekulera i saker, för det kan ju faktiskt, hända och bli dålig reklam.

Jag tror personligen att det är viktigt att berätta en historia oavsett vad eller vilka risker det innebär än att hålla inne och knipa käft, bara för att man kan trampa någon på tårna.

För att citera Palme (efter någon sagt det till honom)

"Säg nu inte precis det som är viktigt och det du tycker, då kan folk tycka synd om din motståndare"

Det spelar ingen roll om det är spel, film, litteratur, musik. Det är medium för att uttrycka sig, även om man väver in det i en underhållande skrud.

Att placera en zombie apokalyps i närheten av Atlantic City ger dig en bättre berättelse och emotionell koppling än om du skulle placera det på planet X0-3B, därför att du får tanken/känslan att "tänk om". Ju närmare en berättelse kommer din verklighet, desto mer berör den just dig.

Att föra kriget till Amerikas kuster, är att skapa en illusion för dig av något som är en verklighet i Syrien. Varför berörde flygplats biten i MW 2 så kraftigt? För att det var så äckligt nära verkligheten, så tänk om? Var det riskfyllt? Ja. Var det viktigt? Ja.

aldrig fel att berätta det verkligt, men göra spelen verkliga förstör dom.

Exempelvis bullet dipping i battlefield är inte ens verklig, dock har den illusion att alla tycker den är verkligen för det måste ju vara så?

Men nej?

en till sak ska man göra bulletdipping verklig(som fö är helt värdelöst föredrar cod/cs1.6 känsla då det är ett spel, och är faktist mer verkligt än i bf.

varför finns inte weapon jam då? då hela vapnen strular finns flera saker som kan hända här, det ända vi har fått är i vissa spel en irriterande version av den medans i verkligheten hade du fått montera ner hela vapnet och sätta ihopa det i värsta fall och byta ut en del.

vilket man inte går runt med i strid, vid lindriga fall(beroende på vilket sorts slag huvud, ta ut magazinet slå ut det jammade skottet i röret.

Öm, va?

Jag antar att du menar Bullet Drop, vad är det som inte är verkligt med det?

Weapon Jam finns i en del spel, i form av att vapnet efter tid bryts ner, det finns överhettningsdefekter, slitage etc.

På vilket sätt är hitscan vapen verkligare än projektil vapen i spel?

Sak samma, men det är inte den formen av realism som vår krönikör påpekar, det är invävningen av en verklig person/händelse i en övrigt påhittad berättelse.

Enligt mig så bör simulatorer vara så realistiska som möjligt, till exempel ARMA. Medans CoD och Battlefield bör göra kompromisser (som de båda gör) mellan realism och vad som är underhållande, i form utav gameplay. Det är som med det mesta i betraktarens öga att döma för den, vad som är underhållande och inte.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av IceDusT:
Skrivet av schmuttah:

Japp det var på vippen, om en härdsmälta hade hänt. Då hade man inte velat vara i Tokyo-området.

The Fukushima Daiichi nuclear disaster is a series of equipment failures, nuclear meltdowns, and releases of radioactive materials at the Fukushima I Nuclear Power Plant, following the Tōhoku earthquake and tsunami on 11 March 2011.

It is the largest nuclear disaster since the Chernobyl disaster of 1986, and only the second disaster (along with Chernobyl) to measure Level 7 on the International Nuclear Event Scale.

- Tycker det låter som att vara jävligt mycket mer än på "vippen".

Istället för vippen skulle jag fortfarande kalla härdsmältan i Japan för extremt mild. Stora delar av Europa blev utsatt för långvarig strålning efter Chernobyl katastrofen. Man ser fortfarande idag spår av den i de svenska skogarna.

Om det finns några 86or här så känner ni säkert till varför gomspalt vart så vanligt just bland 86or, sorgligt nog pgr av Chernobyl.

Edit: Om 12-14 länder känt av Fukushima(likt Chernobyl) så hade vi varit på en annan division och spelat men så var inte fallet och det ska vi vara glada över!

Medlem

Jag tror knappast Call of Duty: Black Ops II sålde sämre än tidigare spel i serien för att David Petraeus är med. Inte ens en av anledningarna om du menar att det finns fler.

Spelet sålde sämre helt enkelt för att folk är trötta på att få samma skit som de fick förra gången.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Snurrig artikel, ärligt talat. Alla (nåja, nästan alla) spel strävar efter realism på någon nivå, även om mycket av innehållet i övrigt är orealistiskt. Det handlar helt enkelt om 'suspension of disbelief' (ledsen, kommer inte på något bra svenskt uttryck. Trovärdighet kanske). Så för att besvara frågan: "Jag menar okej för jordbävning i ett racingspel, men varför i en miljö som verkligen kan drabbas av dem?" -- enkelt: för att folk skulle tycka att det var extremt löjligt om det jordbävningsdrabbade området i spelet var en plats där ingen ens kan fantisera om att något sådant kan ske, typ Stockholm... Men visst, nästa CoD kanske ska handla om att Isländska terrorister attackerar Nya Zealand. Det blir säkert en storsäljare!

Medlem

Spel är spel och det spelar igen roll hur trovärdiga framtidens spel kommer bli, det gör de inte mer verkliga. Red Alert lekte med tanken om vad som hade skett ifall tidsresor varit möjliga, detta ändrade helt utkomsten av världskriget. Ett spel som Carmageddon, där man får poäng för att köra på människor, skulle således inte vara okej att göra om man nu ska hålla sig till vad som är okej att utveckla och vad som inte är det ur ett rent moraliskt perspektiv.

Medlem

Da fuck did I just read? 0.o

Medlem

Jag tror Thomas Arnroth menar att det är smaklöst att ligga så nära gränsen till verklighet i vissa fall. Det är så jag tolkar det. I sådana fall håller jag med. Men det där är inget nytt.

Medlem

Lite småknasigt artikel om jag ska vara helt ärligt, spel kommer alltid att förbli spel. Om man inte kan distansera sig mot spelen och göra skillnad på spel och verklighet så kanske man borde ha annat för sig. Med andra ord så håller jag inte med artikelförfattaren det minsta.

Medlem
Skrivet av Hank P:

Ursäkta, var det "på vippen" att det blev en kärnkraftsolycka?

Tyckte också att 1900-talet såg skumt ut, Jordbävningen hände ju under 2011. :/ 2000-talet, inte 1900-talet.

" För lagom till den planerade lanseringen våren 2011 blev det jordbävning ute till havs, på andra sidan Stilla havet. En av de största under hela 1900-talet faktiskt."

När denna jordbävning hände så låg 1900-talet 11 år bakåt i tiden. Vilket gör så att denna jordbävning inte kan vara den största under hela 1900-talet eftersom det inte hände på 1900-talet.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Jag tror knappast Call of Duty: Black Ops II sålde sämre än tidigare spel i serien för att David Petraeus är med. Inte ens en av anledningarna om du menar att det finns fler.

Spelet sålde sämre helt enkelt för att folk är trötta på att få samma skit som de fick förra gången.

Ja men självklart måste det finnas en annan anledning till att folk inte längre är lika villiga att köpa nyaste CoD. På samma sätt som någon som går bärsärk i en skola, givetvis gjorde detta för att denne spelat spel, att det kan finnas andra orsaker är ju inte att tänka på.

Jag tycker det var en intressant krönika som ifrågasätter spelvärldarnas premisser; ska spel bara vara spel utan anknytning till verkligheten för att inte stöta på patrull, eller ska man "uppfinna" nya världar där handlingen ska utspela sig i. Detta är en fråga som har snurrat i litterära diskussioner med och det har inget att göra med att folk inte kan skilja på spel och verklighet.

Titta lite djupare än så.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag tycker det var en intressant krönika som ifrågasätter spelvärldarnas premisser; ska spel bara vara spel utan anknytning till verkligheten för att inte stöta på patrull, eller ska man "uppfinna" nya världar där handlingen ska utspela sig i. Detta är en fråga som har snurrat i litterära diskussioner med och det har inget att göra med att folk inte kan skilja på spel och verklighet.

Titta lite djupare än så.

Ska då böcker också få "lov" att existera utan samma krav? Jag försår inte varför just spel skulle vara annorlunda, speciellt inte med dagens spel som mer och mer börjar likna interaktiva filmer.

Medlem

Thomas Arnroth... som rescensent i TV helt underbar. Han är så entusiastisk och vill säga så mycket så att orden nästan stockar sig och man förstår att han brinner för spel, fast hans bisittare inte begriper hälften och då försöker han hårdare att förmedla hur viktigt han tycker det är med spel. Helt underbart att titta på. Hans skriftliga krönikor på FZ når tyvärr inte alls upp till den nivån och jag undrar varför.

Medlem

Svag krönika.


signatur

Imperator

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Exempelvis bullet dipping i battlefield är inte ens verklig, dock har den illusion att alla tycker den är verkligen för det måste ju vara så?

Men nej?

Medlem
Skrivet av schmuttah:

Japp det var på vippen, om en härdsmälta hade hänt. Då hade man inte velat vara i Tokyo-området.

Att inte kalla det som hände en kärnkraftsolycka är väl ändå en rätt stor underdrift.

12
Skriv svar