60 miljoner Windows 8 på tio veckor

Medlem
Skrivet av xetal:

http://gyazo.com/4312a1beede5a73f3c0d64a764a5a894.png
En screenshot med lite blandade praktiska exempel på nya fördelar i UI't. Notera att explorer har ribbons, många fler alternativ, och menyerna har ändrats till det bättre. Allt annat i desktop är kvar, taskbar, ikoner, skrivbord, allt. Även kontrollpanelen ser ut precis som vanligt, även den förbättrad. Likaså är task manager som visar mer och mer relevant info. Du kan även se mer filinfo och mounta/bränna iso's direkt från explorer. Dessutom har säkerheten ökat med bättre firewall/defender och smartscreen filter, dessutom utökad uac.
Man behöver helt enkelt aldrig öppna Modern UI om man inte vill, förrutom kanske på sökningar. Även där är det förbättrat gentemot sökning i windows 7.

Jag förstår alla ni som inte uppgraderar på grund av kompatibilitet , men för er som använder startmenyn som ursäkt, ni kan så använda ms-dos om ni hellre vill det, men sluta skriv dumma kommentarer på internet!

Åh du milde vad massa kludd överallt =S Nu blev jag allt avskräckt =/


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av SToFo:
Skrivet av Brain:
Skrivet av SToFo:

Vilket också innebär att när jag vill gå till kontrollpanelen eller starta ett spel så behövs bara ett knapptryck.

Jag har för mig att man först behövde föra musen till sidan av skärmen för att sedan leta runt bland ett virrvarr av inställningar, där den inställningen man letade efter aldrig fanns att finna. Men jag kanske har fel? Självklart är det underförstått att det är subjektivt vilka inställningar man letar efter, och därmen även subjektivt om Windows 8 innehåller vettiga inställningar. I mitt fall gör Windows 8 inte det. Kategoriseringen av inställningar passar inte mig heller.

Skrivet av SToFo:

Så där har du fel, eller så påvisar du bara att du, som alla andra som provat win 8 men inte gillat det inte vet hur man ska optimera för bästa användning. Win 8 vinner alltså i antalet knapptryckningar för att utföra en uppgift.

Med samma argumentation som du använder hade jag t.ex., i Windows 7, kunnat skapa ett macro som startar alla program och spel samtidigt. Då har jag plötsligt "optimerat" Windows 7, eftersom jag använder färre knapptryck för samma sak än vad jag gjorde i ditt "optimerade" Windows 8. Eller hur menar du att detta skiljer sig från din argumentationsteknik?

För mig är det viktigt att allt ligger synligt från första början och att jag slipper hålla på att pilla med genvägar eller mystiska "slidesidomenyer" som inte fyller någon funktion på en PC med mus och tangentbord.

Folk tycker olika. Bara för att någon tycker att Windows 8 är otympligt (exempelvis jag) betyder det inte att dom "inte vet hur man ska optimera Windows 8 för bästa användning". För den delen är det en stor nackdel ur designsynvinkel om en stor mängd människor "inte vet hur man ska optimera Windows 8 för bästa användning". Ett bra GUI ska vara enkelt att förstå och inte behöva en manual.

Skrivet av SToFo:

Ang bristen på inställningar så kunde jag inte bry mig mindre.

Okej. Och vad har det med saken att göra? Det finns oerhört många som bryr sig, och därav den rättfärdigade kritiken.

Skrivet av SToFo:

Allt det jag behöver för att göra min windowsanvändning njutbar finns där. Jag kan välja vilken bild som ska komma upp med loginrutan, vilken bild bakgrunden ska ha och vilken färg fönstren ska ha, ifall de ska matcha eller ha någon helt åt helvete färg. Vad man nu vil ha.

Trevligt att de inställningar som existerar är tillräckliga för dig, de är dock långt ifrån tillräckliga för väldigt många, vilket kritiken mot att det inte finns några inställningar för att stänga av "Metro" tydligt exemplifierar. Att ett operativsystem inte är bra för mig betyder inte att jag anser att det inte passar någon.

Skrivet av SToFo:

Åh nej, försök inte. Jag sitter dagligen med Cubase (använder även protools, men föredrar cubase) och skriver låtar, har word uppe för att skriva text i samband med musikskapande i cubase, winamp eller wmp och dessutom tre-fyra browserflikar med facebook, youtube eller någon annan sida och jag har ALDRIG. ALDRIG, haft några problem med multitasking. Så jag förstår ärligt talat inte vad ditt Win 8 har emot dig då det tydligen älskar mig. Kan det vara din hårdvara som spökar? Det verkar i alla fall inte vara ett operativsystemfel. Det kan jag bekräfta.

De problem jag syftade på har inget med prestandan att göra, utan helt med UI:t som används. Det är relativt otympligt att handska med flera fönster och det finns ingen tydlig avstängningsknapp för de medföljande programmen.

Jag orkar inte hålla på att göra inramningar för vad du sagt som jag vill kommentera så numrerar dem istället.

1. Låt oss säga att kontrollpanelen inte ligger i startmenyns (metros) förstasida. Då var det väldigt enkelt att bara högerklicka på ett tomt område i metro och välja "alla appar" och sedan skrolla snabbt till "Systemverktyg", högerklicka på "kontrollpanelen" och välja "fäst på start". Annars ska alla nyinstallerade program och spel läggas automatiskt på förstasidan. Och även där var det väldigt enkelt att ta bort det man inte ville ha.

2. Att skapa ett macro låter ju bra mycket trassligare än att bara lägga till det i startmenyn. Alla program du vill ska startas upp med operativsystemet kan du fortfarande välja från en lista i kontrollpanelen. Där kan du även fritt lägga till eller ta bort från en lista av alla dina installerade program eller browsa efter något som inte är en registrerad .exe fil t.ex som en .bat fil eller liknande. Precis som i win 7. Att skapa .bat-filer eller andra macron är ju precis samma procedur som i win 7.

3. Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre för, för min del så räcker det att det är skitlätt att komma åt det jag behöver, både när det gäller systeminställningar, hårdvaruinställningar, program och spel. Allt jag vill ha och ändra på kan jag ha framför näsan på mig. Vad är det för inställningar du saknar, specifikt?

4. När man sitter och arbetar i program som cubase eller word så sitter man ju i desktopmiljön och det är ju precis samma miljö som man sitter i när det gäller Windows 7, så jag förstår verkligen inte vad ditt problem är. Det är inte otympligare än windows 7 när det gäller att multitaska. Heller inte med program man har uppe i metro. Det är ju bara å föra muspekaren upp till vänstra hörnet så kan man hoppa mellan de olika programmen.

Är det så att du är så pass hjärntvättad/indoktrinerad i hur windows 7 funkar att när något är minsta lilla annorlunda så slår det slint? Bara en fråga.

Jag misstänker att du inte styr flera datorer och andra enheter i ett hemnätverk, och sysslar mycket med virtuella nätverk?

Jag misstänker även att du inte är en fan av minimalism, eller snabbt ha åtkomst till vilket område du än sen behagar i ditt operativsystem.

Personligen hatar jag Windows 8, för det gör saker mer krångligt än vad de behöver vara, precis som Vista gjorde med kontrollpanelen. Jag stör mig fortfarande på nätverksinställnings sidan i Windows 7 vilket jag sitter på för tillfället igen, för de smeta in inställningar som var lätt åtkomliga i dolda lister etc. Ta nätverksadapters-prioritering listan som ett exempel.

Ja jag är en person som älskar Crunchbang Linux till exempel för dess minimalism och lätthanterlighet, inget flashigt, bara ren och skär prestanda och vad du vill nå med få knapp kommandon.

Det är inte precis samma desktop miljö som man sitter i vid Windows 7, jag har inga sidolister hit och dit för att "immitera" touch funktioner med musen, jag behöver dem inte, det tar längre tid och är ofta irriterande när man råkar komma åt dem. Jag har heller inga nya, klumpigare och klottrigare "office" menyrader och stök. Nej, det är inget för mig.

Nog sagt om det så finns det människor som gillar låsta system, system som bara ger dig möjligheten att ändra färginställningar på temat och inte göra om det totalt. Det finns de som gillar att ha tusen genvägar och ett klottrat skrivbord fullt med snabbgenvägar, stora fina bilder som blinkar till sina program och spel. Men även ett sådant system blir klottrat efter ett tags hård användning. Men det är väl bara att gratulera och tycka att det är kul att ni funnit något som ni tycker är bra och passar eran sida av datoranvändandet.

Men att kalla någon hjärntvättad/indoktrinerad för att de föredrar en tidigare version och sedan totalt hylla en ny produkt som den vore det enda självklara valet känns för mig väldigt konstigt. Det kanske är så att du bör vända blicken emot dig själv och ta dig en funderare om du fallit för all reklam, grupptryck och indoktrinering som företag driver på sina produkter med i dagens läge. Det är bara en tanke.

Du påstår att alla som testat Windows 8 men inte gillar det vet inte hur man "optimerar" det, nåja, i all ära så borde väl ett system som utgör sig för att vara så väldigt enkelt och smidigt redan vara optimerat out-of-the-box så att säga, inte sant?


signatur

Nämen!

Inaktiv

Jag orkar bara kommentera detta då jag måste hoppa i säng och ska försöka återkomma med svar på alla dina kommentarer ang det jag skrev imorgon efter jobbet.

Skrivet av Struggle:

Men att kalla någon hjärntvättad/indoktrinerad för att de föredrar en tidigare version och sedan totalt hylla en ny produkt som den vore det enda självklara valet känns för mig väldigt konstigt. Det kanske är så att du bör vända blicken emot dig själv och ta dig en funderare om du fallit för all reklam, grupptryck och indoktrinering som företag driver på sina produkter med i dagens läge. Det är bara en tanke.

Jag ställde en fråga. Jag kallade honom aldrig det jag skrev. Hur kan man falla för grupptryck när det t.om inte är så många gamers som bytt till Win 8? Jag känner två till i min bekantskapskrets som bytt till Win 8, de andra säger att de inte är intresserade. Så knappast ett grupptryck. Reklamen är väl lite katchig men knappast något hypnotiserande och den säger väldigt lite. Jag vågade prova helt enkelt, testade först preview-versionen och var väldigt nöjd med den, samt läste om fler som vågat göra samma sak och också tyckte att det var precis lika lättåtkomligt, väloptimerat och bra som jag tyckte. Alla här beter sig som att Win 8 är ett dåligt operativsystem när det verkligen ÄR ett operativsystem designat för alla. Du kan bara köra deskop med alla funktioner som win 7 har om du vill det eller bara köra metro, snabbt och enkelt om du hellre vill det. Det kallar jag innovation.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem
Skrivet av Struggle:

Du påstår att alla som testat Windows 8 men inte gillar det vet inte hur man "optimerar" det, nåja, i all ära så borde väl ett system som utgör sig för att vara så väldigt enkelt och smidigt redan vara optimerat out-of-the-box så att säga, inte sant?

Du menar att det skulle finnas ETT operativ som utan några större modifieringar passade för ALLA?

Det vore verkligen fantastiskt om det fanns... skulle vara betydligt mindre konflikter mellan dessa olika OS-fanboys.

Medlem

Beställt ny ultrabook nyligen, och kan ju säga att det inte var många som kom med Windows 7 förinstallerat, utan det var 8an för hela slanten. Men då jag ska trycka i en ssd och blåsa allt ändå så får det bli win7. Hört att de inte längre säljer win7 licenser, men kan fortfarande, som studerande, fiska tag på win7 gratis från MSDNAA.

Hade jag haft touchscreen på den pryl jag köpt och den hade kört win8 så hade jag antagligen testat hur det funkar men som det är nu så ser jag ingen anledning att byta ut win7 som har precis allt jag behöver.

Det nya gränssnittet verkar vara designat av en treåring både när det kommer till utseende och lärbarhet vilket får mig att rynka på näsan och försöka undvika det.

Finns ett antal mjukvaror som låter en lira utan metro, men då kan man ju lika gärna köra win7 till att börja med.

Medlem

60 miljoner Windows 8 på tio veckor

Jaha, det här är väl föga förvånande eller?

Beror mest på att OSskräpet levereras med ALLA nya datorer, vilket gör att många får skiten med på köpet så att säga, och jag är INTE imponerad, jag kommer hålla kvar vid Win 7, lätt, åttan bara förvillar och gör folk både förbannade och ställda, för dem vet inte hur dem skall hitta eller göra för att komma till rätta. Hade MS varit smarta hade man lämnat kvar möjligheten att köra Win 8 i ett Win 7 skal, så man hade haft valmöjligheten till båda.

MS skickar dessutom ut erbjudande om att "GRATIS" eller får en symbolisk summa, uppgradera från Win 7 till 8, inte konstigt att en siffra på 60 milj dyker upp!

Hoppas Win 9 blir mer genomtänkt!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Är löjligt billigt nu så passa på. Köpte en licens för 139 spänn.

Medlem
Skrivet av Parzec:

Dessutom försöker jag spendera så lite tid med att plocka med UI och använda program i stället. Det är väl bland annat därför jag är seg med att uppgradera operativsystemet för jag bryr mig inte om hur det ser ut jag vill bara att det ska vara snabbt och smidigt att starta de program och spel jag vill använda.

Skrivet av Kaleid:

Jag orkar inte skriva mycket om det här men generellt så är det så att det krävs extra klick, och man slipper inte metro helt även fast program som classic shell gör att mycket av metro försvinner.

Skrivet av Brain:

Mitt största problem med Windows 8 är att GUI:t medför att användaren måste klicka onödigt många gånger för att komma till det användaren vill, t.ex. inställningar, spel, program eller vad som helst. Något som tidigare tog 2-3 knapptryckningar kan nu ta 4-5 knapptryckningar.

Vilka extraklick är det ni pratar om? Inställningarna är bara Win + X så har ni meny för kontrollpanel, systeminfo, energialternativ, loggboken, standardprogam, diskhantering, datorhantering med mera.

När man skall starta ett program så är det bara Win så får man upp Metro, sedan ett klick på ikonen för programmet man vill starta. Om programmet inte finns på första startbilden, så får man antingen skrolla eller högerklicka på tom yta och välja alla program, men det är inte fler klick än att klicka startmeny > peka på alla program > peka på programgrupp > peka på ikonen och klick.

Skrivet av Struggle:
Skrivet av conthox:

Har Win8 sedan en tid tillbaka: snabbare, stabilare och jag kommer definitivt inte att byta tillbaka.

Intressefråga ; Vad körde du innan?

Windows 7, visst var det inte en enorm skillnad, men ändå en skillnad. Tillräckligt stor för att det var värt 250 spänn.

Skrivet av Brain:

Bristen på inställningar är inte heller särskilt trevlig. Tidigare kunde man ställa in det mesta, men i Windows 8 (omoddat) kan man inte ens bestämma hur operativsystemet ska starta.

Hur menar du nu? Kolla:

Kontrollpanelen > System > Avancerade inställningar > Fliken Avancerat > Start och Återställning.

Eller är det några andra inställningar du pratar om?

Skrivet av Brain:

Sedan finns det en stor mängd småproblem, en lista som skulle kunna göras väldigt långt. Exempelvis alla touchinspirerade detaljer, de nya "standardprogrammen" som saknar lika mycket inställningar som operativsystemet, problematik när jag vill ha flera fönster öppna vid t.ex. användning av Cubase eller problem med multitasking pga GUI:t.

Det går alldelse utmärkt att ha flera fönster av samma program öppet, bara högerklicka på programikonen i Metro för att få fram menyn nere till vänster, klicka på Öppna i nytt fönster - vips ny instans av programmet. Se svaret ovan angående inställningarna.

Det finns en guide över all snabbkomandon som alla borde läsa. Alla som tycker att allt är så långt bort kan med ett fåtal knapptryckningar komma dit dom vill. Problemet är att komma igång-guiderna när man köper Win8 är inte så bra, så det är långt ifrån alla som vet om dom.

// edit: Spana in denna List of Windows 8 Shortcuts

// edit igen: Denna kanske är bättre: Keyboard shortcuts


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Tycker det är snabbare än Windows 7. Uppgraderingen var lätt värt pengarna.

Medlem

Har kört win8 sedan första dev preview. Definitivt en uppgradering från win7.

Jag uppskattar bl.a: synkning mellan enheter, nya utforskaren (montera iso, starta cmd i aktuell mapp mm.), live tiles och metro i stort.

Medlem

Jag har bytt till w8, men det är pga att jag satt med vista, hade jag haft w7 vet jag inte om jag hade bytt. Jag har tagit ner start8,så jag ser inte ens metro/modern ui, plus att jag har startmeny;)

Medlem
Skrivet av SToFo:

Jag orkar bara kommentera detta då jag måste hoppa i säng och ska försöka återkomma med svar på alla dina kommentarer ang det jag skrev imorgon efter jobbet.

Skrivet av Struggle:

Men att kalla någon hjärntvättad/indoktrinerad för att de föredrar en tidigare version och sedan totalt hylla en ny produkt som den vore det enda självklara valet känns för mig väldigt konstigt. Det kanske är så att du bör vända blicken emot dig själv och ta dig en funderare om du fallit för all reklam, grupptryck och indoktrinering som företag driver på sina produkter med i dagens läge. Det är bara en tanke.

Jag ställde en fråga. Jag kallade honom aldrig det jag skrev. Hur kan man falla för grupptryck när det t.om inte är så många gamers som bytt till Win 8? Jag känner två till i min bekantskapskrets som bytt till Win 8, de andra säger att de inte är intresserade. Så knappast ett grupptryck. Reklamen är väl lite katchig men knappast något hypnotiserande och den säger väldigt lite. Jag vågade prova helt enkelt, testade först preview-versionen och var väldigt nöjd med den, samt läste om fler som vågat göra samma sak och också tyckte att det var precis lika lättåtkomligt, väloptimerat och bra som jag tyckte. Alla här beter sig som att Win 8 är ett dåligt operativsystem när det verkligen ÄR ett operativsystem designat för alla. Du kan bara köra deskop med alla funktioner som win 7 har om du vill det eller bara köra metro, snabbt och enkelt om du hellre vill det. Det kallar jag innovation.

Vad är det som är innovativt med ett grafiskt gränsnit som funnits bra länge? Windows 8 säger du är designat för alla, ja, det är deras ord. Varför, om det är designat för alla, vänder sig ett flertal inom datorbranchen ifrån det? Varför passar det inte mig och en hel del andra tjommar som hellre kör Linux? Windows 8 är inte designat för alla, det är i grund och botten optimerat och designat för touch. Du kan få samma form av upplevelse, utan att ta bort smidigthet och funktionalitet som funnits innan. Testat Gnome Shell, Ubuntu Unity?

Okej, du kallade honom inte indoktrinerad, du undrade om han var det, för att han inte tycker som dig.

Det är roligt att du skriver att det inte är så många gamers som bytt till Windows 8, jag undrar vart du får din statstik ifrån? Om detta stämmer kan man ju undra varför isåfall, då du säger att det sägs att det är mycket snabbare och mer optimerat borde ju lämpligen spelen dra nytta av detta. Ett problem är ju som vanligt med nya operativsystem, bakåtkompatibiliteten.

Jag blev ständigt påmind om att Metro var runt omkring när jag testade Windows 8. Visst, jag kan ju installera ett alternativt "shell" till det, men vad är poängen med att sitta på Windows 8 om man tar bort huvudfunktionen med det? Då kan jag lika gärna sitta på Windows 7 och installera Litestep. Jag gillar helt enkelt inte hur skalet har utvecklats, det är skillnader i funktionalitet och smidighet för mig. Windows 8 känns mer bloated än Windows 7. Öppna utforskaren för en jämförelse.

Mer minimalistiskt?

Det är många som drar sig ifrån att utveckla till Windows 8, fler och fler kikar åt andra håll. Varför?

Ja man kan läsa om folk som gillar det, men jag läser även massor som tycker tvärtom, många tycker det är obrukbart för en desktop.

Det är intressant också att tänka på Windows "skräpuppbyggnads" funktion, som inte lösts än. Windows har en tendens att bli långsamare efter ett tag. Så om du kört Windows 7 i ett år och går över till en färsk installation av Windows 8 så är det ganska naturligt att systemet genast känns snabbare, det hade det förmodligen gjort om du bara installerat om Windows 7. Ironiskt nog så var det så för mig, första intrycket av Windows Vista när det kom. Vista upplevde jag som oerhört snabbt de första dagarna, sedan gick jag tillbaka till XP och gick aldrig tillbaka.

Hursomhelst, grundkontentan är att folk får tycka vad de vill, som jag sa tidigare, jag är glad för din skull att Windows 8 täcker dina behov. Men tala inte för alla människor, att de beter sig som att Windows 8 är ett dåligt system. Jag må inte tycka om det, men jag ser vart Metro är smidigt, tablets, laptops med touch skärm. Men det är långt ifrån att täcka in allas behov..

Ps, du skrev att det var så smidigt med färre knapptryckningar, du behöver inte ens dubbelklicka och kallar systemet innovativt. När nya Internet Explorer kom ut till Windows 98, så tog dom bort dubbelklick och du behövde bara klicka en gång så starta programmet. Det blev ramaskri, folk hatade nya Explorer och vad det gjorde emot Windows, sen dess har funktionen de haft som standard varit dubbelklick men funktionen för enkelklick finns med i Windows 7 fortfarande.

Skrivet av Exxo:
Skrivet av Struggle:

Du påstår att alla som testat Windows 8 men inte gillar det vet inte hur man "optimerar" det, nåja, i all ära så borde väl ett system som utgör sig för att vara så väldigt enkelt och smidigt redan vara optimerat out-of-the-box så att säga, inte sant?

Du menar att det skulle finnas ETT operativ som utan några större modifieringar passade för ALLA?

Det vore verkligen fantastiskt om det fanns... skulle vara betydligt mindre konflikter mellan dessa olika OS-fanboys.

Precis, nu gör det ju inte det men Windows 8 utger ju sig för att vara för ALLA. Vilket jag verkligen inte kan hålla med om när folk argumenterar för det.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Parzec:

Dessutom försöker jag spendera så lite tid med att plocka med UI och använda program i stället. Det är väl bland annat därför jag är seg med att uppgradera operativsystemet för jag bryr mig inte om hur det ser ut jag vill bara att det ska vara snabbt och smidigt att starta de program och spel jag vill använda.

Vilka extraklick är det ni pratar om? Inställningarna är bara Win + X så har ni meny för kontrollpanel, systeminfo, energialternativ, loggboken, standardprogam, diskhantering, datorhantering med mera.

Jag pratar inte om några extraklick alls. Jag beskriver bara vad jag vill ha från ett operativsystem och eftersom estetiska ändringar inte har någon betydelse för mig så har jag inte uppgraderat på ett tag. Som jag ser det så är det enda jag saknar för tillfället DX11 vilket hindrar mig från att spela en del spel (inget som jag för tillfället har intresse i) men inte mycket mer. Resten är för min del inte särskilt viktigt och en del saker till och med oönskat.

Såg också att jag inte kan dra nytta av den pågående kampanjen att få Win8 billigt (har 32bit OS och man kan bara uppgradera till Win8 32bit då) så jag kommer nog fortsatt att inte ha så bråttom med att byta


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:

Jag pratar inte om några extraklick alls. Jag beskriver bara vad jag vill ha från ett operativsystem och eftersom estetiska ändringar inte har någon betydelse för mig så har jag inte uppgraderat på ett tag. Som jag ser det så är det enda jag saknar för tillfället DX11 vilket hindrar mig från att spela en del spel (inget som jag för tillfället har intresse i) men inte mycket mer. Resten är för min del inte särskilt viktigt och en del saker till och med oönskat.

Ah, ok. Men det finns fortfarande prestandaförbättringar. Jag kan se om jag kan hitta ett bra test att länka till, om det finns intresse för det.

Skrivet av Parzec:

Såg också att jag inte kan dra nytta av den pågående kampanjen att få Win8 billigt (har 32bit OS och man kan bara uppgradera till Win8 32bit då) så jag kommer nog fortsatt att inte ha så bråttom med att byta

Det går väl att uppgradera licensen, fast du måste göra en nyinstallation? Jag har för mig att det gick att få ned en uppg som man sedan kunde bränna ut och sedan installera om, till samma pris som upgraderingen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Parzec:

Såg också att jag inte kan dra nytta av den pågående kampanjen att få Win8 billigt (har 32bit OS och man kan bara uppgradera till Win8 32bit då) så jag kommer nog fortsatt att inte ha så bråttom med att byta

Det går väl att uppgradera licensen, fast du måste göra en nyinstallation? Jag har för mig att det gick att få ned en uppg som man sedan kunde bränna ut och sedan installera om, till samma pris som upgraderingen.

Inte om jag förstår den här texten rätt:

Citat:

Can I upgrade from a 32-bit version of Windows to a 64-bit version of Windows 8?

Yes, but you can't do this using Upgrade Assistant. If your PC has a 64-bit capable processor (CPU) but is currently running a 32-bit version of Windows, you can install a 64-bit version of Windows 8 Pro, but you'll need to buy it as a DVD and perform a custom installation. If available in your country or region, you can buy Windows 8 Pro from a participating retail store. You can also buy it online from the Microsoft Store in Austria, Belgium, Canada, France, Germany, Ireland, Italy, Japan, Netherlands, Spain, Switzerland, United Kingdom, and United States.

Please note that the Windows 8 Pro Pack is used to upgrade from Windows 8 to Windows 8 Pro, and is not for cross-architecture installs and does not include any media. If you want to change architectures, purchase Windows 8 Pro.

You won't be able to keep any files, settings, or apps when you upgrade from a 32-bit to a 64-bit version.

Tagen från Microsofts egen sida.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Ah, ok, men uppgraderingsversionen på DVD är inte heller så dyr. 549 på Komplett, finns kanske billigare någon annanstans.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Medlem

Byggde ny burk nyligen. Win7 64-bit var det självklara valet. Ser ingen som helst anledning att byta något som funkar så bra.

Medlem
Medlem

Tack för länktipset 73mpl4R. Mycket intressant!

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Rätt intressant läsning även om det var nästan inga objektiva förbättringar och mest "jag tycker/tror".


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av 73mpl4R:

Rätt intressant läsning även om det var nästan inga objektiva förbättringar och mest "jag tycker/tror".

Det märks att han som skrev det är mycket "pro Windows 8", men det är en hel del som ändå är rejäla förbättringar.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Tack för länktipset 73mpl4R. Mycket intressant!

Nemas problemas!

Skriv svar