"SimCity-servrarna är inte alls nödvändiga för att spela"

Inaktiv

Det har väl varit en hel del lögner från Maxis än så länge om vad som ska vara med och hur saker o ting egentligen fungerar?

Vi lär få se en singelplayercrack/modifikation inom ett halvår, vore sjukt intressant att se hur det påverkar gameplay, och då har Maxis säkerligen en del att förklara.

Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av SWEBarb:

Så är det säkert, det är bara gjort för att försvåra för pirater och inget annat, och allt socialt trams är bara ett spel...

Det sociala tramset är dock halva grejen med spelet. I alla fall för mig. Vi är ett gäng kompisar (förutom Fredrik som förstör) i en region, det är riktigt intressant hur man samarbetar med diverse saker, särskilt de utöver ren handel med resurser.

Hur fungerar handeln? Jag fick intrycket under betan (där handeln var avstängd) att man egentligen bara bockade i en ruta o sen fixade det sig själv, men hur går det egentligen till?
Kan jag skicka kol till leffe byggs stad om han har dåligt? eller måste jag bara ha en ruta ibockad o så sköter det sig själv om han har minus? (som delad ekonomi i SupCom)

Medlem

Skulle det kunna bero på fusk också? Folk fuskar enklare offline och sen så kopplar dom upp sig och får sina fusk där? Bara en tanke.

Kanske blir köp om dom lägger till offline läge.


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Moderator | Testpilot
Skrivet av Verdurakh:

Om dom tar bort onlinekravet då köper jag spelet, annars får det va, sånt här drm ska inte uppmuntras

Du som missar ett bra spel att lita med vänner


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent
Skrivet av Aresz:

Det har väl varit en hel del lögner från Maxis än så länge om vad som ska vara med och hur saker o ting egentligen fungerar?

Vi lär få se en singelplayercrack/modifikation inom ett halvår, vore sjukt intressant att se hur det påverkar gameplay, och då har Maxis säkerligen en del att förklara.

Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av SWEBarb:

Så är det säkert, det är bara gjort för att försvåra för pirater och inget annat, och allt socialt trams är bara ett spel...

Det sociala tramset är dock halva grejen med spelet. I alla fall för mig. Vi är ett gäng kompisar (förutom Fredrik som förstör) i en region, det är riktigt intressant hur man samarbetar med diverse saker, särskilt de utöver ren handel med resurser.

Hur fungerar handeln? Jag fick intrycket under betan (där handeln var avstängd) att man egentligen bara bockade i en ruta o sen fixade det sig själv, men hur går det egentligen till?
Kan jag skicka kol till leffe byggs stad om han har dåligt? eller måste jag bara ha en ruta ibockad o så sköter det sig själv om han har minus? (som delad ekonomi i SupCom)

Jag blev extremt osäker nu, men skulle gissa på att det sköter sig i stort sett själv. Man kan ju donera till folk i regionen iaf. I stort sett är det ju bara att bocka i en ruta.

Ska kolla upp det här.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av xXFirebatXx:

Detta stämmer säkert inte. En källa? Vad är det här? Dagis?

Var vill du att vi ska få sådan här information från? Ska vi hitta på nyheter? Klart man måste ha en källa från pålitligt håll.

Källa från en källa från twitter? Känns 100% pålitlig

Skribent
Skrivet av Vioche:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av xXFirebatXx:

Detta stämmer säkert inte. En källa? Vad är det här? Dagis?

Var vill du att vi ska få sådan här information från? Ska vi hitta på nyheter? Klart man måste ha en källa från pålitligt håll.

Källa från en källa från twitter? Känns 100% pålitlig

Har du överhuvudtaget läst artikeln? I annat fall så läs första stycket och finjustera din selektiva perception


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av xXFirebatXx:

Detta stämmer säkert inte. En källa? Vad är det här? Dagis?

Var vill du att vi ska få sådan här information från? Ska vi hitta på nyheter? Klart man måste ha en källa från pålitligt håll.

Man brukar använda sig av två eller fler källor för att vara säker på att det man skriver/säger stämmer. Att använda sig av en (1) källa, som dessutom är anonym, känns inte något vidare trovärdigt eller seriöst.

Medlem

Själv ser jag hellre att dom fixar saker i spelet än lägger till offline, gillar obline grejerna! Men vägarna förstör spelet. Finns ingen mening med att köra en stad just nu eftersom all late game slutar med billaos och inga brandbilar o poliser kommer fram i tid!

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Vioche:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av xXFirebatXx:

Detta stämmer säkert inte. En källa? Vad är det här? Dagis?

Var vill du att vi ska få sådan här information från? Ska vi hitta på nyheter? Klart man måste ha en källa från pålitligt håll.

Källa från en källa från twitter? Känns 100% pålitlig

Har du överhuvudtaget läst artikeln? I annat fall så läs första stycket och finjustera din selektiva perception

jag har läst första stycket, "RPS har från en anonym källa..." borde det stått istället för informativ, då det egentligen inte finns något konkreta bevis på vad "the long run effects" av att vara offline medför, sen vet man inte exakt vad maxis/ea menar med att väldigt mycket sker på deras servrar, global market? väldigt mycket kommer ju gå via trade depots i många städer som jag förstått det så ska denna ekonomi ständigt ändras men inte satt i funktion ännu.
Reboot av sim city som det är idag skulle inte vara kul utan multiplayer funktionen i min mening, för väldigt många saker är bundna till just den upplevelsen, sen att det GÅR att spela offline är ju en helt annan femma, tänk dig att spela warcraft 3 och bara dra runt och döda neutral creeps mot en afk dator

och som sagt tidigare så går det självklart att vara offline medans man spelar då jag tappat internet mot servern ett antal gånger, jag antar att den sparar olika saker man gjort lokalt och sedan synkar när man är online igen, antagligen det som buggar rätt mkt nu då servrarna är väldigt belastade.

Skrivet av xXFirebatXx:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av xXFirebatXx:

Detta stämmer säkert inte. En källa? Vad är det här? Dagis?

Var vill du att vi ska få sådan här information från? Ska vi hitta på nyheter? Klart man måste ha en källa från pålitligt håll.

Man brukar använda sig av två eller fler källor för att vara säker på att det man skriver/säger stämmer. Att använda sig av en (1) källa, som dessutom är anonym, känns inte något vidare trovärdigt eller seriöst.

precis, hade det varit någon som inte var anonym så hade det varit en annan sak, man kan ju dock förstå varför han är anonym men det tycker jag inte har med saken att göra.
.

Skribent
Skrivet av xXFirebatXx:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av xXFirebatXx:

Detta stämmer säkert inte. En källa? Vad är det här? Dagis?

Var vill du att vi ska få sådan här information från? Ska vi hitta på nyheter? Klart man måste ha en källa från pålitligt håll.

Man brukar använda sig av två eller fler källor för att vara säker på att det man skriver/säger stämmer. Att använda sig av en (1) källa, som dessutom är anonym, känns inte något vidare trovärdigt eller seriöst.

1. Denna informationen hade vi aldrig fått om källan inte varit anonym. 2. Källan ska enligt trovärdiga RPS vara verifierad. 3. Självklart ska man vara försiktig med anonyma källor, därför jag har en "fotnot".

Hade vi fått allt från officiella och inte ljusskygga hade vi lika gärna kunna kopiera pressutskick.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av yoyisy:

Skulle det kunna bero på fusk också? Folk fuskar enklare offline och sen så kopplar dom upp sig och får sina fusk där? Bara en tanke.

Kanske blir köp om dom lägger till offline läge.

Det är enkelt att undvika med ett liknande system som bilzzard använde i tex diablo 2. Karaktärer startade offline gick inte at använda i closed battle.net, endast i lan/open battle.net

Så att folk fuskar själva spelar ingen roll då denna del inte går att koppla upp mot det "officiella" nätet.

Medlem

Ja om nu servrarna hade skött diverse beräkningar hade man ju knappast kunnat lira mer än någon minut som frånkopplad

Mycket skitsnack från utvecklarnas sida i dehär spelet. Snackas ju så mycket om att varje sim har ett eget liv osv, när de egentligen bara är en liten bot som på morgonen åker till det jobb/skola som ligger närmast och när de ska hem till första bästa bostad. De byter ungar och hus med varandra. Inte direkt vad de snackat om

http://answers.ea.com/t5/Miscellaneous-Issues/Traffic-quot-AI...

Inaktiv

Så alla "agenter" i denna "simulering" tar bara första bästa punkt som finns att tillgå, o finns det ingen direkt så packar alla ihop sig i en hög, det som spelaren upplever som trafikstockning, men egentligen är det "by design/feature"?

Medlem

Jag tycker Civitas ser intressant ut, slippa always online, kunna teraforma och annat som hör ett riktigt simcity till.

http://www.kickstarter.com/projects/1584821767/civitas-plan-d...

Medlem

Enligt personer på twitter så kan man spela spelet offline i upp till en halvtimme innan det stängs ner. Så artikeln verkar trovärdig.

Medlem

Det här blir bara mer och mer otroligt...
Det värst är väl att man inte ens blir särskillt chockad. Vem kunde inbilla sig att cimtiyy är något slags mmo-spel

Och cloudsave?!
Förstår inte funktionen av den i Sim City.
Visst om du har ett multiplattformspel som du vill kunna överföra saves emellan....

Först ville jag inte köpa spelet för att visa min ställning gentemot EA och DRM.
Lekte med tanken om att köpa spelet om det släpptes i offline mode.

Nu får jag däremot fler oroande uppgifter om att spelet verkar trasigt på olika sätt. Samt att den så kallade glass-box engine inte riktigt är vad de fått oss att uppfatta den som.

"Traffic "AI"... This is why services and traffic are broken!" http://answers.ea.com/t5/Miscellaneous-Issues/Traffic-quot-AI...

"Population display bug - explains low workforce " http://forum.ea.com/eaforum/posts/list/9359265.page

Någon som kan bekräfta eller dementera påståendena i bifogade länkar?

Medlem

Simcity 5 får 66 i metascore och 1.7 i user score

Moderator | Testpilot
Skrivet av Thunde:

Simcity 5 får 66 i metascore och 1.7 i user score

Mitt tips skulle ju vara att spela spelet själv och få en egen uppfattning.

Det alla gnäller på är att servrarna inte funkade dag ett och att du måste vara online för att spela. Jag har spelat nu i 3 dagar i princip helt felfritt och GAMEPLAYET är det inget fel på. Även sidor som gamespot som gav det 5/10 säger att om dom faktiskt "kunde spela" spelet vid recensionstillfälle skulle det fått mycket högre betyg.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Jag älskar onlinefunktionerna nu när det fungerar, men det hade ju varit trevligt att kunna spela, även när uppkopplingen inte vill vara med.

Tror nog inte vi har hört det sista om den här frågan än.

Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Verdurakh:

Om dom tar bort onlinekravet då köper jag spelet, annars får det va, sånt här drm ska inte uppmuntras

Du som missar ett bra spel att lita med vänner

Du inser att det är möjligt att ha både ett multiplayer och ett singleplayer läge? Hör och häpna!

Hade kanske köpt det efter ett tag om de tagit bort DRM-skräpet om de även ändrade att hela simuleringen är i stort sett fejkad och att eftersom invånarna är random agenter beter de sig inte alls som människor hade gjort, de snurrar slumpmässigt runt industriområden och letar efter bostad samt snurrar runt bostadsområden för att leta efter arbete.

Det finns en hel del problem med spelet i sig utöver onlinekravet som folk inte verkar se.

Medlem

Nu är det ju inte bara drm folk klagar på utan även alla buggar spelet har, trafik som stoppar upp vid 100k+ städer och sparfiler som blir korrupta.
Brandkår, polis hittar inte rätt och om man skickar pengar mellan städer så kan det ta 1 dag att få dem.

Sen finns det massor av grafik buggar som svart skärm eller blå skärmar mm.

Medlem
Skrivet av Cedric:

Jag har inget emot alltid online i sig, men det jag avskyr är vad det innebär i framtiden. När det här spelet fått ett par år på nacken kommer man inte kunna spela spelet längre om inte EA skulle släppa en offline-patch och det är ju helt upp till dom om dom vill göra det eller inte.

Jag tvivlar starkt på att dom har något som helst intresse av det, snarare det motsatta. Det är ju en fördel för dom ifall man inte kan spela det framöver när nästa spel i serien kommer.

Bara det att spelet inte kan spara förän du går online igen

Inaktiv
Skrivet av FarbrorBly:

Det här blir bara mer och mer otroligt...
Det värst är väl att man inte ens blir särskillt chockad. Vem kunde inbilla sig att cimtiyy är något slags mmo-spel

Och cloudsave?!
Förstår inte funktionen av den i Sim City.
Visst om du har ett multiplattformspel som du vill kunna överföra saves emellan....

Först ville jag inte köpa spelet för att visa min ställning gentemot EA och DRM.
Lekte med tanken om att köpa spelet om det släpptes i offline mode.

Nu får jag däremot fler oroande uppgifter om att spelet verkar trasigt på olika sätt. Samt att den så kallade glass-box engine inte riktigt är vad de fått oss att uppfatta den som.

"Traffic "AI"... This is why services and traffic are broken!" http://answers.ea.com/t5/Miscellaneous-Issues/Traffic-quot-AI...

"Population display bug - explains low workforce " http://forum.ea.com/eaforum/posts/list/9359265.page

Någon som kan bekräfta eller dementera påståendena i bifogade länkar?

Det första du länkar till är ju mer eller mindre bekräftat, en nisse i den tråden (orkar inte leta upp) postade länk till tråden på Maxis (eller någon anställds) twitter och fick till svar att "tack för feedbacken vi jobbar på att rätta till detta" osv.

Så jao det här är inte alls, på något sätt var det verkar vara, vilket betyder att dom har ljugit för alla sina kunder sedan månader/år tillbaks. Än så länge har vi en katastrofal lansering, features (bla. cheetah speed, känner inte till fler) avstängda remote/patch från Maxis, ett DRM/onlinestöd som inte fungerar, och som inte behövs, trots påståenden om motsatsen. Industrin och trafiken fungerar inte heller som den ska har jag läst mig till.

Och nu verkar det som att den hyllade simuleringen, och motiveringen till cloudberäkningar och glassbox inte ens fungerar som utlovat. Dvs samma "AI" som i tidigare SimCity, eller ja ännu dummare då dom skapar problem för spelaren istället för att hjälpa.

Kanske ny slogan på G? "It is not even in the game, you silly customer"

Medlem

Vi får väl se hur lång tid det tar för RELOADED eller liknande att få spelet att köra i offline läge. Då får vi veta hur svårt det var.

Medlem

Inb4 kotaku copypastar detta som en artikel.

SimCity Traffic and AI is broken, Sims are fake:

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=523158

Inaktiv
Skrivet av Floppydick:

Inb4 kotaku copypastar detta som en artikel.

SimCity Traffic and AI is broken, Sims are fake:

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=523158

RPS skriver också om det, här finns även filmklipp att kolla på:

http://www.rockpapershotgun.com/2013/03/13/simcitys-sims-dont...

"The claims go, rather than individual little Simmy lives, they instead operate as an homogeneous mass, distributing themselves like a collection of marbles rolling down a board covered in holes. As they reach a job, whichever job, ignoring their previous day’s job, they take it, until all the jobs are taken. "

Trodde Maxis och EA verkligen att dom skulle komma undan med allt? Framstår ju som jävla amatörer som inte ens vet att sina kunder kommer att plocka sönder produkten helt o hållet. Eller så skiter dom i vilket?

edit:
o där har nyheten nått Yahoo News!
http://news.yahoo.com/simcity-pr-nightmare-escalates-15002121...
Vore kul om nyheten spred sig vidare på andra sidor som inte rör gaming, och ännu hellre till gammelmedia.

Medlem

Jag har inte haft några problem med att köra spelet. Men tycker spelet har ett tråkigt upp-lägg. Blir väll uttråkad innan servern hinner gå ner. Ingen aning, mobilt bred band och allt flyter på enormt bra.


signatur

Det var detta...

Medlem

"Det skulle trots allt göra det lättare för piratkopiering, och då kanske det ur en företagssynpunkt är bättre att konsumenten kommer i kläm."

Det skulle dock göra vissa intresserade av att överhuvudtaget köpa spelet... Lägger inte en krona på sånt här.

Medlem

Att vara tvungen att vara uppkopplad för att spela, som det i praktiken handlar om - om jag förstått det rätt så dröjer det en 20 minuter innan spelet skriker ifrån ordentligt - är i sig störande och något jag gärna kommer ifrån. Visst tycker jag om att kunna spela med folk, men det är inte så jag oftast spelar.

Än viktigare för mig är dock frågan om hur det blir när EA oundvikligen släpper en uppföljare. I vilket skede bestämmer de sig för att stänga ner servrarna för SimCity och således döda spelet för folk? Att det sker i online-lägen i andra spel (FIFA-serien inte minst) vet vi redan, men SimCity bör kunna vara en singleplayer-upplevelse. Det samma gäller ju spel som Diablo 3 - vad händer med singleplayer-spelet när de drar pluggen från det?

Medlem

Trodde det var självklart eftersom det går att spela även om man tappar kontakten med servrarna.

Medlem

Förstår inte hysterin, hälften av spelen som släpps idag är det samma med...
Att servrarna inte håller måttet är iofs en annan historia.


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

123
Skriv svar