Playstation Plus krävs för PS4-spelande online

Medlem
Medlem

Varit PSN+ kund i mer än ett halvår och har mer "gratisspel" än jag hinner spela. Spelar sällan online så för mig hade det kvittat även om jag inte hade PSN+. Förstår om det retar folk att Sony ska ta betalt för onlinespelande men det leder förhoppningsvis till en bättre onlineupplevelse. Bra att ens nuvarande PSN+konto flyttas med till blivande PS4an:)

Hoppas Sony inte gör som MS och kräver PS+ för att kunna se på Netflix.

Medlem
Skrivet av conthox:

Nu vet jag inte hur mycket krysslådans onlinetjänst kostar, men 40 kr / mån är inte så speciellt mycket.

Lustigt att folk lätt slänger ut 100 kr på pizza + dricka, men att betala drygt 1 krona per dag för att när som helst koppla upp sig och spela online tar emot.

Nu handlar det inte om att det bara kostar 40kr i månaden. Utan att det kostar pengar att göra något som borde vara gratis.
Vi pc spelare spelar online gratis och vi förväntar oss att det alltid ska vara gratis.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det här har jag ingenting emot faktiskt! Inget online-krav, du äger spelet du köpt.. jag betalar gärna för PS+ då om jag vill spela online. Det är ju inget tvång åtminstone.

Tycker också att det är bra att Xbox-lirarna får något mer för pengarna i framtiden. Som någon skrev tidigare: nu blir det jämnt skägg på den biten.


signatur

BKMN - Triple A Minus

Medlem

Spela roll? Heja sony!

Medlem

Tänk om man skulle behöva betala steam för att spela cs.
Och för att spela elderscrolls online så ska man betala Sony också.
Blir lite som att köpa en Volvo, men för att få köra på motorvägen måste man betala Volvo en slant.

Medlem

Jag tänker betala Sony för att vara uppkopplad med min konsol när de är ISP och inget annat. De gratis "spelen" som man får som Plus betalare suger balle också. Sedan så vet vi inte om de kommer att fortsätta med gratis grejer i heller.

Det finns ingen mening att köpa konsoler längre. Den så kallade next gen som ska komma har ju samma prestanda som min 2 år gamla PC. Nu är det ju även så gott som samma hårdvara i de också bara det att spelen är dyrare och man måste betala en massa andra onödiga avgifter.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av conthox:

Nu vet jag inte hur mycket krysslådans onlinetjänst kostar, men 40 kr / mån är inte så speciellt mycket.

Lustigt att folk lätt slänger ut 100 kr på pizza + dricka, men att betala drygt 1 krona per dag för att när som helst koppla upp sig och spela online tar emot.

Nu handlar det inte om att det bara kostar 40kr i månaden. Utan att det kostar pengar att göra något som borde vara gratis.
Vi pc spelare spelar online gratis och vi förväntar oss att det alltid ska vara gratis.

Vi får dra en ful men rolig sak där. Vi betalar för att få tillgång till internet hehe :). Så det är väll det man betalar för till pc och konsoll så klart men för det lilla kan jag nog leva med. Tur vi alla är olika och inte tycker samma :).

Medlem
Skrivet av Fleshcutter:

Jag tänker betala Sony för att vara uppkopplad med min konsol när de är ISP och inget annat. De gratis "spelen" som man får som Plus betalare suger balle också. Sedan så vet vi inte om de kommer att fortsätta med gratis grejer i heller.

Gillar du spel överhuvudtaget?

Det kryllar av bra spel i varierade genrer på PS+. Imorgon dyker till exempel Uncharted 3, LittleBigPlanet Karting och Xcom: Enemy Unknown upp för PS+ abonnenter.

Här ser du vad man får tillgång till direkt om man skaffar ett abonnemang idag: https://store.sonyentertainmentnetwork.com/#!/sv-se/din-direk...

Edit: Om någon funderar på att skaffa PS+ denna vecka så är det en bra idé att göra det idag då LittleBigPlanet 2, inFamous 2 och Motorstorm Apocalypse plockas bort imorgon.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av conthox:

Nu vet jag inte hur mycket krysslådans onlinetjänst kostar, men 40 kr / mån är inte så speciellt mycket.

Lustigt att folk lätt slänger ut 100 kr på pizza + dricka, men att betala drygt 1 krona per dag för att när som helst koppla upp sig och spela online tar emot.

Nu handlar det inte om att det bara kostar 40kr i månaden. Utan att det kostar pengar att göra något som borde vara gratis.
Vi pc spelare spelar online gratis och vi förväntar oss att det alltid ska vara gratis.

Vad är det som säger att det borde vara gratis?

För att du kan spela online på PC? Det är lite som att säga att det borde vara gratis att ta bussen bara för att det är gratis att cykla.

Skall det vara gratis för att ni förväntar er det? Det var det dummaste argument någonsin. "Jag förväntar mig att denna muffins är gratis, så jag äter den utan att betala". Går på bio och förväntar sig att popcorn skall vara gratis. "Ja, en bunke snacks tack, jag antar att jag inte behöver betala för det."

Jag förstår mig inte på den där "det borde vara gratis"-mentaliteten som många (framför allt ungdomar) har. Vill du ha en tjänst så betalar man för den. Varje gång något är gratis så är det en bonus som man skall vara glad över. Är det inte gratis så betala om du tycker att det är värt det eller skippa. Så enkelt är det. Något "det borde vara gratis" låter mer som någon som bott hemma hos föräldrarna för länge och är van att någon annan betalar.

// edit

Som en parantes kan jag tillägga att anledningen till att online-spelande på PC alltsom oftast är gratis är att

1) internet och därmed hela strukturen finns redan och det blir därmed ingen merkostnad att utveckla, som t ex protokoll och mjukvara för servers och klienttjänster

2) många spel är peer2peer och kräver ingen serverstruktur

3) PS-spel är knutet till Sony, Xb är knutet till MS men PC-spel är inte bundet och därmed billigare och enklare att utveckla till


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Spelar inte multiplayer spel på PS så jag kommer nog att klara mig bra...


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av conthox:

Nu vet jag inte hur mycket krysslådans onlinetjänst kostar, men 40 kr / mån är inte så speciellt mycket.

Lustigt att folk lätt slänger ut 100 kr på pizza + dricka, men att betala drygt 1 krona per dag för att när som helst koppla upp sig och spela online tar emot.

Nu handlar det inte om att det bara kostar 40kr i månaden. Utan att det kostar pengar att göra något som borde vara gratis.
Vi pc spelare spelar online gratis och vi förväntar oss att det alltid ska vara gratis.

Vad är det som säger att det borde vara gratis?

För att du kan spela online på PC? Det är lite som att säga att det borde vara gratis att ta bussen bara för att det är gratis att cykla.

Skall det vara gratis för att ni förväntar er det? Det var det dummaste argument någonsin. "Jag förväntar mig att denna muffins är gratis, så jag äter den utan att betala". Går på bio och förväntar sig att popcorn skall vara gratis. "Ja, en bunke snacks tack, jag antar att jag inte behöver betala för det."

Jag förstår mig inte på den där "det borde vara gratis"-mentaliteten som många (framför allt ungdomar) har. Vill du ha en tjänst så betalar man för den. Varje gång något är gratis så är det en bonus som man skall vara glad över. Är det inte gratis så betala om du tycker att det är värt det eller skippa. Så enkelt är det. Något "det borde vara gratis" låter mer som någon som bott hemma hos föräldrarna för länge och är van att någon annan betalar.

// edit

Som en parantes kan jag tillägga att anledningen till att online-spelande på PC alltsom oftast är gratis är att

1) internet och därmed hela strukturen finns redan och det blir därmed ingen merkostnad att utveckla, som t ex protokoll och mjukvara för servers och klienttjänster

2) många spel är peer2peer och kräver ingen serverstruktur

3) PS-spel är knutet till Sony, Xb är knutet till MS men PC-spel är inte bundet och därmed billigare och enklare att utveckla till

Folk vill ha det gratis då Microsoft och Sony tar betalt för internet, något som inte kostar något på datorer då det i faktum inte förväntas att kosta för att bruka.
Microsoft och Sony är helt enkelt GIRIGA när de kräver betalning för att bruka vad vi redan betalar för till internet-leverantören.

Medlem

Tycker det är ett dåligt val av sony, mest för att antalet spelare online kommer sina endel. Och att sony's nät är dåligt i europa är bullshit, hade ps3 sedan release och har kunnat spela på den utan problem, enda problemet har varit lite portar i routern man borde öppna. Så skyll inte eran egna tekniska inkompetens på sony bara för er router blockar NAT/portar betyder inte att nätet suger, utan bara att ni suger.

KoP
Medlem
Skrivet av Hapl0:
Skrivet av Pålis:
Skrivet av Hapl0:

Det verkar som om Sony slopar regionlåsning också http://www.gametrailers.com/side-mission/54373/playstation-4-...

Sony går från klarhet till klarhet den här generationen, det är nästan så att man tycker synd om MS så mycket stryk som de får nu.

Men hur blir det med att kunna lämna in spel i inbyte till typ Gamestop,
är det klart hur det blir med det ?

Det borde väl bli som vanligt?! Sony gjorde faktiskt en poäng av att om du köper spelet så äger du det och får göra vad du vill med det. Låna ut, Byta, Sälja eller bara spela det om du vill.

Nej. Köper du film, spel eller musik betalar du i princip bara för en licens att få använda produkten inte äga den. Så har det alltid varit. Annars hade man ju lätt kunnat pressa upp några extra ex. och sälja för en billig slant.

Medlem
Skrivet av the_apollo:

Folk vill ha det gratis då Microsoft och Sony tar betalt för internet, något som inte kostar något på datorer då det i faktum inte förväntas att kosta för att bruka.
Microsoft och Sony är helt enkelt GIRIGA när de kräver betalning för att bruka vad vi redan betalar för till internet-leverantören.

Nej, dom tar inte betalt för Internet. Dom tar betalt för att ni, via Internet, skall kunna få tillgång till deras tjänster.

Precis som att en del betalar för utökat utrymme på Dropbox, reklamfri webbmail, digitala tidningar med exlusivt material eller andra tjänster som man får tillgång via Internet.

Eller påstår ni att allt på Internet är gratis, eller borde vara det, bara för att vi redan betalar för bredbandet? Om jag betalar för bussen (anslutningen) in till centrum för att gå till frisören (Internet) och klippa mig (tjänsten), skall då klippningen vara gratis bara för att jag redan betalat för bussresan?

Inne på random frisör: "när jag var hos den andra frisören så betalade jag bara för klippningen och fick en flaska schampoo gratis, så jag förväntar mig att få schampoo gratis här med."


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Hapl0:
Skrivet av Pålis:
Skrivet av Hapl0:

Det verkar som om Sony slopar regionlåsning också http://www.gametrailers.com/side-mission/54373/playstation-4-...

Sony går från klarhet till klarhet den här generationen, det är nästan så att man tycker synd om MS så mycket stryk som de får nu.

Men hur blir det med att kunna lämna in spel i inbyte till typ Gamestop,
är det klart hur det blir med det ?

Det borde väl bli som vanligt?! Sony gjorde faktiskt en poäng av att om du köper spelet så äger du det och får göra vad du vill med det. Låna ut, Byta, Sälja eller bara spela det om du vill.

Nej. Köper du film, spel eller musik betalar du i princip bara för en licens att få använda produkten inte äga den. Så har det alltid varit. Annars hade man ju lätt kunnat pressa upp några extra ex. och sälja för en billig slant.

Jo, visst, men köper du t. ex. ett spel i butik så äger du ju den fysiska produkten så tillvida att du får låna ut den, sälja den vidare eller ge bort den. Att kopiera är ju en helt annan fråga.


signatur

BKMN - Triple A Minus

Medlem
Skrivet av Pålis:

Nu är det jämt skägg då, båda har en onlineavgift och båda erbjuder gratisspel varje månad.

Skämtar du?

PS 4 har inte DRM, har inte always-online, kräver inte att en övervaknings-kapabel manick som Kinect alltid är online (även om du inte ens vill använda den!) samt att man kan köpa och sälja begagnade spel.

Need I go on?

Medlem

Billigt, men blir nog inget för mig. Inte med nuvarande uppkoppling i varje fall.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Fleshcutter:

Jag tänker betala Sony för att vara uppkopplad med min konsol när de är ISP och inget annat. De gratis "spelen" som man får som Plus betalare suger balle också. Sedan så vet vi inte om de kommer att fortsätta med gratis grejer i heller.

Gillar du spel överhuvudtaget?

Det kryllar av bra spel i varierade genrer på PS+. Imorgon dyker till exempel Uncharted 3, LittleBigPlanet Karting och Xcom: Enemy Unknown upp för PS+ abonnenter.

Här ser du vad man får tillgång till direkt om man skaffar ett abonnemang idag: https://store.sonyentertainmentnetwork.com/#!/sv-se/din-direk...

Edit: Om någon funderar på att skaffa PS+ denna vecka så är det en bra idé att göra det idag då LittleBigPlanet 2, inFamous 2 och Motorstorm Apocalypse plockas bort imorgon.

Var ju inte några direkta höjdarspel där, känns rätt menlöst att få gratis ps vita-spel när man aldrig kommer köpa en ps-vita.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Gå och klipp er och skaffa er ett jobb så har ni råd. Har haft Xbox live sedan det kom och PSN+ sedan det blev tillgängligt och båda tjänsterna är svin bra. Lika så är 360 o PS3 lika bra och så kommer det även vara med ONE o PS4. Båda har för och nackdelar men i slutändan kommer enda skillnaden vara kontrollen du håller i som är annolunda.

Medlem

Till skillnad från Xbox, så kan man fortfarande använda webbläsaren, Netflix och andra tjänster. Alltså är det _endast_ online multiplayer som kräver PSPlus, inte butiken eller tjänster.

Medlem

Verkar överkomligt.

Medlem

Psplus är en utärkt tjänst så detta gör mig inte ett skvatt

Medlem

Ska jag förklarar för alla varför det kostar.. Jo för att Sony är ett företag som tänker på vinster, och för att dem då ska hålla på att utveckla/uppgradera PS store "Som jag vet ingår i gratis men tro mig detta ingår i deras plan endå då alla som äger ps4 kommer köpa plus" för att det ska vara värt det för dem så måste dem tjäna mer pengar på det, dem har nya servrar för online spelande, konto hanterande m.m. Allt sådant räknas in. Med det sagt så är detta absolut ingen negativ sak för Sony är och kommer alltid vara ett företag som fungerar som så att desto mer du betalar desto bättre levererar dem.


signatur

Gamers dör inte. Vi respawnar bara.

Medlem

480 spänn är inte mycket för ett helt år. betalar man en gång så behöver man inte bry sig längre. plus att man då får 2 spel i månaden gratis. dvs. 24 spel på ett år. har inte något i mot detta!

Medlem
Skrivet av Pålis:
Skrivet av Hapl0:

Det verkar som om Sony slopar regionlåsning också http://www.gametrailers.com/side-mission/54373/playstation-4-...

Sony går från klarhet till klarhet den här generationen, det är nästan så att man tycker synd om MS så mycket stryk som de får nu.

Men hur blir det med att kunna lämna in spel i inbyte till typ Gamestop,
är det klart hur det blir med det ?

http://youtu.be/kWSIFh8ICaA

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av Henkik:
Skrivet av chopper:
Skrivet av ZF:

buh!

Skrivet av Tobblish:

Ursäkta men varför inkluderar ni inte vad det kostar idag för PSPlus?

Det vill säga 480kr direkt från Sonys webbplats.

jaja, men jämför då med Microsofts officiella pris också.

Om vi jämför så fungerar MS nät i Europa det gör inte SONYS nät tyvärr. Så det kostar väl som det fungerar.
Var väl väntat att gratis spelande är borta.

Har aldrig haft problem med sonys nät sedan man har kunnat spelat online så vet inte varifrån du har fått att sonys nät inte funkar ifrån.

Min son har PS3 och det är mycket strul med Sonys nät i Europa tyvärr.

Jag skulle rekommendera dig/din son att prova att byta kanal på routern, byta till ethernet eller kolla om det är något annat som kan vara fel, för playstation network har jag inte haft problem med alls sedan jag började använda det 2008. Någon enstaka gång, visst, men inget nämnvärt.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av the_apollo:

Folk vill ha det gratis då Microsoft och Sony tar betalt för internet, något som inte kostar något på datorer då det i faktum inte förväntas att kosta för att bruka.
Microsoft och Sony är helt enkelt GIRIGA när de kräver betalning för att bruka vad vi redan betalar för till internet-leverantören.

Nej, dom tar inte betalt för Internet. Dom tar betalt för att ni, via Internet, skall kunna få tillgång till deras tjänster.

Precis som att en del betalar för utökat utrymme på Dropbox, reklamfri webbmail, digitala tidningar med exlusivt material eller andra tjänster som man får tillgång via Internet.

Eller påstår ni att allt på Internet är gratis, eller borde vara det, bara för att vi redan betalar för bredbandet? Om jag betalar för bussen (anslutningen) in till centrum för att gå till frisören (Internet) och klippa mig (tjänsten), skall då klippningen vara gratis bara för att jag redan betalat för bussresan?

Inne på random frisör: "när jag var hos den andra frisören så betalade jag bara för klippningen och fick en flaska schampoo gratis, så jag förväntar mig att få schampoo gratis här med."

Fel, det blir som om du köper en buss biljett och sen måste betala extra för att använda den.

De borde dra bort 450kr på ps4 priset eftersom man inte får tillgång till hela konsolen när man köper den. Blir mer som en lite konsol utan online.
Särskilt när spelen blir mer online. Hur fungerar det med diablo 3 utan att betala för +?

Sen är frågan om Sony kommer ha kvar samma generösa förmåner när alla ska ha +.
Kanske blir :
+brons (bara online)
+silver (halva utbudet)
+guld (hela utbudet)

Blir ju ganska stort inkomstbortfall för spelutvecklarna med den nuvarande modellen.

Inaktiv

Vet nån hur det blir med Home, om man kan köra det på ps4 eller om ps4 får en snyggare version ?


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Skriv svar