Microsoft gör en helomvändning angående DRM
Alla gnällspikar dödade allt som gjorde Xbox One grym. Tack så mycket bakåtsträvare, nu kan vi inte dela våra digitala spel över Live:en längre.
Min hype stendog nu.
Kan bara hålla med. Trist att folk inte förstod visionen bakom det hela. Nu känns det lika meninglöst att investera i en Xbone som en PS4:a. :/
Om detta innebär att man inte kan dela sina spel eller ge bort dem till vänner så hatar jag alla på internet ( det gör jag iofs redan ) om ni nu fått er vilja igenom och förstört för oss som trodde på xbox one från början. Fy fan för er isf, må era mammor o pappor avsäga sig ert föräldraskap och aldrig mer svara när ni ringer och ber om pengar era fattiga individer.
Men kom igen nu, det är ju Microsofts val. Dom kan fortfarande ha ett system för att låna ut sina titlar, utan att kräva att varenda användare måste vara online hela tiden, att helt enkelt se till så att dom som lånar ut/lånar måste ringa hem till och från. Easy, behöver inte lägga ner hela idén bara för det. Dom uppför sig som småbarn.
Tråkigt för vissa här på FZ som inte ser när sina rättigheter körs över, och sen gnäller när vi kunder får rätt. Som att deras onlineDRM vore något nytt och nyskapande, som skapade en massa fördelar för oss kunder? Bara ett sätt att låsa in konsumenten med mer krångel och avgifter för oss som betalar.
Står det överhuvudtaget någonstans att dom skrotat hela "share familjegrejen"? Begagnathanteringen av det vi köpt ligger kvar där det ska, hos oss som faktiskt köper spelen, inte hos MS, utvecklare,o annat med sina avgifter o annat lull lull. För det är väl ingen som tror att du hade kunnat sälja ditt spel utan en avgift? Detta om något är ju bakåtsträvande.
Konsumentmakt, det är för jävla härligt när det fungerar.
EA nästa?
edti: Eller så gjorde dom detta då dom ser hur många mer förhandsbokningar som Sony har fått med sin PS4a? Dvs konsumenternas kritik spelade mindre roll? Förhoppningsvis är det redan för sent.
Tack som fan alla ni som klagade, ni har lyckats döda allt som var kul med Ubisoft-spel!
Nej då. Ubisoft dödade allt som var kul med Ubisoft spel.
Det var väl skrivet med ironi? Att spelupplevelsen förstörs om man tar bort DRM...
These changes will impact some of the scenarios we previously announced for Xbox One. The sharing of games will work as it does today, you will simply share the disc. Downloaded titles cannot be shared or resold. Also, similar to today, playing disc based games will require that the disc be in the tray.
Så allt ms jobbat med clouding grejers syfte försvinner. Nu är vi där vi var med 360. Framtiden ligger i clouding och inte fysiska skivor. Bara en tidsfråga innan dem försvinner men tack vara ER så lär inte det hända på ett tag eftersom ni är så rädda för att utvecklas. Se bara på Netflix och HBO, det är framtiden. Så ska spel fungera oxå men dit kommer vi aldrig när alla ska vara emot allting hela jävla tiden. Onlive är ett ex på några som försöker vara framåtsträvande. Jag ser hellre en lösning som ms där man köper det, spelar det lånar ut det och sen ger bort det till en kompis när man tagit 100% på det. Nu måste jag köpa en dyr skiva för att kunna sälja det vidare eller låna ut det. Ni har ju förstört möjligheten att göra vad man vill med erat digitala material. Lika låst som ps3 är och steam förhoppningsvis ändrar på i kommande versioner.
Lägg ner era protester och låt företaget göra sin grej. Vem fan bryr sig om militären inte kan spela xbox one. Ja inte jag iaf, dom får väl spela när dom har permis.
Det är inte bara militären som kanske inte kan lira, en stor del av världen saknar eller har dålig uppkoppling,
du är ju tydligen egoist som bara tänker på dig själv,
det ms gjort nu är det som är rätt att se till att alla kan använda xbox one,
alltifrån folk i underutvecklade länder som knappt har bredband eller självgoda typer som du som bara tänker på dig själv som sitter med bästa bredbandet ska kunna ha en möjlighet att kunna ta del av xbox one.
Lagom är aldrig för mycket eller för litet.
Jag tycker att det är lite synd faktiskt...
Det verkar som att vi blir av med hela Family Sharing funktionen nu som jag tyckte var den största grejen med XBOne.
Microsoft pushade inte tillräckligt hårt för den funktionen, vilket gjorde att folk missförstod vad det handlade om och ställde till med en väldig cirkus, som i sin tur gjorde att Microsoft skrotade(?) en av de absolut bästa funktionerna med den nya konsolen.
Varför ständigt denna konservatism? "Så har det inte fungerat förut och då kan vi inte ha de så nu heller".
Vi som klagat har inte klagat på de funktionerna, ju fler funktioner och valmöjligheter de ger oss desto bättre. Problemet var enbart priset de ville tvinga oss betala för det, 24h-online check, att vi inte längre kan byta/sälja vår skivor och att vi inte längre får rätt till att äga och bestämma över spelen själva då så snart Xbone servrarna stängs ner av MS så förlorar både konsoll och alla spel till den sitt värde och blir helt obrukbar.
Om MS hade tagit bort dessa grejor men behållit de andra funktionerna så hade det varit kanon men nu valde de att skrota dom.
Fast skrotningen av bland annat share funktionen är ju en direkt följd av att dom tar bort onlineverfikationen, den fanns ju där främst för att möjliggöra för sådana funktioner.
Jag har svårt att tro att de funktionerna inte går att genomföra rent tekniskt pga att de tar bort den påtvingade 24h-online check:en. Det är snarare så att MS VALT att ta bort de funktionerna därför att de inte ser dom som tillräckligt ekonomiskt tilltalande längre.
De skulle ha kunnat välja att ha kvar funktionerna som Sharing och gjort så att tex alla share'ade spel hade egen 24h-koll vilket innebär att endast de som faktiskt utnyttjar tjänsten behöver vara online och synca 1 gång om dagen under tiden då de har share'at ett spel, både ägaren och "lånaren". Om du åker till landet utan uppkoppling så fungerar dessa spel endast första dygnet och sen kan du inte köra det share'ade spelet men du kan spela alla andra spel som du själv har köpt och äger.
En sån tjänst känns självklar att det behöver finnas en kontroll så att den inte utnyttjas som en form av piratkopiering och vill du använda den så får du godkänna online-kraven.
Det finns dock ingen bra anledning till varför detta skulle behöva gälla spel som du faktiskt äger på tex skiva.
Åter igen, valfrihet är nyckeln. Vi förstår att online tjänster kräver online... vi vill dock inte att offline tjänster ska kräva det också.
"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"
These changes will impact some of the scenarios we previously announced for Xbox One. The sharing of games will work as it does today, you will simply share the disc. Downloaded titles cannot be shared or resold. Also, similar to today, playing disc based games will require that the disc be in the tray.
Så allt ms jobbat med clouding grejers syfte försvinner. Nu är vi där vi var med 360. Framtiden ligger i clouding och inte fysiska skivor. Bara en tidsfråga innan dem försvinner men tack vara ER så lär inte det hända på ett tag eftersom ni är så rädda för att utvecklas. Se bara på Netflix och HBO, det är framtiden. Så ska spel fungera oxå men dit kommer vi aldrig när alla ska vara emot allting hela jävla tiden. Onlive är ett ex på några som försöker vara framåtsträvande. Jag ser hellre en lösning som ms där man köper det, spelar det lånar ut det och sen ger bort det till en kompis när man tagit 100% på det. Nu måste jag köpa en dyr skiva för att kunna sälja det vidare eller låna ut det. Ni har ju förstört möjligheten att göra vad man vill med erat digitala material. Lika låst som ps3 är och steam förhoppningsvis ändrar på i kommande versioner.
Lägg ner era protester och låt företaget göra sin grej. Vem fan bryr sig om militären inte kan spela xbox one. Ja inte jag iaf, dom får väl spela när dom har permis.
Visst är det framtiden, och MS väljer att inte hänga på. Deras val att skrota, dom kan ju få det att fungera ändå, eller hur? Inte så att deras DRM är den enda fungerande, och att den direkt sätter käppar i hjulet. Valet finns fortfarande för dom att ha båda. Knappast oss konsumenter det är fel på.
Jag har svårt att tro att de funktionerna inte går att genomföra rent tekniskt pga att de tar bort den påtvingade 24h-online check:en. Det är snarare så att MS VALT att ta bort de funktionerna därför att de inte ser dom som tillräckligt ekonomiskt tilltalande längre.
De skulle ha kunnat välja att ha kvar funktionerna som Sharing och gjort så att tex alla share'ade spel hade egen 24h-koll vilket innebär att endast de som faktiskt utnyttjar tjänsten behöver vara online och synca 1 gång om dagen under tiden då de har share'at ett spel, både ägaren och "lånaren". Om du åker till landet utan uppkoppling så fungerar dessa spel endast första dygnet och sen kan du inte köra det share'ade spelet men du kan spela alla andra spel som du själv har köpt och äger.
Det är klart att det skulle funka och det verkar ju inte som att Microsoft har lagt ner idén heller, utan att dom verkar jobba på om hur det skulle kunna gå, men att inget sådant kommer finnas vid launch heller. Sedan gissar jag ju på att iom att så många spel kräver online uppkoppling kommer det ändå bli ett indirekt krav från båda parter om några år, och Microsoft har ju specifikt utvecklat med onlinespelare i tanken om man ser till den underbara driveatar funktion i Forza 5 bland annat.
Alla gnällspikar dödade allt som gjorde Xbox One grym. Tack så mycket bakåtsträvare, nu kan vi inte dela våra digitala spel över Live:en längre.
Min hype stendog nu.
Köp spelet digitalt då så slipper du a) stå i kö b) kan spela det samma sekund som det släpps och c) spela det över livet vart du vill. Plus att du bidrar till miljön genom att inte ha massa plast och papper ståendes i en hylla och damma.
Kan fortfa
Undrar om de fortfarande ska använda sitt "moln magi bs" i sina exklusiva, i så fall utöva ju konstant internetuppkoppling för attvkunna spela dem...
Eller man känsla kan klara sig offline i alla fall?
Hoppas kan man ju alltid, förda, halo, fable, titsnfall etc i all ära men always online suger i allt annat än rena mmo
Och där försvann alla reor o special erbjudanden.
Vad menar du ?
Det har varit ett fleral reor och erbjudanden sedan en lång tid tillbaks,
har köpt många games on demand spel för så låga priser som 19 kronor styck på xbox 360.
Och det kommer bli reor på digitala xbox one spel också.
Förklara för mig varför varför reor kommer försvinna.
Lagom är aldrig för mycket eller för litet.
Att läsa deras press-release gör mig fan smått galen. Maken till självgod ton får man leta länge efter.
"You told us how much you loved the flexibility you have today with games delivered on disc. The ability to lend, share, and resell these games at your discretion is of incredible importance to you. Also important to you is the freedom to play offline, for any length of time, anywhere in the world."
Nej, Microsoft, vi klagar inte därför att vi "älskar den nuvarande flexibiliteten". Vi klagar därför att era framtidsplaner inkluderar omfattande övergrepp på grundläggande konsumenträttigheter. Vi klagar därför att ni vill lägga in omfattande kopieringsskydd och sedan försöker maskera det som en service till användaren.
Vi klagar därför att ni kort och gott har huvudet uppstoppat i ändalyktan och vägrar lyssna på de som faktiskt spelar och vad de önskar från en ny hårdvara.
Till er kålhuvuden som klagar och kallar ändringen i MS-policyn för "bakåtsträvande" - framtiden för all digital verksamhet, såväl konstnärlig som annan, ligger i att man bejakar frihetskonceptet och skapar öppenhet. Det här är ett steg i rätt riktning, tyvärr ett alldeles för litet sådant.
På senare tid har du skrivit jävligt bra grejer, Mjauv. Jag lyfter därför på hatten för ännu ett intelligent och insiktsfullt inlägg.
ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD
De hade enkelt kunnat ha kvar både delning av spel bibliotek och spela utan skivan i och ta bort drm kravet och verifiering. Jag tror helt enkelt att de enda skälet att de tog bort det är för att ge en "bismak" för alla som klagade på verifieringen och ville kunna sälja gamla spel.
En registrering av spel till ditt konto efter köp för att kunna spela utan skiva och en av registrering av spel från ditt konto för att sälja det är allt som behövs. Sedan låter man dem butiker som köper in begagnade spel kunna kolla om de är registrerade till ett konto (liknande det man använder om en cd-key redan är använd) innan de tar emot dem.
Kommer de få skit för att de vänder kappan efter vinden nu istället?
Bra nyhet för de som inte har tillgång till nät och de som vill sälja/köpa obegränsat. Kommer man fortfarande kunna installera spel och sen inte behöva skivan i för att spela? Denna funktion måste väl ändå kräva uppkoppling annars kan man ju köpa spelet, installera, sälja det och fortfarande spela. Säg inte att de tagit bort denna möjlighet nu...
Det bästa är väl om de behåller nuvarande system för spel med skiva samt försäljning men om man vill spela utan skiva samt låna ut över nätet, så gäller 24 timmars uppkoppling.
Edit: Läste precis på lånken ovan. Nu måste skivan vara i även om spelet är installerat och man kan inte låna ut över nätet. Tack för det gnällspikar.
Hur kan du vända deras första utspel till något negativt?
Över 80% av alla gamers valde PS4, där har du anledningen. De bryr sig inte ett skit om dig, de bryr sig bara om dina pengar och jag lovar att stämningen på XBone HQ har varit hysterisk de sista veckorna.
Själv tycker jag det här är oerhört patetiskt. Det visar att MS igen har noll integritet. Ännu en anledning att hålla sig borta från krysslådan.
I came here to ruin your day. God sent me.
Hur som helst kommer jag att köpa en xbone iaf. Jag gillar deras exklusiva spel mer, handkontrollen är skönare och xbox live är betydligt bättre än vad ps onlinefunktion är(Nu får även PS användare betala för att köra online, vilket var det enda som var bättre med ps3 just i den fighten mot 360).
Riktigt tråkigt dock att man inte kan "låna ut" sina spel online till sin "familj" nu längre. Trodde verkligen att den funktionen skulle vara banbrytande för nästa generations konsolkrig.
Men men, rätt skönt ändå att kunna ta med sig sin konsol vart man än vill, utan att behöva bry sig om verifiering varje dag. Något som är mer positivt är att an slipper bry sig om att bli övervakad av kinect om man inte vill.
"The night is dark, and full of terrors"
Oops... Förlåt om min senaste kommentar var för stötande för er som för någon annledning såg något positivt i Microsofts planer. Behövdes inte tas bort för det men jag skriver väl det på ett sätt så alla kan läsa utan att känna som om jag sparkade omkull dem eller någe.
Där gjorde ni bra iaf Microsoft men eftersom Killer Instinct är det enda spelet som intresserar mig så kommer jag för första gången på tolv år som xbox-mainer, gå över till PS4 nu med tanke på att dem har mer spel som nu intresserar mig.
Håller tummarna nu på att jag inte blir bannad.
//Nothing worth doing in life is easy.
Jag förstår inte varför de slopar möjligheten att sälja och dela nedladdningsbara spel på grund av det här. Är det klassiska tänket "man ska inte ha det för bra" som ligger bakom?
Jag menar, det är bra att de backar med dumheterna. Men tänk om de hade behållit den ursprungliga visionen också. Då hade de hastigt blivit konsumentens bästa vän.Och Sony? Allt de gjorde var att lägga onlinespel bakom betalvägg.
Microsoft tar ett steg i rätt riktning men hade kunnat göra mer, och golva Sony. For shame..
Precis, jag kan inte se hur det inte skulle kunna fungera. Så får man folk att ta till sig ny teknik, man tvingar den inte på dem.
Och där försvann alla reor o special erbjudanden.
Vad menar du ?
Det har varit ett fleral reor och erbjudanden sedan en lång tid tillbaks,
har köpt många games on demand spel för så låga priser som 19 kronor styck på xbox 360.
Och det kommer bli reor på digitala xbox one spel också.
Förklara för mig varför varför reor kommer försvinna.
http://www.gog.com/
Reor som detta kommer ni aldrig få på xbox live
Den här killen säger allt som jag känner om det nuvarande läget.
http://www.youtube.com/watch?v=JVzwI_aImrw&feature=c4-overvie...
Jag kommer att vänta ungefär ett år och se vad som händer, se hur det hela utvecklas. En sak är jag säker på dock. Jag har väldigt lite förtronde för Microsoft i dag. Kunde dom göra allt detta från början så finns det inget som säger att dom kan göra samma misstag igen. Samt att vänta har aldrig skadat någon.
"Downloaded titles cannot be shared or resold". Iden om att dela med sin "familj" ser ju ut att gå i stöpet samt möjligheten att sälja/ge bort sina nedladdade spel. Håller med om att detta är ett steg tillbaka för nästa konsolgeneration.
Det är ingenting som försvinner från ursprungsplanen, de fanns inte där från början.
Att sälja/ge bort sina nedladdade spel var aldrig del av ursprungsplanen, korrigera mig gärna (med källhänvisning) om jag har fel.
Då korrigerar jag dig då:
Att kunna sälja/ge bort spel till någon som varit på din friends list i minst 30 dagar var definitivt med i ursprungsplanen.
Family innebar att tio personer fritt kunde dela på spel som en person köpt. De kan spela spel ur ditt spelbibliotek från vilken Xbox One som helst så länge ingen annan gör det samtidigt.
Microsofts original used games policy finns citerad i denna IGN artikel:
http://www.ign.com/wikis/xbox-one/Used_Games_and_Rentals#
Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.
Haha så sant. Dom som klagade innan klagar precis lika mycket nu. Ska man skratta eller gråta?
Det finns tre läger:
1 Dom som klagar på allt oavsett vad som händer
2 Dom som klagade på microsofts orginalkoncept
3 Dom som gillade orginalkonceptet och inte gillar 180 gradersvändningen
jag gillar vändningen så länge jag fortfarande kan utnyttja tjänsterna dom annonserade ut från början, det var ju dom som gjorde xbox one grym
1# FZ Troll