Jämställdhet – viktigt för svenska utvecklare

Medlem
Skrivet av Simon Karlsson:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Simon Karlsson:

För fan, kan inte alla bara ge upp och förstå problemet? Är ni verkligen så hotade, att ni blir uppröra över en sån här artikel som belyser situationer som faktiskt existerar?

Senast förra veckan pratade jag med två 3dgrafiker, som frilansat åt ett spelföretag - den ena av frilansarna var kvinna. De berättade att de hade i princip gjort exakt samma jobb, under samma tidsperiod, men tjejen fick bara hälften så mycket betalt. Ni kanske tycker att detta är helt ok? Eller är det "PK" att jag tar upp det?

Jag vet om att det är lönlöst att kommentera, och förvånas över att jag ändå gör det. Men jag brinner för den här frågan så jävla starkt. Det är ni, som är upprörda och ignoranta åt problemen, som skapat detta samhälle som finns idag.

Hon få väl förhandla om bättre lön/villkor som alla andra?

Mängden, tid och kvalitet av arbete var likvärdigt, själva att situationen ens uppstår att kvinnan i fråga får mindre utgångslön är problemet - inte att hon måste förhandla för bättre villkor. Lika villkor för lika arbete skall vara självklart från början tycker jag. Tycker inte du?

Simon,
Du har helt rätt, och med tanke på svaret du fick så kan man undra om det var troll eller akut brost på logiskt tänkande, om någon hade gett min flickvän svaret "du får väl löneförhandla som alla andra" när hon fick gå in med en så mycket lägre utgångslön än någon med samma meriter, då hade det fan blivit våldsam utgång på det. Sexistiska enfaldiga individer har jag inget över för.

Nej Warpgun, det riktar jag inte till dig det där sista, men om någon sa det "irl" så hade stubinen vsrit kort.

Jämlikhet åt alla, var inte så rädda, om ni är duktiga på det ni gör så har ni en chans i en jämlik värld också..

Medlem
Skrivet av rickuz:
Skrivet av Biggles:

För varje giftig kommentar om hur uttjatat den här debatten är, hur onödig den är, hur kränkande mot män den är (jo tjena), ju mer anledning ger ni oss på "den andra sidan" att fortsätta prata om det här.

Det är inte själva kampen för jämställdhet i sig som är onödig, men som Securion säger så är "jämställdhetsmaffian" ute och jagar spöken på helt fel ställe.

Vad sägs om att på allvar börja ta tag i de riktiga orättvisorna som flödar fram ute i samhället? Ta t.ex en titt på all ojämställdhet och extremt kvinnohat som väller in över Sveriges gränser, i form av invandrare vars kvinnosyn inte utvecklats sedan medeltiden? Män som på allvar tycker kvinnor är horor beroende på hur dom klär sig.. Men njee, sådana ärenden är förståss inte lika lätta som att sitta vid datorskärmen och whina ihjäl sig om vilka könsorgan som arbetar inom spelbranchen.

Frågan är väl då snarare varför man inte ska ta upp sexismen i spelbranchen också? Att sexism ute i andra förgreningar av samhället bekämpas är ju bra och viktigt, men det finns ingen anledning att man inte skulle kunna tala för dess bekämpning inom spelindustrin också. Detta är ett medium för just spel så det verkar vara en logisk plats att föra denna debatt, inom detta sammanhang. När Arnorth börjar skriva om sexism inom polisen kan han gott ta det nånannanstans då det inte hör hemma här, men är det om spelindustrin, then bring it on!

Medlem
Skrivet av Gabe:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Linda Kiby:

– Jag har hand om rekrytering till mitt team och jag kan definitivt säga att om en kvinna och en man har samma meriter skulle jag ta in kvinnan. Det handlar inte om kvotering utan helt enkelt om sunt förnuft. Att vara kvinna är nämligen meriterande i sig.

Bara jag som tycker det här låter riktigt fel? Tänk om man byter ut kön mot hudfärg så förmedlar det fortfarande samma budskap.

............

Nu var det ju inte Linda Kiby som sade det där, utan Artur Foxander. Med tanke på alla trakasserier en kvinna i spelbranschen skulle kunna bli utsatt för p.g.a. det där uttalandet(hade ju inte varit första gången direkt) så känns det ganska relevant att det står rätt.

Spelar ingen större roll om det är man eller kvinna som sagt det, det är helt galet i alla fall.

Skrivet av Biggles:

Frågan är väl då snarare varför man inte ska ta upp sexismen i spelbranchen också? Att sexism ute i andra förgreningar av samhället bekämpas är ju bra och viktigt, men det finns ingen anledning att man inte skulle kunna tala för dess bekämpning inom spelindustrin också. Detta är ett medium för just spel så det verkar vara en logisk plats att föra denna debatt, inom detta sammanhang. När Arnorth börjar skriva om sexism inom polisen kan han gott ta det nånannanstans då det inte hör hemma här, men är det om spelindustrin, then bring it on!

För att den sexism som finns återspeglas av samhället och kan endast bekämpas om man går till roten med problemet och det är utanför spelindustrin.

Är ganska enkelt.
Den syn man har på kvinnor i spel (stora tuttar osv.) är för att vi har samma syn på kvinnor inom alla andra brancher som påverkar spelen. Så fort det blir ok att vara "ful" i media som tv, reklam eller film så kommer det förändra spelen också. Det kommer med andra ord lösa sig självt om man är villig att förändra samhället först.
Men om du behåller den kvinnosynen i samhället men samtidigt vill förändra spelen så blir det bara fel. För spelen utvecklas i förhållandet till den moral och etik vi har i samhället och inte förändrar samhället efter den moral och etik vi har i spelen.

Den sexism man har med många manliga utvecklare är för att det är fler män som gör bra spel. När allt fler kvinnor gör bra spel kommer det automatiskt bli bättre fördelat. Utvecklare vill tjäna pengar och det gör man på bra spel. Inte på vilket kön utvecklarna har.
Med allt fler kvinnliga spelare och allt fler kvinnor som är intresserade av spel kommer det automatiskt fixas kanske så tidigt som nästa generation.

Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Satheus:

Är det inte sexistiskt att om en kvinna och en man som har samma meriter och du anställer kvinnan på grund av att hon är kvinna?

Det är det i allra högsta grad!

Men nu var det inte det som det pratades om i artikeln. Det som påstods var att det kan vara meriterande att vara kvinna.
D.v.s. fler meriter, inte sexism.

Det är väl som mitt exempel då en vit man är mer meriterande än en svart man. Dvs. fler meriter inte racism.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Trams är vad det är!

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Satheus:

Är det inte sexistiskt att om en kvinna och en man som har samma meriter och du anställer kvinnan på grund av att hon är kvinna?

Det är det i allra högsta grad!

Men nu var det inte det som det pratades om i artikeln. Det som påstods var att det kan vara meriterande att vara kvinna.
D.v.s. fler meriter, inte sexism.

Hur kan det inte vara sexistiskt att säga att "bara" vara kvinna ger henne mer värde än vad en man skulle ha?

Medlem
Skrivet av zoid:

"Jag upplever att det är svårt att föra en lugn diskussion utan att vissa kvinnliga feminister i branschen gör påhopp som får det att kännas som om de tror att man är en kvinnohatare."

Detta är så otroligt sant.

Precis.
Det samma gäller om en person råkar yttra någon kritik eller ifrågasätta invandringspolitiken som förs, då är personen i fråga automatiskt fullblodad rasist/nazist i detta mediastyrda samhälle vi lever i.

Medlem
Skrivet av Sviskon:
Skrivet av zoid:

"Jag upplever att det är svårt att föra en lugn diskussion utan att vissa kvinnliga feminister i branschen gör påhopp som får det att kännas som om de tror att man är en kvinnohatare."

Detta är så otroligt sant.

Precis.
Det samma gäller om en person råkar yttra någon kritik eller ifrågasätta invandringpolitiken som förs, då är personen i fråga automatiskt fullblodad rasist/nazist i detta mediestyrda samhälle vi lever i.

Håller med helt och hållet. Men ge Sverige ca 2 valomgångar till. Sen ska du få se att det löser sig. Rasisthysterin alltså.

När det gäller feministhysterin så ser jag tyvärr inget ljus i tunneln ännu.

Medlem
Skrivet av Simon Karlsson:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Simon Karlsson:

För fan, kan inte alla bara ge upp och förstå problemet? Är ni verkligen så hotade, att ni blir uppröra över en sån här artikel som belyser situationer som faktiskt existerar?

Senast förra veckan pratade jag med två 3dgrafiker, som frilansat åt ett spelföretag - den ena av frilansarna var kvinna. De berättade att de hade i princip gjort exakt samma jobb, under samma tidsperiod, men tjejen fick bara hälften så mycket betalt. Ni kanske tycker att detta är helt ok? Eller är det "PK" att jag tar upp det?

Jag vet om att det är lönlöst att kommentera, och förvånas över att jag ändå gör det. Men jag brinner för den här frågan så jävla starkt. Det är ni, som är upprörda och ignoranta åt problemen, som skapat detta samhälle som finns idag.

Hon få väl förhandla om bättre lön/villkor som alla andra?

Mängden, tid och kvalitet av arbete var likvärdigt, själva att situationen ens uppstår att kvinnan i fråga får mindre utgångslön är problemet - inte att hon måste förhandla för bättre villkor. Lika villkor för lika arbete skall vara självklart från början tycker jag. Tycker inte du?

Om du vill att vi skall dra några slutsatser från din anekdot får du ge mer detaljer än så. Var det samma uppdragsgivare? Samma uppdrag? Kompetens? Krav osv osv, gissningsvis var det inte det, annars vore det ett klart fall av diskriminering. Kom med detaljer annars är din anekdot värdelös i sammanhanget.

Notera även att diskussionen om diskriminering inte är vad "vi" är upprörda över. "Vi" är upprörda över att spel som inte har någon sexism eller på något sätt är "ojämställda" problematiseras av externa krafter som försöker ändra på vad dessa utvecklare skapar. Tycker kvinnor inte om COD? Men buhuhu då får dom (som vettiga kvinnor/män gjort och gör) hitta något dom faktiskt gillar och de som gillar COD/BF forsätter att spela det. "vi" motsätter oss anna sarkeesian befängda ide att kvinnor som de övervägande "offret" i spel är problematiskt, vi motsätter oss att män som den övervägande karaktären med "agency" är problematiskt. Om "ni" vill prata sexism så fine, jag är på men om ni tar upp något av ovanstående kommer jag fokusera på hur idiotiska era åsikter är.

Jag spelar kvinna i alla spel där man får välja men jag spelar även ofta man i samma spel om man kan ha flera karaktärer. Det krävs dock en del investeringar att skapa duo-kön vid skapandet av karaktär, alternativt skalar man av all form av story och bakgrund och gör som MMO:n där man är en själlös avatar. Men att kräva av utvecklarna att skapa spel med jämnlikhet är som att be om censur. Jag tänker direkt på DMC och hur många som blev stötta av introt. Skulle Dante ha varit bög istället? Hade det varit bättre med dansande halvnakna män? Alla jag känner som spelat DMC förstår hur Dante har fallit i den sämre delen av samhället med det introt och det är väl det det vill visa? Visst kan man visa annat men samtidigt är det väl upp till kreatörerna att visa det de vill för att skapa de känslor hos folk de vill skapa?


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Av nästan 10 citat i artikeln så är bara ett kritiskt.

Det säger en del om hur vinklad hela den här diskussionen är på FZ och hur journalisten redan från början har valt sida.

Inaktiv

Kvotering är inte Jämställdhet.

Varför inte satsa mer på att tjejer studerar för att bli spel utvecklare, lyft fram det istället.

Att mer män utvecklar spel, är för att det är mer män i utbudet. Det går inte magiskt att trolla fram mer utvecklare som är kvinnor. Slår vad att alla utvecklare vill ha mer av det motsatta könet på sina arbetsplatser, men det finns ingen med erfarenhet och dålig utbud.

Det är exakt samma sak när det kommer till spel, det är större efterfrågan för skäggiga manliga space marines som slaktar aliens.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem
Skrivet av Sethernis:

Av nästan 10 citat i artikeln så är bara ett kritiskt.

Det säger en del om hur vinklad hela den här diskussionen är på FZ och hur journalisten redan från början har valt sida.

FZ försöker antagligen apa efter Aftonbladet, Expressen m.fl. Samma typ av propaganda-journalistik finns även där. Artiklar vinklas, viktig information utelämnas, och vissa åsikter får aldrig komma till tals. Allt för att innehållet ska passa in i redaktionens egna politiska agenda.

Sverige har ett tämligen sjukt medieklimat.

Inaktiv

"Det handlar inte om kvotering utan helt enkelt om sunt förnuft.
Att vara kvinna är nämligen meriterande i sig"

Jag skulle ha väldigt svårt att föra en seriös diskussion med någon som har den inställningen. Fatshark borde försöka rekrytera folk med empati istället - hittar ni en kompetent person som klarar att sätta sig in i andras perspektiv så kommer det ge er så mycket mer än att försöka rekrytera en representant för varje grupp och minoritet ni för tillfället önskar belysa.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Satheus:

Är det inte sexistiskt att om en kvinna och en man som har samma meriter och du anställer kvinnan på grund av att hon är kvinna?

Det är det i allra högsta grad!

Men nu var det inte det som det pratades om i artikeln. Det som påstods var att det kan vara meriterande att vara kvinna.
D.v.s. fler meriter, inte sexism.

Ja och det är inte mer meriterande att vara kvinna än man. Jämställdhet var det ju.

Medlem

Dagens feminism handlar tyvärr inte om någon jämställdhet utan det handlar om ren och skär marxism som går ut på att söndra vårat samhälle genom olika klass indelningar som kön osv.

Alla som inte är helt bakom flötet vet att det inte finns några mer jämställda ställen i världen än i västvärlden. Ändå är det alltid den vita mannens fel enligt den anti-europeiska härskar klassen som huserar i dagens europa.

Att kvinnor knappt törs gå utan för dörren i vissa länder bryr de sig inte ett jäkla dugg om.

Jäkla hycklare är vad ni är och inget annat.

Medlem

Usch, vad är det här för artikel egentligen? Den känns väldigt konstlad och vinklad.

Medlem
Skrivet av Artur Foxander @ Fatshark:

– Jag har hand om rekrytering till mitt team och jag kan definitivt säga att om en kvinna och en man har samma meriter skulle jag ta in kvinnan. Det handlar inte om kvotering utan helt enkelt om sunt förnuft. Att vara kvinna är nämligen meriterande i sig.

Ska man skratta eller gråta åt detta uttalande?


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Redaktör
Ponny

Jag tror på sansade och trevliga diskussioner. Kan vi inte hålla oss till sådana? Bara ett förslag.

Jag vill bemöta ett argument som är rätt tröttsamt att läsa om, som himlar sig över att artikeln är vinklad och snedvriden. Mitt mål var att hitta ett antal personer, på måfå, från olika utvecklarhus. Både män och kvinnor. Sedan skrev jag artikeln efter vad de sa. Meningen var att deras röster skulle göra sig hörda. De berättar hur deras verklighet ser ut, hur tankarna går och vad de tycker om jämställdhetsdebatten.

De sa just detta ni läser. Och om det gör er förbannade må så vara. Bara för att ni inte känner er förtryckta betyder det inte att andra INTE gör det. När kvinnor väljer att e-sporta under andra namn och man gör ett vidrigt spel som går ut på att misshandla Anita Sarkeesian, ja, då har det gått åt helvete för långt. Och det är bara två exempel.

Jag tycker Sara Casén i artikeln sammanfattar det riktigt bra:

– Men att hävda att diskriminering inte existerar "för att man själv inte råkat ut för det" är ett väldigt konstigt synsätt. Feminism handlar för mig om att min eventuellt framtida dotter ska ha samma förutsättningar som hennes eventuella bror.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag tycker Sara Casén i artikeln sammanfattar det riktigt bra:

– Men att hävda att diskriminering inte existerar "för att man själv inte råkat ut för det" är ett väldigt konstigt synsätt. Feminism handlar för mig om att min eventuellt framtida dotter ska ha samma förutsättningar som hennes eventuella bror.

Ja, det lär då inte vara några problem så länge att vara kvinna är mer meriterande än att vara man.

Medlem
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Javas:

våga inte kritisera FZ för då tar dom bort era inlägg i smyg och tror att man inte märker det!

Jävla PK skrift ni har blivit! Kan inte inte bara återgå till hur ni var 2010-2011, fan internets bästa spelsida...nu är ni bara skrattretande!!

Får se hur länge det här meddelandet finns kvar innan det tas bort

Men snälla någon.

Hade någon deletat och återskapat ditt tidigare inlägg hade det stått "Raderat av *person*" samt "Återställt av *person*". Precis som att det står "Redigerat" under din post just nu. Ditt inlägg var aldrig borttaget till att börja med.

http://www.fz.se/forum/artikelkommentarer/apple-presenterar-n...

Är det därför mitt inlägg från den här tråden mysteriskt försvann utan att jag tagit bort det? Vet inte hur forumadministration fungerar, men det låter då jävla suspekt det här!
Ang tråden du länkade, mitt inlägg försvann lika mysteriskt i den, men dykte helt magiskt upp när jag påpekade det!

Även ett tidigare inlägg under veckan togs bort i smyg...alla tre meddelanden har en sak gemensamt! Jag kallade er för FZ - Feministzonen. Just saying!


signatur

Game long and prosper

Medlem

Folk fasar över att spelföretag väljer en kvinna med samma meriter som en man. Faktum är dock att en arbetsplats med mångfald när det gäller kön, ålder och bakgrund fungerar bättre, speciellt inom kreativa yrken. Orkar inte leta fram källor men finns flertalet undersökningar som visar det. Då kvinnor är underrepresenterade inom spelbranchen är det då naturligt att man söker dem precis som jag antar att män är eftertraktade på t.ex. dagis.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Norre:
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag tycker Sara Casén i artikeln sammanfattar det riktigt bra:

– Men att hävda att diskriminering inte existerar "för att man själv inte råkat ut för det" är ett väldigt konstigt synsätt. Feminism handlar för mig om att min eventuellt framtida dotter ska ha samma förutsättningar som hennes eventuella bror.

Ja, det lär då inte vara några problem så länge att vara kvinna är mer meriterande än att vara man.

Jag tror inte riktigt du ser hela bilden. Artur menar att de har färre kvinnor i teamet, och eftersom han tror att kvinnor och män tänker lite olika är mångfald viktigt, då skulle han välja en kvinna framför en man med samma meriter. På samma sätt kanske han skulle välja någon som har Aspergers syndrom framför en kvinna. Eller framför en man.

Det är så jag upplever att han jobbar; att det är spännande och givande när människor i ett team har olika bakgrunder och förutsättningar.


signatur

En Bamseponny av folket

Inaktiv
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Norre:
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag tycker Sara Casén i artikeln sammanfattar det riktigt bra:

– Men att hävda att diskriminering inte existerar "för att man själv inte råkat ut för det" är ett väldigt konstigt synsätt. Feminism handlar för mig om att min eventuellt framtida dotter ska ha samma förutsättningar som hennes eventuella bror.

Ja, det lär då inte vara några problem så länge att vara kvinna är mer meriterande än att vara man.

Jag tror inte riktigt du ser hela bilden. Artur menar att de har färre kvinnor i teamet, och eftersom han tror att kvinnor och män tänker lite olika är mångfald viktigt, då skulle han välja en kvinna framför en man med samma meriter. På samma sätt kanske han skulle välja någon som har Aspergers syndrom framför en kvinna. Eller framför en man.

Det är så jag upplever att han jobbar; att det är spännande och givande när människor i ett team har olika bakgrunder och förutsättningar.

Det är rätt vanligt i arbetslivet att arbetsgivare hellre anställer en attraktiv kvinna framför en man om de har samma meriter. Har själv blivit utsatt för det men arbetsgivaren var ärlig och sa det senare till mig iaf..

Men syftar bara på att det finns jämlikhetsfrågor som är viktiga åt båda håll. Det känns som att vissa frågor blir privilegierade i den här debatten och att man bortser från många andra problem.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Norre:
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag tycker Sara Casén i artikeln sammanfattar det riktigt bra:

– Men att hävda att diskriminering inte existerar "för att man själv inte råkat ut för det" är ett väldigt konstigt synsätt. Feminism handlar för mig om att min eventuellt framtida dotter ska ha samma förutsättningar som hennes eventuella bror.

Ja, det lär då inte vara några problem så länge att vara kvinna är mer meriterande än att vara man.

Jag tror inte riktigt du ser hela bilden. Artur menar att de har färre kvinnor i teamet, och eftersom han tror att kvinnor och män tänker lite olika är mångfald viktigt, då skulle han välja en kvinna framför en man med samma meriter. På samma sätt kanske han skulle välja någon som har Aspergers syndrom framför en kvinna. Eller framför en man.

Det är så jag upplever att han jobbar; att det är spännande och givande när människor i ett team har olika bakgrunder och förutsättningar.

Ärligt tycker jag det bara var en idiotisk sak att säga.

Alla människor är olika, och har olika erfarenheter och tänker på olika sätt, bland annat kvinnor och män. Det betyder inte att alla män tänker på samma sätt, inte heller tänker alla kvinnor på samma sätt.

Att då säga att vara kvinna är automatiskt mer meriterande än att vara man är skrattretande.

Medlem
Skrivet av ItisI:
Skrivet av Nowly:

citat

Då förstår jag vad du menar.

citat

Jag tycker givetvis inte att man ska tvinga spelföretag och utvecklare att göra kvinnliga karaktärer, men det vore roligt om fler ville göra det, för jag tror att det skulle bli en större variation på spel då. Eller om man fick valet som i Mass Effect att spela som man eller kvinna.

citat

Även om majoriteten soldater i historien alltid har varit män så har det funnits kvinnor som har varit med också. T.ex så fanns det kvinnor som klädde ut sig till män för att vara med och kriga, Jeanne d’Arc, Emilia Plater, kvinnliga soldater i Ryssland under andra världskriget, kelterna hade kvinnliga krigare, det fanns kvinnliga agenter under andra världskriget också osv.

Men i samtliga fall är anledningen till att soldaten är en kvinna en historia i sig som kräver både exposition och tid osv att förklara. Att en löst sammansatt rörelse idag jobbar ideologiskt för att företag skall lägga ned möda och tid till detta i favör för ett av könen finner jag skrämmande. Om vi nu skall göra detta, är det inte mer en rätt att vi gör samma sak för svarta, homosexuella och asiater, funktionsnedsatta osv. Om vi skall börja lobba för att företag skall hitta _ursäkter_ att sätta karaktärer i situationer som normalt inte karaktären i fråga är representerade i så för att vara intellektuellt ärliga och förnuftiga bör vi då gå hela vägen och skapa PK riktlinjer för media och kultur att följa så media och kultur speglar en PK värd och inte värden som den är, för det är ljust vad ni försöker göra med kvinnor. Titta över eran position, det är åt de hållet ni är på väg.
Det finns sexism i spel värd, jag håller med om, _99% är dock från eller relaterat till japan_ att problematisera kring antal kvinnliga karaktärer, mario osv är strunt prat.

"Men i samtliga fall är anledningen till att soldaten är en kvinna en historia i sig som kräver både exposition och tid osv att förklara."

* Sarah Kerrigan - Starcraft
* Anya Stroud - Gears of War
* Samantha Byrne - Gears of War

Det tas ingen extra tid/utrymme/historia för att förklara varför de är soldater och kvinnor.

"Att en löst sammansatt rörelse idag jobbar ideologiskt för att företag skall lägga ned möda och tid till detta i favör för ett av könen finner jag skrämmande. "

Jag trodde jämställdhet betydde att BÅDA könen skulle få lika rättigheter och att man bekämpar sexism/diskriminering mot såväl män och kvinnor... men jag kanske har missuppfattat hela grejen? Det är i alla fall jämställdhet för mig.

Jag skulle inte ha något emot alls att ha en homosexuell, svart, asiat eller med någon funktionsnedsättning som en karaktär i ett spel. Jag tycker det vore lite trevligt med variation istället för alla stereotyper som finns i spel, t.ex den vita macho mannen med svällande muskler eller en tjej som ska föreställa en soldat som springer runt med minimala kläder, som för övrigt inte känns så funktionellt. Det vore roligt med lite variation och nytänkande, att någon vågade göra någonting annorlunda. Självklart är en spelkaraktär också bara mer än ett kön/sexuell läggning/hudfärg. Det handlar ju om historien bakom karaktären - vem han/hon är, personlighetsdrag osv.

Du vet att det finns homosexuella, svarta, asiatiska, kvinnliga soldater i USA va? Så jag förstår inte riktigt varför det skulle vara att sätta karaktärer i situationer som karaktären i fråga är representerade i. Jag är medveten om att det inte har funnits så mycket kvinnliga soldater bakåt i historien, även fast det har funnits en del som jag skrev innan (fast män har varit och är majoriteten), så finns det en hel del kvinnor idag som är soldater runt om i världen så jag förstår fortfarande inte ditt argument.

Återigen, detta är min personliga åsikt som jag inte försöker pracka på någon, jag vill bara förklara mina egna tankar kring ämnet. Alla har rätt till sin egen åsikt. Däremot förstår jag inte hur folk kan bli så upprörda av en diskussion och av att folk berättar i en artikel om sina egna erfarenheter och åsikter? Är det så provocerande att alla inte tycker likadant och människor har olika erfarenheter och synsätt på saker och ting?

Återigen. Det är upp till spelutvecklarna och utgivarna själva vad de vill ha för karaktärer i spel. Men alla har ju rätt att ha en åsikt och att uttrycka den. Sexism finns i spel men det är något som också existerar i det verkliga livet. Både män och kvinnor drabbas, även om man själv inte har upplevt det så FINNS DET.
Tack för mig.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av bumper:

klart det är fredrik eriksson som skriver detta... lika blåst som Anita Sarkeesian... undra om man får tycka så utan att bli mobbad?

finns bara en sak göra och då är det att se till att alla män i spelen är små och spinkiga och att tjejerna räddar männen men tjejerna får absoult inte ha stora bröst!

Du kan inte framföra dina åsikter utan att gå till personangrepp...?


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Javas:

våga inte kritisera FZ för då tar dom bort era inlägg i smyg och tror att man inte märker det!

Jävla PK skrift ni har blivit! Kan inte inte bara återgå till hur ni var 2010-2011, fan internets bästa spelsida...nu är ni bara skrattretande!!

Får se hur länge det här meddelandet finns kvar innan det tas bort

Men snälla någon.

Hade någon deletat och återskapat ditt tidigare inlägg hade det stått "Raderat av *person*" samt "Återställt av *person*". Precis som att det står "Redigerat" under din post just nu. Ditt inlägg var aldrig borttaget till att börja med.

http://www.fz.se/forum/artikelkommentarer/apple-presenterar-n...

Är det därför mitt inlägg från den här tråden mysteriskt försvann utan att jag tagit bort det? Vet inte hur forumadministration fungerar, men det låter då jävla suspekt det här!
Ang tråden du länkade, mitt inlägg försvann lika mysteriskt i den, men dykte helt magiskt upp när jag påpekade det!

Även ett tidigare inlägg under veckan togs bort i smyg...alla tre meddelanden har en sak gemensamt! Jag kallade er för FZ - Feministzonen. Just saying!

Inget inlägg har modererats bort från den här tråden, vare sig från dig eller någon annan. För att visa hur modereringen syns utåt raderade jag ditt inlägg och återställde det för att du ska se och förstå hur det funkar. Återigen, har det blivit raderat och återställt så skulle det stå så.

Varför du inte kunde se ditt inlägg i den länkade tråden är inget som vi påverkat. Om det är någon cachegrej som spökat eller att du helt enkelt inte sett det kan jag inte svara på. Men raderat har det aldrig varit.

Andra trådar kan jag inte svara på förens jag sett trådarna i fråga.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Norre:
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag tycker Sara Casén i artikeln sammanfattar det riktigt bra:

– Men att hävda att diskriminering inte existerar "för att man själv inte råkat ut för det" är ett väldigt konstigt synsätt. Feminism handlar för mig om att min eventuellt framtida dotter ska ha samma förutsättningar som hennes eventuella bror.

Ja, det lär då inte vara några problem så länge att vara kvinna är mer meriterande än att vara man.

Jag tror inte riktigt du ser hela bilden. Artur menar att de har färre kvinnor i teamet, och eftersom han tror att kvinnor och män tänker lite olika är mångfald viktigt, då skulle han välja en kvinna framför en man med samma meriter. På samma sätt kanske han skulle välja någon som har Aspergers syndrom framför en kvinna. Eller framför en man.

Det är så jag upplever att han jobbar; att det är spännande och givande när människor i ett team har olika bakgrunder och förutsättningar.

Biologiskt sett är män och kvinnor olika men hur mycket av det återspeglas i gemensamma nöjen?
Kan man se på ett spel om den är designad av en man eller kvinna och kan man på något sätt tyda om det är majoriteten av utvecklarna män eller kvinnor?

Kan inte två olika män ha olika erfarenheter?

Ligger inte problemet i att man väljer efter kön och inte väljer efter erfarenheter? Är inte det grunden för sexism som man försöker lösa med sexism åt andra hållet?

Jag personligen tycker man ska behandla alla lika oavsett kön och låta bäste man eller kvinna sköta jobbet. För jag är säker på att oavsett hur många män eller kvinnor man har i sitt team så kommer spelet bli som bäst om man har rätt man/kvinna på rätt plats och inte könskvoterat.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

När min dotter på drygt 1,5 år växer upp hoppas jag att de här "tyck-synd-om-oss"-vindarna har vänt; att hon inte ses som ett offer utan når framgångar på precis samma villkor som alla andra. Hon har givetvis en bättre framtid tack vare det jämställdhetsarbete som skett i samhället under 90-talet fram tills nu, men det som sker/skett de senaste åren - vilket återspeglas i FZ's "bevakning" i ämnet - tar inte arbetet framåt längre. Det dumförklarar det kvinnliga könet mer än vad det lyfter fram duktiga kvinnors bedrifter.

Jag får vibbar av Maciej Zarembas "Först kränkt vinner" när jag hör unga kvinnor beklaga sig över klimatet. Det är som att man har bestämt sig att könet spelar större roll än vad det gör, självklart blir det ett "speed bump" med den inställningen.

Jag vill bara klargöra att jag inte försvarar diskriminering vid onlinespelande (eller öht, förstås) och att attityden bland framför allt unga spelare lämnar mycket att önska. Det är däremot mer en fråga om uppfostran än hur Dice framställer sin Battlefield-serie.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Redaktör
Ponny
Skrivet av Norre:
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Norre:
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag tycker Sara Casén i artikeln sammanfattar det riktigt bra:

– Men att hävda att diskriminering inte existerar "för att man själv inte råkat ut för det" är ett väldigt konstigt synsätt. Feminism handlar för mig om att min eventuellt framtida dotter ska ha samma förutsättningar som hennes eventuella bror.

Ja, det lär då inte vara några problem så länge att vara kvinna är mer meriterande än att vara man.

Jag tror inte riktigt du ser hela bilden. Artur menar att de har färre kvinnor i teamet, och eftersom han tror att kvinnor och män tänker lite olika är mångfald viktigt, då skulle han välja en kvinna framför en man med samma meriter. På samma sätt kanske han skulle välja någon som har Aspergers syndrom framför en kvinna. Eller framför en man.

Det är så jag upplever att han jobbar; att det är spännande och givande när människor i ett team har olika bakgrunder och förutsättningar.

Ärligt tycker jag det bara var en idiotisk sak att säga.

Alla människor är olika, och har olika erfarenheter och tänker på olika sätt, bland annat kvinnor och män. Det betyder inte att alla män tänker på samma sätt, inte heller tänker alla kvinnor på samma sätt.

Att då säga att vara kvinna är automatiskt mer meriterande än att vara man är skrattretande.

Jag håller med. Självklart ska man se till individer. Men – nu talar jag utifrån mig själv och inte hur jag tror Artur resonerar – jag tror det absolut finns en mycket god poäng i att sätta samman team med olika kön, kulturer, religionsuppfattning, ålder och sexuell läggning. För, individ eller ej, sexuell läggning, kön, etc. bidrar i högsta grad till dom vi är. Vilka upplevelser vi haft, vad som format oss, hur vi tänker. Sedan är två kristna kvinnor eller två män med aspbergers syndrom olika individer såklart med sina specifika tankar och erfarenheter.

Så nej, jag tror inte att två kvinnor och två män per automatik tänker exakt lika. Det vore idiotiskt. Men jag tror på team med mångfald. Det tror jag hela spelmediet vinner på.


signatur

En Bamseponny av folket

Skriv svar