Se Techlands genomgång av Dying Light
Är spelet helt öppet? Eller finns det gränser mot t.ex. bergen/djungeln? Är det helt öppet ser det alldeles underbart ut.
Det finns såklart alltid en "begränsning", men så som de snacka, så är det helt öppet. Tänk dig GTA 5 är ju också open world, men man kan inte sticka för långt ut då dör man.
Ser riktigt fint och intressant ut.
det som oroar mig mest med detta fastän detta är en av spelen jag ser mest fram emot, är att range weapons kmr vara supperior och du kmr ha enormt utbud utav ammunition.
Exempel problemet jag hade med dead Island vart att du kunde ha talent träd i ranged weapons.
vilket går emot survival spel då, du kan ju ha range men det ska vara din last resort igentligen för alla och ammo ska vara rätt svår åtkomligt plus jag vill gärna att vapnet ska kunna jamma.
Vilket gör att vapen inte ger en en pålitlig källa utav kill potensiall.
i riptide efter man kom en bit kändes det som det bara vart skjuta inte lönt att slåss ens(även om det också vart effektivt givetvis men mer risk i slutet)
Och givetvis man kmr ju alltid kunna pila upp ammo,
det som fixar detta är, du har en max weight av bära vapen dvs kanske en ak, en pistol och ett melee vapen mer än detta kan du ej bära och har du detta rör du dig slöare(om inte du har perkat/skillat i bära ex)
men du kan aldrig bära mer.
Dvs jammar din ak säger vi måste du hitta ett ställe att fixa den i en stad vilket är svårt att hitta, samma gäller pistolen.
Detta skulle medföra även om du har gott om ammo kmr ditt vapen krångla och du blir tvungen att slåss i melee och det gör även att du får välja mer försiktigt när du ska använda den, exempelvis emot toads,stora muterade zombies eller natt mutarade varianter och inte vanliga slöa om du inte bli insnöad i ett hörn(vilket nog blir rätt svårt att bli i detta spelet under dagen.)
Annars ser allt toppen ut, jag tror inte detta är hur öppet som helst utan banan är rätt "bestämd" men events är random och quests.
och mobs som spawnar och loot ofc.
sen har dom ju sagt där ska finnas områden som är svårare med högre chans till svårare zombies exempelvis den toaden är mer vanligt att stöta på osv kan jag tänka mig.
Så med open ta det inte som open random generated world, utan mer events,quests,spawnpoints.
det som oroar mig mest med detta fastän detta är en av spelen jag ser mest fram emot, är att range weapons kmr vara supperior och du kmr ha enormt utbud utav ammunition.
Exempel problemet jag hade med dead Island vart att du kunde ha talent träd i ranged weapons.
vilket går emot survival spel då, du kan ju ha range men det ska vara din last resort igentligen för alla och ammo ska vara rätt svår åtkomligt plus jag vill gärna att vapnet ska kunna jamma.
Vilket gör att vapen inte ger en en pålitlig källa utav kill potensiall.
i riptide efter man kom en bit kändes det som det bara vart skjuta inte lönt att slåss ens(även om det också vart effektivt givetvis men mer risk i slutet)
Och givetvis man kmr ju alltid kunna pila upp ammo,
det som fixar detta är, du har en max weight av bära vapen dvs kanske en ak, en pistol och ett melee vapen mer än detta kan du ej bära och har du detta rör du dig slöare(om inte du har perkat/skillat i bära ex)
men du kan aldrig bära mer.
Dvs jammar din ak säger vi måste du hitta ett ställe att fixa den i en stad vilket är svårt att hitta, samma gäller pistolen.
Detta skulle medföra även om du har gott om ammo kmr ditt vapen krångla och du blir tvungen att slåss i melee och det gör även att du får välja mer försiktigt när du ska använda den, exempelvis emot toads,stora muterade zombies eller natt mutarade varianter och inte vanliga slöa om du inte bli insnöad i ett hörn(vilket nog blir rätt svårt att bli i detta spelet under dagen.)
Annars ser allt toppen ut, jag tror inte detta är hur öppet som helst utan banan är rätt "bestämd" men events är random och quests.
och mobs som spawnar och loot ofc.
sen har dom ju sagt där ska finnas områden som är svårare med högre chans till svårare zombies exempelvis den toaden är mer vanligt att stöta på osv kan jag tänka mig.
Så med open ta det inte som open random generated world, utan mer events,quests,spawnpoints.
Dead Island var dock aldrig ett zombie survival spel och de försökte vad jag vet inte få någon att tro det heller.
Ett FPS spel där du hackar ner zombies och får loot ala Diablo/Borderlands.
Detta spel kommer bli underbart, och till er som fic kför er att dead island spelen var open world och fått för er att dom sagt det har knäck i öronen, det sades aldrig att dom skulle vara det.
Men jag längtar tills detta spel, man kan aldrig få nog av att banka ner zombies väntar med på deras andra spel där en är en game master och tre andra ska slåss mot demoner m.m
Detta spel kommer bli underbart, och till er som fic kför er att dead island spelen var open world och fått för er att dom sagt det har knäck i öronen, det sades aldrig att dom skulle vara det.
Men jag längtar tills detta spel, man kan aldrig få nog av att banka ner zombies väntar med på deras andra spel där en är en game master och tre andra ska slåss mot demoner m.m
Det känns som om de har tagit bort allt det som var dåligt med Dead Island, och gjort ett bra FPS-spel. Ska bli kul att testa.
Detta spel kommer bli underbart, och till er som fic kför er att dead island spelen var open world och fått för er att dom sagt det har knäck i öronen, det sades aldrig att dom skulle vara det.
Men jag längtar tills detta spel, man kan aldrig få nog av att banka ner zombies väntar med på deras andra spel där en är en game master och tre andra ska slåss mot demoner m.m
Det känns som om de har tagit bort allt det som var dåligt med Dead Island, och gjort ett bra FPS-spel. Ska bli kul att testa.
Håller med, när jag kikar på gameplayet så får jag en liten känsla av typ i dont know lite skyrim (när dom pratar om open world) när det kommer till open world och uppdragen och inslag av dishonored eller mirrors edge när det kommer till parkour biten att klättra runt och samt hoppa runt på saker och insnört zombies. Och jag gillar den blandningen rejält
Fast.. kanske bara är jag som får den kombinationen i skallen?
Är spelet helt öppet? Eller finns det gränser mot t.ex. bergen/djungeln? Är det helt öppet ser det alldeles underbart ut.
Det kommer så klart att vara en gräns någonstans.
Ursäktar min otydlighet. Det är svårt att definiera öppenhet i spelsammanhang då det är mer än känsla än något objektivt. Min fråga kan formuleras om till: "är spelet öppet a lá GTA/Elder Scrolls eller linjärt/modulbaserat a lá S.T.A.L.K.E.R/semiöppet a lá BioShock?" Vid den frågan hamnar man självklart i liknande problematik och frågeställningar som exempelvis "hur linjär måste en bana vara för att kallas linjär?" eller "hur många moduler får ett spel ha för att räknas som modulbaserat?". Problematiskt om man läser ordagrant.
Have a good time!
Om man inte har den tvivelaktiga (men tacksamma) fetischen att man går igång på att under flera minuter se ett rum sakta fyllas med människor, så är här en länk som hoppar direkt till början av själva presentationen: http://www.youtube.com/watch?v=oafJ4XW5l-M&hd=1#t=3m22s
EDIT: En av presentatörerna heter "Smektala" i efternamn. Det måste vara den bästa direktöversättningen på det Engelska begreppet "smooth talking" jag någonsin sett.
Ex: "Den där killen kan snacka omkull vem som helst, han är en riktig smektalare."
SE
det som oroar mig mest med detta fastän detta är en av spelen jag ser mest fram emot, är att range weapons kmr vara supperior och du kmr ha enormt utbud utav ammunition.
Exempel problemet jag hade med dead Island vart att du kunde ha talent träd i ranged weapons.
vilket går emot survival spel då, du kan ju ha range men det ska vara din last resort igentligen för alla och ammo ska vara rätt svår åtkomligt plus jag vill gärna att vapnet ska kunna jamma.
Vilket gör att vapen inte ger en en pålitlig källa utav kill potensiall.
i riptide efter man kom en bit kändes det som det bara vart skjuta inte lönt att slåss ens(även om det också vart effektivt givetvis men mer risk i slutet)
Och givetvis man kmr ju alltid kunna pila upp ammo,
det som fixar detta är, du har en max weight av bära vapen dvs kanske en ak, en pistol och ett melee vapen mer än detta kan du ej bära och har du detta rör du dig slöare(om inte du har perkat/skillat i bära ex)
men du kan aldrig bära mer.
Dvs jammar din ak säger vi måste du hitta ett ställe att fixa den i en stad vilket är svårt att hitta, samma gäller pistolen.
Detta skulle medföra även om du har gott om ammo kmr ditt vapen krångla och du blir tvungen att slåss i melee och det gör även att du får välja mer försiktigt när du ska använda den, exempelvis emot toads,stora muterade zombies eller natt mutarade varianter och inte vanliga slöa om du inte bli insnöad i ett hörn(vilket nog blir rätt svårt att bli i detta spelet under dagen.)
Annars ser allt toppen ut, jag tror inte detta är hur öppet som helst utan banan är rätt "bestämd" men events är random och quests.
och mobs som spawnar och loot ofc.
sen har dom ju sagt där ska finnas områden som är svårare med högre chans till svårare zombies exempelvis den toaden är mer vanligt att stöta på osv kan jag tänka mig.
Så med open ta det inte som open random generated world, utan mer events,quests,spawnpoints.
Vaddå jamma? Varför ska man till en verkstad? Du menar om vapnet gått sönder?
det som oroar mig mest med detta fastän detta är en av spelen jag ser mest fram emot, är att range weapons kmr vara supperior och du kmr ha enormt utbud utav ammunition.
Exempel problemet jag hade med dead Island vart att du kunde ha talent träd i ranged weapons.
vilket går emot survival spel då, du kan ju ha range men det ska vara din last resort igentligen för alla och ammo ska vara rätt svår åtkomligt plus jag vill gärna att vapnet ska kunna jamma.
Vilket gör att vapen inte ger en en pålitlig källa utav kill potensiall.
i riptide efter man kom en bit kändes det som det bara vart skjuta inte lönt att slåss ens(även om det också vart effektivt givetvis men mer risk i slutet)
Och givetvis man kmr ju alltid kunna pila upp ammo,
det som fixar detta är, du har en max weight av bära vapen dvs kanske en ak, en pistol och ett melee vapen mer än detta kan du ej bära och har du detta rör du dig slöare(om inte du har perkat/skillat i bära ex)
men du kan aldrig bära mer.
Dvs jammar din ak säger vi måste du hitta ett ställe att fixa den i en stad vilket är svårt att hitta, samma gäller pistolen.
Detta skulle medföra även om du har gott om ammo kmr ditt vapen krångla och du blir tvungen att slåss i melee och det gör även att du får välja mer försiktigt när du ska använda den, exempelvis emot toads,stora muterade zombies eller natt mutarade varianter och inte vanliga slöa om du inte bli insnöad i ett hörn(vilket nog blir rätt svårt att bli i detta spelet under dagen.)
Annars ser allt toppen ut, jag tror inte detta är hur öppet som helst utan banan är rätt "bestämd" men events är random och quests.
och mobs som spawnar och loot ofc.
sen har dom ju sagt där ska finnas områden som är svårare med högre chans till svårare zombies exempelvis den toaden är mer vanligt att stöta på osv kan jag tänka mig.
Så med open ta det inte som open random generated world, utan mer events,quests,spawnpoints.
Vaddå jamma? Varför ska man till en verkstad? Du menar om vapnet gått sönder?
vapen kan gå isönder på jättemånga sätt, en del kan bli sliten av hettan av för mycket av fyrningar, m.m
kula kan fastna, delar som kickern kan krångla fjädern kan få sig en smäll.
ja det finns gott om listor.
sådant jag syftar på och då kan du ej använda den förutom att slå med den.
det som oroar mig mest med detta fastän detta är en av spelen jag ser mest fram emot, är att range weapons kmr vara supperior och du kmr ha enormt utbud utav ammunition.
Exempel problemet jag hade med dead Island vart att du kunde ha talent träd i ranged weapons.
vilket går emot survival spel då, du kan ju ha range men det ska vara din last resort igentligen för alla och ammo ska vara rätt svår åtkomligt plus jag vill gärna att vapnet ska kunna jamma.
Vilket gör att vapen inte ger en en pålitlig källa utav kill potensiall.
i riptide efter man kom en bit kändes det som det bara vart skjuta inte lönt att slåss ens(även om det också vart effektivt givetvis men mer risk i slutet)
Och givetvis man kmr ju alltid kunna pila upp ammo,
det som fixar detta är, du har en max weight av bära vapen dvs kanske en ak, en pistol och ett melee vapen mer än detta kan du ej bära och har du detta rör du dig slöare(om inte du har perkat/skillat i bära ex)
men du kan aldrig bära mer.
Dvs jammar din ak säger vi måste du hitta ett ställe att fixa den i en stad vilket är svårt att hitta, samma gäller pistolen.
Detta skulle medföra även om du har gott om ammo kmr ditt vapen krångla och du blir tvungen att slåss i melee och det gör även att du får välja mer försiktigt när du ska använda den, exempelvis emot toads,stora muterade zombies eller natt mutarade varianter och inte vanliga slöa om du inte bli insnöad i ett hörn(vilket nog blir rätt svårt att bli i detta spelet under dagen.)
Annars ser allt toppen ut, jag tror inte detta är hur öppet som helst utan banan är rätt "bestämd" men events är random och quests.
och mobs som spawnar och loot ofc.
sen har dom ju sagt där ska finnas områden som är svårare med högre chans till svårare zombies exempelvis den toaden är mer vanligt att stöta på osv kan jag tänka mig.
Så med open ta det inte som open random generated world, utan mer events,quests,spawnpoints.
Vaddå jamma? Varför ska man till en verkstad? Du menar om vapnet gått sönder?
vapen kan gå isönder på jättemånga sätt, en del kan bli sliten av hettan av för mycket av fyrningar, m.m
kula kan fastna, delar som kickern kan krångla fjädern kan få sig en smäll.
ja det finns gott om listor.
sådant jag syftar på och då kan du ej använda den förutom att slå med den.
kallas "jamming" eller "jamming shut" även därför AK 47an är den mest använda och populära vapnet då den har minst problem med detta utav alla vapen än idag andra vapen har knappat in dock men fortfarande långt efter vilket är lite komiskt med tanke på hur mycket forskning om detta har gjorts för replikera AK 47ans slag kraft mekanik.
det som oroar mig mest med detta fastän detta är en av spelen jag ser mest fram emot, är att range weapons kmr vara supperior och du kmr ha enormt utbud utav ammunition.
Exempel problemet jag hade med dead Island vart att du kunde ha talent träd i ranged weapons.
vilket går emot survival spel då, du kan ju ha range men det ska vara din last resort igentligen för alla och ammo ska vara rätt svår åtkomligt plus jag vill gärna att vapnet ska kunna jamma.
Vilket gör att vapen inte ger en en pålitlig källa utav kill potensiall.
i riptide efter man kom en bit kändes det som det bara vart skjuta inte lönt att slåss ens(även om det också vart effektivt givetvis men mer risk i slutet)
Och givetvis man kmr ju alltid kunna pila upp ammo,
det som fixar detta är, du har en max weight av bära vapen dvs kanske en ak, en pistol och ett melee vapen mer än detta kan du ej bära och har du detta rör du dig slöare(om inte du har perkat/skillat i bära ex)
men du kan aldrig bära mer.
Dvs jammar din ak säger vi måste du hitta ett ställe att fixa den i en stad vilket är svårt att hitta, samma gäller pistolen.
Detta skulle medföra även om du har gott om ammo kmr ditt vapen krångla och du blir tvungen att slåss i melee och det gör även att du får välja mer försiktigt när du ska använda den, exempelvis emot toads,stora muterade zombies eller natt mutarade varianter och inte vanliga slöa om du inte bli insnöad i ett hörn(vilket nog blir rätt svårt att bli i detta spelet under dagen.)
Annars ser allt toppen ut, jag tror inte detta är hur öppet som helst utan banan är rätt "bestämd" men events är random och quests.
och mobs som spawnar och loot ofc.
sen har dom ju sagt där ska finnas områden som är svårare med högre chans till svårare zombies exempelvis den toaden är mer vanligt att stöta på osv kan jag tänka mig.
Så med open ta det inte som open random generated world, utan mer events,quests,spawnpoints.
Vaddå jamma? Varför ska man till en verkstad? Du menar om vapnet gått sönder?
Jammat vapen betyder inte trasigt vapen, bössan börjar endast strula så du måste fixa till det. Kolla på far cry 2, ser du att vapnet går sönder då den börjar jamma? Nej man får mata på R för att få den att funka igen. Själv ser jag inge bekymmer med att kunna hitta skjutvapen lätt, jag är ändå mer för att banka sönder zombieskallar med en hammare eller dylikt, vapen är för enkelt att använda samt så blir det ingen utmaning.
det som oroar mig mest med detta fastän detta är en av spelen jag ser mest fram emot, är att range weapons kmr vara supperior och du kmr ha enormt utbud utav ammunition.
Exempel problemet jag hade med dead Island vart att du kunde ha talent träd i ranged weapons.
vilket går emot survival spel då, du kan ju ha range men det ska vara din last resort igentligen för alla och ammo ska vara rätt svår åtkomligt plus jag vill gärna att vapnet ska kunna jamma.
Vilket gör att vapen inte ger en en pålitlig källa utav kill potensiall.
i riptide efter man kom en bit kändes det som det bara vart skjuta inte lönt att slåss ens(även om det också vart effektivt givetvis men mer risk i slutet)
Och givetvis man kmr ju alltid kunna pila upp ammo,
det som fixar detta är, du har en max weight av bära vapen dvs kanske en ak, en pistol och ett melee vapen mer än detta kan du ej bära och har du detta rör du dig slöare(om inte du har perkat/skillat i bära ex)
men du kan aldrig bära mer.
Dvs jammar din ak säger vi måste du hitta ett ställe att fixa den i en stad vilket är svårt att hitta, samma gäller pistolen.
Detta skulle medföra även om du har gott om ammo kmr ditt vapen krångla och du blir tvungen att slåss i melee och det gör även att du får välja mer försiktigt när du ska använda den, exempelvis emot toads,stora muterade zombies eller natt mutarade varianter och inte vanliga slöa om du inte bli insnöad i ett hörn(vilket nog blir rätt svårt att bli i detta spelet under dagen.)
Annars ser allt toppen ut, jag tror inte detta är hur öppet som helst utan banan är rätt "bestämd" men events är random och quests.
och mobs som spawnar och loot ofc.
sen har dom ju sagt där ska finnas områden som är svårare med högre chans till svårare zombies exempelvis den toaden är mer vanligt att stöta på osv kan jag tänka mig.
Så med open ta det inte som open random generated world, utan mer events,quests,spawnpoints.
Vaddå jamma? Varför ska man till en verkstad? Du menar om vapnet gått sönder?
Jammat vapen betyder inte trasigt vapen, bössan börjar endast strula så du måste fixa till det. Kolla på far cry 2, ser du att vapnet går sönder då den börjar jamma? Nej man får mata på R för att få den att funka igen. Själv ser jag inge bekymmer med att kunna hitta skjutvapen lätt, jag är ändå mer för att banka sönder zombieskallar med en hammare eller dylikt, vapen är för enkelt att använda samt så blir det ingen utmaning.
När jag frågade var det inte för jag inte visse...
Ett jammat vapen dvs ett vapen med eldavbrott kan man i 95% av fallen åtgärda inom sekunder.
En automatkarbin har en standard på 3 månader fullt krig.
Ett vapen som blivit för varmt slutar inte skjuta det är pipan som blir för deformerad så det är stor risk att avfyra mer.
det som oroar mig mest med detta fastän detta är en av spelen jag ser mest fram emot, är att range weapons kmr vara supperior och du kmr ha enormt utbud utav ammunition.
Exempel problemet jag hade med dead Island vart att du kunde ha talent träd i ranged weapons.
vilket går emot survival spel då, du kan ju ha range men det ska vara din last resort igentligen för alla och ammo ska vara rätt svår åtkomligt plus jag vill gärna att vapnet ska kunna jamma.
Vilket gör att vapen inte ger en en pålitlig källa utav kill potensiall.
i riptide efter man kom en bit kändes det som det bara vart skjuta inte lönt att slåss ens(även om det också vart effektivt givetvis men mer risk i slutet)
Och givetvis man kmr ju alltid kunna pila upp ammo,
det som fixar detta är, du har en max weight av bära vapen dvs kanske en ak, en pistol och ett melee vapen mer än detta kan du ej bära och har du detta rör du dig slöare(om inte du har perkat/skillat i bära ex)
men du kan aldrig bära mer.
Dvs jammar din ak säger vi måste du hitta ett ställe att fixa den i en stad vilket är svårt att hitta, samma gäller pistolen.
Detta skulle medföra även om du har gott om ammo kmr ditt vapen krångla och du blir tvungen att slåss i melee och det gör även att du får välja mer försiktigt när du ska använda den, exempelvis emot toads,stora muterade zombies eller natt mutarade varianter och inte vanliga slöa om du inte bli insnöad i ett hörn(vilket nog blir rätt svårt att bli i detta spelet under dagen.)
Annars ser allt toppen ut, jag tror inte detta är hur öppet som helst utan banan är rätt "bestämd" men events är random och quests.
och mobs som spawnar och loot ofc.
sen har dom ju sagt där ska finnas områden som är svårare med högre chans till svårare zombies exempelvis den toaden är mer vanligt att stöta på osv kan jag tänka mig.
Så med open ta det inte som open random generated world, utan mer events,quests,spawnpoints.
Vaddå jamma? Varför ska man till en verkstad? Du menar om vapnet gått sönder?
Jammat vapen betyder inte trasigt vapen, bössan börjar endast strula så du måste fixa till det. Kolla på far cry 2, ser du att vapnet går sönder då den börjar jamma? Nej man får mata på R för att få den att funka igen. Själv ser jag inge bekymmer med att kunna hitta skjutvapen lätt, jag är ändå mer för att banka sönder zombieskallar med en hammare eller dylikt, vapen är för enkelt att använda samt så blir det ingen utmaning.
När jag frågade var det inte för jag inte visse...
Ett jammat vapen dvs ett vapen med eldavbrott kan man i 95% av fallen åtgärda inom sekunder.
En automatkarbin har en standard på 3 månader fullt krig.
Ett vapen som blivit för varmt slutar inte skjuta det är pipan som blir för deformerad så det är stor risk att avfyra mer.
Beror ju på vilka vapen som sagt :)och ja via relism så hade det ju inte hänt så som jag skrev jag ville ovan skulle vara, utan vart mest balans, och intresse att se till att avståndsvapen håller sin lilla niche och inte blir a och o vapen typ.
Bara jag som stör mig på de snabba animationerna? Som när han hoppar upp för ett hus tex eller sparkar. Ser ju så fult ut. Tycker även att när karaktären pratar så låter det som i en studio, inte mitt i zombieland. Nja vart inte alls jätte sugen på detta. Många små detaljer som jag stör mig på men ganska vackert dock.
Bara jag som stör mig på de snabba animationerna? Som när han hoppar upp för ett hus tex eller sparkar. Ser ju så fult ut. Tycker även att när karaktären pratar så låter det som i en studio, inte mitt i zombieland. Nja vart inte alls jätte sugen på detta. Många små detaljer som jag stör mig på men ganska vackert dock.
Det lär ju ändras innan släpp, tror ju knappast detta är en färdig produkt