Arnroths krönika – Det finns inget "bara" med spel

Medlem
Skrivet av Ender:

Tack Arnroth, den här krönikan har jag velat läsa länge. Har flera gånger försökt säga ungefär samma sak i debatter om både sexism och dataspelsvålds debatten. Klart att spel påverkar oss, säg den gamern som sitter och rattar sitt favoritspel som en känslolös potatis.
Spel är ju långt mer engagerande än tex en film, där det enda interagerande man gör består i att hålla ögonen öppna. Så att säga att man absolut inte, på något som helst känslomässigt plan, kan påverkas av ett spel är ju rent nonsens.

Ja tycker du har fel, film Tv påvärkar en mycket mer än ett spel.

Du kan jämföra Farm-ville med Discovery Channel och säga att det e samma sak men ja köper det inte!

Medlem
Skrivet av Ducci:
Skrivet av Ender:

Tack Arnroth, den här krönikan har jag velat läsa länge. Har flera gånger försökt säga ungefär samma sak i debatter om både sexism och dataspelsvålds debatten. Klart att spel påverkar oss, säg den gamern som sitter och rattar sitt favoritspel som en känslolös potatis.
Spel är ju långt mer engagerande än tex en film, där det enda interagerande man gör består i att hålla ögonen öppna. Så att säga att man absolut inte, på något som helst känslomässigt plan, kan påverkas av ett spel är ju rent nonsens.

Ja tycker du har fel, film Tv påvärkar en mycket mer än ett spel.

Du kan jämföra Farm-ville med Discovery Channel och säga att det e samma sak men ja köper det inte!

Hur gör du den jämförelsen egentligen? Då kan du jämföra Bioshock och Låt Kameran Gå också.

Medlem
Skrivet av Ducci:
Skrivet av Ender:

Tack Arnroth, den här krönikan har jag velat läsa länge. Har flera gånger försökt säga ungefär samma sak i debatter om både sexism och dataspelsvålds debatten. Klart att spel påverkar oss, säg den gamern som sitter och rattar sitt favoritspel som en känslolös potatis.
Spel är ju långt mer engagerande än tex en film, där det enda interagerande man gör består i att hålla ögonen öppna. Så att säga att man absolut inte, på något som helst känslomässigt plan, kan påverkas av ett spel är ju rent nonsens.

Ja tycker du har fel, film Tv påvärkar en mycket mer än ett spel.

Du kan jämföra Farm-ville med Discovery Channel och säga att det e samma sak men ja köper det inte!

Klart att spel påverkar. Hört talas om rage quit?

Men visst, jag kan hålla med om att än så länge påverkar filmer på ett djupare plan, helt enkelt för att filmer känns mera realistiska. De flesta spel dras fortfarande med uncanny valley-syndromet och då är det svårt att engagera sig lika djupt i handlingen som i filmer.

Men det problemet lär försvinna med tiden, så spel och filmer kommer att få samma förutsättningar - om det nu är djupare upplevelser man är ute efter i spel.

Medlem

Snyggt skrivet Arnroth!

Medlem
Skrivet av Ducci:
Skrivet av Ender:

Tack Arnroth, den här krönikan har jag velat läsa länge. Har flera gånger försökt säga ungefär samma sak i debatter om både sexism och dataspelsvålds debatten. Klart att spel påverkar oss, säg den gamern som sitter och rattar sitt favoritspel som en känslolös potatis.
Spel är ju långt mer engagerande än tex en film, där det enda interagerande man gör består i att hålla ögonen öppna. Så att säga att man absolut inte, på något som helst känslomässigt plan, kan påverkas av ett spel är ju rent nonsens.

Ja tycker du har fel, film Tv påvärkar en mycket mer än ett spel.

Du kan jämföra Farm-ville med Discovery Channel och säga att det e samma sak men ja köper det inte!

Borde inte Farmville jämföras med Farmen?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Ducci:
Skrivet av Ender:

Tack Arnroth, den här krönikan har jag velat läsa länge. Har flera gånger försökt säga ungefär samma sak i debatter om både sexism och dataspelsvålds debatten. Klart att spel påverkar oss, säg den gamern som sitter och rattar sitt favoritspel som en känslolös potatis.
Spel är ju långt mer engagerande än tex en film, där det enda interagerande man gör består i att hålla ögonen öppna. Så att säga att man absolut inte, på något som helst känslomässigt plan, kan påverkas av ett spel är ju rent nonsens.

Ja tycker du har fel, film Tv påvärkar en mycket mer än ett spel.

Du kan jämföra Farm-ville med Discovery Channel och säga att det e samma sak men ja köper det inte!

Då tycker vi olika, och så är det inte mycket mer än det

Vet inte heller varför någon skulle vilja jämföra Farm-ville med Discovery och sedan påstå att "det är samma sak".

Medlem
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Loxus:

Även om spel är väldigt betydelsefulla, så håller jag inte med. Det ÄR bara ett spel. Det är inte verklighet.
Samma sak med filmer, det är bara en film.

Det gör dock inte att spel betyder mindre för en själv.
Själv spelar jag timtals varje dag.

Jag tror att han vill understryka att även om det inte är "på riktigt" så är känslorna kring det högst verkliga. Även fast du innerst inne vet att det bara är skådespelare så sitter du ändå och skriker som en liten flicka till rysaren som skrämmer dig mest.

Självklart. Men som nån sa ovan, ett spel är ett spel som en film är en film och en bok är en bok.

Visst är det så, den gemensamma nämnaren är dock att det är fiktion (Såvida vi utelämnar dokumentärer, nyheter och liknande). Trots det så är inlevelsen ofta mycket stark, oavsett om det är spel, bok eller film, och det är det jag pratar om.

Medlem

Spel är fan på blodigt allvar, och det vet man om man varit med i några år! Nintendo-tumme är ingen lek!

Medlem
Skrivet av phi:

Men jag anser att man bör samtidigt inte ta spel på allt för stort allvar när det kommer till våld, könsroller etc i spelen. Då är de "bara" spel enligt mig och i det fallet så ser jag inte hur jag på något sätt förminskar min hobby genom att ha en distans från spel och verkliga livet.

Blir du upprörd av att spel är våldsamma, sexistiska och icke politiskt korrekta? Ta ett chill pill, det är bara ett spel.

De är intressefrågor. Tror inte det finns någon som diskuterar frågorna utifrån ett intresseperspektiv som inte kan se skillnad på videospel och verklighet.

(Eller ja, det finns medier och personer som rapporterar väldigt sneddrivet och de är tyvärr dem som får störst utrymme).

Medlem

Varför gick jag ens in på denna krönika......


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Det är i alla fall "bara" spel när tonåringar förklarar spelvåldet till sina föräldrar.

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Varför gick jag ens in på denna krönika......

Jag vet inte, men du har i alla fall en sjukt rolig profilbild

Medlem
Skrivet av Nemo:
Skrivet av PurreSnurre:

Varför gick jag ens in på denna krönika......

Jag vet inte, men du har i alla fall en sjukt rolig profilbild

Hahaha, ja jag gillar den också.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ender:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Klart det finns.

När jag var mindre och blev arg när det gick dåligt så sa min pappa alltid: "Robin lugna ner dig nu, det är bara ett spel".

Påstår du att min far ljuger?

Han hade nog bara inte läst Arnroths krönika

Hur han nu skulle lyckas göra det fär 15 år sedan, but oh well


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av phi:

Att spel kan vara lärorika, framkalla känslor, tankar och intryck som du har med dig resten av livet är det ju knappast någon som förnekar.

Men jag anser att man bör samtidigt inte ta spel på allt för stort allvar när det kommer till våld, könsroller etc i spelen. Då är de "bara" spel enligt mig och i det fallet så ser jag inte hur jag på något sätt förminskar min hobby genom att ha en distans från spel och verkliga livet.

Blir du upprörd av att spel är våldsamma, sexistiska och icke politiskt korrekta? Ta ett chill pill, det är bara ett spel.

Blir du upprörd av att någon annan tycker att spel är våldsamma, sexistiska och icke politiskt korrekta? Ta ett chill pill, det är bara en åsikt.


signatur

/Landstream

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Ender:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Klart det finns.

När jag var mindre och blev arg när det gick dåligt så sa min pappa alltid: "Robin lugna ner dig nu, det är bara ett spel".

Påstår du att min far ljuger?

Han hade nog bara inte läst Arnroths krönika

Hur han nu skulle lyckas göra det fär 15 år sedan, but oh well

http://sv.wikipedia.org/wiki/Humor

phi
Medlem
Skrivet av Landstream:
Skrivet av phi:

Att spel kan vara lärorika, framkalla känslor, tankar och intryck som du har med dig resten av livet är det ju knappast någon som förnekar.

Men jag anser att man bör samtidigt inte ta spel på allt för stort allvar när det kommer till våld, könsroller etc i spelen. Då är de "bara" spel enligt mig och i det fallet så ser jag inte hur jag på något sätt förminskar min hobby genom att ha en distans från spel och verkliga livet.

Blir du upprörd av att spel är våldsamma, sexistiska och icke politiskt korrekta? Ta ett chill pill, det är bara ett spel.

Blir du upprörd av att någon annan tycker att spel är våldsamma, sexistiska och icke politiskt korrekta? Ta ett chill pill, det är bara en åsikt.

Det är inte jag som blir upprörd av andras åsikter. Det är inte jag som skriver krönikor där jag försöker rättfärdiga min åsikt genom att få folk att hålla med mig om att det inte "bara" är ett spel.

Jag sitter mestadels bara passiv vid sidan om och skakar på huvudet och tokigheterna men kände att det behövde nämnas när de flesta uppenbarligen inte fattade budskapet med denna krönika.

Medlem

ja, spel kan vara mycket. De kan vara lärande, underhållande, få människor att ta det lugnt, knyta vänner närmare och familjer m.m. Ett spel kan vara mycket och det enda som sätter stopp för ett spel kan vara dagens teknik och kreativitet bland människor.

Ett spel blir vad du gör det till och så länge du kan skilja på verkligheten och det fiktiva så finns det inga faror med spel.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem
Skrivet av The Gamer:

ja, spel kan vara mycket. De kan vara lärande, underhållande, få människor att ta det lugnt, knyta vänner närmare och familjer m.m. Ett spel kan vara mycket och det enda som sätter stopp för ett spel kan vara dagens teknik och kreativitet bland människor.

Ett spel blir vad du gör det till och så länge du kan skilja på verkligheten och det fiktiva så finns det inga faror med spel.

Väl sagt av spelaren själv!

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av Landstream:
Skrivet av phi:

Att spel kan vara lärorika, framkalla känslor, tankar och intryck som du har med dig resten av livet är det ju knappast någon som förnekar.

Men jag anser att man bör samtidigt inte ta spel på allt för stort allvar när det kommer till våld, könsroller etc i spelen. Då är de "bara" spel enligt mig och i det fallet så ser jag inte hur jag på något sätt förminskar min hobby genom att ha en distans från spel och verkliga livet.

Blir du upprörd av att spel är våldsamma, sexistiska och icke politiskt korrekta? Ta ett chill pill, det är bara ett spel.

Blir du upprörd av att någon annan tycker att spel är våldsamma, sexistiska och icke politiskt korrekta? Ta ett chill pill, det är bara en åsikt.

Det är inte jag som blir upprörd av andras åsikter. Det är inte jag som skriver krönikor där jag försöker rättfärdiga min åsikt genom att få folk att hålla med mig om att det inte "bara" är ett spel.

Jag sitter mestadels bara passiv vid sidan om och skakar på huvudet och tokigheterna men kände att det behövde nämnas när de flesta uppenbarligen inte fattade budskapet med denna krönika.

Jag bara vände på ditt argument, menade inte att du var upprörd. Någon form av känsla fick du i alla fall eftersom du lämnade den passiva sidan och jag tror att det var Arnroths poäng. Spel är inte bara spel eftersom de får oss att känna riktiga känslor, eller något sådant.


signatur

/Landstream

12
Skriv svar