Nvidia: pc-formatet är överlägset konsoler

Medlem

Visst PC är kraftigare.

Men undra om han uttalat sig så om det hade suttit Nvidia kretsar i konsolerna och inte AMD som det är nu.

Inaktiv

PC och konsol samtidigt är redundant och därför dumt. Inte minst ekonomiskt.

Sen finns jättemånga konsolspel till PC, se tex Simcity och sånt.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av marcus8958:

Man får vad man betalar för förutom med nvidia shield då du får en bärbar flopp.

?

Den har rejäl prestanda och riktigt bra mjukvara, vad är det som är flopp? det är en high-end pryl, inte en 2000 kr konsol som inte orkar 30fps 720p.

Nvidia shield är en bärbar konsol för 3500kr som även fungerar som en stationär konsol. Prestandan på den är som en topp-telefon vilket ligger en bra bit under en PS3 / 360.
60 fps i 720p får du endast i spel anpassade för mobiltelefoner vilket är fula som stryk och ligger långt under 3Ds och Vita i kvalitet, eller spel som strömmas från PC.

Shield har varit ute mycket längre än konsoler i samma prisklass men har ändå inte ett enda bra spel. Så man kan ju fråga sig om fokus ligger på streaming från pc. Även där finns det nog inget större behov då många har sin PC kopplad till TVn och kan använda xbox eller annan typ av handkontroll och då slipper man den lilla fördröjningen och du får en mycket bättre handkontroll som väger mindre, har mindre kablar och drar mindre batteri.

Så slutligen för att summera konsolen så har den bra prestanda för att vara en bärbar konsol men inte ett enda bra spel och blir därför överkörd av bärbara konsoler som 3Ds och Vita.

Att koppla den till en TV och spela mobilspel är heller ingen höjdare då det finns många mycket bättre och billigare konsoler som gör jobbet mycket bättre. Allt från PS3/360/Wii U/PS4/X1 har bättre spel och mycket trevligare att spela på.

Är man PC gamer kopplar man sin dator till sin TV för en helt klart mycket bättre upplevelse. Finns ingen mening med att använda en shield.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv
Skrivet av Tompa8989:

Och konsoler är mer skonsamma mot din plånbok. Och nej alla pc-fjantar som kommer att påstå att PC-spelande inte är dyrt. Eftersom PC-utvecklingen går otroligt fort, så fort så att en dator som är 4-5 år gammal kommer gå så trögt att man vill slå sönder den om man inte har bytt ut nånting.

Att köpa ett konsolspel kostar typ en halv PC. Inputen är så begränsad att innehållet sätts i tvångströja, inte bara intellektuellt.

Tyvärr följer spelutvecklingen konsolcyklerna och stannar i utvecklingen 4-5 år. Du behöver bara byta PC när det kommit en ny konsol.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem

Dom enda konsoller jag bryr mig om är bärbara.
PC I all ära, men när det gäller underhållning på bussen eller i bilen så är det min PSP som gäller!

Inaktiv

Varför inte en bok eller en tidning?


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

KoP
Medlem

Jaja, lycka till med nvidia shield. Vi ses i reabacken på clas ohlson om 2 år.

Medlem

Fick AMD välja så ville de nog att folk köpte deras grafikkort istället för konsol också eftersom de ger betydligt högre vinst per enhet. Däremot blir nog inte Sony/MS/Nintendo så glada om AMD kommer med ett sådant uttalande en vecka efter launch.

Med andra ord, what else is new?

Medlem
Skrivet av Ozo:

Bra Nvidia! Kämpa för PC, klart värdig rampljuset.

De kämpar för att PC skall bli casual vänligt.
BUU BUU!


signatur

Rwa?

Medlem

Som att titta ut genom fönstret när det regnar och säga "titta det regnar".

Medlem

Jag föredrar PC själv. Men det är ju knappast så konstigt att man säger så här om deras grafikkort inte sitter i konsoler.
Samtidigt så kostar ett nytt hightech grafikkort mer än en hel konsol....men om PC är marknaden för nvidia så är det fine by me. Att de marknadsför PC som plattform av den anledningen....rätt rimligt. Men nyhetsvärdet är rätt tveksamt.

Medlem

nog för att jag själv både gillar konsoler och PC, men jag förstår inte riktigt mina vänner som idag köpt en PS4, förstår inte att de är glada över att ha pungat ut flera tusen på en nedbantad PC + spel då de sitter på en dator som är mycket bättre. vad är själva grejen med PS4? är det att kunna spela spel med en handkontroll? se på BR filmer? kunna köpa saker genom PSN? vad? såvitt jag vet så kan man göra allt detta på en PC och då får man även bättre grafik som man även kan justera själv.
inget negativt emot PS4, jag själv sitter på en taskig dator och är sugen på att antingen köpa PS4 eller uppgradera, men de som nu har en mycket bra dator, vad är poängen?

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Ozo:

Bra Nvidia! Kämpa för PC, klart värdig rampljuset.

De kämpar för att PC skall bli casual vänligt.
BUU BUU!

håller med

k3m
Medlem
Skrivet av Tompa8989:

Och konsoler är mer skonsamma mot din plånbok. Och nej alla pc-fjantar som kommer att påstå att PC-spelande inte är dyrt. Eftersom PC-utvecklingen går otroligt fort, så fort så att en dator som är 4-5 år gammal kommer gå så trögt att man vill slå sönder den om man inte har bytt ut nånting.

som jag skrivit tidigare. datorspelande är inte dyrare än konsolspelande, eller tvärtom. det är rent individuellt vad som kostar mer. för mig är datorspelande billigare än konsolspelande.

Medlem

pffffff, casuals hör hemma i soffan.
Själv är valet pc mest för att det inte bara är en massa casual spel.

Medlem

Det som är så drygt med PC är alla jävla problem som tillkommer. Det ska laddas ner drivrutiner hit och dit, det ska uppgraderas, det ska fipplas med inställningar, det ska uppdateras med drivrutiner, man ska stänga av mouse acceleration i någon dold config fil,... Listan kan göras oändlig.

Om man inte är genuint inrresserad utav PC (inte bara gaming) är det fan inte lätt. Hur mycket felsökningar som helst ibland innan man ens får igång ett spel. Hur många är det inte som spelar med tex alldeles för höga inställningar som medför massiva fps problem, eller tvärtom de har världens monsterdator men har alla inställningar på low.

Konsoller får man mycket mindre frihet med, men MYCKET av alla problem försvinner. Jag gillar att man bara stoppar in en skiva och spelar, börjar bli riktigt less på allt runtomkring man måste göra för att få det att flyta på bra. Jag har aldeig blivit ståendes med ett problem jag inte lyckats lösa, men jag kan bara tänka mig stackarna som inte kan lika mycket som jag, hur frustrerad man skulle bli. Jag är heller ingen pc guru men jag har haft ett jäkla stort intresse för det.

Inte konstigt att det är så många som väljer konsol. Föe att inte tala om den ekonomiska aspekten, en dator är så sjukt mycket dyrare än en konsol. Dock är spelen på konsol dyrare vilket är synd.

Medlem

Varför nämna det uppenbara???

Medlem

"– Vi vill göra pc-spelande så enkelt som möjligt och jag tror att vi redan har börjat bli mer relevanta för casual-spelare."

och hur fasiken har de med detta att göra?

Medlem

Duh!


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem
Skrivet av antewallgren:

Det som är så drygt med PC är alla jävla problem som tillkommer. Det ska laddas ner drivrutiner hit och dit, det ska uppgraderas, det ska fipplas med inställningar, det ska uppdateras med drivrutiner, man ska stänga av mouse acceleration i någon dold config fil,... Listan kan göras oändlig.

Om man inte är genuint inrresserad utav PC (inte bara gaming) är det fan inte lätt. Hur mycket felsökningar som helst ibland innan man ens får igång ett spel. Hur många är det inte som spelar med tex alldeles för höga inställningar som medför massiva fps problem, eller tvärtom de har världens monsterdator men har alla inställningar på low.

Konsoller får man mycket mindre frihet med, men MYCKET av alla problem försvinner. Jag gillar att man bara stoppar in en skiva och spelar, börjar bli riktigt less på allt runtomkring man måste göra för att få det att flyta på bra. Jag har aldeig blivit ståendes med ett problem jag inte lyckats lösa, men jag kan bara tänka mig stackarna som inte kan lika mycket som jag, hur frustrerad man skulle bli. Jag är heller ingen pc guru men jag har haft ett jäkla stort intresse för det.

Inte konstigt att det är så många som väljer konsol. Föe att inte tala om den ekonomiska aspekten, en dator är så sjukt mycket dyrare än en konsol. Dock är spelen på konsol dyrare vilket är synd.

Kan hålla med om att du bör hålla drivar up to date och vad det gäller mouse accel t,ex så skulle vi PC spelare in ha det problemet om konsolerna inte fanns ^^, Men att det blir fel och man får hålla på krångla vill jag påstå till 90% av fallen är det den som sitter bakom sin PC's fel.. man blir mörkrädd när man ser ibland hur folk "sköter om sitt OS" och dator vården i sig, visst det är en grej som inte är problematiskt på konsol det heller , men PC'n plus är istället den bättre prestandan. Nvidia försöker att strömlinjeforma t,ex settings i spelet nu med Nvidia experiance, vilket dom troligtvis får det att funka bra för dom som inte är så hemma på just grafiska inställningar och var dom gör, dock för mig personligen tycker jag att "vara gamer" går lite hand i hand med att kunna sådana saker, typ som att vara bilmekaniker men du vet inte vad verktygen heter, eller bil modeller.
Nu dock ser jag inte PC spelande som ett jobb men jag hoppas att folk förstår vad jag menar.

Ozo
Medlem
Skrivet av Natrium:
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Ozo:

Bra Nvidia! Kämpa för PC, klart värdig rampljuset.

De kämpar för att PC skall bli casual vänligt.
BUU BUU!

håller med

Kommer ju fortfarande vara vass hårdvara med mus och tangentbord. Vet inte hur ni menar med att de kämpar för "casual vänligt" ?
Att man lättare kommer in i spelen eller, att en bot spelar åt en?

Medlem

Hur orkar man tjafsa om det här ?
Jag lirar lite på PC lite på Konsoll beroende på vad jag ska spela.
Många spel på konsoll ser aldrig dagens ljus på PC och det finns spel som bara ser dagens ljus på PC och aldrig Konsoll.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

När konsolltillverkarna fattat att konsollen och spelen måste ha riktigt stöd för tangentbord och mus kanske en del PC gamers byter till konsollen, Men det är ganska poänglöst eftersom alla shooter som släpps till konsoll oftast släpps till PC, med bra mycket chysstare grafik... Konsollspel är typ, Mario, zelda, fifa, nhl... övriga spel gör sig bäst på PC, så¨nvidia har en klar poäng


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Mitt problem med PC är att det kommer på tok för få unika och nyskapande spel på PC. Om vi pratar stora produktioner dvs.

Om det faktiskt gjordes något mer än tröggliga FPS och något Need for Speed så kanske jag engagerat mig i att uppgradera och använda min dator. Men tills den dagen så håller jag mig till konsoler. Och kanske även när den dagen kommer.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Datorer är för dyra och för komplicerade för att bygga ihop självt, för de flesta. En dator är heller inte något man har i ett vardagsrum. Folk har nog ett tillfälligt bristfälligt perspektiv om man inte kan se VARFÖR konsoler är mera prioriterade. Skillnaden på grafiken är så pass liten idag för ett otränat/okräset öga, så datorer är inte direkt något man BARA gör spel till idag! Förstå

QRT
Medlem
Skrivet av nils45:

Datorer är för dyra och för komplicerade för att bygga ihop självt, för de flesta.

Ja, det är dyrare men du behöver inte bygga en dator själv. Det finns klara "gamer-paket" på webb-butiker som komplett.

Skrivet av nils45:

En dator är heller inte något man har i ett vardagsrum.

Varför inte? Det finns små datorchassin om plats är av betydelse.

Skrivet av nils45:

Folk har nog ett tillfälligt bristfälligt perspektiv om man inte kan se VARFÖR konsoler är mera prioriterade.

Förutom priset så förstår jag inte VARFÖR man prioriterar en konsol framför en dator. Dessutom är spelen svindyra på en konsol. Exklusiva spel? Det finns tustentals spel bara på steam.

Skrivet av nils45:

Skillnaden på grafiken är så pass liten idag för ett otränat/okräset öga, så datorer är inte direkt något man BARA gör spel till idag! Förstå

Det handlar inte bara om grafik, men det är en fin bonus. Mus och tangentbord plus gamepad. Billigare och fler spel. 60-120 fps etc.

Medlem
Skrivet av QRT:

Dessutom är spelen svindyra på en konsol.

Inte riktigt sant. I svenska butiker är spelen till konsol riktigt dyra men tex. dom av oss som köpte GTA V från amazon betalade bara 370kr och vi fick den till release. Spelet kan jag nu sälja för ca 300kr och inte göra en speciellt stor förlust.
Till PC har jag ingen DVD-spelare så kan inte köpa spel på skiva men om jag skulle göra det skulle spelen kosta ca 350kr. Köper jag genom GMG kostar nya spel ca 350kr där också men det negativa med PC är att jag inte kan sälja spelen när jag är klar med dom. Skivorna och nycklarna är i dagens läge inte värda något efter du aktiverat spelen på steam.

Så länge som du håller dig borta från Åhlens när du köper spel är det inte så dyrt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av QRT:
Skrivet av nils45:

Datorer är för dyra och för komplicerade för att bygga ihop självt, för de flesta.

Ja, det är dyrare men du behöver inte bygga en dator själv. Det finns klara "gamer-paket" på webb-butiker som komplett.

...

Du utgår bara ifrån dig själv, tänk lite mer brett, försök att se från andras perspektiv och ur ett marknads perspektiv så kanske du kan finna fler svar på varför det ser ut som det gör idag.

Medlem

Håll er till PC Nvidia så går det bra!

1000 000 000 användare har inte fel, och vi har makten att kunna förändra!

tka
Medlem

Självklart har en pc så mycket mer möjligheter och kan alltid vara framtidssäker tillskillnad från konsoller som alltid måste ha gammal teknik. Det tråkiga med denna mainstreaming är dock att spel numera på pc oftast bara är en knapp för att starta sedan vänta 10 timmar sen är det klart (ok, man får klicka på 'next' eller liknande några hundra gånger) för att en mycket stor del av spelet är clipscenes, timers och onödig ointressant text. Många brukar säga att spel idag mer och mer liknar konsollspel, men jag menar att den tiden redan är förbi. Dagens spel liknar mer och mer mobil-spel istället där man har liten eller ingen kontroll över vad som händer i spelet.

Lyckligtvis är det otroligt mycket lättare för indieutvecklare att skapa nya spel och bryta mot denna dåliga trend. Detta har i sin tur gjort indiegenren så populär att massiva multinationella miljardföretag massproducerar indiespel tillverkade professionellt av hundratals samverkande utvecklare och urholkar därmed genren och förändrar betydelsen av indie från "utvecklat med mycket vilja och låg budget och med unika inslag av nya idéer" till "ett spel med dålig eller pixlig grafik som är precis lika linjärt och tråkigt som alla andra mainstreamspel".

Hoppas intresset för att skapa nya spel med nya idéer kommer tillbaka till de stora utvecklarna också, vi har saknat det nu i några årtionden.

123
Skriv svar