Tiotusen rymdskepp gör upp i tuff spelmotor
Nu väntar vi bara på att det ska komma snabbare processorer med fler cores, där inte halva processorn är ett grafikchip som ingen använder.
Jävla slöseri...
Vad hade ni valt; i5 med 4 cores och grafikchip, eller i5 med 8 cores?
Intel och AMD prioriterar dock andra plattformar än PC, tyvärr.
Nu väntar vi bara på att det ska komma snabbare processorer med fler cores, där inte halva processorn är ett grafikchip som ingen använder.
Jävla slöseri...
Vad hade ni valt; i5 med 4 cores och grafikchip, eller i5 med 8 cores?
Intel och AMD prioriterar dock andra plattformar än PC, tyvärr.
Vad hade du valt, en CPU med integrerad grafikkrets eller en CPU med moderkort som flaskhals mellan CPUn och grafikkretsen?
Allt är inte svart på vitt.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Nu väntar vi bara på att det ska komma snabbare processorer med fler cores, där inte halva processorn är ett grafikchip som ingen använder.
Jävla slöseri...
Vad hade ni valt; i5 med 4 cores och grafikchip, eller i5 med 8 cores?
Intel och AMD prioriterar dock andra plattformar än PC, tyvärr.
Beror på vart allt ska sitta. I en laptop hade jag lätt valt en APU, men i en desktop som är riktad mot att spela på så hade jag hellre offrat GPU-delen för att göra plats för fler CPU-kärnor.
Dock ser jag helst att spelutvecklare lär sig dra nytta av de 4-kärnor jag redan har innan jag satsar på fler kärnor.
Nu väntar vi bara på att det ska komma snabbare processorer med fler cores, där inte halva processorn är ett grafikchip som ingen använder.
Jävla slöseri...
Vad hade ni valt; i5 med 4 cores och grafikchip, eller i5 med 8 cores?
Intel och AMD prioriterar dock andra plattformar än PC, tyvärr.
Detta kommer ju från en utvecklarkonferens och en presentation från vad som går att göra med Mantle, även en quad core har ju enormt mycket att hämta från det då alla trådar (~cpu cores) kan prata med grafikkortet mellan draw calls istället för att en tråd sköter den kommunikationen på ett numera väldigt ineffektivt sätt (opengl/directx-api).
Kära Nvidia... mantleplsmantleplsmantleplsmantleplsmantleplsmantleplsmantleplsmantleplsmantleplsmantlepls
Vore något av det dummaste Nvidia kunde göra.
Varför? Inte direkt så att Nvidia tjänar pengar på att vara utan. Snarare tvärt om. Många kommer att välja AMD för att få stöd för Mantle, speciellt när det ger så här mycket bättre prestanda. Mantle är inte bara någon gimmick, utan kommer ha en enormt viktig roll när spelindustrin sakta men säkert lämnar Windows och DirectX. SteamOS är första steget, Mantle är nästa. Så självklart borde Nvidia få stöd för detta.
Synd att alla rymdskepp såg ut som flygande skördetröskor bara.
alla ser nånting antar jag..
sen hur mycket slutsatser om spelprestanda man ska dra på grafiska prestationer i vakuum egentligen är en detalj. jag såg mest kantiga skepp (och sköldar) med lite kul partikeleffekter, som Resogun 3D, eller nyår.
Varför vill man ha motion blur?
främst av två anledningar: 1. ökar fartkänsla, samt 2. kan göra lägre bildhastigheter upplevas mindre ryckiga. det kan även 3. simulera verkligt partiellt synbortfall i saker där en spelskärm annars inte kan ge en realistisk upplevelse. (saker du i verkligheten sett perifert tex)
Såg riktigt trevligt ut, ett spel i Homeworld-anda är ju ett måste med sådan motor. Skulle nog även vilja se ett nytt Supreme Commander med tusentals enheter och gigantiska kartor!
Nytt Supreme Commander (drool). Yep, det vore inte fel. Jag vet PA kommer men det känns inte som samma sak alls för mig.
Såg riktigt trevligt ut, ett spel i Homeworld-anda är ju ett måste med sådan motor. Skulle nog även vilja se ett nytt Supreme Commander med tusentals enheter och gigantiska kartor!
Nytt Supreme Commander (drool). Yep, det vore inte fel. Jag vet PA kommer men det känns inte som samma sak alls för mig.
Samma för mig, kommer ju lira PA när det är klart men tror inte det kommer kännas lika episkt, hoppas man har fel så man slipper vänta tills något spel släpps med denna motorn.
Kära Nvidia... mantleplsmantleplsmantleplsmantleplsmantleplsmantleplsmantleplsmantleplsmantleplsmantlepls
Vore något av det dummaste Nvidia kunde göra.
Varför? Inte direkt så att Nvidia tjänar pengar på att vara utan. Snarare tvärt om. Många kommer att välja AMD för att få stöd för Mantle, speciellt när det ger så här mycket bättre prestanda. Mantle är inte bara någon gimmick, utan kommer ha en enormt viktig roll när spelindustrin sakta men säkert lämnar Windows och DirectX. SteamOS är första steget, Mantle är nästa. Så självklart borde Nvidia få stöd för detta.
Det är ju inte säkert att Nvidia har möjlighet till samma prestandaökning, Mantle är ändå utvecklat av och för AMD och är specialanpassat för deras grafikkort. Det känns inte så värt för Nvidia att lägga ner tid och pengar på Mantlestöd om det bara ger nån enstaka procents ökning.
Vidare så känns det som ett dumt drag affärsmässigt att stödja konkurentens teknologi.
Kära Nvidia... mantleplsmantleplsmantleplsmantleplsmantleplsmantleplsmantleplsmantleplsmantleplsmantlepls
Vore något av det dummaste Nvidia kunde göra.
Varför? Inte direkt så att Nvidia tjänar pengar på att vara utan. Snarare tvärt om. Många kommer att välja AMD för att få stöd för Mantle, speciellt när det ger så här mycket bättre prestanda. Mantle är inte bara någon gimmick, utan kommer ha en enormt viktig roll när spelindustrin sakta men säkert lämnar Windows och DirectX. SteamOS är första steget, Mantle är nästa. Så självklart borde Nvidia få stöd för detta.
Mantle är dessutom helt öppet och licensfritt, så t.o.m Nvidia skulle kunna använda det om de så ville.
Det är ju inte säkert att Nvidia har möjlighet till samma prestandaökning, Mantle är ändå utvecklat av och för AMD och är specialanpassat för deras grafikkort. Det känns inte så värt för Nvidia att lägga ner tid och pengar på Mantlestöd om det bara ger nån enstaka procents ökning.
Vidare så känns det som ett dumt drag affärsmässigt att stödja konkurentens teknologi.
Jag förstår inte hur du kan vara så smart att du vet mer än Carmack. Han har nämligen själv sagt att det kan vara värt att syssla med, men bara inte för tillfället. Detta tyder på att Carmack tror att mantle har ett visst potential, även för Nvidia. Så jag är väldigt nyfiken.. hur drar du slutsatsen att det bara skulle ge runt 1% ökning i prestanda?
Ännu en sak; för Nvidia att försöka använda mantle skulle inte vara att stödja AMD. Det är open source, gratis att använda och modifiera.
Det är ju inte säkert att Nvidia har möjlighet till samma prestandaökning, Mantle är ändå utvecklat av och för AMD och är specialanpassat för deras grafikkort. Det känns inte så värt för Nvidia att lägga ner tid och pengar på Mantlestöd om det bara ger nån enstaka procents ökning.
Vidare så känns det som ett dumt drag affärsmässigt att stödja konkurentens teknologi.
Jag förstår inte hur du kan vara så smart att du vet mer än Carmack. Han har nämligen själv sagt att det kan vara värt att syssla med, men bara inte för tillfället. Detta tyder på att Carmack tror att mantle har ett visst potential, även för Nvidia. Så jag är väldigt nyfiken.. hur drar du slutsatsen att det bara skulle ge runt 1% ökning i prestanda?
Ännu en sak; för Nvidia att försöka använda mantle skulle inte vara att stödja AMD. Det är open source, gratis att använda och modifiera.
Du behöver ju inte var dryg för att jag har en annan åsikt, ett tips är ju att läsa vad jag skrivit också. Jag ville ge en annan syn på det hela till skillnad från de som verkar förutsätta att Mantle är det bästa som hänt spelvärlden någonsin, jag har en avvaktande inställning helt enkelt.
Jag sa inte att det ger en procents ökning utan att det inte är värt för Nvidia att lägga tid på det OM det ger nån enstaka procents ökning. Eftersom Mantle är utvecklat av AMD för deras kort är det väl inte så konstigt om det funkar sämre på Nvidias kort? jag skrev inte att så är fallet utan jag började med "Det är ju inte säkert". Du vet heller inte att Nvidia har nått att hämta, ingen vet det än.
Carmack (om det nu är han som vet bäst) har även sagt att Nvidia borde kunna få samma prestandaökning i OpenGL mot Direct3D. https://twitter.com/ID_AA_Carmack/statuses/386899206163554304
Vidare spelar det väl ingen roll om nånting är open source, det gör ju inte tekniken automatiskt bättre för alla andra. Nvidia kan exempelvis sakna vissa delar i sin hårdvara vilket gör det omöjligt att stödja Mantle fullt ut.