Veckans betyg – Krig, kärlek och spelåret 2014

Robot
Veckans betyg – Krig, kärlek och spelåret 2014

I denna veckans betyg recenserar vi som vanligt flertalet pärlor. Men vi presenterar också 2014 års hetaste titlar, enligt FZ-läsarna.

#dragon-age-inquisition, #bioware, #watch-dogs, #ubisoft, #tom-clancys-the-division, #the-witcher-3-wild-hunt, #cd-projekt, #i, #half-life-2, #lyne


ELF
Medlem
Veckans betyg – Krig, kärlek och spelåret 2014

Hm, om nu Dragon Age är så efterlängtat så måste det ju vara bra. Får kolla lite gameplay sen när det har släppts.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Ett spel jag aldrig trodde jag skulle kommentera (egentligen fråga) om är Our Two Bedroom Story. Men jag hade tänkt göra just detta, med mysteriepipan i högsta hugg.

Om någon skulle få mage att anklaga mig för objektivitet, så vill jag garda mig med att redan nu påpeka att jag hatar interaktiva noveller, och att jag i allmänhet är rätt avtänd på Japansk kultur.

Någon på FZ kanske kan erbjuda en teori till mig angående nedanstående? Bonuspoäng för markant foliehatt och/eller inflammerad ton.

Kerstin Alex skriver i sin recension (som jag helt håller med om);

Skrivet av Kerstin Alex:

Titel: Our Two Bedroom Story
Plattform: Ios, Android
Pris: Gratis

Our Two Bedroom Story är ett av de vidrigaste spelen jag har testat. I denna visuella novell spelar man en tjej som arbetar som journalist. Hennes team består enbart av män, ögongodis tillika egenkära idioter, som behandlar henne som skit. Det verkar dock vara något som tjejen gillar. För i separata berättelser klickar man sig förbi dialoger och handling där alla leder fram till att hon blir romantiskt engagerad i dem. Att spelet är gratis stämmer egentligen inte. Man måste köpa loss varje berättelse och epilog, vilket per snubbe kostar hutlösa 70 riksdaler.

Men detta är givetvis inte varför det är bland de värsta spelen jag har testat. Som spelare har jag fått se på medan min karaktär har blivit slagen med tidningar och kaffemuggar av sin potentiella kärlek, hon har blivit upptryckt mot en vägg, slagit i bakhuvudet och fått sin blus avriven. Detta trots att hon smällt till killen och skrikit nej. Han svarar flörtigt med att säga att det är tur att det inte är någon annan kille som håller i henne, eftersom han kan kontrollera sig själv medan alla andra hade hoppat på henne. Samma kille har dessutom tvingat sina kyssar på henne, kallat henne idiot ett flertal tillfällen och sagt till henne hur värdelös hon är. Och för vad? Trots att hon fullkomligt hatar honom så blir det de två i slutändan – utan att jag kan styra över det. Det är meningen att jag ska tycka att det här är en fantastisk kärlekssaga, men det gör jag inte. Istället lämnas jag med en illamående känsla och en önskan om att aldrig någonsin behöva uppleva något liknande igen.

Betyg: 1 av 5 (dåligt).

Följt av en länk till spelets, i min mening, lama trailer;

Trailerns utformning fortifierade i mina ögon Kerstins påpekanden, och jag tänkte med ett flin att den här måste ha fått sjukt många nedåt-tummar (vår tids stegling). Men icke!

Den hade nästan bara fått uppåt-tummar (vår tids helgonförklaring). Speciellt kommentarerna var rent lyriska, och verkade intressant nog bara komma från användare med flicknamn (känner jag Otakus så finns det teoretiskt sett ett stort mörkertal med killar som nickar ett flicknamn, men den enda trovärdiga statistiken jag har på det baserar sig tyvärr på matematik jag utfört i röven).

Innebörden av det, om någon alls?

Jag är rainman när det kommer till sånt här, men lyckligtvis har vi en armé med genusanalytiker här på sidan! Dra in Alex, Arnroth, FZ-supportrarna, FZ-kommunisterna och yrvakna moderatorer som kollar tråden två dagar efter den urartat så kanske vi kan lösa det här, eller iallfall ta reda på om jag helt enkelt är lite trög i bollen.

Skämt åsido: Kan någon förklara den här subkulturen för mig? Vad är intresset med den här typen av spel? Jag har inga moraliska synpunkter alls, jag undrar bara vad den här (baserat på views) lilla gruppen entusiaster uppskattar med sin underhållning (erotisk eller ej), och varför? Är könsfördelningen i kommentarsfältet jämnare än den verkar? Lutar den åt kraftigt åt ena hållet, och isåfall varför? Är spelet designat och/eller marknadsfört "till kvinnor"? Förutsätter sådana här spel att endast bedömas av fans till subkulturen? Är det OK att göra långa, konstiga inlägg med ytliga observationer så länge man bara avslutar varje mening med ett frågetecken? Och så vidare.

k3m
Medlem
Skrivet av KatOne:

Ett spel jag aldrig trodde jag skulle kommentera (egentligen fråga) om är Our Two Bedroom Story. Men jag hade tänkt göra just detta, med mysteriepipan i högsta hugg.

jobbigt långt inlägg du har gjort.

Kommentatorsfältet här på fz.se är föråldrat, klumpigt, folks kommentarer tar för stor plats och det är svårt att följa diskussioner. Varför tar ni på fz.se inte och gör det smidigare? ta och gör ett liknande kommentarsfält som på rockpapershotgun.com t.ex.

Medlem
Skrivet av k3m:

jobbigt långt inlägg du har gjort.

Kul att höra att kontentan av det jag skrev iallafall nådde fram!

1
Skriv svar