Moderaterna vädjar om minskat tv-spelande

Medlem

Klart att för mycket spelande ger en negativ effekt på skolresultatet. Men det gör även för mycket träning, för mycket tid med polarna, för mycket sovande eller för mycket läsande. Allt som tar tid ifrån något annat har en negativ effekt. Är inte så enkelt.

Jag kan på rak arm säga att WoW hade en negativ effekt på mina gymnasiebetyg och fick mig att behöva gå 1 år på komvux. Det har dock inte hindrat mig i min utveckling då jag nu sitter med en examen i data- och systemvetenskap.

Men visst hade det en negativ effekt

Medlem

Hade en kursare på universitetet som spelade WoW till den milda grad att han blev av med studiemedlet eftersom han inte hade "tid" att studera. Slutade med att han fick flytta hem till sin mamma igen och hoppade av skolan. Tragiskt rent av och det bästa är att han inte lärde sig något utan spelar än. Som med det mesta gäller det att balansera.

Medlem

Det är synd att skolan också

Skrivet av Lidodido:

Den är snubben svamlar helt och hållet i nattmössan. Kan lova att de som spelar och skiter i plugget gör det pga. andra omständigheter, om än jag kan tänka mig att WoW ställt till det för en hel del...

Fast det är nog många som spelar och inte pluggar, utan att ha några som helst andra problem i livet. Alla är väldigt snabba med att lägga in andra problem så fort detta ämne tas upp.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tycker synd om alla som röstade på alliansen.

Verkligen clowner hela bunten.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Skolan måste alltid gå före spel. Jag spelar själv när jag får tid och ska uppmuntra mina döttrar att spela när dom blir lite äldre, men skolan är såklart prio 1.
Det är såklart föräldrarnas ansvar.

Medlem

Det är ju helt klart så att man har spelat när man borde ha pluggat, men tycker inte att det är spelen som ska beskyllas för det, snarare hur omotiverad man blir av skolklimatet.


signatur

Xd

Medlem
Skrivet av Phaeton:

Bygg en skola som inte är skapad kring hemläxor som tar 3h fritid varje dag så kommer det bli toppen ska ni se (Det går att göra).

Det var hemläxor som fick mig att bli så "skoltrött" att jag hoppade av. Vilket i sin tur blev lite ironiskt då jag nu studerar distans så allt jag gör är endast att plugga hemma.
Vilket jag föredrar då mina studietimmar bestämmer jag själv.

Medlem

Det som gör att elever presterar sämre är för stora klasser/för få lärare, blandade årsgrupper i klasserna, dåligt med budget till skolorna och sist men inte minst, läraren har noll rättigheter och eleverna får göra precis vad fan de vill på lektionerna, detta stök återspeglas sedan i resultatet.


signatur

I drank what?

Medlem

Så går det när produktiviteten minskar, Moddarnarna sitter ju på pottkanten, skall bli så jävla gött när SD tar över hela skiten!

Medlem

Känns som svaret lär vara att göra skola mer engagerande ist för att begränsa spelande. Det skulle ju inte fungera ändå.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Zpartan:

Så går det när produktiviteten minskar, Moddarnarna sitter ju på pottkanten, skall bli så jävla gött när SD tar över hela skiten!

SD är ju moderaterna med en mer fientlig attityd mot invandrare.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Alla vet den bidragande orsaken till dalande skolresultat men ingen nämner elefanten i rummet.

Medlem
Skrivet av Satheus:
Skrivet av Phaeton:

Bygg en skola som inte är skapad kring hemläxor som tar 3h fritid varje dag så kommer det bli toppen ska ni se (Det går att göra).

Det var hemläxor som fick mig att bli så "skoltrött" att jag hoppade av. Vilket i sin tur blev lite ironiskt då jag nu studerar distans så allt jag gör är endast att plugga hemma.
Vilket jag föredrar då mina studietimmar bestämmer jag själv.

Jag får hålla med, hemläxor gjorde mig enormt skoltrött under grundskolan och en del i gymnasiet. Nu hade jag andra problem också men hemläxor fick mig uppfatta det som hårdkritik, säg tex. "Du är för dålig, gör detta hemma".

Läxorna motiverade inte mig med att göra studierna och väldigt ofta sket i det, om det ska vara såhär besvärligt att få G och samtidigt inte vara garanterad jobb så kändes det inte värt det.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Hannu:

Alla vet den bidragande orsaken till dalande skolresultat men ingen nämner elefanten i rummet.

Nämn den, då?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Och dom undrar varför dom backar i mätningar?

Om du någon gång spelat ett MMO så kan jag garantera att du någon gång suttit uppe dom där extra timmarna och sedan varit trött som fan själv i skolan dagen efter.

Gör man dock detta varje dag? Nope.

Att försöka peka finger när det kommer till skolan handlar bara om respekt, något som tom saknas hos partierna.

Inaktiv

Som ungdom stannade jag kvar i skolan två gånger per vecka för att göra läxor. Ärligt talat så var det för svårt att slita sig ifrån WoW eller dylikt när man väl var hemma.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Detta ämne brast så fort jag började läsa kommentarerna. Majoriteten vågar nog inte svara efter verkligheten!

Medlem

Någon med logisk slutledningsförmåga har säkert redan påpekat detta, men det är värt att göra igen:

Lägger du extremt mycket tid på din hobby, oavsett om det är Datorspel eller Fotboll, så finns chansen att du kommer ha ett sämre resultat i skolan. Att klanka ner på något så specifikt som Spel är ju bara skrattretande korkat.

Problem nummer två är att vi har en kultur där man inte vill erkänna misstag, därav vill varken föräldrar eller ungdomar ta sitt ansvar, utan hittar hellre en syndabock.

Medlem

Det ligger något i det han säger, dock är debatten om för mycket spelande ett minfält. Jag var djupt beroende av World of Warcraft under mitt andra och tredje år i gymnasiet på den gamla goda tiden (vanilla). Det resulterade i många misslyckanden i skolan, skolk, förlust av vänner etc, hela det stereotypiska kalaset helt enkelt. Behöver absolut inte vara så för alla men det är väl ändå på tiden att spelbranschen vågar ta diskussionen istället för att avfärda all kritik som nonsens?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av magma:

De kan ju gå och lägga sig någonstans...

Spel hjälpte mig i skolan när jag var mobbad
Spel bidrog till att jag fick vänner som nu är mina bästa irl
Spel gav mig möjligheten att bli accepterad som person
Spel utvecklade mitt engelska språk, så att jag kunde ta mig igenom min ingenjörsutbildning

Som sagt, det är inte någon som är ute efter förbud utan stötta dem som har problem - vilket du uppenbarligen inte har. Du har ett fungerande socialt liv, en ingenjörsutbildning. Du är inte måltavlan

Jag ville bara belysa den positiva sidan av myntet.
"Mindre datorspel, mer läxläsning". Naturligtvis är även detta individuellt.

"Enligt Tobé spelar en tredjedel av pojkar i skolåldern mer än tre timmar om dagen, vilket enligt honom bidrar till sämre betyg. " . Kanske för vissa, men inte för alla. Man kan undra om Tobé ens har spelat datorspel själv?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det som gör att elever presterar sämre är för stora klasser/för få lärare, blandade årsgrupper i klasserna, dåligt med budget till skolorna och sist men inte minst, läraren har noll rättigheter och eleverna får göra precis vad fan de vill på lektionerna, detta stök återspeglas sedan i resultatet.

Jag tror att det är en stor mix av faktorer som bidrar till problem där spel mycket väl kan vara en av dessa. Det handlar om att kunna se engagemang och motivation ur ett större perspektiv. Spel är för mig (inget generaliserande här) som en drog där en vinst i LoL eller en timme i FF8 är en "quick fix". En direkt tillfredställelse medan mina läxor och andra åtaganden i arbetsrelaterade syften kräver en större insats under längre tidsperiod och är om än inte lika tillfredställande i ett nutidsperspektiv. Det är nog allt viktigare att förtydliga, framförallt för pojkar, varför de bör se sina studier i ett längre perspektiv för att se den positiva sidan av sina studier.

Som sagt, spel är absolut inte den stora boven men den spelar en viss roll för många. Sedan ska vi inte ens börja diskutera omotiverade lärare, mobbning etc.. som är en betydligt större faktor till dåliga skolresultat enligt min mening.

PS. Läraren har absolut inte noll rättigheter, hen kan mycket väl sätta skitungarna på plats... dock lär det resultera i polisanmälningar, avsked etc. när kidsen gråter ut i media.

Inaktiv

Härligt att moderaterna har kört skolan i botten (ja sossarna hjälpte till innan de fick makten också) och sedan har mage att skylla elevernas dåliga resultat på tv-spel.

Medlem

Bra, skolan har blivit katastrof senare åren. Var inte bra på min tid heller. Och jag var för den delen inte bättre själv. Skolkade för att spela gjorde jag många gånger. Och det var ett antal dagar i veckan. Fick jag höra nått innan det var försent? Nej. Det fick jag åtgärda med dyra CSN lån när jag vuxit upp och lärt mig av misstaget.

Jag skulle vilja att lärare får mer makt och säga ifrån där föräldrarna inte vågar eller förstår. Typ att ringa och säga till föräldrar om de inte är på plats. Sedan är det ju också föräldrarnas ansvar att barnen gör det de ska. Men det är inte alltid lätt när föräldrar jobbar och barnen är hemma utan deras vetskap.

Och ungdomar förstår inte eller vill inte förstå att de själva blir de som kommer lida i slutändan.

Mer makt åt lärarna och skolan.

Medlem
Skrivet av eatem:

Härligt att moderaterna har kört skolan i botten (ja sossarna hjälpte till innan de fick makten också) och sedan har mage att skylla elevernas dåliga resultat på tv-spel.

Fast nu skyller han inte enbart på spel utan tar upp att de är en bidragande faktor till dåliga resultat vilket troligen stämmer på en del ungdomar.

Medlem

Men vilken purjo.

Det handlar inte om vad man gör istället för att gå till skolan, det handlar om för stora klasser, dålig miljö etc, sedan om man tittar på tv, snattar på konsum eller spelar dataspel under sitt skolk spelar ju ingen roll.


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Phobo:

Men vilken purjo.

Det handlar inte om vad man gör istället för att gå till skolan, det handlar om för stora klasser, dålig miljö etc, sedan om man tittar på tv, snattar på konsum eller spelar dataspel under sitt skolk spelar ju ingen roll.

Fast att hävda att yttre faktorer inte har någon som helst påverkan på dina resultat är fruktansvärt naivt. Självfallet påverkar även en yttre miljö där spel, kleptomani, för mycket tv eller föräldrar som ständigt bråkar tar upp mycket energi även för ungdomar. Skolan skulle istället för de självklara punkter du redan tar upp även arbeta med att sätta sig in i spelens positiva liksom negativa sidor och hjälpa ungdomar därefter. Jag tvivlar dock på att vi lär se något större arbete i området de närmsta åren.

Medlem

Det här är ju en viktig fråga som inte bara ska sopas under mattan och dumförklaras av oss gamers. Pojkar gör sämre och sämre ifrån sig i skolan, medan flickor håller en jämn nivå. Att spel stimulerar hjärnan och förbättrar tal och skrift har bevisats, men spel ger ingen ökad kunskap inom ämnen som biologi, kemi, samhällskunskap, hemkunskap osv. Du får knappast lära dig vem Marie Antoinette var av att spela BF eller COD.

Sen är ju så klart detta bara en av många faktorer som spelar in. Större klasser och färre lärare ska ha lite kredd också.

Medlem

Jag har tre barn i skolan, och varje gång man är där så är det rent kaos med skrik, bråk och stök, och det är i nästan samtliga fall invandrarbarn inblandade. Dom saknar helt respekt för lärare och andra elever.
Har haft flera möten nu med rektorn och lärarna och det är samma visa varje gång... "Vi måste förstå att dom inte är som oss, att dom haft traumatiska uppväxter", osv. Dvs man kan inget göra. Bara gilla läget eller flytta barnen till en skola med mindre invandrare.
Vilket vi nu också gjort. Lugnt och skönt. Bättre betyg. Som det var innan massinvandringen.

Massinvandringen dödar våra skolor.
Men visst, skyll på datorspel... Sanningen är ju bannlyst här i toklandet Sverige.

Medlem
Skrivet av Securion:

Jag har tre barn i skolan, och varje gång man är där så är det rent kaos med skrik, bråk och stök, och det är i nästan samtliga fall invandrarbarn inblandade. Dom saknar helt respekt för lärare och andra elever.
Har haft flera möten nu med rektorn och lärarna och det är samma visa varje gång... "Vi måste förstå att dom inte är som oss, att dom haft traumatiska uppväxter", osv. Dvs man kan inget göra. Bara gilla läget eller flytta barnen till en skola med mindre invandrare.
Vilket vi nu också gjort. Lugnt och skönt. Bättre betyg. Som det var innan massinvandringen.

Massinvandringen dödar våra skolor.
Men visst, skyll på datorspel... Sanningen är ju bannlyst här i toklandet Sverige.

Wow.... Jag ska försöka se ifrån ditt vidriga uttalande och generaliserande om invandrare. Jag gick på en helt svensk skola för cirkus tio år sedan, det var kaos med extrainsatt personal då min klass var så pass stökig. Det betyder inte att alla svenskar är sådana för det. Med en sån inskränkt syn som du verkar ha av att döma av ditt inlägg så tror jag nog att dina barn lär ha större problem än en stökig klass....

k3m
Medlem

Oxå en gamer här med mvg o vg i skolämnen. Så ditt resonemang sprack Tobe!

Skriv svar