När får vi en homosexuell huvudperson i ett storspel?

MEG
Medlem
När får vi en homosexuell huvudperson i ett storspel?

hmm att göra ett spel baserat på den sexuella läggningen tror jag inte blir lyckat, att det finns alternativ (spelaren får själv välja) för en karaktär i spel är en annan sak och visar att det kan vara lyckat, t ex Masseffekt eller Dragonage.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Beyond : Two Souls fick ju Metroid-surprise med en gay Ellen Page nu när hon kom ut.

Inte riktigt ett designval från spelskaparna men jag tar vad man kan få även om det blir meta

Medlem

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Medlem

Ungefär som att bara för någon är homosexuell så ser denne personen annorlunda ut? Kan säkert tänka ut många spel där man inte har haft nån romans med nån av de andra könet eller liknande... Så teoretiskt sett skulle ju ett sånt spel ha kunnat ha haft en homosexuell huvudperson.


signatur
Medlem

Enligt mig så saknar i stort sätt alla spelkaraktärer en sexuell läggning. Ha lite fantasi för fan och avgör själv! Vill du att Master Chief är homosexuell så är han det, svårare än så är det inte.

inK
Medlem

Glöm inte The Sims.


signatur

Every trophy counts...

Medlem

Sexuell läggning ska inte vara fokus i något spel som inte är story fokuserat.

Medlem

När får vi en Indier som huvudkaraktär? Eller en Same, en Afrikan, en transvestit, en tvekönad, en tysk, en handikappad eller en albino som huvudkaraktär? Ja du, ett otroligt problem som kanske DO borde tillsätta en utredning om?

Medlem

Half-Life serien har ju kört med en homosexuell huvudperson och det har ju fungerat bra hittills

World of Warcraft vände på steken och riktar sig endast till homosexuella gamers och det är väl bland dem mest spelade spelen någonsin i dagsläget?!

Inaktiv

När får vi en hetrosexuell huvudperson i ett storspel?

Inaktiv
Skrivet av Easton:

Half-Life serien har ju kört med en homosexuell huvudperson och det har ju fungerat bra hittills

World of Warcraft vände på steken och riktar sig endast till homosexuella gamers och det är väl bland dem mest spelade spelen någonsin i dagsläget?!

visste inte att gordon freeman var gay inte för att jag bryr mig men blev då något nytt för mig iaf

Inaktiv

Rubriken hade helt klart lurat mig om jag inte såg att det inte var från Arnroth...för det är precis sån dynga han alltid skriver om - allt är fel, allt ska ändras och allt är så moraliskt inkorrekt.

Medlem

Det är ju en växande trend med just homosexualitet, dock så ser jag väl ingen konkret nytta och vet inte riktigt vad man kan tänkas få ut genom att vara med en av samma kön.

Inaktiv
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Den frågan an man ju även ställa när det gäller att dom allra flesta huvudkaraktärer ännu är hetero, måste det synas också? Jag tycker det är bra att en annan läggning läggs till när det kommer till den den man ska vara i ett spel, annars är ju det bara storbystade fruntimmer eller macho män.

Medlem

I stort så handlar det nog om vad det har för relevans för handlingen.
Skulle man trycka in att protagonisten i Call of Duty var homo så skulle det mest kännas som en stor "Jaha"-upplevelse.

En riktig ickefråga egentligen.


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Medlem
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Den frågan an man ju även ställa när det gäller att dom allra flesta huvudkaraktärer ännu är hetero, måste det synas också?

hmmmmmmmmm, ja vad kan detta bero på tro?

kan det vara för att de flesta helt enkelt är hetero?

Medlem

Förhoppningsvis aldrig.

Medlem
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av Easton:

Half-Life serien har ju kört med en homosexuell huvudperson och det har ju fungerat bra hittills

World of Warcraft vände på steken och riktar sig endast till homosexuella gamers och det är väl bland dem mest spelade spelen någonsin i dagsläget?!

visste inte att gordon freeman var gay inte för att jag bryr mig men blev då något nytt för mig iaf

Nu vet du!

Han har även varit låtförfattare till kända band som YMCA och dejtade bl.a George Michael i en relativt blåsig relation som slutade i skillsmässa med dyra advokatsarvoden som resultat, där av fördröjning med HL-3

Medlem
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

HBTQ-personer kan inte vara jämställda med heterosexuella cis-personer ifall spel och filmindustrin är livrädd för att skildra dessa. Allt som HBTQ-människor ber om är att behandlas som alla andra.

När 90%+ av spelen inte har muskulösa vita heterosexuella män som huvudkaraktärer så kommer diskussionen dö ut av sig själv. Och nej, det har aldrig handlat om att det är fel med protagonister som är muskulösa vita heterosexuella män -- det handlar snarare om att dessa är en absurd majoritet, och att det inte finns någon variation i mainstreamen. Telltale's The Walking Dead är det enda spelet jag kan nämna på rak arm som haft en afroamerikansk protagonist som skildrats som en riktig människa snarare än ett psykopatiskt muskelberg.

Medlem

Dragon Age Serien kan man ju själv välja om sin spelare ska bli gay eller inte.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

HBTQ-personer kan inte vara jämställda med heterosexuella cis-personer ifall spel och filmindustrin är livrädd för att skildra dessa. Allt som HBTQ-människor ber om är att behandlas som alla andra.

När 90%+ av spelen inte har muskulösa vita heterosexuella män som huvudkaraktärer så kommer diskussionen dö ut av sig själv. Och nej, det har aldrig handlat om att det är fel med protagonister som är muskulösa vita heterosexuella män -- det handlar snarare om att dessa är en absurd majoritet, och att det inte finns någon variation i mainstreamen. Telltale's The Walking Dead är det enda spelet jag kan nämna på rak arm som haft en afroamerikansk protagonist som skildrats som en riktig människa snarare än ett psykopatiskt muskelberg.

Rädd för att skildra dessa? Jag tycker de verkar finnas i de flesta spel med en gnutta rollspel nuförtiden.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Trevor va ju BI iaf...

Medlem

Personligen tycker jag att sexuell läggning inte har i spel att göra över huvud taget.
Sex i spel är lite som bröst i film-regeln. Ju tidigare du ser bröst i en film desto lägre budget eller sämre storyline har den. Det finns där bara för att sälja och tillför absolut ingenting till upplevelsen eller storyn.
Skippa sex och läggning i spel och använd fantasin om ni nu absolut behöver veta vilket håll en karaktär svänger på.

Medlem
Inaktiv
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Den frågan an man ju även ställa när det gäller att dom allra flesta huvudkaraktärer ännu är hetero, måste det synas också?

hmmmmmmmmm, ja vad kan detta bero på tro?

kan det vara för att de flesta helt enkelt är hetero?

Tror inte du fattar vad jag menar, jag syftar på att måste man alltid skapa en bild av en värld med hetero människor? Måste alltid huvudkaraktären vara hetero med?
Vad skadar det en gamer ifall man får spela som gay? Skulle dom flesta här gråta om den man spelar som råkar vara homosexuell kan dom ju lika gärna sluta spela eller bara respektera att så är läget och fortsätta lira.

Förstår inte varför folk ska bli så ledsna för att den frågan ställs när vi får veta av att huvudkaraktären har en annan läggning, tycker väl vi borde ha kommit längre än så. till med homohatet existerar väldigt starkt ännu bara ute på gatan är folk dömer ifall två killar går och håller händerna.

Kan slå vad om att det är helt ok ifall det skulle vara en lesbisk tjej som är huvudkaraktär, för det är ju exakt samma sak ute i verkligheten.
Det är inte ok om det är två killar som visar sin kärlek till varandra öppet, men är det två tjejer då sitter folk och gräver sig i byxan.

Börja se över hur ni tänker, för jag finner det bra att andra läggningar syns i spel.

För knappast att det ärfler hetero runt om i världen än vad det är homosexuella eller bi, tror det är en ganska fin blandning. Ännu existerar det massor med folk som inte vågar erkänna sin läggning.

Medlem
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Kan bara hålla med och jag är lika trött på detta feminist tjat...

Medlem
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Den frågan an man ju även ställa när det gäller att dom allra flesta huvudkaraktärer ännu är hetero, måste det synas också?

hmmmmmmmmm, ja vad kan detta bero på tro?

kan det vara för att de flesta helt enkelt är hetero?

Tror inte du fattar vad jag menar, jag syftar på att måste man alltid skapa en bild av en värld med hetero människor? Måste alltid huvudkaraktären vara hetero med?
Vad skadar det en gamer ifall man får spela som gay? Skulle dom flesta här gråta om den man spelar som råkar vara homosexuell kan dom ju lika gärna sluta spela eller bara respektera att så är läget och fortsätta lira.

Förstår inte varför folk ska bli så ledsna för att den frågan ställs när vi får veta av att huvudkaraktären har en annan läggning, tycker väl vi borde ha kommit längre än så. till med homohatet existerar väldigt starkt ännu bara ute på gatan är folk dömer ifall två killar går och håller händerna.

Kan slå vad om att det är helt ok ifall det skulle vara en lesbisk tjej som är huvudkaraktär, för det är ju exakt samma sak ute i verkligheten.
Det är inte ok om det är två killar som visar sin kärlek till varandra öppet, men är det två tjejer då sitter folk och gräver sig i byxan.

Börja se över hur ni tänker, för jag finner det bra att andra läggningar syns i spel.

Spel är inte som annan media där man ofta kan finna samhällskritik, spel handlar mest om att tjäna pengar och då de flesta av kunderna, och även skaparna, är vita heterosexuella män så är det inte så konstigt att de flesta av huvudkaraktärerna även de blir vita heterosexuella män. Väldigt få spel är samhällsmässigt analyserande så det blir helt enkelt en naturlig konsekvens.

Men om man tänker efter, hur ofta finner man homosexuella personer som huvudkaraktärer i film? Det närmaste jag vet är Män som hatar kvinnor och då rör det sig om en vit bisexuell kvinna, men det är som sagt extremt ovanligt även där med avvikelser.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Vad sägs om The Ballad of Gay Tony? Jag älskar Tony, han är ju bara för underbar!

Och förresten, klockren nyhetsbild.

Skrivet av Skelögd:

Varför måste vi få en kuddbitare som huvudperson överhuvudtaget?

Jag har ingen lust att springa runt som en person med regnbågsfärger på sig och som inte har några problem med att suga en golfboll genom en trädgårdsslang.

Wow, tidsmaskin till 50-talet!

Jag frågar mig vart allt det här hatet kommer ifrån. Hur är din relation med din far?

Medlem

När får vi en Jude som en huvudperson i ett storspel? Eller Romer och Samer och andra diverse minoriteter?
Varför ska en minoritet få speciell behandling och uppmärksamhet när dom andra inte får det?

Skriv svar