Max hade olaglig Xbox - får åthutning av Lotteriinspektionen

Inaktiv
Skrivet av Nelfie:

Eller så slopar vi lotteriinspektionen, de gör fan ingen nytta ändå. Låt folk spela bort sina pengar på hassans livs nere på storgatan.

Spel ska inte vara fritt, då får vi ett jävla hasardsamhälle. Däremot tillämpar de lagen så in i helvete skevt här, så det krävs en granskning av lagarna som reglerar hur lotteriinspektionen arbetar.

Medlem

Förståelsen för hur lagar tillkommit och varför är inte storslagen här inne.

Nåväl. En match coh2 nu.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Inaktiv

Fattar inte ens hur en sådan här tramsig lag ens har lyckats bli godkänd, men jag antar att alla politikerna blir lite fetare för varje skit dom säger "ja" till.

Sverige är fan pinsamt.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

dom fick dra tillbaka domen emot Inferno Online.

Blev dom? Var hittar jag detta?

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av brandter:
Skrivet av abominable:

Har övriga Max-restauranger tillstånd? Dom flesta Max jag varit på har även dom Xbox, t.ex. i Nyköping och på Värmdö.

Tillståndet måste ansökas varje år, de kan få nekande helt plötsligt och ta bort den. I detta fallet hade de inget tillstånd alls så därför fick man ta bort den.

Problemet här är att LOTTERIinspektionen bestämmer över något som varken kräver pengar eller betalar ut pengar. Vilket är skrattretande, ungefär som när flipper SM är tvungna att söka tillstånd för en tävling där alla maskiner står på free play för att det var en offentligplats...

Det stora problemet som jag ser det är att Lotteriinspektionen tillåts ta sådana här beslut. Det som uppenbarligen behövs här är en Lotteriinspektionsövervakningsmyndighet, som kan övervaka Lotteriinspektionens inspektioner och godkänna huruvida de bör träda i laga kraft eller inte.

Det finns redan. Du kan överklaga beslut.

För övrigt har alla tillsynsmyndigheter krav på sig att genomföra tillsyn över de verksamheter som relevant lagstiftning medger. Skulle tillsynsmyndigheterna inte göra det står vi inför ett betydligt större problem. Problemet här är alltså hos riksdagen; vilken äger frågan.

Medlem
Skrivet av Gungnir:
Skrivet av FuzioN:

dom fick dra tillbaka domen emot Inferno Online.

Blev dom? Var hittar jag detta?

pallar ej leta upp kom upp nyhet på fragbite ett bra tag sedan.

Medlem

Efter en lång arbetsdag kan det vara skönt att äta en handkontroll och sen spela lite spel med sin ergonomiska hamburgare.


signatur

Metal is best served heavy.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Meningen "Vid Lotteriinspektionens kontroll på Max Hamburgerrestaurang, Uppsala fanns på platsen alternativt anordnades spel på en stycken elektroniska spelautomater av typen förströelsespel, XBOX 360." får det att knyta sig i magen!

JAG VET, eller hur.

Det är ju helt sjukt att man kunde ställa ut en XBOX, fy tusan säger jag. PS 3(då man pratar om den generationen) ska det va.

/sarkasm

k3m
Medlem

Trettiofem kommentarer till en skitnyhet. Höh! Iaf så kan ni bättre fz.se.

Medlem

nu tror jag det behövs lite nyans igen. det är inte lotteriinspektionens "fel". de gör bara sitt jobb enligt lagen. det är inte lotteriinspektionens handläggare själva som bedömver vilka spel som skall inspekteras. Alla elektroniska spel skall bedömas, och ett xbox skulle sedan klassas som ett förströelsespel, vilket man kan få tillstånd för.

det är alltså inte så att lotteriinspektionen "tror" att tv-spel är "samma sak som jack vegas". däremot är det deras jobb att kontrollera så att mekaniska och elektroniska förströelsespel inte bedrivs på ett ansvarslöst sätt, tillexempel genom att man bedriver någon form av lotteri med hjälp av utrustningen.

det max borde ha gjort är att söka det tillstånd som krävs enligt lag, och betalat avgifterna som kontrollerna av ett av de marknadsföringsmetoder som de valt medför. det är inte heller så att förströelsespel är en kategori spel som "råkat hamna i kläm". De ska inspekteras så att inga olagliga lotterier bedrivs med hjälp av dem.

mer info finns här
http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Tillstand/Forstroelsespe...

Medlem
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av Gungnir:
Skrivet av FuzioN:

dom fick dra tillbaka domen emot Inferno Online.

Blev dom? Var hittar jag detta?

pallar ej leta upp kom upp nyhet på fragbite ett bra tag sedan.

http://fragbite.se/all/news/33188/lotterilagen-andras-inferno...
hittade bara det, verkar vara något på g iaf.

Medlem
Medlem
Skrivet av Masterbest:

Ren och skär BS. Om de inte drar in pengar på spelet så tycker man att det inte borde vara tillståndspliktigt. Men nejdå, lägg all byråkratisk kraft på stackars MAX, de farliga lagbrytarna, istället för att fokusera lite på sådan som faktiskt skadar samhället!

Stackars max som hotar folk med sparken om dom inte röstar på moderaterna, nej fy fan, låt dom pynta.

Medlem
Skrivet av Incal:
Skrivet av Masterbest:

Ren och skär BS. Om de inte drar in pengar på spelet så tycker man att det inte borde vara tillståndspliktigt. Men nejdå, lägg all byråkratisk kraft på stackars MAX, de farliga lagbrytarna, istället för att fokusera lite på sådan som faktiskt skadar samhället!

Dom drar ju in pengar på spelet, även om det i detta fall är indirekt istället för direkt som om företaget har en enarmad bandit stående. En vinstdrivande verksamhet spenderar inte pengar på något som inte tillför ett värde för verksamheten eller kunderna. Att skapa en trevlig miljö som får kunder att komma tillbaka gör man för att tjäna pengar. Oavsett om denna investering består i att måla om så att man har fräscha väggar, städa golvet eller ha en xbox som kunderna får spela på ("gratis").

Fast de betalar ju faktiskt skatt som alla andra företag, eller ska de skatta stolar, gardiner, wi-fi mm eftersom detta också indirekt tjänas pengar på? Helt orimlig beskattning detta, tveklöst.

Medlem

Allt jag såg var

Medlem

Förstår inte hur det får gå till så här, har alla myndigheter rättigheter som detta?
Bara ta pengar från folk för att man tolkar lagen på sitt egna sätt?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Rakoon:

Var hittar jag källan till detta? Standard ni aldrig har med det.

Jasså? Jag missade det den här gången men går inte med på att det är "standard".


signatur
Medlem

Porrig bild


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Qnott:
Skrivet av Duck:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Duck:

Hur är det om det skulle finnas en schackbräda med pjäser? Måste man ha tillstånd då också?

Självklart, man kan inte göra skillnad på analoga spelautomater, vilket jag hoppas du förstår.

Ok.

Då skulle även Plockepinn vara i den kategorin, analoga spel. Märkligt kan jag tycka men är det lag på det så få man snällt ställa sig i ledet.

Det måste alltså betyda att pommes frites är olagliga. För sist jag testade var det väldigt likt en omgång plockepinn

huum så data spel sägen dator är enligt lagen inte olagligt om man läser noga. en dator är knappast lan


signatur

New life, New hope

Medlem

Jahaja, så min Xbox är en spelautomat. Jag har då fasen inte listat ut var man stoppar i pengar trots att jag haft den i ca 6 år.

Samma idioti som Radiotjänst vilka inte lyckas reda ut skillnaden mellan en TV, dator och telefon.

Medlem

Söka tillstånd för att ställa ut ett tv spel som ungarna kan spela på, GRATIS, Skit ned er!

Lotteriinspektionen my ASS!

Medlem

Synd om Max..

Bara för att dom gör dom absolut äckligaste hamburgarna evah (om man ens kan kalla det hamburgare) behöver dom ju inte straffas på detta viset..

Medlem

Helt korrekt.
Klart Max tjänar på det, sätta upp tv-spel så kommer lite folk och spelar och köper burgare. Därifrån är inte steget långt till att tjäna pengar direkt på konsolen.
Läser att flera Max har Xbox och då verkar det nästan som Max och Ms har något samarbete vilket mer skulle visa att det är för vinstsyfte. Men spekulationer.

Max är dessutom inget företag som kan kopplas ihop med fair play, schyssta villkor mm mm mm.
Bla så hotar dom sina anställda mfl med repressalier om dom inte röstar på visst sätt i kommande val (läs M och blått).
Så detta överraskar inte direkt.

Medlem
Skrivet av Fahst747:

Helt korrekt.
Klart Max tjänar på det, sätta upp tv-spel så kommer lite folk och spelar och köper burgare. Därifrån är inte steget långt till att tjäna pengar direkt på konsolen.
Läser att flera Max har Xbox och då verkar det nästan som Max och Ms har något samarbete vilket mer skulle visa att det är för vinstsyfte. Men spekulationer.

Max är dessutom inget företag som kan kopplas ihop med fair play, schyssta villkor mm mm mm.
Bla så hotar dom sina anställda mfl med repressalier om dom inte röstar på visst sätt i kommande val (läs M och blått).
Så detta överraskar inte direkt.

?

Som någon tidigare skrev så är det väl i samhällets intresse att företag blommar?

Dessutom så är det knappast så att dom kan tvinga anställda att berätta vilka dom röstade på. Allt dom gjorde var att berättade vilka följder en röd-grön regering kunde ha på verksamheten och uppmanade(vilket iofs är rätt kass) sina anställda att rösta på Percy Nilegård med vänner.

Medlem

Nej fel, fel ,fel!

En spelautomat är inte detsamma som en spelkonsoll.
Du vinner inga pengar ej heller några kuponger vid spel på en spelkonsoll.
Det är bara för MAX att överklaga och få rätt.


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Meningen "Vid Lotteriinspektionens kontroll på Max Hamburgerrestaurang, Uppsala fanns på platsen alternativt anordnades spel på en stycken elektroniska spelautomater av typen förströelsespel, XBOX 360." får det att knyta sig i magen!

JAG VET, eller hur.

Det är ju helt sjukt att man kunde ställa ut en XBOX, fy tusan säger jag. PS 3(då man pratar om den generationen) ska det va.

/sarkasm

Det där hade varit skitkul om du inte undertecknat med /sarkasm


signatur

Gärna flärd, men först en rejäl lavett

Medlem
Medlem

Jag vet en annan Max restaurang som också har en Xbox 360, tvivlar ju på att de har tillstånd! Gäller det även i Game/Gamestop/webhallen/elgiganten butiker då eller? Löjligt hur som helst.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det stora problemet som jag ser det är att Lotteriinspektionen tillåts ta sådana här beslut. Det som uppenbarligen behövs här är en Lotteriinspektionsövervakningsmyndighet, som kan övervaka Lotteriinspektionens inspektioner och godkänna huruvida de bör träda i laga kraft eller inte.

Vi behöver också en Lotteriinspektionsövervakningsmyndighetskontrollant, som kollar att Lotteriinspektionsövervakningsmyndigheten sköter sitt jobb.

Och helst en Lotteriinspektionsövervakningsmyndighetskontrollantövervakare från EU, som ser till att Lotteriinspektionsövervakningsmyndighetskontrollanten följer EUs regler.

Skrivet av ibib:

Jag jobbar själv som byråkrat och uppskattar därför allehanda regelverk och förstår varför vi måste ha dom, även om de ibland verkar märkliga.

Vi behöver verkligen ingen byråkrati överhuvudtaget. Sverige skulle bli bra mycket bättre om alla politiker sparkades och 95% av hela statsapparaten monterades ner.

99,99999% av alla lagar och regler existerar bara för att

1) staten ska kunna stjäla så mycket pengar som möjligt
2) staten vill kontrollera allt vi tar oss för
3) staten vill straffa den som inte gör som staten vill

123
Skriv svar