Formatera hårddisk vid byte?

Medlem
Formatera hårddisk vid byte?

Hejsan fz!

Sitter på en stabil hårddisk, men har fått tag på en ssd, och det skulle ju vara kul att testa att ha den som windowsdisk, men att formatera den gamla är ju alltid lite tråkigt så jag undrar lite om det ens behövs? Går det att bara sätta in windows på ssd:n, säga åt datorn att starta upp från den, och låta den andra vara som den är?

Tack på förhand ^^

Medlem

Jag antar att du har windows installerat på den gamla? Då lär det inte gå iomed att du har windows och boot på 2 hårddiskar och då vet inte din dator varifrån den ska boota. Med andra ord är jag lite tveksam till om det går.
Någon annan mer kunnig får gärna komma med åsikter innan du gör nåt drastiskt.

Edit: Om du inte har windows installerat på den går det såklart alldeles utmärkt.


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Går alldeles utmärkt, se till att SSD'n ligger före den andra hårddisken i boot ordningen i BIOS. För att förenkla installationen kan du koppla ur den mekaniska disken när du gör själva installationen.

Medlem

Låter toppen, då kan man ju prova en ssd kanske, hade nog inte varit värt att installera om alla spel och moddar Tack för det snabba svaret och installationstipset

1
Skriv svar