Blir det något GTA V till pc?

ELF
Medlem
Skrivet av Gaara:

Ärsh, GTA ska spelas bättre på konsol i soffan, en Ps4 version av GTA V skulle sitta fint

Dator, soffa, 360 kontroll och 55" tv. Vem behöver en konsol när man kan ha detta istället?

Har inte skaffat TVn ännu. Men inom sinom tid kommer TVn att införskaffas. Kommer fortfarande att spela 90% av spelen framför datorskärmen med mus och tangentbord, men bilspel och vissa utvalda spel kommer absolut att spelas från soffans värld med handkontroll.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Blackwolfe:

Japp, de gjorde ju ett riktigt toppenjobb med optimeringen av PC versionen av GTA4... oh wait.

Det gjorde dom. Alla med en 4 kärnig CPU och ett grafikkort med 1gb vram eller bättre kunde köra spelet riktigt bra.
Alla som klagade var personer med 2 kärniga CPUer och grafikkort i mellanklassen som GTX 260 eller sämre.
Ett annat stort problem bland erfarna byggare var att ingen tänkte på att spelet kräver snabb accesstid på HDn. Många hade fulla eller söliga diskar som gjorde att när spelet skulle ladda in nya texturer från disken att spelet började lagga efter.

Så med andra ord ett av första spelen på marknaden som krävde 4 trådar på CPUn och bra med vram som flyttade gränserna för PC industrin skulle jag kalla bra optimerat. Att sedan medelsvensson inte klarade av att hantera sin egen dator är inte rockstars fel. Då kanske det är bättre att spela spel anpassade efter laptops som tex. Half Life 2.

Nja, nu tycker jag du förenklar lite. GTA IV, när det kom till PC, var varken en total travesty eller ett under av optimering.

Det största långsiktiga problemet är att de slutade patcha spelet för tidigt - vilket lät laddningsproblem (både i laddningsskärmar och streaming vid höga hastigheter), dåligt SLI-stöd och utbredd Z-fighting kvarstå till denna dagens övergivna version. Problem som både infinner sig och kvarstår även om man har en väldigt snabb och väl mjukvarukonfigurerad dator - som jag haft de senaste åren. Dessa problem kvarstår även med multi-core, multi-threads, med och utan SLI, med och utan SSD (har testat samtliga). Så hur stora är de här problemen egentligen?

Inte massiva. Det kan man inte påstå. R* gjorde ett bättre jobb med det här spelet än andra utvecklare gjort med en rad andra spel.

Men andra delar i mjukvarudesignen var dåligt optimerade. Social Club var väldigt dåligt implementerat, och behövde patchas innan det funkade någorlunda normalt. Games for Windows Live var ytterligare performance hogging. Och multiplayerläget var rena mardrömmen, både i design (UI) och utförande (nätverkskod).

Så det är ett tvåeggat blad. Ja, många skyllde säkert felaktigen på R* för att de vågade ta ett stort kliv (i rätt riktning!) med att pusha spel bort från 360'n och PS3, som båda gick med rullator redan på den tiden. Men i slutändan är spelet inte direkt ett momument för optimering, heller.

Medlem

Bryr mig inte allt för mycket och spelar vidare med GTA 4 på pc med sina härliga modd.


signatur

Det var detta...

Medlem

Bryr mig inte allt för mycket och spelar vidare med GTA 4 på pc med sina härliga modd.


signatur

Det var detta...

Medlem

Jag förstår om Rockstar inte vill släppa några fler spel till PC i framtiden. Blir en liten marknad jämfört med konsoler när de populära spelen piratnedladdas miljontals ggr. Sen orkar de nog inte fixa portningen och optimeringar heller, plus att många pc-spelare ändå bara klagar när spelet inte funkar perfekt.

Medlem
Skrivet av Naraccas:

I en sådan hård marknad med bokstavligen tusen konkurrenter och konsumenter som kan hitta bra spel för hundralappen och bättre för fyra hundra så¨är det inte konstigt att Rockstar är rädda. Deras GTA är i grund och botten samma spel som dem släppte 2002. Jag ska inte säga att det är dåligt, men det är i mitt tycke ganska mediokert.

De har sålt 33 miljoner exemplar av GTA5 på PS3 och Xbox 360 och du tror att de inte har släppt spelet på PC för att de är rädda?

KoP
Medlem

Är väl knappt värt mödan för Rockstar att släppa GTA V till pc, såvida dom inte känner att dom behöver dra in lite kaffepengar?

KoP
Medlem
Skrivet av Cybersoul:

Själv har jag tappat allt intresse av gta V så ingen stor förlust om det inte släpps till pc

Pfff.. det säger du bara för att spela kall. Men skulle det mot all förmodan släppas till pc skulle du stå först i kön.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av GhostWolf:
Skrivet av Kour:

Det är klart GTAV V inte kommer till PC, låt oss verkligen hoppas att de inte slösar resurser på det utan fokuserar på nästa storspel istället.

Varför ska GTA V inte komma till PC? Kan nästan tro att fler har en PC än en spelkonsol och det är inte alla som har råd att köpa en Xbox 360/XB1/PS3/PS4 eller spel till konsolerna. Att betala 600-700kr för ett konsolspel när dem spelen kostar ca 300-400kr för PC.

Alla som köper spel till konsolerna är inte dumma nog att köpa på Åhlens.
Fördelen med spel till konsol är att du kan sälja spelen när du är klar och bara gå förlust på knappt en hundring.
Köper du spel till PC genom GMG eller liknande sidor där du betalar ca 300kr för ett spel så är du fast med spelet på något av dina steam eller origin konton.

- Jag säljer aldrig mina fysiska pc-spel.
Jag har alla kvar.


signatur

autograph

Medlem

Hade gladeligen köpt Red Dead Redemption IGEN, om det var en omarbetad version för PC och ingen dålig portning.


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem
Skrivet av Arizato:
Skrivet av GhostWolf:
Skrivet av Kour:

Det är klart GTAV V inte kommer till PC, låt oss verkligen hoppas att de inte slösar resurser på det utan fokuserar på nästa storspel istället.

Varför ska GTA V inte komma till PC? Kan nästan tro att fler har en PC än en spelkonsol och det är inte alla som har råd att köpa en Xbox 360/XB1/PS3/PS4 eller spel till konsolerna. Att betala 600-700kr för ett konsolspel när dem spelen kostar ca 300-400kr för PC.

Jag vill att GTA V ska komma till PC. Men jag måste fråga. Vart köper du dina konsolspel? GAME/Gamestop? Inte ens nya konsolspel går för 600-700 kr på nätet. Kör Prisjakt nästa gång du ska köpa ett nytt konsolspel.

Nej har endast köpt ETT spel till min 360 från gamestop det var för ca 100kr då jag har letat som fan efter Condemned 2: Bloodshot då jag älskade ettan. Har knappt nå spel till Xbox 360 det jag äger där är Fight Night Champion 299kr på Xbox live Forza 4 samt Horizon, MGS HD collection samt Peace Walker och GTA V. GTA V köpte jag vid release för 599kr ca på Media Markt då jag behövde köpa ny 360 kontroll lyckades få polaren sälja sitt 60GB versionen för 400kr.

Spelar typ bara på datorn och sista spelet jag köpte fysikt var FIFA 14 samt BF4 till PC resten har jag köpt från allkeyshop och spart 50-60% av vad spelen kostar på origin/steam. Och skulle ändå inte ha nå emot att betala upp mot 500-600KR för GTA V till PC.

Liksom det jag menar är att alla har inte direkt råd med konsolspel eller en konsol. Visst du tjänar på att ha en konsol med tanke på livslängden jämfört med en PC då du säkert måste köpa nytt till PC efter ca 2-3år medans med en konsol betala 3000-4000kr för själva konsolen samt lägg till ca 400 för PS+ samt Xbox live guld på det ska du ha sen internet som kostar ca 100-300 (beroende på vad du väljer för mbit) för att ens kunna utnyttja PS+/Xbox live guld samt multiplayer.

Medlem

Nej, jag tror inte det. Men jag önskar att det skulle släppas till PC. Jag önskar ännu mer att Red Dead Redemption släpps på PC, men men.
Jag må ha spelat igenom spelen på PS3 redan men att få spela spelen igen med en uppskruvad upplösning, skärpa och lite ordentligt flyt i bilden (144hz tack!) vore inte fel!

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Jaja men faktum är fortfarande att en 4 kärnig processor och spelet på ssd:n och ett bra grafikkort inte klarar spelet lika bra som det borde, jämfört med liknande spel

Vilka andra liknande spel?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det blir ju väldigt konstigt att bygga en slutsats på att det kommer släppas på PS4 och Xbone utan att närmare förklara varför det skulle släppas på PS4 och Xbone?

Skulle vara intressant att höra från en duktig programmerare om hur lång tid det skulle ta att göra om GTA V till nya konsolerna och hur pass mycket man kan förbättra. Har svårt att se att Rockstar vill spendera miljontals dollar på att betala sina medarbetare för att göra ett redan dyrt projekt lite lite snyggare.

dmn
Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av dmn:
Skrivet av marcus8958:

GTA V är ett jävligt bra spel och det finns mycket pengar att hämta i spelet och det skulle bli jävligt snygg och sälja bra om det skulle släppas på PS4, X1 och PC.

Åtminstone snyggt till PC i alla fall.

Skulle antagligen bara bli 30 fps i 1080p på PS4 och X1, eftersom de måste skruva upp inställningarna lite så det ser bättre ut än på förra generationen.

Rockstar är bra på optimera och spelet kommer fortfarande köra på samma polygonmodeller men med högre upplösning i spelet och på texturerna.

Med tanke på att det ofta dippar under 30 fps i upplösning lägre än 1080p på förra generationens konsoller så tror jag knappast det blir några 60 fps med 1080p och högre inställningar...

Medlem

konsol master race!


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Nej det blir ingen PC version. De har fortfarande inte släppt RDR tex.

Medlem

Synd om så vore fallet. Jag kan nämligen inte ha roligt med spel vars fps stadigt smeker 20-sträcket.

ELF
Medlem

Hoppas den nya arkitekturen i PS4 och XBone suddar ut exklusivitets tänket hos många spelstudior och som även kortar ned tiden det tar att porta spel. Vill verkligen ha GTA 5 och några enstaka spel till som endast finns till antingen XBOX eller PS. Gissar även att det finns många konsol spelare som vill ha spel som är PC exklusiva.

Hoppas att R* får tummen ur prutten.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

fantastiskt att det tar en sådan tid att släppa det till PC när alla spel görs via en dator. Kan det verkligen vara så svårt att porta det till PC och till de andra konsolerna. Bättre grafik och annan styrning borde väl inte ta en sådan tid?

Rockstar vill väl tjäna mer pengar och det hade de verkligen gjort om de hade släppt GTA V till PS4, PC och Xbox one.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

Äsch, hade hellre sett en port till PS4/Xbone men...

Hur många kopior såldes det av GTA IV till PC? Någon som vet? Sist jag hörde hade dom väl sålt runt 30 miljoner ex av GTA V. Om inte nog med folk köpte PC-Versionen av IV, varför i sjutton skulle Rockstar göra om samma misstag?

Medlem
Skrivet av Edd1e:

Äsch, hade hellre sett en port till PS4/Xbone men...

Hur många kopior såldes det av GTA IV till PC? Någon som vet? Sist jag hörde hade dom väl sålt runt 30 miljoner ex av GTA V. Om inte nog med folk köpte PC-Versionen av IV, varför i sjutton skulle Rockstar göra om samma misstag?

Att GTA IV sålde väl dåligt till PC var för allt var så pass dåligt optimerat tog ett antal patcher innan spelet funkade någorlunda bra. Hade frame drops på vissa ställen i spelet. Samt som nån sa så var inte Social club tillräckligt bra optimerat för IV till PC.

Medlem

Vi fick L.A noire däremot. Vilket tyvärr var 2011s största besvikelse.


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

Medlem

Nejtack, jag har tappat all respekt för Rockstar som pissar på sina gamers. När/om det väl kommer ut på PC så kommer jag "hedra" releasen med att ladda ner det. Framtillsdess så njuter jag av Watch Dogs, som är sjyssta nog att släppa spelet till samtliga spelmaskiner så att alla har ett val.

Jag har PS3/PS4, jag vägrar bara införskaffa spel som GTA till konsol, värdelösare kontrollsystem går inte att hitta. Det är som att spela ett bilspel med en joystick. Det går, men det är oerhört klumpigt.

Redaktör
Skrivet av Nelfie:

Nejtack, jag har tappat all respekt för Rockstar som pissar på sina gamers. När/om det väl kommer ut på PC så kommer jag "hedra" releasen med att ladda ner det. Framtillsdess så njuter jag av Watch Dogs, som är sjyssta nog att släppa spelet till samtliga spelmaskiner så att alla har ett val.

Rockstar är inte skyldiga dig någonting. Utöver att göra bra spel (och det gör de) har de inga åtaganden alls. De gör en produkt som det är upp till dig om du vill köpa eller inte. Så lägg ner det där att de "pissar" på nån.


signatur
Medlem
Skrivet av Nelfie:

Jag har PS3/PS4, jag vägrar bara införskaffa spel som GTA till konsol, värdelösare kontrollsystem går inte att hitta. Det är som att spela ett bilspel med en joystick. Det går, men det är oerhört klumpigt.

Hur kör du bil i GTA på PC då?

Inaktiv

NEJ,VARFÖR SKULLE DOM GÖRA DET:up:

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Nelfie:

Jag har PS3/PS4, jag vägrar bara införskaffa spel som GTA till konsol, värdelösare kontrollsystem går inte att hitta. Det är som att spela ett bilspel med en joystick. Det går, men det är oerhört klumpigt.

Hur kör du bil i GTA på PC då?

Som alla andra normala människor som använder PC, tangentbord, och datormusen för att se mig om i olika riktningar.

Vill jag ha realistisk känsla med bilar så startar jag inte GTA, då startar jag något annat och kopplar in ratt & pedaler. Men det är inte relevant.

Skrivet av Tompa:
Skrivet av Nelfie:

Nejtack, jag har tappat all respekt för Rockstar som pissar på sina gamers. När/om det väl kommer ut på PC så kommer jag "hedra" releasen med att ladda ner det. Framtillsdess så njuter jag av Watch Dogs, som är sjyssta nog att släppa spelet till samtliga spelmaskiner så att alla har ett val.

Rockstar är inte skyldiga dig någonting. Utöver att göra bra spel (och det gör de) har de inga åtaganden alls. De gör en produkt som det är upp till dig om du vill köpa eller inte. Så lägg ner det där att de "pissar" på nån.

"okej"

Medlem
Skrivet av Nelfie:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Nelfie:

Jag har PS3/PS4, jag vägrar bara införskaffa spel som GTA till konsol, värdelösare kontrollsystem går inte att hitta. Det är som att spela ett bilspel med en joystick. Det går, men det är oerhört klumpigt.

Hur kör du bil i GTA på PC då?

Som alla andra normala människor som använder PC, tangentbord, och datormusen för att se mig om i olika riktningar.

Vill jag ha realistisk känsla med bilar så startar jag inte GTA, då startar jag något annat och kopplar in ratt & pedaler. Men det är inte relevant.

Även jag spelade GTA3, Vice City och San Andreas på PC på samma sätt men har insett att dessa spel gör sig extremt mycket bättre med en handkontroll. Uppdragen när man skulle styra radiostyrda helikoptrar eller dylikt var ju komplett värdelösa med mus/tangentbord. Även vanlig bilkörning blev betydligt mer njutbar med handkontroll.

Inaktiv
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Nelfie:

Nejtack, jag har tappat all respekt för Rockstar som pissar på sina gamers. När/om det väl kommer ut på PC så kommer jag "hedra" releasen med att ladda ner det. Framtillsdess så njuter jag av Watch Dogs, som är sjyssta nog att släppa spelet till samtliga spelmaskiner så att alla har ett val.

Rockstar är inte skyldiga dig någonting. Utöver att göra bra spel (och det gör de) har de inga åtaganden alls. De gör en produkt som det är upp till dig om du vill köpa eller inte. Så lägg ner det där att de "pissar" på nån.

De pissar på fansen, GTA var en PC-release från dag #1.. att dem senare byter väg, är deras rättighet i samhället!
Men de pissar på fansen.. lite som när FZ recensera Tropico 4.. baserade recensionen på 2:an och satte högt betyg.. pissa på fansen.. klart är att redaktionen inte förstår begreppet.. trist!


signatur

Panta burkar är klimatsmart men vi har inget system för det, vi tar en i taget, går det för fort då säger maskinen stop!

Skriv svar