Koka sås i vattenkokare?

Medlem
Koka sås i vattenkokare?

Jag står i begrepp att om några timmar inleda en kulinarisk offensiv där frontlinjen kommer utgöras av ett rejält stycke köttfärslimpa av älg och kronhjort samt understöd av ännu icke definierad potatissort. Såsen kommer bli ett halvfabrikat, dels för att det är trist att göra sås, dels för att halvfabrikat renderar en helt okej smak. Frågan är då alltså som topic lyder, kan man köra såsen i vattenkokaren? Har du erfarenhet av det är jag tacksam för svar.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Jag står i begrepp att om några timmar inleda en kulinarisk offensiv där frontlinjen kommer utgöras av ett rejält stycke köttfärslimpa av älg och kronhjort samt understöd av ännu icke definierad potatissort. Såsen kommer bli ett halvfabrikat, dels för att det är trist att göra sås, dels för att halvfabrikat renderar en helt okej smak. Frågan är då alltså som topic lyder, kan man köra såsen i vattenkokaren? Har du erfarenhet av det är jag tacksam för svar.

Vad för slags vattenkokare? Värms den upp med hjälp av el eller gasol? Ska såsen spädas med vatten eller mjölk? Om du ska göra den med mjölk så kommer det bli en rejäl disaster att städa upp om du nu inte har någon special-vattenkokare tillgänglig. Jag skulle nog vara försiktigt om jag använde vatten till såsen också. Har du tillgång till en vanlig kastrull eller något liknande, så kör med det istället, blir alltid bättre.

Är du på ett ställe där du inte har tillgång till ett vanligt kök eller?

Har ingen erfarenhet av att koka sås i vattenkokare men är utbildad kock och jobbat som sådan.

Medlem
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av redruM:

Jag står i begrepp att om några timmar inleda en kulinarisk offensiv där frontlinjen kommer utgöras av ett rejält stycke köttfärslimpa av älg och kronhjort samt understöd av ännu icke definierad potatissort. Såsen kommer bli ett halvfabrikat, dels för att det är trist att göra sås, dels för att halvfabrikat renderar en helt okej smak. Frågan är då alltså som topic lyder, kan man köra såsen i vattenkokaren? Har du erfarenhet av det är jag tacksam för svar.

Vad för slags vattenkokare? Värms den upp med hjälp av el eller gasol? Ska såsen spädas med vatten eller mjölk? Om du ska göra den med mjölk så kommer det bli en rejäl disaster att städa upp om du nu inte har någon special-vattenkokare tillgänglig. Jag skulle nog vara försiktigt om jag använde vatten till såsen också. Har du tillgång till en vanlig kastrull eller något liknande, så kör med det istället, blir alltid bättre.

Är du på ett ställe där du inte har tillgång till ett vanligt kök eller?

Har ingen erfarenhet av att koka sås i vattenkokare men är utbildad kock och jobbat som sådan.

Den drivs av vanlig el från uttaget. Såsen ska bara kokas upp, inget ska tillsättas. Men jag kollar på ESL i Frankfurt och har ingen lust att springa fram och tillbaka för att passa såsen i kastrullen. Så då tänkte jag att det vore ju smidigt om man uppnådde samma resultat utan behöva passa tillbehöret.

Edit: Rättade ett stavfel.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Jaha okej. Hur tjock är såsen och är det mjöl i den? Finns nog en stor möjlighet att den bränner fast och smakar skit då.

Medlem
Skrivet av von_lidl:

Jaha okej. Hur tjock är såsen och är det mjöl i den? Finns nog en stor möjlighet att den bränner fast och smakar skit då.

Den är rätt tjock. Det var mina farhågor också, att det ska bränna fast och förstöra kokaren. Kanske är bättre att göra det i kastrull trots allt.

Du som är kock dock, går det bra och koka upp vatten i kokaren, hälla över det i kastrull på platta och lägga i potatisen direkt? Eller blir potatisen inte lika god då?


signatur

Burn in the light.

Medlem

Du gör nog rätt i att skippa vattenkokaren till såsen.

Det går alldeles utmärkt! Så gör man ofta i restaurangvärlden när det ska gå så fort som möjligt. potatisen kanske inte blir Jamie Oliver-bra, men den duger gott och väl enligt mig.

Lycka till med maten!

Medlem

Låter som du ligger i klass med pulvermos från varmt kranvatten och fiskpinnar i brödrosten.
Jag brukat alltid koka upp vatten i vattenkokare och sedan hälla det i plattan på spisen. vill man effektivisera ännu mer kan man hälla i en deciliter vatten i grytan och sätta igång så är plattan och grytan redan varm när man slår i vattenkokarvattnet.

Medlem

nu är jag inte expert på sås men tanken är vad jag vet att man håller den hyfsat varm och rör om ofta, samt låter den aldrig nå 100 C. Inget man gör med vattenkokare.


signatur

thank you, come again

Medlem

Såsen kommer garanterat att bränna fast i vattenkokaren, vilket leder till både oönskad smak och en obrukbar vattenkokare.

Sedan är jag väldigt kluven när det gäller valet av sås/tillagningsmetod. Du har alltså en köttfärslimpa av älg och kronhjort och sedan kör du pulversås till det, som du dessutom inte ens reder i en kastrull? Nästan hädelse dubbelt upp mot det fina köttet... aja, hoppas det var lyckat.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers

Brukade köra snabbnudlar i vattenkokaren när jag praktiserade i Wales. Inget att rekommendera i det långa loppet.


signatur
Medlem
Skrivet av conthox:

Sedan är jag väldigt kluven när det gäller valet av sås/tillagningsmetod. Du har alltså en köttfärslimpa av älg och kronhjort och sedan kör du pulversås till det, som du dessutom inte ens reder i en kastrull? Nästan hädelse dubbelt upp mot det fina köttet... aja, hoppas det var lyckat.

Inte pulversås utan färdig Steak Sauce. Jag valde att värma upp den i kastrull och på det stora hela var det en angenäm upplevelse. För övrigt så valde jag Amandine-potatis till. Och för den som tänkt att göra just en köttfärslimpa så kan jag rekommendera smaksättning med en skvätt 16-årig Lagavulin.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Det lät väldigt gott och kulinariskt för att i sammanhanget göra såsen i vattenkokare

Medlem

Jo, lät himla gott. Får se om man själv slänger ihop något liknande om man får tid under veckan.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

På tal om mat, grabben fyllde fyra och önskade sig en Yoshi-tårta... Det var en utmaning, men med lite tålamod och olikfärgad marsipan så gick det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Olidion:

På tal om mat, grabben fyllde fyra och önskade sig en Yoshi-tårta... Det var en utmaning, men med lite tålamod och olikfärgad marsipan så gick det.

Bild bitte!


signatur
Medlem

Inget mästerverk men fyraåringen blev nöjd, god var den!
https://www.dropbox.com/s/07si77whtumkzva/Yoshi.jpg

Medlem
Skrivet av Olidion:

Inget mästerverk men fyraåringen blev nöjd, god var den!
https://www.dropbox.com/s/07si77whtumkzva/Yoshi.jpg

Awesome!

Medlem

Här har du vad du letar efter, ingen vattenkokare. Men en kaffekokare!

https://www.youtube.com/watch?v=U-oU-TIIsd8&list=PLWT7zztoILT...


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Här har du vad du letar efter, ingen vattenkokare. Men en kaffekokare!

https://www.youtube.com/watch?v=U-oU-TIIsd8&list=PLWT7zzt...

Hon gör många roliga rätter med sin kaffekokare! Brukar kolla på hennes videos titt som tätt.

Göra sig egen pizza med kaffekokare kanske ?

https://www.youtube.com/watch?v=7yLpc7n_8Y8


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar