Striderna i nya Dragon Age – Bioware vill göra alla nöjda
I Dragon Age: Inquisitions nya trailer fokuserar Bioware på både taktiska och actionstinna strider.
#dragon-age-inquisition, #bioware, #dragon-age-ii
Bioware har slängt ur sig klyschor förr och se hur bra det gick.
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."
Lirar själv både på konsol och PC, men tyvärr måste jag säga att Dragon Age-serien har förstörts genom "konsolifiering". Jag verkligen älskade Dragon Age: Origins till PC. Hade hellre sett att Bioware hade vågat fortsätta med DA : Os koncept och stridssystem. Det blir sällan bra när man ska tillfredställa både konsol- och PC-gejmers.
Det borde ju egentligen inte vara så svårt. Jag gillade till stor del förändringarna som Bioware gjorde med striderna i tvåan, rent spelmekaniskt; det var bara det att alla encounters var helt värdelösa. Det gick aldrig att spela taktiskt, utan man köttade bara på.
Gör de schyssta encounters i DA:I så tror jag att det kan bli riktigt kul. DA2:s mer actionfyllda stridssystem + möjligheten att spela taktiskt låter som en riktigt trevlig kombination.
Många här som skriver utan eftertanke. Varför skulle det inte gå att skapa möjligheter för fler spelstilar? "Kolla på DA", gick det där eller??". Nej, då rusade man ut en produkt i förtid och utvecklingstiden låg väl på ~2 år. Nu har man haft över 4 år till på sig.
Det ser ju precis likadant ut som DA2, till och med samma animationer kan ses. Karaktären verkar styras av WASD åter igen med.
Vad får dig att tro att WASD är det enda sättet att styra? Man kunde köra med WASD i DA: O också, liksom med muspekaren. Fan, jag minns att det var likadant i gamla Neverwinter Nights.
Kommer man ha lika stor frihet att skapa sin karaktär som i DA:O eller blir det mer låst som i DA2? Någon som vet?
Beror på vad du menar. Kommer inte finnas "origins" såvitt jag vet, men du kommer ju få välja ras och klass.
Ja, det var väl det jag menade. Gillade möjligheten att välja bakgrund, även om det inte spelade så stor roll. I tvåan gick det väl knappt att välja ras?
Kommer man ha lika stor frihet att skapa sin karaktär som i DA:O eller blir det mer låst som i DA2? Någon som vet?
Beror på vad du menar. Kommer inte finnas "origins" såvitt jag vet, men du kommer ju få välja ras och klass.
Ja, det var väl det jag menade. Gillade möjligheten att välja bakgrund, även om det inte spelade så stor roll. I tvåan gick det väl knappt att välja ras?
Inte knappt, det gick inte alls. Du var låst till människa eftersom det hade blivit weird ifall det visat sig att Hawke-familjens protagonist var en adopterad dvärg eller nåt.
Vilken flopp.
Inte försäljningen som kommer vara flera miljoner, utan som spel är det en flopp.
Kommer få 8-9 av 10 på alla stora sidor men 3-4 av 10 av stora massan av spelarna.
Funderade nästan på att köpa det, men din kunskap om spelet räddade mig i sista sekunden. Tack! (ironi)
tactical kameran verkar faktist ha tagit bort den största svagheten i DA2 stridssystem. Det kunde vara sjukt störande att ge order och markera rätt i DA2.
Ända som jag väl nu saknar från DA:O stridssystem är möjligheten att köa orders. Lite jobbigt att behöva pausa efter varje spel. Men det överlever jag i sig :).
Sen håller jag med Ecarret om att det som egentligen gjorde striderna i DA2 "dåliga" var det faktum att själva encounters var dåligt/tråkigt gjorda. Med waves av fiender. Så hoppas de jobbat på den biten också.
Allt jag sett hittills talar dock för ett givet köp.
Vilken flopp.
Inte försäljningen som kommer vara flera miljoner, utan som spel är det en flopp.
Kommer få 8-9 av 10 på alla stora sidor men 3-4 av 10 av stora massan av spelarna.
Funderade nästan på att köpa det, men din kunskap om spelet räddade mig i sista sekunden. Tack! (ironi)
HAha nej men är ingen slump att spel som vet vilken spelarbas dom vänder sig till konstant är älskade och hyllade och även hyllade på troll sidor som Metacritic.
(Divinity tex)
Men vill gillar man generic AAA spel så go ahead.
Vad jag har sett än så länge verkar striderna sakna "tyngd", vevar med 2-handsyxa som det vore en pinne, skjuter pilar och magiska projectiler non stop. Dragon age origins hade betydligt mer tyngd i sin combat.
Känns onekligen så, tyvärr.
Är lite för "overpowered" på allt, som om det är några jävla superhjältar som slåss.
In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.