Arnroths krönika – Varför måste spel vara nyttiga?

Robot
Arnroths krönika – Varför måste spel vara nyttiga?

Återigen rapporterar medierna om att "Hoppsan! Spel kan visst vara nyttiga för barnen". Men varför måste spel vara nyttiga? Varför kan de inte bara vara roliga? Arnroth säger ifrån i en debatt han är "så satans trött på".


Medlem
Arnroths krönika – Varför måste spel vara nyttiga?

Utmärkt artikel Thomas. Bra läsning så här på morgonstunden.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Bra skrivet. Och en bra inställning - Ibland måste man få ha roligt, utan krav på nytta och personlig utveckling.

Jag är även lite kluven till den här typen av statistiska undersökningar.

Barn som spelar dator- eller konsolbaserade spel max en timme om dagen är mer nöjda med sin livssituation, lider mer sällan av hyperaktivitet och koncentrationssvårigheter, visar bättre empatisk förmåga och har bättre relationer till andra barn jämfört både med storspelarna och de som inte spelar alls.

Är det så att lagom mycket spelande gör barn mindre hyperaktiva och motverkar koncentrationssvårigheter? Eller är det så att hyperaktiva barn med koncentrationssvårigheter i högre grad undviker spel därför att de inte klarar den typen av aktivitet, alternativt fastnar helt i spelandet och blir storspelare?

Medlem
Medlem

Mycket bra skrivet och håller fullkomligt med. Det jag dock saknar i debatten är att spel är semi-fysiskt aktivt vilket gör att man sitter fysiskt väldigt still men hjärnan går på fullvarv.
För att förtydliga var jag menar(högst egen teori och inget vetenskapligt); Ser du på film eller läser sitter du väldigt passivt och följer helt enkelt med vad någon annan levererar till dig, efter en stund känner kroppen att den måste aktivera sig och man börjar göra något annat, med andra ord det är inte lika vanligt att man sträckläser eller ser på film 6 timmar per dygn.
Spel däremot är du tillräckligt aktiv för att kunna bedriva timme efter timme utan avbrott pga rastlöshet, men kroppen är fysiskt väldigt still. Det är mycket det här icke-gamers gnäller på, "ungarna sitter bara vid datorn". Men för att förstärka sin åsikt och få bort dem från "skärmen" drar man till med gamla "det är bara massa våld och man blir mördare" om man spelar för mycket. Det är då gamers går in och måste försvara sig och hävdar att "spel är visst nyttigt och utbildande, och hänvisar till någon rapport". Men faktum kvarstår ju, att det är tiden framför skärmen som klämmer.

Jag håller fullkomligt med Thomas, låt spel vara i kategori nöjesbranschen, och fokus på roligt.

Men precis som allt annat, måste man ha en balans i livet.

Notis: Jag är småbarnspappa och spelar så in i helvete när tid ges...

Medlem

Kultur åsido så spelar rätt få, och framförallt barn, "lagom mycket".

Den mängd timmar som plöjs ner i det som då bara skulle vara underhållning är i många fall vad som skulle kallas ett beroende. Det bekräftast också av det beteende som följer när tillgången medvetet eller omedvetet stryps.

Jag är gamer. Jag växte upp gamer. Att det finns diskussion kring lämpligheten i spel ser jag som lika självklar att samma diskussion finns kring tacklingar i hockey, "nollningsriter" inom idrotten och drickandet på ungdomsfester.

Spel måste inte få vara nyttiga och bildande men att jag väljer Pettsson & Findus spel framför att låta lillkillen på snart fem år ösa i Battlefield är knappast en överaskning. Om Pettsson & Findus plötsligt kick lös på hönorna med en yxa istället för att lösa problem så skulle det också ryka...

Spel påverkar, fortsätt diskutera dess inverkan.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Helt rätt Kane, jag har också en grabb i del åldern och det är Mario, Pettson och andra färgglada spel som gäller såklart. Som gamer behöver man inte riktigt kolla på åldersgränsen på spel men man följer den indirekt ändå. Men jag kommer nog inte förbjuda t.ex BF tills han fyller 15.

Medlem

Väldigt bra vinkel Thomas, speciellt jämförelsen med fotboll.

Ingen kulturform ska behöva tvingas försvara sitt existensberättigande utifrån nyttighetskrav.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag är även lite kluven till den här typen av statistiska undersökningar.

Barn som spelar dator- eller konsolbaserade spel max en timme om dagen är mer nöjda med sin livssituation, lider mer sällan av hyperaktivitet och koncentrationssvårigheter, visar bättre empatisk förmåga och har bättre relationer till andra barn jämfört både med storspelarna och de som inte spelar alls.

Är det så att lagom mycket spelande gör barn mindre hyperaktiva och motverkar koncentrationssvårigheter? Eller är det så att hyperaktiva barn med koncentrationssvårigheter i högre grad undviker spel därför att de inte klarar den typen av aktivitet, alternativt fastnar helt i spelandet och blir storspelare?

Du behöver inte vara kluven, läs bara inte ut mer än vad som faktiskt står. Du ställer helt klart en intressant och värdig följdfråga som, om det inte nämns i artikeln, kan vara målet med en påbyggande undersökning.

Ingen vetenskaplig artikel innehåller en total och universell sanning. De måste jämföras, kompletteras och replikeras. Antagligen ville författaren till artikeln bara börja någonstans och detta var resultatet, varken mer eller mindre.

Vi vill gärna tro att vetenskapliga artiklar kort och enkelt talar om en sanning men ensamma studier är sällan just det, speciellt inte bland sociala vetenskaper.

För övrigt en mycket bra artikel som tar upp ett av mina största vardagsproblem!

Medlem

Skapade ett konto bara för att skriva, Bra artikel Thomas!

Medlem

Men är det inte lite trångsynt att säga "Jag är så satans trött på den där nyttodebatten runt spel. Varför ska just spel vara nyttiga?" Det är väl rättare sagt väldigt bra om det görs forskning/undersökningar kring spelade, med tanke på hur otroligt stort just spelandet är i dagsläget?

Har en nära vän som arbetar som mellanstadielärare och hon har berättat hur stor majoriteten av barnen sitter och spelar på sina mobiler/surfplattor/Nintendo DS genom hela rasterna. Hon menar att de på sätt och vis blir stillasittande från och med att de kommer till skolan, tills de åker hem. När jag själv gick på mellanstadiet var det bandy eller basket som gällde. Detta spelades av nästan alla skolklasser och man kunde komma in till lektionen helt tvärslut av allt spelande.

Spel har tagit över stor en del av barnens scen och den "balans" som många från tidigare kommenterar skriver om finns nog inte hos alla familjer. Jag var ett praktexempel då mina föräldrar gav mig på tok för mycket utrymmet för spelande. När skolan började svika (början av högstadiet), begränsades mitt spelande hårt. Jag hittade dock nästan alltid lösningar att kunna fortsätta med mitt spelande. Skolan kollapsade helt på grund av att jag endast ville hinna hem innan mina föräldrar slutade jobbet, för att spela. Fann mina föräldrar min knep till spelandet, hittade jag som sagt alltid nya.

Jag tycker det är väldigt sorgligt att man ser ner på ny forskning kring spelade och allt vad det kommer till. Är rättare sagt väldigt glad att det tas upp. Det är dock en helt annan 5:a hur seriöst man ska ta vissa forskningsresultat. För egentligen, varför blunda för kunskap och förståelse inom ett så pass stort område i vårt samhälle?

Medlem
Skrivet av Wookiee:
Skrivet av Bennii:

Jag är även lite kluven till den här typen av statistiska undersökningar.

Barn som spelar dator- eller konsolbaserade spel max en timme om dagen är mer nöjda med sin livssituation, lider mer sällan av hyperaktivitet och koncentrationssvårigheter, visar bättre empatisk förmåga och har bättre relationer till andra barn jämfört både med storspelarna och de som inte spelar alls.

Är det så att lagom mycket spelande gör barn mindre hyperaktiva och motverkar koncentrationssvårigheter? Eller är det så att hyperaktiva barn med koncentrationssvårigheter i högre grad undviker spel därför att de inte klarar den typen av aktivitet, alternativt fastnar helt i spelandet och blir storspelare?

Du behöver inte vara kluven, läs bara inte ut mer än vad som faktiskt står. Du ställer helt klart en intressant och värdig följdfråga som, om det inte nämns i artikeln, kan vara målet med en påbyggande undersökning.

Ingen vetenskaplig artikel innehåller en total och universell sanning. De måste jämföras, kompletteras och replikeras. Antagligen ville författaren till artikeln bara börja någonstans och detta var resultatet, varken mer eller mindre.

Vi vill gärna tro att vetenskapliga artiklar kort och enkelt talar om en sanning men ensamma studier är sällan just det, speciellt inte bland sociala vetenskaper.

För övrigt en mycket bra artikel som tar upp ett av mina största vardagsproblem!

Med statistik av det här slaget så måste man läsa mer än vad som står eftersom följdfrågorna är mer intressanta än resultatet. En kursledare, tidigare i mitt liv sa: "Statistik är som en bikini. Det är mer intressant vad den döljer än vad den visar."

Därav min följdfråga: Visar statistiken att en normal mängd spelande har positiva effekter, eller visar den att problembarnen undviker spel eller spelar för mycket? Den här typen av undersökningar målas ofta upp som en definitiv sanning, men kanske är svaret ett helt annat.

Min kluvenhet handlar alltså inte om min egen tro på statistiken utan snarare om sättet som undersökningarna ofta presenteras på.

Så nästa steg blir ju då att vi samlar en kontrollgrupp med bara problembarn och detaljgranskar deras förbättring eller försämring när vi tvingar dem att spela.

Medlem

Såg SVT-recensionen senast och där programledaren, uppenbarligen utan erfarenhet av spel tog upp frågan(och tog all tid nästan till det pladdret).

Mellan raderna finns väl "sittastill-generationen" och spel är skadligt.

Man har inte hört att "läs mera böcker"-gänget framför samma oro att barn/ungdom skulle lida skada.

- Sluta läs nu för f-n och ut och rör på Er
- Sitta där med de där j-a böckerna hela tiden

Spela, läsa eller programmera - allt det intressant pågår i ens skalle. Skitroligt och intressant - det räcker la.

ZF
Medlem
Citat:

"Kultur är det du gör, inte för att överleva, utan för att stå ut".

nej, du ska producera för att överleva och konsumera för att stå ut.

problemet med spel idag är att de ger (tar) för mycket tid för vad de ger. det går inte ihop i den nyliberala ekvationen att producera under en dag för att slösa bort närmare en većka när det optimala är att producera under en vecka för att konsumera under en dag.

spel har också problemet att vara nått som är bland det lättare att slå igenom med utan investeringar av kapital och delar med annan konstnärlig verksamhet en oförutsägbarhet som gör dem vanskliga att återinvestera detta i. risken är mao att fel folk helt plötsligt kan bygga resurser att etablera ekonomiska maktpositioner, makt och som de kanske inte återinvesterar i rätt kretsar. eller rent av helt motarbetar den kollektiva ordningen på trådarna som styr spelet bakom kulisserna.

det är två av de tre huvudanledningarna till varför rörelsen genomgripande är kulturfientlig, den sista är uppenbar.

Medlem

Säger det igen:

Nu förtideg klagas det på dataspel.
Förut klagades det på TV-tittande.
Innan dess klagades det på musiken.
Och från dess till bak på medeltiden klagade man på alla som läste romaner.

Sitter man framför datorn i 4 timmar klagar förräldrar. Men sitter man brevid dem framför TVn hörs inga invändingar.

Det är brist på förståelse mellan generationerna. Visst är man social när man serpå TV tillsammans. Men även dataspeare samtalar när dem spelar tillsammans. Det är föräldrarna som väljer att vara utanför samtalen.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Man kan väl spela vad mycket man vill och träna efter dem vanorna, samma som med ätande.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

ZF
Medlem
Skrivet av Naraccas:

Säger det igen:

Nu förtideg klagas det på dataspel.
Förut klagades det på TV-tittande.
Innan dess klagades det på musiken.
Och från dess till bak på medeltiden klagade man på alla som läste romaner.

Sitter man framför datorn i 4 timmar klagar förräldrar. Men sitter man brevid dem framför TVn hörs inga invändingar.

Det är brist på förståelse mellan generationerna. Visst är man social när man serpå TV tillsammans. Men även dataspeare samtalar när dem spelar tillsammans. Det är föräldrarna som väljer att vara utanför samtalen.

romaner som i tänker dem idag har dock inte förekommit särskilt länge, och absolut inte sen medeltiden. (snarare 2-300 år max) innan dessa var det vanligast med kortare berättlser, ofta mer som dikter, och de var oftast på ett eller annat sätt sedelärande och liknande. de tjänade alltså mer syfte än att slösa tid.

men du har naturligtvis säkert rätt i att några gnällde friskt om saken ändå.

Medlem

Utmärkt skrivet! Som 4-barns farsa kan jag inte annat än hålla med dig helt och hållet!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

En grym krönika återigen, Arnroth.

Medlem

Spel = kultur = bildning = positivt

Medlem

Well written Thomas! Väldigt bra poäng där. Jag kan själv vara lite nervös med min dotter och dataspelande, vilket hon tycker är lika kul som jag gjorde när jag var liten. Däri ligger väl också kärnan av nervositeten, då det lätt (iallafall för mig) kan bli så kul att det utesluter allt annat.
Håller med om att det inte behöver vara nyttigt, samtidigt som jag tror att det finns en viss nytta med sådana här studier för folk som ser spel som det "nya" som dom inte har någon riktig koll på.

Så länge skola/jobb fungerar, och man inte får sittsår från datastolen så ser jag väl egentligen inga riktiga problem med att unga tillbringar mycket tid vid datorn. Men när man skippar läxorna för att det är roligare framför datorn, eller man ringer och sjukanmäler sig en vecka för att senaste expansionen av [valfritt spel här] just släpptes så är det inte helt OK.

Föredrar någon slags balans tills barnen växt upp tillräckligt för att avgöra själva (typ 30 sådär)

k3m
Medlem

En lysande artikel!

Medlem

Skönt att se Sven Nordqvist (OBS stavning, Arnroth) ha en vettig inställning. Var rädd att en eventuell konservativ åsikt skulle "tainta" hans suveräna böcker när jag löser godnattsagor.

Medlem

så länge spel inte måste vara roliga eller måste vara underhållning är jag med på tåget.

Medlem

Fantastiskt bra skrivet! Jag har själv en tio-årig grabb hemma och kan instämma i allt du skriver. Sen har Olidion också en bra poäng i att det är nyttigt med variation, men det varken höjer eller sänker värdet på spelandet.

Medlem

Jämför:
"Jag är så satans trött på den där nyttodebatten runt spel. Varför ska just spel vara nyttiga?"
"Och allt är egentligen tämligen tramsigt; kultur och nöjen i alla dess former är inte i första hand till för att vara nyttiga."

med

Jag är så satans trött på den där jämställdshetsdebatten runt spel. Varför ska just spel vara jämställda?
Och allt är egentligen tämligen tramsigt; kultur och nöjen i alla dess former är inte i första hand till för att vara jämställda.

Så ser man lite varifrån alla som blir griniga på Arnroths krönikor om jämställdhet och artiklar som http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20140810/tuff-verklighet-fo...
kommer ifrån. Jag håller för första gången med dig Arnroth. Låt oss bara gamea ifred! Det handlar om glädje att göra något man gillar, gör det inte till ett politiskt slagfält av något slag. Vi vill ju bara spela spel!

Medlem
Skrivet av jooster:

Jämför:
"Jag är så satans trött på den där nyttodebatten runt spel. Varför ska just spel vara nyttiga?"
"Och allt är egentligen tämligen tramsigt; kultur och nöjen i alla dess former är inte i första hand till för att vara nyttiga."

med

Jag är så satans trött på den där jämställdshetsdebatten runt spel. Varför ska just spel vara jämställda?
Och allt är egentligen tämligen tramsigt; kultur och nöjen i alla dess former är inte i första hand till för att vara jämställda.

Så ser man lite varifrån alla som blir griniga på Arnroths krönikor om jämställdhet och artiklar som http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20140810/tuff-verklighet-fo...
kommer ifrån. Jag håller för första gången med dig Arnroth. Låt oss bara gamea ifred! Det handlar om glädje att göra något man gillar, gör det inte till ett politiskt slagfält av något slag. Vi vill ju bara spela spel!

Bra tänkt, även om det inte riktigt är samma sak.

Medlem

Tre sidor där du upprepar samma sak om och om igen. Det hade räckt med en halv sida för att få allt kärnfullt sagt. Less is more.

1
Skriv svar