Fzs filmer - Låg & hög kvalitet... eller?

Medlem
Fzs filmer - Låg & hög kvalitet... eller?

Jo, jag får känslan av att filmerna som är "HD" inte alltid är det. En del verkar vara lika grumliga som den lågupplösta versionen men med undantaget att de är slöare. Vilket är ju en hemsk kombination.

http://www.fz.se/filmer/20090424/battlefield-1943-wake-island...

Denna har väl inte någon högupplöst version, eller?

Och samtidigt vill jag passa på att säga - Skulle ni inte kunna klämma in en "rapportera fel på filmen" knapp någonstans där i sidan.
Så om det skulle strula så vet nu det rätt så direkt.

Antikvitet

De filmer vi får omkodas till MPEG-4 (H.264) och in i två varianter, en med substantiellt högre bitrate och storlek än den andra.

Dessvärre blir resultatet inte alltid perfekt. Vissa filmer är hårt komprimerade från början, andra är i codecs som inte är så lätta att konvertera och ytterligare vissa är inte tillräckligt högupplösta när vi får dem.

Källmaterialet kan vi dessvärre inte påverka. Däremot kommer vi inom en inte alltför lång tid erbjuda även nedladdning av orginalfilen, för den som vill ha filmen extra-extra högupplöst.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

tycker ni har markant sämre kvalisort på samma filmer än ex. gt. måste vara att ni själva komprimerar lite väl mycket. t.ex. den nya terminatorfilmen går ju inte att se vad som händer på flera ställen (00:47, 00:57, 01:01 osv). jämförelse på gt.

detsamma gäller tyvärr i princip allt hd-material på fz - nästan alla filmer (eller alla?) innehåller liknande artefakter i nån utsträckning.

men gt kanske får mer högupplöst material, hur otroligt det än känns. vad vet jag.

själv hoppas jag det är barnsjukdomar på ett annars fint initiativ.


signatur
Antikvitet

Det är givetvis även en kompromiss mellan kvalitet och filstorlek. Stora filer tar lång tid att ladda hem och ger höga bandbreddskostnader, samt dyra lagringskostnader. Säker serverlagring är långt ifrån lika billigt som lagring i en hemmadator.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Hade det då inte varit bättre att erbjuda ett format som är mellanstort och bra än två halvkassa?

Medlem

De flesta filmer håller faktiskt så låg kvalitet att jag letar reda på dom på andra sajter där de ser mycket bättre ut -- trots att de även där är omkodade. Största problemen är i sekvenser med rörelse, och till sån stor grad att jag misstänker att ni använder konstant bitrate istället för variabelt. Om inte, kör ni isf tvåpass-enkodningar? I många fall går det att öka kvalitén till priset av fler processorcykler vid omkodningen istället för bara mer utrymme.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Ja, det är ännu bättre! Be nån pirat att hjälpa er med att koda om filmerna. De brukar kunna sånt

Medlem

Nä något fel måste det vara med omkodningen för jag drog igång senaste fuel filmen och den är uppriktigt sagt kass. Som noaxark påpekade.... när saker börjar röra på sig så ser man att något är riktigt fel.
Det är då inte rätt att ha ett alternativ som heter "högupplöst" när det inte är det. Får ni problem kan ni väl helt enkelt bara ladda upp den lågupplösta versionen och "högupplöst" får vara inaktiverat/ej tillgängligt tills dess att man lyckats orda upp saken för just det klippet.

Det kanske låter som en gnällig papegoja men jag vill väl.

http://www.fz.se/filmer/20090522/fuel-asobo-tech-video/

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Nä något fel måste det vara med omkodningen för jag drog igång senaste fuel filmen och den är uppriktigt sagt kass. Som noaxark påpekade.... när saker börjar röra på sig så ser man att något är riktigt fel.
Det är då inte rätt att ha ett alternativ som heter "högupplöst" när det inte är det. Får ni problem kan ni väl helt enkelt bara ladda upp den lågupplösta versionen och "högupplöst" får vara inaktiverat/ej tillgängligt tills dess att man lyckats orda upp saken för just det klippet.

Det kanske låter som en gnällig papegoja men jag vill väl.

http://www.fz.se/filmer/20090522/fuel-asobo-tech-video/

Mja, trots att det kan tyckas logiskt att en video från ett racingspel är krävande, är så inte fallet här. Enkla miljöer som rör sig åt ett håll är inte svårkomprimerade -- och exemplet du ger illustrerar därför inte riktigt hur illa det kan bli.

Titta istället här när gremlinsarna hoppar till exempel. Det blir bara smet, även i den högupplösta versionen. Jämför det med samma trailer på gametrailers.com -- deras lågupplösta version sopar banan med FZ:s högupplösta.

Det är för övrigt bra att skilja på upplösning och bitrate -- en 480p-video med 2mbps bitrate bör vid rätt inställningar vara tydligare än en 720p-video med 3mbps bitrate. Jag tror dock att FZ:s problem handlar mer om felaktiga inställningar än otillräckligt bitrate.


signatur

Aj, dina ögon!

Antikvitet

Vi tittar på olika åtgärder vi kan göra för att konvertera med bättre kvalitet i filmarkivet. Vi använder i dag variabel videobitrate på runt 1 792 kbit/s för de högupplösta filmerna. 2pass-enkodning är i dagsläget dessvärre inte möjligt i den konverteringslösning vi kör.

Noaxark och ostmjuk hamster: On a personal note, vi har jobbat väldigt hårt under väldigt lång tid för att åstadkomma det nya videosystemet. Er kritik angränsar stundvis till pajkastning och det är väldigt tråkigt. Vi har av förklarliga skäl inte samma resurser att tillgå som Gametrailers.com, vilka har på en höft hundra gånger så många besökare som vi. Lugna ner er ett par hekto så ska vi göra vårt bästa för att filmkvaliteten ska bli bättre.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Jag vill inte att det skall vara pajkastning och försökte formulera konstruktiva förslag så gott jag kunnat. Även noaxark gav tips. Jag (vi?) kritiserar bara filmerna. Vill minnas att jag var positivt inställd vid lanseringen av nya filmsidan. Däremot anser jag i efterhand att det kanske hade varit bättre att t.ex. köra på gamla sättet tills HD verkligen blivit HD eller enbart aktivera HD för de filmer där HD konverteringen lyckats. Det är det jag anmärker på. Er utmärkta arbete vad gäller layouten och idén är inget att klaga på. Släck ljuset var en väldigt fiffig och originell ide. Aldrig stött på den tidigare på andra sidor. Ni har gjort ett mycket bra jobb men det är ju lite trist att just det man tittar på inte funkar lika bra.
Visst kan jag lugna ner mig, men tycker nog att tillsägelsen är lite orättvis. :\

noaxark. Jag tänkte inte riktigt i de banorna. Det jag syftade på sågs bäst i början av filmen, bland de första sekvenserna.... Men tack ändå för förklaringen.

Medlem

D'oh! Har jag gjort det igen nu? Jag har fått höra förr för att jag låter alldeles för hård när jag försöker hjälpa (som jag vill se på det) eller ge kritik via internet.

Det var verkligen inte meningen att låta upprörd, förolämpande, pajkastande eller överdrivet kritisk på något sätt. Jag förstår givetvis att ni inte har samma resurser som gametrailers, och kan bara ursäkta mig med förklaringen att mitt eget hobbykodande givit mig intrycket att problemet skulle vara förhållandevis lättfixat för de flesta format -- men jag vet inget om servrar eller hur en automatiseringsprocess kan se ut och uppenbarligen misstog jag mig.

I vilket fall som helst så kickar FZ ass och det är skitfint att det finns en svensk sajt med det omfång och den kvalitet som ni har. Problemet är väl att ni har skämt bort oss


signatur

Aj, dina ögon!

Antikvitet

Nu har vi ökat bitraten med 50% på de högupplösta filmerna samt sänkt hastigheten på omkodningen vilket ska ge bättre kvalitet.

Det gav åtminstone en synbar skillnad på Overlord-klippet, som tidigare länkats. Det är inte perfekt, men åtminstone bättre.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Härligt inte för att jag hade något att säga om det gamla men förbättringar är alltid bra


signatur
Medlem

Jag glömde bort att kolla på klippen noaxark länkade till så nu vet jag inte hur stor skillnaden är.
Det är väldigt snällt av er att ni försöker lösa problemet men jag undrar vad är det som sker här i filmen (screenshot från idag)

[ia=13564 Klicka på mig!]

Bilden är faktiskt bra på flera ställen i filmen men ibland blir det såhär (vilket noaxark påpekade). Det är ju skumt. Ser du det också i filmen John? Eller är det våra datorer kanske som fular sig?
(GT versionen, den i flashformat, funkar däremot felfritt för mig skall väl tilläggas)

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Jag glömde bort att kolla på klippen noaxark länkade till så nu vet jag inte hur stor skillnaden är.
Det är väldigt snällt av er att ni försöker lösa problemet men jag undrar vad är det som sker här i filmen (screenshot från idag)

[ia=13564 Klicka på mig!]

Bilden är faktiskt bra på flera ställen i filmen men ibland blir det såhär (vilket noaxark påpekade). Det är ju skumt. Ser du det också i filmen John? Eller är det våra datorer kanske som fular sig?
(GT versionen, den i flashformat, funkar däremot felfritt för mig skall väl tilläggas)

Ja, det var därför jag fortsatte att trycka på trots förklaringen om begränsat bitrate och bristande källmaterial -- det är liksom nåt annat i görningen, och jag ville försäkra mig om att FZ var uppmärksammade om det. De vet dock säkerligen vad som pågår -- det är vi som är amatörerna här, hehe -- men resurserna räcker inte till just nu helt enkelt.

Tills vidare tackar jag FZ för plåstringen, även om det ändå inte riktigt duger åt mig som surfar på en 42-tummare


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

På tal om nya filmhörnan - kan man söka på en genre på något sätt? Typ få upp alla filmer om RPG eller FPS eller whutevah?

Har klickat runt lite men inte sett något...


signatur
Medlem

När vi ändå är inne på ämnet filmer... Går det att sätta en inställning/kaka som anger vilken version av filmerna man vill se?

Nu visas lågupplösta versionen per default, men iaf jag vill se den högupplösta versionen av filmerna.

Redaktör

Gortie: Man kan inte sortera efter genre i nuläget.

JohnDoh: Väljer du högupplöst minns spelaren det vid ditt nästa besök (om du accepterar cookies).


signatur
Medlem

Ursäkta att jag sparkar på en död häst, men jag frågade en kille som kan filmkomprimering vad som var fel med den som ni använder och jag fick svar nyligen. Jag citerar honom direkt, då jag själv knappt fattade ett dyft av vad han snackade om, så jag får be om ursäkt för hans något hårda ordalag i förväg:

Skrivet av DarkShikari:

Because they're using a non-x264 H.264 encoder that simply sucks horribly.

The ratecontrol is outright broken and wastes nearly all the bitrate on a few frames where it breaks down and uses QP1 for no good reason. It also has no adaptive quantization, no multiple reference frames, no 8x8dct, no B-frames, and just generally is utterly terrible.

FlixEngineLinux_8.0.14.1 www.on2.com

Hoppas kritiken blev lite mer konstruktiv nu än bara "Feeel! Fixa nao plz!"


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Sneell, men död hest här igen.

Alright noaxark. Låter som att mycket trots allt kan göras

1
Skriv svar