Vill Microsoft köpa Mojang för 14 miljarder?

Medlem
Skrivet av boota:

jag tycker inte det är en bra affär för vare sig microsoft eller mojang.

mojang har ingen unik teknologi, de har ett starkt varumärke i mincraft, visst, och man gjorde runt 920 miljoner kronor i vinst förra året...
det innebär att det skulle ta i runda slängar 15 år innan microsoft började göra vinst på mojang förutsatt att mojang drar in lika mycket som de gör idag. nu är jag ingen företagsekonom och det kanske finns andra anledningar, men såvida notch inte har tröttnat på mojang har jag svårt att se vad vinsten (förutom 14 miljarder) är.

tjänar mojang på att göra sina spel plattformsexklusiva? nej. dessutom talar det emot allt vad notch står för i det offentliga rummet (vilket absolut inte är några garantier. 14 miljarder är 14 miljarder).

tjänar de på att ingå i microsofts företagskultur? definitivt inte.

Mojang har inte ens ett starkt varumärke, det enda dom har är scrolls och cobalt. Minecraft ägs av notch ( Notch Enterprises AB )...

Inaktiv
Skrivet av blizzard:

konspirationsteori:
Om dialogen kring detta pågått i flera veckor - kan detta vara anledningen att Minecraft plötsligt bara dök upp i Playstation Store en dag förra veckan? Att dom (Mojang/Sony) var rätt att pyttemjuk skulle stoppa PS4-lanseringen för att göra Minecraft Xbone-exklusivt och därmed försöka rätta upp den sjunkande ekan?

Ekan flyter ganska bra, var på Gamestop häromdan och xbone säljer bra sa dom,
och MS har så mycke stålar så dom kan köpa spel som folk inte kan vara utan.

Medlem
Skrivet av shocker:

Mojang har inte ens ett starkt varumärke, det enda dom har är scrolls och cobalt. Minecraft ägs av notch ( Notch Enterprises AB )...

där ser man. då är det en ännu sämre deal.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Notch kommer aldrig sälja det..

Gaben och Notch är väldigt likasinnade i det, de ser hellre företaget går under än att bli uppköpta av en gigant som bara kommer sabba allt rykte de byggt upp

Och du känner både Notch och gabe personligen? Men visst det kanske stämmer det du skriver men jag tror nog också att det är ganska naivt att tro det.

Medlem

NOTCH: SÄLJ HERRE GUD SÄLJ!!!!

Alla vet du inte kommer skapa något igen, Du har haft all tid och alla pengar i världen att redan göra det.

SÄLJ NU OCH LEV LIVET!!!! (som att dina miljarder du redan har inte räcker...)

/Kram

Medlem

Känns som Notch kommer sälja skutan vidare. Han har tappat stinget och passionen. One hit wonder helt enkelt!


signatur

Life is short , play more

Medlem

Han har ju sagt att han ville skapa ett eget Valve. Om han säljer till Microsoft så försvinner den möjligheten.

Medlem

Jag hade sålt direkt och börjat på ny kula.

Medlem
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Ztreek:

Notch kommer aldrig sälja det..

Gaben och Notch är väldigt likasinnade i det, de ser hellre företaget går under än att bli uppköpta av en gigant som bara kommer sabba allt rykte de byggt upp

Och du känner både Notch och gabe personligen? Men visst det kanske stämmer det du skriver men jag tror nog också att det är ganska naivt att tro det.

Gabe har sagt det personligen i en intervju, då Ubisoft tror jag det var, försökte köpa dem.

Jag tycker även att Notch har en lika attityd som Gaben, att man ska vara självständig för bästa kreativitet.

Medlem

Får hoppas att han inte är en sellout

Medlem

14 miljarder? O.o Hade sålt de dirr och byggt upp ett nytt företag med större budget

Medlem

Klart jag hade sålt det för 14 miljarder. För de pengarna så kan man ju börja om, när som helst, var som helst med vad som helst.
Snacka om startkapital för att göra vad man vill resten av livet.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Notch kommer aldrig sälja det..

Gaben och Notch är väldigt likasinnade i det, de ser hellre företaget går under än att bli uppköpta av en gigant som bara kommer sabba allt rykte de byggt upp

14 miljarder kronor kan nog ändra vem som helst. Han kan göra precis vad han vill med de pengarna. Han kanske har ett drömprojekt som han äntligen kommer kunna utföra.

Medlem
Skrivet av swebullen:

14 miljarder kronor kan nog ändra vem som helst. Han kan göra precis vad han vill med de pengarna. Han kanske har ett drömprojekt som han äntligen kommer kunna utföra.

Notch är redan ekonomiskt oberoende och har köpt sveriges dyraste lägenhet för ett tag sedan. han kodar runt lite halvslappt på hitbox och twitch numera.. Notch har aldrig varit speciellt pengagirig, det såg man under Minecrafts uppväxt när han själv var huvudutvecklare, i flera intervjuer hävdade han att han knappt rör sina pengar och att han är en simpel man.

dmn
Medlem
Skrivet av Margy:

De har redan Minecraft på sina plattformar och Mojang har väl inte direkt några andra supersuccéer på gång?

Exakt. Skumt som fan.
Om de vill köpa one-hit-undret till företag för en sån stor summa har de ju också räknat med att tjäna pengar på det. Känns inte så troligt att minecraft i sig kommer dra in 14 miljarder i framtiden.

Medlem

Tänk om EA köper det?

Minecraft 2. Mark, träd och fyra olika klossar. Resten kommer som DLCs för 399 kr.
Efter 24 DLCs så uppnår Minecraft 2 samma funktionalitet som Minecraft 1, och då släpps Minecraft 3.

Inaktiv

Stå på dig Notch! Vik dig inte för mammon!


signatur

War never changes.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Margy:

De har redan Minecraft på sina plattformar och Mojang har väl inte direkt några andra supersuccéer på gång?

Exakt. Skumt som fan.
Om de vill köpa one-hit-undret till företag för en sån stor summa har de ju också räknat med att tjäna pengar på det. Känns inte så troligt att minecraft i sig kommer dra in 14 miljarder i framtiden.

Stärka Xbox One - om Minecraft enbart funnits där hade många ungar tjatat på föräldrarna att dom ville ha en Xbone och inte en PS4 som nextgen...
Ser man på potten för Xbox så skulle värdet att tippa skutan rätt kunna vara värt mer än 14 miljarder, speciellt om man dessutom får framtida minecraftvinst samt etablerad kundbas...

...men nu dök ju minecraft upp i ps store under väldigt hastiga förhållanden...

Medlem

Jag hade sålt direkt. Sen köpt banana skids för hela slanten

Medlem
Skrivet av blizzard:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Margy:

De har redan Minecraft på sina plattformar och Mojang har väl inte direkt några andra supersuccéer på gång?

Exakt. Skumt som fan.
Om de vill köpa one-hit-undret till företag för en sån stor summa har de ju också räknat med att tjäna pengar på det. Känns inte så troligt att minecraft i sig kommer dra in 14 miljarder i framtiden.

Stärka Xbox One - om Minecraft enbart funnits där hade många ungar tjatat på föräldrarna att dom ville ha en Xbone och inte en PS4 som nextgen...
Ser man på potten för Xbox så skulle värdet att tippa skutan rätt kunna vara värt mer än 14 miljarder, speciellt om man dessutom får framtida minecraftvinst samt etablerad kundbas...

...men nu dök ju minecraft upp i ps store under väldigt hastiga förhållanden...

Kanske exklusivitet för ett eventuellt Minecraft 2

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av swebullen:

14 miljarder kronor kan nog ändra vem som helst. Han kan göra precis vad han vill med de pengarna. Han kanske har ett drömprojekt som han äntligen kommer kunna utföra.

Notch är redan ekonomiskt oberoende och har köpt sveriges dyraste lägenhet för ett tag sedan. han kodar runt lite halvslappt på hitbox och twitch numera.. Notch har aldrig varit speciellt pengagirig, det såg man under Minecrafts uppväxt när han själv var huvudutvecklare, i flera intervjuer hävdade han att han knappt rör sina pengar och att han är en simpel man.

Men det är fortfarande 14 miljarder. Folk som tror att han bara rycker på axlarna åt 14 miljarder för att han är "en simpel man" bör nog tänka om. Jag tror han tar det. Annars hade vi läst om det på hans twitter redan.

Medlem

Jag tror Notch är trött och kommer ta budet och gå i förtidspension.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av swebullen:

14 miljarder kronor kan nog ändra vem som helst. Han kan göra precis vad han vill med de pengarna. Han kanske har ett drömprojekt som han äntligen kommer kunna utföra.

Notch är redan ekonomiskt oberoende och har köpt sveriges dyraste lägenhet för ett tag sedan. han kodar runt lite halvslappt på hitbox och twitch numera.. Notch har aldrig varit speciellt pengagirig, det såg man under Minecrafts uppväxt när han själv var huvudutvecklare, i flera intervjuer hävdade han att han knappt rör sina pengar och att han är en simpel man.

Köper man Sveriges dyraste lägenhet är man väl knappast räknad som en simpel man?

Medlem

Efterson Notch inte dementerat det så lär det nog vara sant...

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Margy:

De har redan Minecraft på sina plattformar och Mojang har väl inte direkt några andra supersuccéer på gång?

Exakt. Skumt som fan.
Om de vill köpa one-hit-undret till företag för en sån stor summa har de ju också räknat med att tjäna pengar på det. Känns inte så troligt att minecraft i sig kommer dra in 14 miljarder i framtiden.

Tycker också att det är skumt, den ekonomiska peaken och populäriteten av minecraft "mojangs" enda succé är väl förbi ?

Hade jag varit notch hade jag tagit det, och startat upp en ny studio för en bråkdel, samt utvecklat det man alltid velat. förutsatt att han inte tröttnat på att utveckla spel.
Ifall man nu hade tröttnat hade jag gjort exakt vad jag kände för i livet, slippa bry sig om att löneslava i fördärvet hade ju varit förbannat gött.

Medlem
Skrivet av KatOne:

Jag hade sålt direkt. Sen köpt banana skids för hela slanten

Inte banana skids, Hockeypulver!

Medlem
Skrivet av Satheus:

Han har ju sagt att han ville skapa ett eget Valve. Om han säljer till Microsoft så försvinner den möjligheten.

Om han säljer kan du ju tänka dig vilket kapital han skulle ha att kunna köra igång det?

Medlem
Skrivet av djevulsk:
Skrivet av Satheus:

Han har ju sagt att han ville skapa ett eget Valve. Om han säljer till Microsoft så försvinner den möjligheten.

Om han säljer kan du ju tänka dig vilket kapital han skulle ha att kunna köra igång det?

Det krävs mer pengar än så för att köra igång ett. Plus det handlar inte bara om pengar.

Medlem

Minecraft 2 + alla extra handelsvaror är värt mer så, om fristånde Mojang skulle göra det dvs.

Medlem
Skrivet av Perre80:
Skrivet av KatOne:

Jag hade sålt direkt. Sen köpt banana skids för hela slanten

Inte banana skids, Hockeypulver!

"14miljarder, woww det är ju typ 28miljarder jenka!"

123
Skriv svar