Helgdiskussion: hur viktigt är bilduppdatering för dig?

Robot

30, 60 eller 144 - fps är en glödhet potatis i spelvärlden.

Medlem

60 FPS duger för mig. 30 FPS är inge vidare.

Medlem

once you go 60+ you never go back

Medlem

Satt med en 60hz skärm innan och var nöjd med 60 FPS, men nu har man uppgraderat till 144hz och det är riktigt gutt, 1440p i 120+ är riktigt fint.

Medlem

Det är bra att den uppdateras!

Medlem

Beror på hur kräsen man är men skulle säga att 60 duger, över 60 är oftast att man har vant sig att spela över 100 fps som man blir lite mer kräsen. Tror nog de flesta som inte är tävlingsinriktade spelare kräver mer än 60 fps.

Medlem

Då jag först haft CRT och sen 120hz monitor så känns 60hz monitor som ett blinkande lysrör för mig. Sen så spelar grafiken ingen roll om spelet känns laggigt. Men det viktigaste är känslan när man rör sig i spelet, siktar och svänger runt fort. Så enligt mig är 120fps på en 120hz monitor oslagbart. Sen kan säkert nya (är inte så nytt längre) som g-sync förbättra, men jag har inte fördelen att äga en sån monitor än.

signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

det är viktigt, man behöver inte gå in på detaljer.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tycker det bror helt på spelet, i ett mer seriöst FPS på PC, typ CS, så tycker jag 60+ fps är viktigt, så slipper man input delays och dylik, men i typ Halo på konsol så stör det mig inte att det är 30fps, då man spelar med handkontroll och autoaim(aimassist) däremot kan jag inte spela Souls serien på konsol pga av den enorma inputdelayen som spelet då lider utav, utan det måste spelas på pc. Däremot fungerar äventyrsspel typ Conker utmärkt på konsol med 30fps.

Inaktiv

Beror helt på spelet. En tävlingsinriktad fps shooter tycker jag behöver 60+ fps. Däremot så tycker jag ex. third person fungerar bra vid 30. Dessutom fungerar 30 bättre då skärmen är längre bort. Så jag tycker konsolerna gör rätt i att sänka kraven lite. Men visst är det härligt att sitta med en 144 fps. Men tyvärr har inte den tekniken nått ut till den breda massan än.

Inaktiv

Det är ett plus i kanten men ett skitspel i 200 fps är ändå ett skitspel. Och Shadow of the colossus till PS2 är fortfarande ett av de bästa spelen jag har spelat trots sina 2 fps typ.

Nån som kan förklara vart siffran 144 kommer ifrån?

Siffran 60 är dubblad 30 och 120 dubblad 60. Så långt sträcker sig mina matte kunskaper.

Men hur blir tekniskt 144 en bra siffra?

signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Siffran 60 är dubblad 30 och 120 dubblad 60. Så långt sträcker sig mina matte kunskaper.

120 + 24 är 144.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det värsta är när spelutvecklare får för sig att låsa frameraten i PC-spel. Det finns ingen anledning att begränsa oss som faktiskt vill ha högre framerate och som har en dator som klarar av det. När man dessutom gör det i ett racingspel, där hög framerate verkligen märks och är positivt så funderar man på hur vissa människor tänker.

Och man märker skillnad på 30 och 60 fps. Att det skulle ge en mer filmisk upplevelse ställer jag mig frågande till. Det finns gott om spel med upplåst framerate som ger en filmisk upplevelse. Det låter mer som en dålig bortförklaring.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

144hz är, enkel förklarat, 120hz med 20% överklockning.

120 + 20 procent är 144hz.

Medlem

Beror på vad för spel det är, 60FPS är najs men i många spel absolut inte nödvändigt.

Medlem

144 hz med Strobelight är helt fantastiskt, hatar verkligen motion blur i spel som Quake och CS. Det ska flyta på helt enkelt inte hacka som det gör när man drar snabbt över en 60 hz skärm.

Medlem

aldrig under 60, helst över 120.

Medlem

30 på konsoll kan gå bra medans PC ligger smärtgränsen vid ~ 45 fps,

Medlem

Beror helt på spel, men 60 bör vara standard. 30 är okej på vissa titlar (läs: spel som går sakta som äventyrsspel med mera, i snabba shooters eller bil/sportspel bör det vara 60.)

Men generellt ser jag hellre 1080p 30fps än 720p 60fps. Men hellre 1080p 60fps än tuffa partikeleffekter mm.

signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Beror helt på spel, men 60 bör vara standard. 30 är okej på vissa titlar (läs: spel som går sakta som äventyrsspel med mera, i snabba shooters eller bil/sportspel bör det vara 60.)

Men generellt ser jag hellre 1080p 30fps än 720p 60fps. Men hellre 1080p 60fps än tuffa partikeleffekter mm.

signatur

subterranean homesick alien

Medlem

30 är inga problem för mig, 60 är ett plus men absolut inte ett krav från min sida.

signatur

God is dead

Obe
Medlem

Tycker totalbiscuit lägger fram en del intressanta punkter rörande detta ämne. I detta fall AC Unity

http://www.youtube.com/watch?v=whblEgTZ6GE&list=UUy1Ms_5qBTaw...

Vad fasen är en "en mer filmisk upplevelse" egentligen, Vi är gamers inte biobesökare...

Medlem

Kan inte tänka mig spela Europa Universalis IV under 120fps. Får yrsel när det går under gränsen. FOV måste jag ha 270 med för jag är släckt med en kameleont.

Medlem

Klarar inte av att spela med en bilduppdateringsfrekvens på <60 och spel som inte är optimerade för detta åker rakt ner i den virtuella papperskorgen.
The Evil Within är väl ett bra exempel på ett spel som ser bedrövligt ut på alla sätt och vis och ändå tycks kräva mer av datorn än Crysis 3.
Jag sitter med 2x 670 av en anledning och anledningen är inte att sitta och snudda på 30 FPS i ett spel som inte lever upp till någons förväntning gällande det visuella kvalitén.
Det värsta i branschen är dock låsningar på just 30 FPS, exempelvis i NFS: Rivals där spelet är otroligt snyggt men låg bilduppdateringsfrekvens och bilspel går verkligen inte ihop. Och på toppen av detta, om du tar bort låsningen på 30 FPS så kan alla möjliga typer av fel dyka upp på grund av att tiden i spelet är en faktor av just 30 FPS.

Medlem

Minst 60fps måste det vara, 30fps känns som att spela i sirap.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

60+ om jag spelar shooters, MOBA eller racing men nu när jag spelar mycket grand strategy så skulle jag likaväl kunna haft 10fps

signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

60fps är absolut minimum för min del annars blir det en tråkig spelupplevelse. Ett par månader sen införskaffade jag mig en 144hz monitor ,oerhörd skillnad från 60hz.

Medlem

Håller med det som sagts i videon. Införskaffade mig en 120hz skärm och det är svårt att gå tillbaka till 60 nu. Vissa spel märks det inte i men att använda datorn vardagligt, desktop, surfande och så vidare är ganska smärtsamt på en 60hz skärm nu. Att spela Battlefield 4 i 60fps kändes som att det laggade. Detsamma med Skyrim, Final Fantasy XIV, Sleeping Dogs osv.

Jag ångrar lite att jag klev upp från 60hz/fps faktiskt då jag inte hade några problem med det förr - och att hålla 120fps konstant är svårt i många spel, särskilt med en single-GPU lösning.

Jag är inte så värst intresserad av högre upplösningar än 1920x1080 för tillfället heller förstås så det kändes som ett ganska klart val att välja 120hz. IPS hade jag tidigare men kände inte att det gav mig ett tillräckligt lyft. Det var skönt i början men eventuellt inget för mig helt enkelt.

Vad jag vill ha där emot är en Ultra-wide skärm med 120hz... :\ Man får bara vara tålmodig och vänta och se vad som kommer att ske.

Testpilot

Vid 40-45 går min smärtgräns numera. Under det så känns det segt och liknar diabilder.
Såklart spelar ju det in vilken typ av spel man spelar , i rena actionspel är det viktigare än i långsamma spel.

Det intressanta är den aktuella diskussionen som kommer upp hela tiden med dagens konsoler där speltillverkarna står och ljuger sig blåa att 30FPS ger den bästa upplevelsen.

Sanningen är att 30 är kompromissen de hela tiden måste göra för att få ett spelbart spel.

Skriv svar