Petter populärast bland spelauktioner
Hen är ett utmärkt ord tycker jag, vill man inte säga eller skriva det så slipper man. Men att orka bråka om ett könsneutralt ord är bara löjligt och trångsynt. Finns en del konservativa, oftast gubbar som skriker sig hesa varje år när svenska akademin presenterar årets nya samling ord.
Trodde inte dom gubbarna hängde här på fz också, men tydligen gör dom det..
Hen är ett utmärkt ord tycker jag, vill man inte säga eller skriva det så slipper man. Men att orka bråka om ett könsneutralt ord är bara löjligt och trångsynt. Finns en del konservativa, oftast gubbar som skriker sig hesa varje år när svenska akademin presenterar årets nya samling ord.
Kan ju faktiskt bero på att ändringarna oftast är helt uppåt väggarna idiotiska och allt för ofta endast görs för att stilla en skrikande minoritet.. Exempelvis när man lägger in ett femnazi icke-ord för att feministerna är för obildade för att använda de ord som faktiskt finns, eller när ungdomarna är för lata för att lära sig stavning och man som följd tillåter stavningar så som "mej" och "dej".
Någon som trodde hen skulle få 150.000 på ebay. Vilken besvikelse när sanningen når hen.
En höna för 150.000 ? Måste vara en riktigt bra höna de där.
Hatar det där jävla "hen" ordet folk skriver
Du får min röst.
Tycker det är mest underhållande se folk bli så till sig över ett ord. Språk utvecklas, get over it. På tiden att svenskan får ett könsneutralt pronomen.
Utvecklas? Skulle snarare säga invecklas iaf när det gäller ordet Hen. Varför får man inte kalla kvinnor och män för den rätta benämningen? Varför är det så viktigt att neutralisera könen i ordsammanhang? I min bok är det att nedvärdera sig själv och jag kommer aldrig någonsin använda ordet om jag så blir tvingad under pistolhot.
Hur skulle du skriva då? "Han/hon" istället om du inte vet könet på den du pratarom?
Han/Hon som du sa funkar väl? Annars personen i fråga eller bara personen.
Skrev om mitt inlägg mer exakt.. Han/hon tar längre tid o skriva på telefon, precis som man skriver "o" istället för "och". Men inte använder jag "hen" när jag pratar, skulle inte falla mig in.
"Någon som trodde att individen/en individ/personen/en person/människan/en människa skulle få 150.000 på Ebay. Vilken besvikelse när sanningen når fram individen/personen/människan."
Det där blir ju bara konstigt skrivet, som att det är 2 personer i fråga?
Att "någon" är person nummer 1 och "personen/individen/människan" är en person nummer 2?
Jag använde olika alternativ hur du kan forma en mening. Jag menade inte att du ska skriva ut personen/individen/människan om en person utan välja ett av orden.
Det menade inte jag heller, utan att alla 3 orden blev lika konstigt skrivet
Hur kan det vara konstigt när det är korrekt svenska? Den ena personen sa bu och den andra personen sa bä.
Det har inget med konservatism att göra, det har och göra med att vissa ord bara är jäkligt dumma. Det märks ju inte minst när andra skrattar åt hur långt vi ska ta allt i detta landet, något vi verkar ha blivit kända för.
|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.