Därför släpps trasiga spel

Medlem

Titta på resultatet i pollen så får ni svaret på varför detta fortgår: För att folk fortsätter köpa spel även om de är söndriga.

Så det är inget egentlig problem. Det är tvärtom ganska accepterat. Hade man som köpare upplevt att det var ett hinder att köpa söndrigt spel så hade man inte köpt. Att man riskerar köpa paj spel om man inte kollar upp har vi vetat i många år nu.

signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av cripsen:

WiiU kanske inte får alla dom "balla" spelen men slipper i varje fall en massa trasiga spel. Jag sparar pengar på att inte ens kunna chansa ett dåligt AAA inköp och roar mej glatt istället med mario kart istället.

Nintendo verkar vara en av få som är noga med att det ska vara hög kvalitet när spelen släpps.

Möjligt att det är så för att det är stort sett Nintendo själva som utvecklar sina spel.

Spelar ju egentligen ingen roll, spelen funkar vid release och det är väl det som det handlar om

Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av Oneone:

ok here we go... ASS Unity 5/5 FZ!

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Oneone:

Don't go there man!

Glöm heller inte bort Operation Flashpoint 2 som fick 5/5 och FZs eget badass seal of aproval.

Exakt vad jag tänkte på. spelrecensenterna har faktiskt en del av ansvaret. Är det skit som inte fungerar bör recensenterna också skriva det och inte slicka utvecklarröv för att få tillgång till spelen tidigt.

Tidiga recensioner betyder numera ingenting, de är betalda allihop.

Det enda sättet att vinna är att inte deltaga...

Sluta spela AAA-spel. Sluta göra AAA-spel.
Den delen av industrin är så beroende av stora resurser att man MÅSTE ha ordentliga finanser för att kunna mäta sig på marknaden, och då får man vända sig till en finansiär som skiter blankt i konstnärlig kvalitet och istället förväntar sig maximalt med pengar tillbaka. Ska man tjäna pengar på storspel så säger kalkylerna att man ska satsa på marknadsföring istället för kvalitet.

Det är en nedåtgående spiral som inte kommer brytas av någon med ekonomisk vinning som främsta mål.

Inaktiv

Jag har inte haft problem med några spel under 2014, eftersom jag har väntat på att spelen blev billigare och då köpt dem. På så sätt är spelen även någorlunda patchade till att vara spelbara.

Dock har jag haft problem med Punkbuster i till exempel Battlefield 4, som blånekar att fungera korrekt, även om jag har avinstallerat skiten och installerat och konfigurerat skiten. Idiothelvetet vägrar fungera korrekt ändå, och det är inte endast i Battlefield 4 som det krånglar. Varför existerar Punkbuster ens, nu när det krånglar som fan? Samma gäller för WyWallet, men det har ju ingenting med datorer att göra...

dmn
Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Som kid som växte upp på åttiotalet med Sierra så såg jag med egna ögon vad som händer med ett spelföretag när det blir aktieägt. Jag tror inte det är omöjligt att ha ett stort företag som tillverkar AAA-titlar idag, bara man undviker fällorna som tex med att bli aktieägt eller EA-ägt (som i sin tur är aktieägt).

Du verkar smart för ett rådjur.

KoP
Medlem

Fast det var ju värre förr (tiden innan internet) då ett spel släpptes med gamebreaking buggar. Ja det kanske inte förekom lika ofta men det finns ett par exempel. Bl.a ett spel på C64'an (kommer inte på namnet just nu) där man ska ta sig ut igenom en dörr för att nå slutet, men det är bara det att den dörren är för evigt låst.

I bästa fall fick man väl kontakta företaget så att dom skickade ut en ny kassett men jag har för mig att i fallet med dörren så sket spelmakarna helt enkelt i att fixa det.

Medlem

Bara avvakta med spelsläpp eller dra ner på priset på spelet så är problemen lösta (för oss kunder)
för då blir det mer "man får vad man betalar för" annars betalar man fullpris för ett halv-klart spel.

signatur

The Cold is my teacher! ❄

KoP
Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av cripsen:

WiiU kanske inte får alla dom "balla" spelen men slipper i varje fall en massa trasiga spel. Jag sparar pengar på att inte ens kunna chansa ett dåligt AAA inköp och roar mej glatt istället med mario kart istället.

Nintendo verkar vara en av få som är noga med att det ska vara hög kvalitet när spelen släpps.

Fast det kan ju ha lite med att göra att dom oftast släpper spel som är exklusiva till deras maskin. Det är när spel blir multiplattform det kan börja spöka när koden ska portas och optimeras emellan pc, xbox 360, ps3, xbox one och ps4.

Medlem
Skrivet av eatem:

Har sagt det förut men ta valfri fysisk produkt och jämför med detta så skulle det vara rent vansinne. Du köper en TV och så säger försäljaren "den fungerar lite dåligt men vi kommer att släppa en reservdel inom 3-6 månader som åtgärdar problemet".

Eller om de skulle recensera kaffebryggare i PLUS och säger typ "den brygger gott kaffe men det finns risk att den sätter eld på huset. 5/5." Nej, den skulle åka i papperskorgen.

Men: Så länge skiten säljer så kommer de fortsätta. Det är konsumenternas fel att det är såhär, skulle vi inte köpa spelen skulle de inte göra på det här sättet. Protestera med plånboken, det är det enda språket företagen lyssnar på.

Helt j*vla rätt. Marknaden styrs av konsumenterna, allt annat är av mindre inverkan. Detta är inte det enda av dagens problem som vi febrilt söker svar på samtidigt som vi ignorant vänder bort spegeln.

Medlem

Samtidigt är ju spelen så oerhört eftertraktade ändå? Trots att de är ofärdiga. Folk ska tydligen spela direkt det släpps, ofta läser man att det ska spelas direkt.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av cripsen:

Fast det kan ju ha lite med att göra att dom oftast släpper spel som är exklusiva till deras maskin. Det är när spel blir multiplattform det kan börja spöka när koden ska portas och optimeras emellan pc, xbox 360, ps3, xbox one och ps4.

Eh, jag har väldigt svårt att se hur multiplattformssläpp skulle vara en större orsak till specifika buggar som finns till samtliga plattformar. Hade varit en annan sak om buggarna och trasigheterna varit plattformsexklusiva.

Medlem

Har inte haft problem med det, men hänger nog på att jag medvetet undvikit att köpa spel som har rykte om sig att vara halvfärdiga. Likaså spel som är online-baserade undviker jag att köpa på releasedagen då det som oftast verkar krångla med servrar och överbelastning, nästan lite oavsett spel. Sen om det är mycket spel som intresserar en, och man inte har råd att skaffa alla på releasedagen, så är det rätt vettigt att avakta och invänta fler recensioner och liknande hursom för att inte köpa spel som man ångrar.

Så nej, har inte direkt haft problem med trasiga spel, men det är spel jag tänkt köpa, undvikit, eller som jag nu köpt i efterhand som blivit patchade för att de varit "trasiga".

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Sreb:

Å andra sidan är ju FZ minst lika skyldiga till detta. Recenserar konsollversioner och kommer sällan med låga betyg på gund av tidigt släpp, eller verkar knappt spelat igenom spelet.

IL-2 Sturmovik: Battle of Stalingrad är ett exempel (tillochmed de som gillar IL-2 spelen hatar utvecklarna för att de släppt ofärdig dynga med många utlovade funktioner saknade. FZ nämner inte det)

Dragon Age Inquisition det andra. Ingen kommentar om att det utlovade "made fr PC" bara är propaganda och lögn.

Halo: The Master Chief Collection Kanske det mest hatade släppet under året till konsoller... FZ ger det 5 av 5

Assassin's Creed Unity... 5 av 5.... Jebus

Jag läste recensionerna på FZ fram till i höstas och tyckte att de var vettiga men nu inser jag att det är en minst lika köpt sida som PCGamer.
INCgamer är den enda sidan som riktar sig till PC Master Race och verkligen säger "Om du ska spela på PC tänk på de här problemen"

Personligen tycker jag att angående frågan om hur mycket påverkan buggar ska ha på ett spel är svår. Helst med tanke på varför det är buggar där från början. (Vilket förklaras i den här artikeln.) Förtjänar verkligen ett spel som egentligen är asbra, om det inte hade buggat, att få dåligt betyg fast att det är stor chans att det är på grund av tidspress från cheferna snarare än att utvecklarna är inkompetenta?

Tillägg: Ofta brukar förövrigt FZ skriva i sina recensioner om spelet är buggigt trots att det fått 5/5.

Det beror överlag på vad det är för buggar. Spel som kraschar minst en gång i timmen är inte värt en femma. Samt att mängden buggar ska dra ner på betygen. Ofullständig mekanik som blockerar gameplay, hur många gånger du får DC från servern tack vare otestad server mjukvara etc. Perfekt exempel på EAs spel.

FZ nämner sällan buggar i spel som har fått en femma. Otroligt udda dynamik på recensionerna på FZ. Vissa mindre populära spel som har betydligt mindre buggar får lägre betyg pga. en krasch bugg på 2-3 timmars speltid, eller något liknande. Medan stora spel kan få högsta betyg med en rad buggar som hindrar spelandet helt och hållet.

signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av cripsen:

Håller med om att Nintendo allt som oftast släpper riktiga kvalitetetsgrejer. Skulle även säga att Blizzard näst intill alltid släpper ordentligt välpolerade spel. Diablo 3 tyckte jag var otroligt välpolerat när det nådde mig som konsument förrutom att själva tanken och spelidén inte var så rolig (det har dom ju dock jobbat hårt på sen Reaper of Souls) men helt klart var det en färdig och buggfri produkt redan då.

Medlem

Vet inte om jag haft några större problem med "traisga spel", men däremot med trasiga frågor

signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem

SPELARNAS fel till största del... eftersom det är de/vi som vill ha spelen och gnäller som idioter när det försenas.

Vi gnäller som idioter OAVSETT om ett spel är bra eller dåligt.

Stackars spelutvecklare.

Medlem
Skrivet av Sreb:

Å andra sidan är ju FZ minst lika skyldiga till detta. Recenserar konsollversioner och kommer sällan med låga betyg på gund av tidigt släpp, eller verkar knappt spelat igenom spelet.

IL-2 Sturmovik: Battle of Stalingrad är ett exempel (tillochmed de som gillar IL-2 spelen hatar utvecklarna för att de släppt ofärdig dynga med många utlovade funktioner saknade. FZ nämner inte det)

Dragon Age Inquisition det andra. Ingen kommentar om att det utlovade "made fr PC" bara är propaganda och lögn.

Halo: The Master Chief Collection Kanske det mest hatade släppet under året till konsoller... FZ ger det 5 av 5

Assassin&#039;s Creed Unity... 5 av 5.... Jebus

Jag läste recensionerna på FZ fram till i höstas och tyckte att de var vettiga men nu inser jag att det är en minst lika köpt sida som PCGamer.
INCgamer är den enda sidan som riktar sig till PC Master Race och verkligen säger "Om du ska spela på PC tänk på de här problemen"

Du väljer tyvärr rätt dåliga exempel.

IL2(ej spelat)
Att släppa utan funktioner som har utlovats innebär inte att spelet inte förtjänar ett högt betyg. Ta galactic citizen, om de lyckats med 80% av det de sagt så förtjänar spelet 10/5 på FZ. Lite svårt att se att ifall någon funktion som man från början ville ha in men som man sedan inte ansåg var möjligt automatiskt ska leda till att spelet ska få lägre betyg.

DAI(spelat många timmar)
Spelet har buggar, få game breaking i det stora hela verkar det som.
Mycket av kritiken från spelare som säger att det är halvfärdigt, bygger snarare på att de inte fått spelet precis som de ville ha(det är inte samma sak).
Syns rätt tydligt på att det klart vinner exempelvis FZ omröstning om bästa spel.
Börjar bli tröttsamt att folk på spelforum ska kalla köpare idioter för att de gillar spel som de inte gillar. DAI hade höga förväntningar hos många. Vissa hade högre en vad det fick, innebär inte att spelet är halvfärdigt.

Sen tror jag också vi måste förvänta oss fler buggar idag. Spelen är långt mer komplicerade samt omfattande. Hårdvaran folk sitter på varierar också stort.

Jämförelsen med fysiska produkter som en kaffebryggare etc är också långsökt. Det säljs ett stort antal fysiska produkter, däribland kaffemaskiner som är för dyra i förhållande till den kvalitén man får. Ett buggigt spel är inte jämförbart med att huset brinner upp, då får allt spelet vara omöjligt att spela igenom och det händer inte ofta.

Dataspelsbranschen är knappast unik i att göra produkter som inte motsvarar förväntningarna.

PS: Värt att upprepas, kan folk sluta kalla folk som köper spel och gillar dem för "korkade" etc. Sure om du köper spel från samma utvecklare ständigt och är missnöjd, då kan man tycka att du bör lära dig. Det finns dock väldigt många som köper exempelvis EA spel och är nöjd med upplevelsen. Då är man inte "korkad", då har man annan smak.

Medlem

Dom resonerar: Beautiful Money mohaha

Medlem

Ett sätt att göra något åt det här är ju att fler spelskapare gör som Cloud Imperium Games med Christ Roberts i spetsen, börja använda crowdfunding istället för utgivare som varken förstår sig på branchen eller sitt eget bästa.
På så sätt får man veta vilken ekonomisk grund man har att göra spelet på och får förhålla sig därefter från början. Självklart förstår jag att färre spel skulle utvecklas och ytterst få (om något någonsin igen) kommer att få samma möjlighet som Star Citizen, men det skulle samtidigt fungera som ett filter mot dåliga spel och kanske "städa" lite i branschen samtidigt.
Finns säkert fler sätt att göra det på, men att spelskapare och spelkonsumenter skulle tjäna på att utgivarna togs bort ur leken, det tror jag de flesta är överens om, om de bara funderar lite..

Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Alla vet att de blandade ihop Ass unitys och Alien isolations betyg Fz tycker det är lite genant så det låter det stå kvar men vi alla vet...

Medlem

Känner igen det där ifrån mitt jobb där vi bygger delar till lastbilar, kvaliten blir lidande av det uppskruvade tempot och för att komma åt problemet så ökar man farten mer och kör in övertid på helger.

Inaktiv

Fast en del spel kan ju ha roliga buggar med. Som Skyrim och Oblivion, det är ju som att spela Monty Python and the holy grail the game.

Medlem

Gör väl en fin comeback till FZ loggar in igen ^^ ASS unity njöt jag av för mig flöt det på på högsta inställningar med dubbla 290X + 4770k. Noterade 3 FPS drops i hela spelet och då var det inget major. Även så råkade jag ramla igenom en halmkärra = Enkel fix bara fast travel. Så 4 buggar i ett helt nytt släppt spel? Not bad sån otur att folk fått så dåliga performance osv. Notera lirar i 1440p och överklockat så kan vara därför? Overall verkar folk ha haft skitmkt problem med det men men de vill väl maxa spelet med 750TI ? (skämnt) Så ja buggar har funnits men buggar försvinner enda som total floppade för mig var rome2 som aldrig blir som vissa "Printscreens o Ingame footage"

KoP
Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av cripsen:

Eh, jag har väldigt svårt att se hur multiplattformssläpp skulle vara en större orsak till specifika buggar som finns till samtliga plattformar. Hade varit en annan sak om buggarna och trasigheterna varit plattformsexklusiva.

Självklart kan det finnas buggar som hänger med emellan versionerna men även buggar och dålig optimering versioner emellan. T.ex Red Dead Redemtion på 360 och PS3 där PS3 versionen drogs med en del tråkigheter.

lätt lösning..sluta låta folk köpa aktier i erat företag

signatur

New life, New hope

Medlem

Trodde artiklen handlade om EA först

Inaktiv

PRoblemet är ju att folk fortfarande handlar och handlar även fast det är trasigt.

Såg ett klipp på Youtube när Ensemble Studios gjorde Age of Mythology. Spelet var klart ett år innan release. Man höll på i ett helt år att finslippa, betatesta, låta communityt komma med kritik/förslag osv. Sedan släppte man en produkt som var grymt bra.

Idag är det helt annorlunda. Nu handlar allt om pengar.

Jag handlar inte spel på release längre. Väntar i något år tills allt fungerar och då är priset ok.

Medlem

Därför släpps trasiga spel...

...för att folk köper dem? Tänkte först säga också att folk verkar ha svårt att använda google men så kom jag på att folk även har olika standard för vad som betraktas som trasigt och inte... *host 5/5... Så kanske inte alltid lätt att hitta vettig information om hur ett spel verkligen är.

Medlem

Hoppas inte biltillverkare tar efter spelindustrin.

"Nu pressar vi schemat! Vi lär ha ut denna nya Toyota fort! Skippa kvalitetskontrollen, det ska fungera."

Eller vänta, hur var det nu?
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20100129/toyota...

signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 2 |

123
Skriv svar