Nerikes Allehanda testar "vålds- och sexspelet" GTA V

Medlem

Haha han verkar ha lite svårt att koncentrera sig halvvägs in i videon x'D.

Skrivet av Tomten:
Skrivet av Bojkott:

Har ni sett många barn sno bilar, köpa sex och massakrera oskyldiga? Nä tänkte väl det. Då kan man ju dra slutsatsen att barn inte är så dum i huvudet som moralkärringarna påstår, utan att barn förstår att det är på låtsas och när de stänger av spelet så fortsätter de med sina liv precis som vanligt.

Kan inte media fokusera mer på hur skadligt dokusåpor som Big Brother och Paradise Hotel kan vara för unga i stället för att försöka sälja på unga skiten? Där handlar det ju åtminstone om riktiga människor som lever ett "vardagligt" liv med alkohol och sex hit och dit. Det om något borde väl vara skadligt att titta på?

Det handlar inte så mycket om att barn går ut och skjuter folk, utan snarare att det snarare är väl belagt att barn (och även vuxna) påverkas av vad de ser och hör i alla former av medier, spel inkluderade. En unge som inte än lärt sig skilja på lek och verklighet, påverkas självklart dåligt av att se hur "hjältarna" i GTA eller liknande spel behandlar kvinnor då detta beteende normaliseras. Samma såklart av att titta på antiintellektuell avföring som Big Brother och liknande.

Är det därför vi i Sverige har så mycket våld och elände jämfört med andra länder som inte har tillgång till spel i samma utsträckning, som tex Colombia.... ?

Medlem

Det har en 18-årsgräns, det säger väl f*n allt?

Medlem

Spelet har en åldersgräns på 18 år. Står också väldigt tydligt på förpackningen.

Är man inte läskunnig kanske man inte ska skaffa barn?
Tycker inte man behöver säga mer.

Medlem

Jag är helt emot våld, jag tycker det är fruktansvärt onödigt för det kan kosta så många liv. Är bara hemskt!

Men spelvåld? Jag slår in pannbenet på någon npc som kört in i mig i en korsning, häller bensin på dom och tänder på. Den är tillbaka inom 30 sekunder någon annanstans i spelet, för det är ett spel och inte verklighet.

Jag har inte blivit påverkad av det, ska jag köpa några liter mjölk så står det någon i den kylboxen jag ska in i och tar sin tid så går jag inte fram och går totalt crazy för att jag vill ha min mjölk.

Föräldrar som köper GTA till sina barn får väl göra beslutet om deras barn är redo för det eller inte, börjar dom behärska sig annorlunda dvs våldsamt efter ha testat det så får dom väl ta det ifrån dom.

Åldersgränsen finns där för anledningar.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

När man har en accent där alla meningar avslutas med ett frågetecken kanske man ska överlåta voiceovern till praktikanten som förhoppningsvis kan prata som folk.

Medlem
Skrivet av Tomten:
Skrivet av Bojkott:

Har ni sett många barn sno bilar, köpa sex och massakrera oskyldiga? Nä tänkte väl det. Då kan man ju dra slutsatsen att barn inte är så dum i huvudet som moralkärringarna påstår, utan att barn förstår att det är på låtsas och när de stänger av spelet så fortsätter de med sina liv precis som vanligt.

Kan inte media fokusera mer på hur skadligt dokusåpor som Big Brother och Paradise Hotel kan vara för unga i stället för att försöka sälja på unga skiten? Där handlar det ju åtminstone om riktiga människor som lever ett "vardagligt" liv med alkohol och sex hit och dit. Det om något borde väl vara skadligt att titta på?

Det handlar inte så mycket om att barn går ut och skjuter folk, utan snarare att det snarare är väl belagt att barn (och även vuxna) påverkas av vad de ser och hör i alla former av medier, spel inkluderade. En unge som inte än lärt sig skilja på lek och verklighet, påverkas självklart dåligt av att se hur "hjältarna" i GTA eller liknande spel behandlar kvinnor då detta beteende normaliseras. Samma såklart av att titta på antiintellektuell avföring som Big Brother och liknande.

Dock har undersökningar visat att så inte är fallet. Senast häromdagen rapporterade FZ om det.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Medlem

Gnällbältet! har vi inget att gnälla på så hittar vi på nått att gnälla om!


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

Det här var ju väldigt tramsigt. Spelet är bevisligen inte till för barn, så varför ens genomföra en recension som bygger på att visa hur illa tillämpat spelet är för barn, när det i första hand inte ens är till för barn... ?

Väldigt löjligt enligt min mening.

Medlem

Det bästa med videon är ju helt klart hur ofokuserad han blir och tappar tråden gång på gång när han han får en lapdance av den halvnakna bruden på strippklubben!

ZF
Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Leffe76:

Tycker det är rimligt att ta med onödigt våld i en slutbedömning av ett spel om testpersonen verkligen blir störd av det.

Är det verkligen onödigt våld i spelet?
Det enda onödiga våldet han klagade på var det våldet han själv skapade. Om det man själv skapar i spelet ligger i grunden för hur spel ska recenseras blir det heltokigt.

Spelet är inte gjort för barn och ska man dra paralleller med filmer så innehåller spelet lika mycket våld och sex som vilken actionfilm som helst för barn upp till 15 år.

ja, det är väldigt extremt mycket oerhört onödigt våld i GTA, för det finns oftast ingen helt smidig lösning på verksamheten. det slutar alltid med att man måste skjuta ihjäl 25000 poliser efter minsta bankrån, och det är halvt omöjligt att inte köra ihjäl femton miljoner fotgängare på flykten efteråt, det är så spelet är konstruerat. tyvärr.

för det hade varit grymt mycket roligare, tycker jag, om det faktiskt var åtminstone teoretiskt möjligt att sköta sig hyfsat i sin kriminella verksamhet. alltså lite så som de flesta kriminella faktiskt försöker göra trots allt, om inte för att de har ett samvete så iaf av rent praktiska skäl.

Skrivet av Sapiens:

Haha han verkar ha lite svårt att koncentrera sig halvvägs in i videon x&#039;D.

Skrivet av Tomten:
Skrivet av Bojkott:

Har ni sett många barn sno bilar, köpa sex och massakrera oskyldiga? Nä tänkte väl det. Då kan man ju dra slutsatsen att barn inte är så dum i huvudet som moralkärringarna påstår, utan att barn förstår att det är på låtsas och när de stänger av spelet så fortsätter de med sina liv precis som vanligt.

Kan inte media fokusera mer på hur skadligt dokusåpor som Big Brother och Paradise Hotel kan vara för unga i stället för att försöka sälja på unga skiten? Där handlar det ju åtminstone om riktiga människor som lever ett "vardagligt" liv med alkohol och sex hit och dit. Det om något borde väl vara skadligt att titta på?

Det handlar inte så mycket om att barn går ut och skjuter folk, utan snarare att det snarare är väl belagt att barn (och även vuxna) påverkas av vad de ser och hör i alla former av medier, spel inkluderade. En unge som inte än lärt sig skilja på lek och verklighet, påverkas självklart dåligt av att se hur "hjältarna" i GTA eller liknande spel behandlar kvinnor då detta beteende normaliseras. Samma såklart av att titta på antiintellektuell avföring som Big Brother och liknande.

Är det därför vi i Sverige har så mycket våld och elände jämfört med andra länder som inte har tillgång till spel i samma utsträckning, som tex Colombia.... ?

det finns inga problem att få tag i spel i Colombia.

och har du sett sydamerikansk TV-underhållning verkligen?

Medlem
Skrivet av Daven:

Inte konstigare än denna recensionen

http://www.fz.se/artiklar/recension/20071103/the-witcher

Du kan väl inte jämföra med en bra recension och en dålig:)

Och om du läser denna gamla recension så dissar han rätt så mycket annat också även om det x rated var ett minus.

Som sagt inte samma sak imo.

Och många här pekar hela handen på åldersgräns.

Skulle nog säga det finns både 1 och 2 päron som är väldigt blåögda.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Sanazin:

Det här var ju väldigt tramsigt. Spelet är bevisligen inte till för barn, så varför ens genomföra en recension som bygger på att visa hur illa tillämpat spelet är för barn, när det i första hand inte ens är till för barn... ?

Väldigt löjligt enligt min mening.

Det var ju ingen riktig recension heller. Det var snarare en upplysningsvideo. Poängen med inslaget var väl att han ville berätta för okunniga föräldrar att GTA-spelen inte lämpar sig för barn?

Om han hade velat göra en traditionell recension av spelet hade han ju pratat om vad som var bra/dåligt, eller roligt/tråkigt.

Jag vill dock tillägga att jag inte har några problem med GTA, men jag tycker att det är helt okej att folk (särskilt föräldrar) diskuterar vilka spel som är lämpliga för deras barn. Det är ju bara bra att föräldrar blir mer insatta i sina barns intressen.

Medlem

de kanske kunde kritiserat det faktum att spelet är värdelöst också.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Dock har undersökningar visat att så inte är fallet. Senast häromdagen rapporterade FZ om det.

Den rapporten menade på att spelvåld inte är direkt kopplat till ungdomsvåld, den säger inte att barn/vuxna inte påverkas av media. Dessutom är det en i mängden av alla rapporter om sambandet mellan ungdomsvålds koppling med spelvåld, något slutgiltigt svar på frågan har man ännu inte fastslagit. Jag tror definitivt inte spelvåld gör ungdomar till våldsamma slagskämpar, men att det påverkar är det ju knappast ingen frågan om precis som allt annat påverkar. Se nedan för källor.

Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Tomten:
Skrivet av Bojkott:

Har ni sett många barn sno bilar, köpa sex och massakrera oskyldiga? Nä tänkte väl det. Då kan man ju dra slutsatsen att barn inte är så dum i huvudet som moralkärringarna påstår, utan att barn förstår att det är på låtsas och när de stänger av spelet så fortsätter de med sina liv precis som vanligt.

Kan inte media fokusera mer på hur skadligt dokusåpor som Big Brother och Paradise Hotel kan vara för unga i stället för att försöka sälja på unga skiten? Där handlar det ju åtminstone om riktiga människor som lever ett "vardagligt" liv med alkohol och sex hit och dit. Det om något borde väl vara skadligt att titta på?

Det handlar inte så mycket om att barn går ut och skjuter folk, utan snarare att det snarare är väl belagt att barn (och även vuxna) påverkas av vad de ser och hör i alla former av medier, spel inkluderade. En unge som inte än lärt sig skilja på lek och verklighet, påverkas självklart dåligt av att se hur "hjältarna" i GTA eller liknande spel behandlar kvinnor då detta beteende normaliseras. Samma såklart av att titta på antiintellektuell avföring som Big Brother och liknande.

Intressant theori, men tyvärr har den inget stöd i vetenskapen.

Finns gott om stöd i vetenskapen att media påverkar unga och även äldre, detta är väldigt centralt inom sociologin. Man vet även att medievåld åtminstone kortsiktigt påverkar folk, medan de långtida effekterna inte är tillräckligt undersökta för att kunna säga något säkert, men ett flertal källor menar att det definitivt har påverkan, särskilt på yngre.

Axplock av källor:
http://psycnet.apa.org/journals/dev/10/3/418/
http://archpedi.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=204790
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-673...

Inaktiv
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Tomten:
Skrivet av Bojkott:

Har ni sett många barn sno bilar, köpa sex och massakrera oskyldiga? Nä tänkte väl det. Då kan man ju dra slutsatsen att barn inte är så dum i huvudet som moralkärringarna påstår, utan att barn förstår att det är på låtsas och när de stänger av spelet så fortsätter de med sina liv precis som vanligt.

Kan inte media fokusera mer på hur skadligt dokusåpor som Big Brother och Paradise Hotel kan vara för unga i stället för att försöka sälja på unga skiten? Där handlar det ju åtminstone om riktiga människor som lever ett "vardagligt" liv med alkohol och sex hit och dit. Det om något borde väl vara skadligt att titta på?

Det handlar inte så mycket om att barn går ut och skjuter folk, utan snarare att det snarare är väl belagt att barn (och även vuxna) påverkas av vad de ser och hör i alla former av medier, spel inkluderade. En unge som inte än lärt sig skilja på lek och verklighet, påverkas självklart dåligt av att se hur "hjältarna" i GTA eller liknande spel behandlar kvinnor då detta beteende normaliseras. Samma såklart av att titta på antiintellektuell avföring som Big Brother och liknande.

Intressant theori, men tyvärr har den inget stöd i vetenskapen.

Och vad är det för idiot som äventyrar sitt barns moraliska fostran bara för att vetenskapen inte har en undersökningen man kan luta sig mot.

Om man tittar på mycket våld och sex så påverkar det en. Man behöver inte en så kallad expert för att veta det. Det gör en inte till en våldsam sexmissbrukare, men självklart påverkar det. Och särskilt barn, som är lika formbara som blöt lera.

KoP
Medlem

Med handen på hjärtat så har han faktiskt rätt. Han går in med inställningen att ifrågasätta om föräldrarna vet vad deras son 7-åriga Kalle spelar, vilket är helt rätt.

GTA V är inte för barn under kommer aldrig vara för barn men tyvärr har en del föräldrar ruskigt dålig koll. Min kusin som är 10 får till exempel inte spela detta spel men han har berättat om ett flertal klasskamrater som har fått GTA V utav sina förädrar i födelsedagspresents eller julklapp.

Medlem

Lite synd att det inte framkommer vilket fantastiskt välgjort spel det är, hur enormt stort det är och det positiva med valmöjligheten.
Men med det sagt är ironin sämre än vanligt - och med tanke på att barn och ungdomar har svårt att snappa upp ironi, särskilt de med störningar där våld och sex kan bli ett problem, är det ett problem - och jag stör mig faktiskt pga det på bristen på starka kvinnliga karaktärer och hur platt storyinnehållet är. Rockstar borde kunna bättre. Radion är som vanligt fylld med guldkorn dock. Alltför många tror tyvärr att barn och ungdomar kan hantera och förstå ironin och satir, men forskning visar att vi är uppe i 20+ innan man behärskar genren.
Många vuxna lever ju i villfarelsen att spel ännu är till för barn och ungdomar och har svårt för att förstå att 40+ gubbar och kärringar uppskattar lite potentiellt sett mognare spel. I den här "världen" hade det ju varit mycket konstigt om det inte existerade pundare, prostituerade och sexklubbar. Sex - som samtalsämne eller aktivitet - är ju vanlig i film och TV så det är rätt konstigt när den inte förekommer eller är "dålig" i spel. Hade gärna sett fler spel som var mer vuxna och vågade vara lite mer verklighetstrogna (snackar inte om porrscener) och ta upp allvarliga, seriösa ämnen, så t.ex. det där uppmärksammade cancer-spelet.
Tänk om Rockstar vågade göra en ny BULLY med mobbad-tjej-perspektiv och mer allvarlig ton. Men att på ett realistiskt - och ironiskt - sätt skildra en kriminell vardag är de verkligen mästare på. I sig imponerande. Fattar inte att de lyckats trycka in en så stor och detaljerad värld i förra generationens konsoler.

KoP
Medlem
Skrivet av MEG:

Håller med andra på forumet, spelet är inte för barn.
Man köper inte heller en film som har liknande innehåll till barn, väldigt enkelt kan man tycka

Precis. Att barn inte ska titta på barnförbjudna filmer tror jag dom flesta kan enas kring. Men när det kommer till spel ja då blir majoriteten av alla gamers galna för då har man varit och pillat på något helig Graal.

Inaktiv

Vissa har redan åtkomst till spelet.. usch!
PC release dag #1 annars blir det inget köp.. eller samma år iallafall.. inte 2 år senare med samma innehåll.. blä


signatur

Panta burkar är klimatsmart men vi har inget system för det, vi tar en i taget, går det för fort då säger maskinen stop!

Medlem
Skrivet av Tomten:
Skrivet av Bojkott:

Har ni sett många barn sno bilar, köpa sex och massakrera oskyldiga? Nä tänkte väl det. Då kan man ju dra slutsatsen att barn inte är så dum i huvudet som moralkärringarna påstår, utan att barn förstår att det är på låtsas och när de stänger av spelet så fortsätter de med sina liv precis som vanligt.

Kan inte media fokusera mer på hur skadligt dokusåpor som Big Brother och Paradise Hotel kan vara för unga i stället för att försöka sälja på unga skiten? Där handlar det ju åtminstone om riktiga människor som lever ett "vardagligt" liv med alkohol och sex hit och dit. Det om något borde väl vara skadligt att titta på?

Det handlar inte så mycket om att barn går ut och skjuter folk, utan snarare att det snarare är väl belagt att barn (och även vuxna) påverkas av vad de ser och hör i alla former av medier, spel inkluderade. En unge som inte än lärt sig skilja på lek och verklighet, påverkas självklart dåligt av att se hur "hjältarna" i GTA eller liknande spel behandlar kvinnor då detta beteende normaliseras. Samma såklart av att titta på antiintellektuell avföring som Big Brother och liknande.

Barn har förmågan att skilja på fiktion och verklighet mer än vad du tror. Barn som däremot matas med en snedvriden verklighet (dokusåpor) och får helt fel bild om hur livet ser ut. De riskerar att tro att på fester så super man skallen i bitar och har orgies.

Nu säger jag inte att alla som tittar på dokusåpor blir alkoholiserade sexmissbrukare, men det är betydligt lättare för ett barn att ta in och bilda sig en uppfattning om hur världen fungerar av vad de ser i dokusåpor jämfört med spel av den simpla anledningen att i dokusåpor så får vi se riktiga människor leva sina riktiga liv dygnet runt.

Medlem

Föräldrar borde titta på åldersrekommendationen framför allt annat, om de verkligen är oroade över vad barnen gör. Men det är väl enklare att skylla sina tillkortakommanden på företag istället. Med den här "recensionen" sällar sig NA till skaran av ointresserade, dåligt pålästa stofiler som försöker hålla sig relevanta.

På något jäkla vänster tar folk inte åldersmärkningarna på allvar när det kommer till spel. Inte skulle väl någon normalbegåvad förälder köpa The Wolf of Wall Street eller Backdoor Sluts 8 till sina barn heller?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

man är uppenbarligen fel person om man går in med den inställningen.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

ZF
Medlem
Skrivet av KoP:

Med handen på hjärtat så har han faktiskt rätt. Han går in med inställningen att ifrågasätta om föräldrarna vet vad deras son 7-åriga Kalle spelar, vilket är helt rätt.

GTA V är inte för barn under kommer aldrig vara för barn men tyvärr har en del föräldrar ruskigt dålig koll. Min kusin som är 10 får till exempel inte spela detta spel men han har berättat om ett flertal klasskamrater som har fått GTA V utav sina förädrar i födelsedagspresents eller julklapp.

det räcker ju för ett hyfsat statistiskt underlag att helt enkelt spela online i en kvart, för att inse att runt 10% av spelarna är runt 10 år ungefär.

Medlem

Det är väl inte konstigare än att föräldrar tyvärr inte heller fattar att deras barn sitter och tittar på porr, 2girls1cup och annat skit på nätet, att de vet hur man får tag på spritbilens telefonnummer (dom jävlarna borde flås levande dock) osv.
Föräldrar kommer alltid att tro att just deras barn är små perfekta änglar som begriper mer än alla andra ungar, eller curla dom som fan, eller helt skita i dem. Det är ett vidrigt stående skämt bland lärare att man fattar varför ungarna är som dom är när man träffar föräldrarna.

Men tänk vad de lär sig av GTAV: Droger ÄR farliga, man blir mojjig i skallen, pengar gör dig INTE lycklig, om du är känd har du blivit utnyttjad och är förmodligen fortfarande utnyttjad, spelar du för mycket TV-spel blir du fet, om du väljer att begå brott kan du bli skadad för livet eller dö, att flyga utan utbildning leder nästan garanterat till en säker död, prostiturerade och lapdance är tråkigt - så satsa på bättre sex än så, råna folk på gatan är tråkigt och rätt meningslöst, att driva affärsverksamhet och ta ansvar för den är lönsamt men kräver tid och ansträngning, att ta hand om fru och familj kräver tid och ansvar - det sköter sig inte själv, köra som en blådåre kan bli dyrt och smärtsamt, ta hand om ditt husdjur och var rädd om dina vänner. Jämfört med Baywatch är det här ju rena utbildningsprogrammet.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Tomten:
Skrivet av Bojkott:

Har ni sett många barn sno bilar, köpa sex och massakrera oskyldiga? Nä tänkte väl det. Då kan man ju dra slutsatsen att barn inte är så dum i huvudet som moralkärringarna påstår, utan att barn förstår att det är på låtsas och när de stänger av spelet så fortsätter de med sina liv precis som vanligt.

Kan inte media fokusera mer på hur skadligt dokusåpor som Big Brother och Paradise Hotel kan vara för unga i stället för att försöka sälja på unga skiten? Där handlar det ju åtminstone om riktiga människor som lever ett "vardagligt" liv med alkohol och sex hit och dit. Det om något borde väl vara skadligt att titta på?

Det handlar inte så mycket om att barn går ut och skjuter folk, utan snarare att det snarare är väl belagt att barn (och även vuxna) påverkas av vad de ser och hör i alla former av medier, spel inkluderade. En unge som inte än lärt sig skilja på lek och verklighet, påverkas självklart dåligt av att se hur "hjältarna" i GTA eller liknande spel behandlar kvinnor då detta beteende normaliseras. Samma såklart av att titta på antiintellektuell avföring som Big Brother och liknande.

Intressant theori, men tyvärr har den inget stöd i vetenskapen.

Och vad är det för idiot som äventyrar sitt barns moraliska fostran bara för att vetenskapen inte har en undersökningen man kan luta sig mot.

Om man tittar på mycket våld och sex så påverkar det en. Man behöver inte en så kallad expert för att veta det. Det gör en inte till en våldsam sexmissbrukare, men självklart påverkar det. Och särskilt barn, som är lika formbara som blöt lera.

Vi kan ju lika gärna förbjuda rock och pop-musik, det skulle ju kunna vara farligt inflytande. Att vara inomhus för mycket kan ju också vara farligt, finns ju ingen friskluft inomhus. Visserligen intygar värden att ventilationen är den bästa men jag vill inte riskera mitt barn. Man vet ju aldrig. Granntjejen misstänker jag vara en häxa. Vetenskapen säger ju att häxor och magi inte finns men jag vill inte riskera något bara för att väletablerad vetenskap säger det. Helst ska vi nog inte låta dem spendera tid med mörkhyade, man vet ju liksom aldrig.

Man är ju liksom en idiot om man riskerar sitt barn uppfostran bara för att vetenskapen säger att det är säkert.

(Observera hur det inte bara saknas bevis för att våld i spel skulle göra barn våldsamma utan det finns en hel del studier som rent av bevisar motsatsen. Samt flera studier som belyser fördelarna med dataspel överlag. Man ska inte heller underskatta den sociala faktorn. Om alla ungens vänner ska spela GTA och ditt barn blir lämnat ensamt för att det inte får tror jag detta orsakar betydligt mer skada.)


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Leffe76:

Tycker det är rimligt att ta med onödigt våld i en slutbedömning av ett spel om testpersonen verkligen blir störd av det.

Är det verkligen onödigt våld i spelet?
Det enda onödiga våldet han klagade på var det våldet han själv skapade. Om det man själv skapar i spelet ligger i grunden för hur spel ska recenseras blir det heltokigt.

Spelet är inte gjort för barn och ska man dra paralleller med filmer så innehåller spelet lika mycket våld och sex som vilken actionfilm som helst för barn upp till 15 år.

Ärligt talat så har jag inte plastat av mitt ex av gta v ännu, så jag kan inte helt och hållet veta hur våldsamt spelet är, men jag har mina aningar..
Jag tänker iofs inte heller lägga in någon åsikt i videovåldsdebatten. Då jag som du faktiskt tycker det är föräldrarna och inte spelföretagen som har det yttersta ansvaret.
Nu tyckte jag i frågan ändå.

ZF
Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Det är väl inte konstigare än att föräldrar tyvärr inte heller fattar att deras barn sitter och tittar på porr, 2girls1cup och annat skit på nätet, att de vet hur man får tag på spritbilens telefonnummer (dom jävlarna borde flås levande dock) osv.
Föräldrar kommer alltid att tro att just deras barn är små perfekta änglar som begriper mer än alla andra ungar, eller curla dom som fan, eller helt skita i dem. Det är ett vidrigt stående skämt bland lärare att man fattar varför ungarna är som dom är när man träffar föräldrarna.

Men tänk vad de lär sig av GTAV: Droger ÄR farliga, man blir mojjig i skallen, pengar gör dig INTE lycklig, om du är känd har du blivit utnyttjad och är förmodligen fortfarande utnyttjad, spelar du för mycket TV-spel blir du fet, om du väljer att begå brott kan du bli skadad för livet eller dö, att flyga utan utbildning leder nästan garanterat till en säker död, prostiturerade och lapdance är tråkigt - så satsa på bättre sex än så, råna folk på gatan är tråkigt och rätt meningslöst, att driva affärsverksamhet och ta ansvar för den är lönsamt men kräver tid och ansträngning, att ta hand om fru och familj kräver tid och ansvar - det sköter sig inte själv, köra som en blådåre kan bli dyrt och smärtsamt, ta hand om ditt husdjur och var rädd om dina vänner. Jämfört med Baywatch är det här ju rena utbildningsprogrammet.

nja.. elda upp jycken och den gör en Särminer snarare.

ta hand om familjen, görs trots allt fortfarande bäst med jättebrottslig verksamhet.

och nån intimare samkväm på mest ickemonetära grunder kan man ju faktiskt inte ha alls. (i motsats till GTAIV)

men annars ligger det kanske nått i det du rabblar upp.

Inaktiv
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Tomten:
Skrivet av Bojkott:

Har ni sett många barn sno bilar, köpa sex och massakrera oskyldiga? Nä tänkte väl det. Då kan man ju dra slutsatsen att barn inte är så dum i huvudet som moralkärringarna påstår, utan att barn förstår att det är på låtsas och när de stänger av spelet så fortsätter de med sina liv precis som vanligt.

Kan inte media fokusera mer på hur skadligt dokusåpor som Big Brother och Paradise Hotel kan vara för unga i stället för att försöka sälja på unga skiten? Där handlar det ju åtminstone om riktiga människor som lever ett "vardagligt" liv med alkohol och sex hit och dit. Det om något borde väl vara skadligt att titta på?

Det handlar inte så mycket om att barn går ut och skjuter folk, utan snarare att det snarare är väl belagt att barn (och även vuxna) påverkas av vad de ser och hör i alla former av medier, spel inkluderade. En unge som inte än lärt sig skilja på lek och verklighet, påverkas självklart dåligt av att se hur "hjältarna" i GTA eller liknande spel behandlar kvinnor då detta beteende normaliseras. Samma såklart av att titta på antiintellektuell avföring som Big Brother och liknande.

Intressant theori, men tyvärr har den inget stöd i vetenskapen.

Och vad är det för idiot som äventyrar sitt barns moraliska fostran bara för att vetenskapen inte har en undersökningen man kan luta sig mot.

Om man tittar på mycket våld och sex så påverkar det en. Man behöver inte en så kallad expert för att veta det. Det gör en inte till en våldsam sexmissbrukare, men självklart påverkar det. Och särskilt barn, som är lika formbara som blöt lera.

Vi kan ju lika gärna förbjuda rock och pop-musik, det skulle ju kunna vara farligt inflytande. Att vara inomhus för mycket kan ju också vara farligt, finns ju ingen friskluft inomhus. Visserligen intygar värden att ventilationen är den bästa men jag vill inte riskera mitt barn. Man vet ju aldrig. Granntjejen misstänker jag vara en häxa. Vetenskapen säger ju att häxor och magi inte finns men jag vill inte riskera något bara för att väletablerad vetenskap säger det. Helst ska vi nog inte låta dem spendera tid med mörkhyade, man vet ju liksom aldrig.

Man är ju liksom en idiot om man riskerar sitt barn uppfostran bara för att vetenskapen säger att det är säkert.

(Observera hur det inte bara saknas bevis för att våld i spel skulle göra barn våldsamma utan det finns en hel del studier som rent av bevisar motsatsen. Samt flera studier som belyser fördelarna med dataspel överlag. Man ska inte heller underskatta den sociala faktorn. Om alla ungens vänner ska spela GTA och ditt barn blir lämnat ensamt för att det inte får tror jag detta orsakar betydligt mer skada.)

Så du påstår att du har en undersökning som påstår sig påvisa att barn och människor överlag inte påverkas av att titta på mycket våld och sex. Den skulle jag vilja läsa. Jag tror nog att jag kan hitta en studie som visar motsatsen. Vilken väljer du att lyssna på då? Den som tillhandahåller det svaret du föredrar kanske?

Resten av ditt resonemang verkar mest visa att allt i ditt liv bara begränsas av vad vetenskapliga studier som du inte ens har läst säger att du inte ska göra. Det är ju ett sätt. Vetenskapen kan inte bevisa fri vilja, betyder det att du inte anser dig skyldig till dina egna handlingar heller?

Lite vett o balans kommer man långt på. Man behöver inte studier som man aldrig har läst för att veta att det är bra att slänga ut ungarna så de får röra på sig och vara sociala med andra barn.

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Observera hur det inte bara saknas bevis för att våld i spel skulle göra barn våldsamma utan det finns en hel del studier som rent av bevisar motsatsen. Samt flera studier som belyser fördelarna med dataspel överlag. Man ska inte heller underskatta den sociala faktorn. Om alla ungens vänner ska spela GTA och ditt barn blir lämnat ensamt för att det inte får tror jag detta orsakar betydligt mer skada.)

Fast jag har ju länkat ett axplock källor där man påvisar att medievåld påverkar både barn och vuxna. Att FZ endast väljer att skriva om studier som visar på positiva effekter med spel gör det inte till en oemotsagd sanning.

Skriv svar