Moderaterna vill ha programmering på schemat från första klass

Medlem

Objektorientering från och med lågstadiet!

Medlem
Skrivet av disinfect:

Ingen dum idé. Vi bör ha fler obligatoriska ämnen i skolan. Logik och retorik är andra ämnen som bör vara det. Men skolans största problem är fortfarande att den är för flummig. Tillbaks med skoluniform och disciplinstraff om du är uppkäftig, försenad, eller pratar när du inte ska. Bort med betyg och kräv istället att man klarar ämnet till 95%, annars får man göra om det. Skolkar man polisanmäls det direkt och man bör även bli hämtad och eskorterad till klassrummet av polisen. Disciplinstraff, möjligtvis böter, om man gömmer sig. Gör även gymnasiet obligatoriskt, kanske t.om högskolan.

Är detta ett aprilskämt i form av en kommentar? Det började lugnt sen började det bli allt galnare.

Medlem

Hade en Vic 20 i 3:e klass. Fanns inget annat att göra än att programmera den då jag inte hade någon lagringsenhet. Ni som tror att barn i den åldern inte kan lära sig programmera kanske ska ta och ifrågasätta er egen intelligens.

Medlem

Barn i första klass kan inte ens läsa så det blir nog svårt.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av dotque:

Väldigt många som tycker att skulle vara bra i grundskolan med programmering men varför? Du har ju enbart nytta av programmering om du faktiskt ska ägna dig åt just programmering.
Ser jag hellre att man lägger till ett par timmar idrott i veckan.

Skrivet av BoxUne:

Vore absolut inte fel att införa programmering i grundskolan, men kanske inte från första klass. Första tre årskurserna är för sådant som är väldigt viktigt, t.ex. enkel matematik och språk.

Men senare i grundskolan kommer vissa ämnen som helt saknar poäng, t.ex. hemkunskap (vem behöver lära sig hur man bakar kaka X), sådana ämnen kan (och kanske bör) ersättas med ämnen som faktiskt kan ge något vettigt, t.ex. programmering (även om det inte är det vettigaste ämnet som finns kanske).

Ja, vad ska man kunna laga mat för när man kan leva på Billys resten av livet?

Nej, du har nytta av programmering i vardagslivet och framför allt på många olika kontorsjobb med. Men för det första kommer, med programmering, en viss grundläggande förståelse för datorn och operativsystemet. Det här tycker jag illustrerar fint situationer som kan uppstå med folk som inte har datorvana, medan en person som fått åtminstone grundläggande utbildning löser problemet på liknande vis som <syd>: http://warpdrive.se/35286

Just programmeringsdelen, huvudeffekten, leder till att kontorsarbetare har möjlighet att effektivisera och automatisera sitt jobb. Det finns många i Sverige som har väldigt enformiga jobb, som lika gärna kunde göras av en robot. Så varför inte skriva den roboten (med ordet robot lite löst använt), och göra något vettigare med din tid?
Många gånger kan det vara något riktigt simpelt (önskar att jag hade haft real-world exempel här, men jag hittar inte den eminenta reddit-tråden), som att t.ex. lägga upp nya mailadresser för nya årskullen elever på en skola. Kan mycket väl tänka mig att det finns en och annan som gör detta för hand fortfarande, men med lite programmering i ryggen kan man enkelt göra ett script för det.

Önskar att jag hade riktiga exempel, har läst en del om vad folk faktiskt gör på jobbet på dagarna, och en del av det är skrämmande. Med mer programmering kommer mer automation, och med det kommer mindre hjärndöda jobb tror jag.

Medlem

Går inte barnen tillräckligt länge i skolan redan idag?

Inaktiv

Den där högupplösta pressbilden av moderaternas partiledare var lite för mycket så här på morgonkvisten när jag loggar på för att läsa lite spelnyheter!

Medlem

Precis som mycket av matten så kommer de flesta inte ha inte någon som helst nytta av att kunna koda. Det är snarare viktigt att barn lär sig psykologi, att koppla av på rätt sätt eftersom samhällstressen kostar samhället enorma belopp. Att kunna avslappna från stressen höjer livskvalitén enormt.

Moderaterna har även haft det här förslaget:

Moderaterna: Låt staten ta över skolor som inte fungerar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20531663.ab

Vilket också är uruselt, för att kopiera en kommentar:
"intressant, då kan jag alltså starta en privatskola, skära ner resurserna och maxa vinsten tills resultaten är i botten, för då kommer staten DVS skattebetalarna och tar över ansvaret. Låter som en kanonbra affär!"

k3m
Medlem
Skrivet av joffjoff:

Kan tänka mig i högstadiet men inte så lågt.

Man måste först veta hur en dator funkar för att man ska kunna programmera något bra vilket man får lära sig på gymnasiet med inriktning IT. Sedan så kan det vara bra och förstå hur funktioner funkar vilket kommer i högstadiet. Sedan kan det vara trevligt och förstå boolesk algebra.

Om man vill att barn och ungdomar ska få mer kunskap inom teknik så kanske man ska lära dem hur teknik funkar och inte hur man använder teknik.

Finns nog en miljon saker inom IT och teknik jag tycker folk ska lära sig som är viktigare än programmering.

första riktigt bra kommentaren jag läser. Du låter mycket förståndig.

jag va trött som fan på skolan redan efter första veckan i lågstadiet. Fick sitta med idioter som inte ens kunde alfabetet, eller räkna. Kanske är skillnad nuförtiden när förskolor är mer vanligt.

Skrivet av Red_warning:

Barn i första klass kan inte ens läsa så det blir nog svårt.

jag va en av dom som kunde, och hade jävligt tråkigt i skolan tack vare det.

Medlem
Skrivet av jooster:
Skrivet av dotque:

Väldigt många som tycker att skulle vara bra i grundskolan med programmering men varför? Du har ju enbart nytta av programmering om du faktiskt ska ägna dig åt just programmering.
Ser jag hellre att man lägger till ett par timmar idrott i veckan.

Skrivet av BoxUne:

Vore absolut inte fel att införa programmering i grundskolan, men kanske inte från första klass. Första tre årskurserna är för sådant som är väldigt viktigt, t.ex. enkel matematik och språk.

Men senare i grundskolan kommer vissa ämnen som helt saknar poäng, t.ex. hemkunskap (vem behöver lära sig hur man bakar kaka X), sådana ämnen kan (och kanske bör) ersättas med ämnen som faktiskt kan ge något vettigt, t.ex. programmering (även om det inte är det vettigaste ämnet som finns kanske).

Ja, vad ska man kunna laga mat för när man kan leva på Billys resten av livet?

Nej, du har nytta av programmering i vardagslivet och framför allt på många olika kontorsjobb med. Men för det första kommer, med programmering, en viss grundläggande förståelse för datorn och operativsystemet. Det här tycker jag illustrerar fint situationer som kan uppstå med folk som inte har datorvana, medan en person som fått åtminstone grundläggande utbildning löser problemet på liknande vis som &lt;syd&gt;: http://warpdrive.se/35286

Just programmeringsdelen, huvudeffekten, leder till att kontorsarbetare har möjlighet att effektivisera och automatisera sitt jobb. Det finns många i Sverige som har väldigt enformiga jobb, som lika gärna kunde göras av en robot. Så varför inte skriva den roboten (med ordet robot lite löst använt), och göra något vettigare med din tid?
Många gånger kan det vara något riktigt simpelt (önskar att jag hade haft real-world exempel här, men jag hittar inte den eminenta reddit-tråden), som att t.ex. lägga upp nya mailadresser för nya årskullen elever på en skola. Kan mycket väl tänka mig att det finns en och annan som gör detta för hand fortfarande, men med lite programmering i ryggen kan man enkelt göra ett script för det.

Önskar att jag hade riktiga exempel, har läst en del om vad folk faktiskt gör på jobbet på dagarna, och en del av det är skrämmande. Med mer programmering kommer mer automation, och med det kommer mindre hjärndöda jobb tror jag.

Kanske ett dåligt exempel men automatiserade Excel dokument som sorterar och kategoriserar sparar en hel del tid i produktionen och privat.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Visst. Man borde börja med ALLT i ettan, ju tidigare desto bättre sägs det ju.
Dock är det ett återkommande mantra från politiker och andra som styr över lärare och skola att man "ska börja så tidigt som möjligt". Nu är det ju dock inte alltid så enkelt.

Kanske ska man lära sig räkna och stava innan man börjar programmera t ex...eller räknar man med att maskiner kommer sköta det åt oss framöver så man slipper lära sig detta. Även engelska kan ju vara bra att kunna innan man lägger fokus på programmering.

Men visst, lägg in det i läroplanen, men på en vettig nivå. Det är väl ändå inte så att skolan är ett yrkesprogram från förskolan och framåt. Även om programmering är en bra framtidssäkrad kunskap så finns det faktiskt lite andra mer "generella" baskunskaper man bör ägna sig mer åt från första klass och framåt.

Jag tror ju inte att IT är det enda folk kommer jobba med i Sverige om 20 år eller?

Politisk yada yada är vad det är.,....

Medlem

Kanske borde försöka styra upp skolresultaten innan man börjar fundera på att lägga till fler saker vi kan vara sämst på?

Medlem
Citat:

Har själv funderat på det där. Är inte många som har så stor nytta av det de lär sig i skolan, de flesta kommer nog knappt ens ihåg särskilt mycket av högstadiets NO (Fysik, Kemi). Man kanske kunde skippa det och låta endast de som vill läsa det läsa det, så kan de specialisera sig tidigare.

Lite samma sak med hemkunskap, idrott och slöjd. Förr i tiden när man gjorde mer själv var det kanske värt att kunna men numera är det väl inte så viktigt längre?

Själv var jag av olika anledningar inte med så mycket i skolan i högstadiet och fick därför underkänt i bland annat hemkunskap, men mycket är ju självförklarande. Behöver man verkligen lära sig i skolan hur man kokar ägg eller använder en diskmaskin när det står på paketen eller på maskinerna?

Andra saker, som att man inte ska blanda tomater och gurkor, är väl lite mer värdefullt att veta kanske. Men det värsta som händer är väl att de tar dålig smak.

Billys är faktiskt ganska gott, men det är kul att kunna göra egen pizza också. Har för mig att vi gjorde pizza på typ varannan lektion i hemkunskapen på de lektionerna jag hann delta i, lite väl fri inlärning där...

Musik känns ju inte heller så viktigt för att klara sig i samhället, eller bild eller drama för den delen. Det är trevlig allmänbildning, men man blir ju inte direkt expert av den lilla introduktion som grundskolan ger.

Å andra sidan fungerar väl skolan lite som en intresseväckare för elever som annars inte hade kommit i kontakt med ämnet, så det finns väl en poäng på det sättet. Och så ger det fler val och en bredare grund att stå på när / om man vidareutbildar sig. Men som sagt, vissa saker kunde kanske vara frivilliga. Om inte helt så åtminstone delvis. Till exempel kunde man kanske köra en obligatorisk idrottslektion i veckan och en frivillig.

SO, svenska, engelska och lite mer grundläggande matematik är väl vad man har mest nytta av ute i verkligheten. Samt arbetslivserfarenhet, så lite mer praktik och lärande i arbete vore bra, så att man får närmare till arbete sedan. Men så är det kanske redan på vissa gymnasielinjer (gick en teoretisk linje själv). Tänkte mer på grundskolan nu.

Själv tror jag inte att jag kommer få någon speciell nytta i yrkeslivet av bildlektionerna i grundskolan. Dock så måste man se till den hela bilden och inte stirra sig blint på vad som är mest nyttigt att lära sig. Det handlar om att använda sig av alla delar av hjärnan för att dessa ska utvecklas och samverka med varandra. Kreativitet är lika viktigt som logiskt tänkande, likaså de praktiska ämnena och idrott.

Medlem

Kunde varit värt att nämna att progg också är grundstenen för systemutvecklin och nästan alla moderna system, vilket troligen är mer fokus än spel, vilket är vårt fokus och en rolig extra poäng för spelutvecklings-synvinkel. Med det sagt, tror jag att detta är jättebra och kanske också kan bidra till att fler tjejer tidigt får chansen att prova något som de säkerligen är bra på och som behövs.

Medlem
Skrivet av disinfect:
Skrivet av Ap@n:

Vad baserar du dessa reformer av skolan på?
Förstår du vilka som drabbas av dessa straff och vilka som tjänar på det?
Vet du hur bedömning går till i skolan och vilken forskning och erfarenhet det är baserat på?

Logik. Uniform ger en känsla av seriositet. Disciplinstraff har alltid fungerat, om det är rätt typ av straff, alltså inte våld.

Ja, de som drabbas är också de som tjänar på det (samt alla vi andra).

Det spelar ingen roll hur den går till, man ska ha minst högsta betyg i alla ämnen innan man får släppas ut i samhället. Annars bör man ses som en samhällsfara.

Jävlar vad deprimerande ditt liv måste vara


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem

Programmering? HUR VORE DET OM NI SLUTADE ÖPPNA ERA HJÄRTAN OCH SATSADE PENGAR PÅ SKOLAN ISTÄLLET?!


signatur

I drank what?

Medlem

Oj vad många här som inte kan någonting om programmering överhuvud taget. Barn runt 5 år kan lösa enkla algoritmer (programmering är i stort sätt bara algoritmer).

Är bilen smutsig

Ja -> tvätta bilen.
Nej -> gör inget.

Slut.

Ett enkelt program som en 5-åring skulle kunna förstå och göra.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av dotque:
Skrivet av Banjo:
Skrivet av disinfect:
Skrivet av dotque:

Väldigt många som tycker att skulle vara bra i grundskolan med programmering men varför? Du har ju enbart nytta av programmering om du faktiskt ska ägna dig åt just programmering.
Ser jag hellre att man lägger till ett par timmar idrott i veckan.

Äh, man har bara nytta av idrott om man ska bli idrottsman.

Har själv funderat på det där. Är inte många som har så stor nytta av det de lär sig i skolan, de flesta kommer nog knappt ens ihåg särskilt mycket av högstadiets NO (Fysik, Kemi). Man kanske kunde skippa det och låta endast de som vill läsa det läsa det, så kan de specialisera sig tidigare.

Lite samma sak med hemkunskap, idrott och slöjd. Förr i tiden när man gjorde mer själv var det kanske värt att kunna men numera är det väl inte så viktigt längre?

Själv var jag av olika anledningar inte med så mycket i skolan i högstadiet och fick därför underkänt i bland annat hemkunskap, men mycket är ju självförklarande. Behöver man verkligen lära sig i skolan hur man kokar ägg eller använder en diskmaskin när det står på paketen eller på maskinerna?

Andra saker, som att man inte ska blanda tomater och gurkor, är väl lite mer värdefullt att veta kanske. Men det värsta som händer är väl att de tar dålig smak.

Billys är faktiskt ganska gott, men det är kul att kunna göra egen pizza också. Har för mig att vi gjorde pizza på typ varannan lektion i hemkunskapen på de lektionerna jag hann delta i, lite väl fri inlärning där...

Musik känns ju inte heller så viktigt för att klara sig i samhället, eller bild eller drama för den delen. Det är trevlig allmänbildning, men man blir ju inte direkt expert av den lilla introduktion som grundskolan ger.

Å andra sidan fungerar väl skolan lite som en intresseväckare för elever som annars inte hade kommit i kontakt med ämnet, så det finns väl en poäng på det sättet. Och så ger det fler val och en bredare grund att stå på när / om man vidareutbildar sig. Men som sagt, vissa saker kunde kanske vara frivilliga. Om inte helt så åtminstone delvis. Till exempel kunde man kanske köra en obligatorisk idrottslektion i veckan och en frivillig.

SO, svenska, engelska och lite mer grundläggande matematik är väl vad man har mest nytta av ute i verkligheten. Samt arbetslivserfarenhet, så lite mer praktik och lärande i arbete vore bra, så att man får närmare till arbete sedan. Men så är det kanske redan på vissa gymnasielinjer (gick en teoretisk linje själv). Tänkte mer på grundskolan nu.

Skulle säga att det mesta man får en grund i är bra. Förr eller senare stöter man på något där man kan ha nytta utav det.
Däremot skulle det nog inte skada om de faktiskt hängde med lite mer i tiden.
Kanske byta ut Polka-lektionerna på idrotten till att faktiskt lära sig som om träning/kost/teknik osv.
"Slöjd" är bra för att motverka allt slöseri vi gör idag genom att betala någon annan för extremt enkla tjänster eller bara kastar en trasig vara för att köpa en ny. Tänk miljö eller något..

Var själv kritiskt till det mesta inom grundskolan när jag väl gick det där och undrade vad fan vi lärde oss all den skiten för.
10 år senare försöker jag ta igen det mesta..

- "Slöjd" är bra för att motverka allt slöseri vi gör idag genom att betala någon annan för extremt enkla tjänster eller bara kastar en trasig vara för att köpa en ny. Tänk miljö eller något..

Det är jätte bra att människor köper tjänster från andra människor, det är inte slöseri, bidrag är slöseri då pengar kommer in genom utfört arbete och ges till någon för "inget utfört arbete" det är slöseri, pengar försvinner då.

Alla varor och tjänster som köps/säljs generar skattepengar också, glöm inte det och varje skattekrona som tas, försvinner från marknaden och hamnar i statens ficka som bokstavligen slösar det på dead-end saker som "Frågor för slöjd och träkunskap myndigheten"

123
Skriv svar