Project Cars får imponerande 12K-upplösning till PC

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Nyhet från 2014?.. http://www.projectcarsgame.com/home/project-cars-in-12k-resol...
4K i 3skärms setup.. 4+4+4 =12. (Kanske kan kallas 12K, men det misstolkas lätt).
8K är tyngre än denna så kallade 12K.

8K betyder endast 8000 pixlar i horizontell upplösning. Det har ingenting över huvud taget med Aspect Ration eller total pixel count att göra.

K-benämningen kommer från proffs-sidan och det är därför man myntat uttrycket UHD så att folk inte skall få för sig att 4000 pixlar i bred automatiskt blir 16:9.

Det finns på en del kameror idag Widescreen format som trots att det inte är 16:9 ändå är 5k exempelvis. Och det har endast med horizontell upplösning att göra.

Skrivet av LariosoDog:

4k eller inte?
Jag minns utvecklingen av färgskrivare och kollade lite på upplösningar osv.

Ögat har mycket färre celler för färgseende än för B/W - tappar och stavar eller vad det heter. Så färgskrivare kunde ha mycket lägre upplösning i dpi och ge bra bild, än svartvit.

Tror det spelar in här också - meningslöst slöseri att ha så mycket färgpunkter på så liten yta.

Tänk igen - bioduk - och 4k är bra bild.

Det är mer hysteriskt jagande efter högre tal på ditten och datten - tekniknördar helt enkelt som vill kunna sägs
- "ja, du vet jag kör 4k, serrö".
- Aaaaaaaaaaah, göööööööör du?

och så skall alla vara imponerade.

Fast du får ju inte större färgrymd för att du lägger till skärmar. Och vi snackar ju inte direkt DCI-monitorer (samma färgrymd som på bio som våra ögon i allra högsta grad kan urskilja) utan vanliga konsument-prylar med 8-bits paneler, kanske 10-bits i vissa.

Dessutom så får inte SF in några filmer i 4k än så det du ser på bio är 100.000 fler pixlar än i din mobiltelefon.

Medlem

Det hade ju varit fränt om nextgen hade haft möjlighet att koppla ihop 3 konsoller - och köra 3 skärmar på samma spel.

Som du kan köra flera grafikkort i en pc.

Då hade man kunnat göra fps spel som hade samma vidvinkel-seende som ögat för realistisk feel. Det där cyklop-seendet man gör nu blir ju ingen glad av.

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av PcKaffe:

Funderade först vad det var för onödig skit gimmick. Men 12k över 3 skärmar är det inga fel på. Om man gillar att spela på 3 skärmar dvs. Föredrar 1 stor skärm istället och där hade 12k varit lika nödvändigt som en mughållare.

Varför inte 3st stora skärmar?

https://www.youtube.com/embed/U2-Go96dDZ8

=D

Jag tänker inte säga nej, det kanske fungerar. Jag har inte testat.
Men när jag testade 3st normalstora skärmar så blev jag bara yr, jag förstår inte hur man kan spela med den där helknäppa FOV utdragna effekten på sidoskärmarna.

Sjiiiiit samma, håller mig nog till 40" tvn inkopplad i datorn. Det har fungerat skitfint de senaste åren.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av PcKaffe:

Funderade först vad det var för onödig skit gimmick. Men 12k över 3 skärmar är det inga fel på. Om man gillar att spela på 3 skärmar dvs. Föredrar 1 stor skärm istället och där hade 12k varit lika nödvändigt som en mughållare.

Var väl folk som sade samma sak om 1080p i början av 2000-talet men likväl är väldigt många tacksamma över att kunna lira äldre spel i moderna upplösningar idag.

http://i.i.cbsi.com/cnwk.1d/i/tim/2013/01/27/resolution_chart...
Att sitta mindre än en meter ifrån skärmen om den är 40" för att få den fulla effekten av 4k känns inte direkt... Vettigt. Så om det var som jag sa, 1 skärm med 12k upplösning så hade man fan behövt trycka in nyllet i en 120" tv för att få någonstans i närheten av den fulla effekten. 12k upplösning på skärmar är onödigt och korkat i de flesta sammanhang.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Frågan är dock: Är Spelet i 12K? Inte bara storleken på vad som kan visas på skärm... vill gärna ha 12k texturer på innehållet såsom skärm storleken, Och vilken storlek kommer inte det sätta spelet på?


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Nyhet från 2014?.. http://www.projectcarsgame.com/home/project-cars-in-12k-resol...
4K i 3skärms setup.. 4+4+4 =12. (Kanske kan kallas 12K, men det misstolkas lätt).
8K är tyngre än denna så kallade 12K.

Misstolkas ju hur det än är när man pratar ~16:9 upplösning då det felaktiga 4k-begreppet avser 3840*2160. Mer korrekt används det av seriösare tillverkare som UHD. Som du säger är "8k" (uhd2) tyngre än 3x"4k" (uhd1), men det är så mycket coolare i bilspel med 3st skärmar

Medlem
Skrivet av Dominus:

Ghost!

12
Skriv svar