Tv4 "Dygnar dina barn? Så påverkas de"

Medlem
Tv4 "Dygnar dina barn? Så påverkas de"

[http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/dygnar-dina-barn-s%C3%A5...]

Tänkte bara lämna det här klippet här, ganska intressant tycker jag, förvånansvärt vettigt på en del punkter.
Att ta argumentet "de går ju inte i skolan dagen efter" tycker jag är väldigt löst, det är väl samma med att va uppe sent? Känns som ett ansvar som bör ligga hos föräldern (vilket de även säger på slutet).

Är också lite intresserad av att hör om matvanor/dryckesvanor när de dygnar(/sitter upp väldigt sent), har själv märkt att man gått ifrån energidrycker och godis till kaffe, vanlig mat och frukt.


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

intressant, hörde tre morsor sitta och prata om detta på en grannfest igår så problemet är uppenbarligen vida spritt..och angående byta till kaffe är väll förhållandevis få 15åringar och yngre som gillar kaffe har jag fått för mig?


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

Har spelat "hela livet" och det tar mig... två veckor att vända helt på dygnen, och har hittills ALDRIG dygnat... Förstår inte hur människor orkar sitta uppe 24+ timmar framför datorn o.O

Medlem

Klart att föräldrar borde bry sig och ta mer ansvar. Samt så börjar bli vanligare med tiden då många ser upp till Twitch-streamare som dygnar ofta osv och dricker magiska drycker för att orka. Samt Esportare och Youtubare.

Dock vissa är aktiva på gymmet också som tex Swifty och Bajheera vilket är positivt då de influerat flera att börja vara aktiva.

Medlem
Skrivet av toast:

intressant, hörde tre morsor sitta och prata om detta på en grannfest igår så problemet är uppenbarligen vida spritt..och angående byta till kaffe är väll förhållandevis få 15åringar och yngre som gillar kaffe har jag fått för mig?

Kan du utveckla lite mer vad dom sa? Vore intressant.
Visste inte alls att det var så spritt som det verkar vara. Har bara tänkt att det är något man gör med polarna nån gång ibland (läs 1-2ggr/år).

Skrivet av totte1015:

Har spelat "hela livet" och det tar mig... två veckor att vända helt på dygnen, och har hittills ALDRIG dygnat... Förstår inte hur människor orkar sitta uppe 24+ timmar framför datorn o.O

Känns som något man kan göra ibland, inte en gång i veckan, själv hade jag en period under gymnasiet då man gjorde det ungefär en gång om halvåret.
Har inga problem riktigt med att sitta uppe så länge bara man får sina 20min på tangetbordet runt 08.00.
Sen är det ganska ovanligt för (för mig och alla jag känner iallafall) att man spelar 24 timmar, brukar vara att man går upp 7, gör allt man ska göra, börjar lana kanske 20 och sen sitter till 10.


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem
Skrivet av Cradle:

Klart att föräldrar borde bry sig och ta mer ansvar. Samt så börjar bli vanligare med tiden då många ser upp till Twitch-streamare som dygnar ofta osv och dricker magiska drycker för att orka. Samt Esportare och Youtubare.

Dock vissa är aktiva på gymmet också som tex Swifty och Bajheera vilket är positivt då de influerat flera att börja vara aktiva.

Jag tycker inte riktigt "spelcommunityn" (dvs större lan, youtubers, streamers mm) gör tillräcklig med aktiv reklam för energidricka samt onyttigheter för att det ska klassas som en extremt stor målgrupp på det sättet. Om man jämför det med t.ex. Redbulls/Monsters sponsring av andra saker t.ex. extremsport eller Rockstars sponsring av musik så är det en droppe i havet känns det som.

Det är klart folk dricker energidricka för att stanna uppe längre osv men känns som att det vore värre om man gjorde reklam för det.
Men känns också lite som ett förälderansvar att se vad barnen får i sig till viss del, att de inte dricker en burk om dan.


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem
Skrivet av totte1015:

Har spelat "hela livet" och det tar mig... två veckor att vända helt på dygnen, och har hittills ALDRIG dygnat... Förstår inte hur människor orkar sitta uppe 24+ timmar framför datorn o.O

Haha, jag har någon form av sömnstörning så att jag inte kan sova mer än 5-6h och mitt dygn har runt 26h så för mig tar det bara 2-3 dagar att vända på dygnet och jag trivs dessutom bättre att vara vaken nattetid, synd bara att arbete och samhället i övrigt inte är anpassat för det...
När jag "pluggade" på universitet så experimenterade jag hela tiden med att hitta en dygnsrytm som fungerade bäst och den som fungerade bäst var att sova 2-3h på morgonen 5-8 och sedan 17-20 på eftermiddagen/kvällen. Ett annat bra alternativ för mig var att sova varannan natt och då kanske kunna sova 8h istället som annars är helt omöjligt för mig.
Att vara vaken framför datorn i 30-40h brukar inte vara några problem bara man har tid att sova-ikapp efteråt, visst i mina yngre år så låg den gränsen på 50-60h och då var man rätt tom i bollen

Medlem
Skrivet av skogsvilden:
Skrivet av totte1015:

Har spelat "hela livet" och det tar mig... två veckor att vända helt på dygnen, och har hittills ALDRIG dygnat... Förstår inte hur människor orkar sitta uppe 24+ timmar framför datorn o.O

Haha, jag har någon form av sömnstörning så att jag inte kan sova mer än 5-6h och mitt dygn har runt 26h så för mig tar det bara 2-3 dagar att vända på dygnet och jag trivs dessutom bättre att vara vaken nattetid, synd bara att arbete och samhället i övrigt inte är anpassat för det...
När jag "pluggade" på universitet så experimenterade jag hela tiden med att hitta en dygnsrytm som fungerade bäst och den som fungerade bäst var att sova 2-3h på morgonen 5-8 och sedan 17-20 på eftermiddagen/kvällen. Ett annat bra alternativ för mig var att sova varannan natt och då kanske kunna sova 8h istället som annars är helt omöjligt för mig.
Att vara vaken framför datorn i 30-40h brukar inte vara några problem bara man har tid att sova-ikapp efteråt, visst i mina yngre år så låg den gränsen på 50-60h och då var man rätt tom i bollen

Väldigt intressant

Går universitet nu och håller helt med om att det är skönare att vara vaken nattetid, man kan fokusera bättre på faktiskt jobb och slippa onödiga störningsmoment.
Hade OOP(Objekt-orienterad programering) i höstas och då märkte man verkligen att dygnsrytmen förändrades, man hade inga föreläsningar utan bara satt hemma i princip hela tiden och jobbade. Gå upp 11, ta det lugnt en timme, jobba på till 22, gymma, ta det lugn till 3-4.


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

1
Skriv svar