Playstation 4 – ny modell med större hårddisk på väg?

Robot
Medlem

Känns lite för tidigt med tanke på att denna generation inte drabbats lika hårt av typ "red ring of death" och andra liknande, kostsamma garanti-problem. På toppen av det så är ju PS4'an även relativt liten.

Trenden är väl 3 år innan "slim"-versionen anländer på marknaden?

Medlem

Hårddisken har aldrig vart ett problem för mig iaf, men kul för dom som behöver

signatur

AYY LMAO

Medlem

Byta HD i PS4 är om än enklare än i PS3 så alla som vill har säkert redan bytat. SSHD är inte så fasligt dyra nu heller. Sedan har de säker minskar kretsstorleken då det är en ekonomisk vinning att göra detta, snarare än design beslut.

signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Konsoler som behöver uppgraderas, var inte argumentet mot PC att man inte behövde göra sånt? Dessutom kan man knappast uppgradera sina gamla konsol utan man måste vackert gå och köpa en ny.

Men högre fps är jue alltid trevligt.

Medlem

det de borde lägga tid på är att fixa den allt för högljuda fläkten som befinner sig i PS4an just nu, den påminner en hel del om 1st Gen PS3. Tackar gudarna att detta blev fixad i PS3 Slim då man undrade om den ens hade någon fläkt överhuvudtaget

Medlem
Skrivet av Svenpa:

Konsoler som behöver uppgraderas, var inte argumentet mot PC att man inte behövde göra sånt? Dessutom kan man knappast uppgradera sina gamla konsol utan man måste vackert gå och köpa en ny.

Men högre fps är jue alltid trevligt.

Det är skillnad på nya versioner av konsoler och uppgraderingar av PC.

Du får knappast högre FPS med en ny version av PS4 än den som såldes vid lanseringen 2013.

Du behöver knappast "uppgradera" från en gammal till en ny PS4, om den inte gått sönder eller du är extremt sugen på en tystare. Hårddisken är som sagt superenkel att byta själv i PS4.

Anledningen till nya versioner av konsoler är oftast att sänka tillverkningskonstnaden, minska förekomsten av fel och reklamationer, samt att sänka energiförbrukningen (så att kylningen blir billigare).

PS3 och Xbox 360 kom säkert i tiotals nya versioner utan att det syntes på utsidan eller att prestanda ändrades.

Sedan så kommer det så klart ibland nya versioner med större hårddisk och/eller annat utseende. Dock är nästan alltid prestanda desamma som hos lanseringsmodellen, möjligtvis med undantag för snabbare hårddisk eller optisk läsare.

Medlem
Skrivet av makedonii:

det de borde lägga tid på är att fixa den allt för högljuda fläkten som befinner sig i PS4an just nu, den påminner en hel del om 1st Gen PS3. Tackar gudarna att detta blev fixad i PS3 Slim då man undrade om den ens hade någon fläkt överhuvudtaget

Att den nya är lättare betyder säkert att de ändrat i power supply och/eller kylning. Förhoppningsvis innebär detta att den är tystare.

Personligen tycker jag att PS4 (och flera andra konsoler) har ett designfel i och med att utblåset av varmluft är på baksidan. Om PS4 står i en hylla, även en relativt öppen sådan med mycket luft runt omkring, så blir det väldigt varmt runt konsolen och fläkten jobbar mycket. Det blir en enorm skillnad om jag flyttar konsolen till ett bord där den varma luften omedelbart kan försvinna ut i rummet. Jag tror att det skulle vara bättre om utblåset var på framsidan i stället.

Medlem

Ok sjysst. Keep it coming. Jag har ju inte köpt än. Jag ska så småningom dock. Kanske ger det ett år till innan jag kliver på tåget.

signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Ctrl:

Byta HD i PS4 är om än enklare än i PS3 så alla som vill har säkert redan bytat. SSHD är inte så fasligt dyra nu heller. Sedan har de säker minskar kretsstorleken då det är en ekonomisk vinning att göra detta, snarare än design beslut.

Japp! Har jag gjort. Snabbare laddning och 1 TB.

Inaktiv

Haha, 1 TB är ju toklite.

Med extern disk till min One så har jag redan en spelsamling av installerade spel på 2+ tb på hybriddisk via USB (snabbt attans)

Löjligt av Sony. Se till å supporta USB diskar istället som Xbox One.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Med extern disk till min One så har jag redan en spelsamling av installerade spel på 2+ tb på hybriddisk via USB (snabbt attans)

Ja jag håller med. Har båda. Men om man vill ha alla "kommer endast till" formattitlar blir det tyvärr att göra det man kan om man vill ha plats med mer oavsett låda. Tänkte redan från början att det blir extrakostnader med endast 500GB och "nyare" spelformat.
Men med datorer är vi väl lite bortskämda vad det gäller minnesstorleksalternativ. Tyvärr som spelare knyter man näven i fickan och slantar upp pengarna för att man faktiskt VILL spela just det där spelet som inte släpps till annat än den där speciella lådan. .

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Du vet väl att du kan BYTA disk på PS4 till den storlek du vill. Det är alltid händigare att ha en intern disk än en extern som ofta kräver mer ström än du får genom USB.

Om du vill vara lite mer extrem kan du modda din PS4 och göra en SATA koppling så du kan ha en extern disk som kommer fungera som en intern och får det snabba SATA gränssnittet och inte USB.

och orkar du vänta ett tag kommer Nyko med tillbehör så du kan lägga in en 3.5" disk och behöver inte modda och krävs inga extra kabalar eller något sånt. Din PS4 kommer se lite tjockare och fulare ut men inget du kommer märka av om du inte är en medlem i Fab Five.

signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av the_o:

Du vet väl att du kan BYTA disk på PS4 till den storlek du vill. Det är alltid händigare att ha en intern disk än en extern som ofta kräver mer ström än du får genom USB.

Om du vill vara lite mer extrem kan du modda din PS4 och göra en SATA koppling så du kan ha en extern disk som kommer fungera som en intern och får det snabba SATA gränssnittet och inte USB.

https://www.youtube.com/embed/-bnA0uaxphs

och orkar du vänta ett tag kommer Nyko med tillbehör så du kan lägga in en 3.5" disk och behöver inte modda och krävs inga extra kabalar eller något sånt. Din PS4 kommer se lite tjockare och fulare ut men inget du kommer märka av om du inte är en medlem i Fab Five.

Känns som att en disk är för lite. Som tur var kan man sätta till flera usb diskar till One . Ska man köpa de största diskarna springer det snabbt iväg i pengar.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Känns som att en disk är för lite. Som tur var kan man sätta till flera usb diskar till One . Ska man köpa de största diskarna springer det snabbt iväg i pengar.

Hur stor intern disk kan man sätta in i en Xbox One då?

Medlem
Skrivet av anon_81726:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av anon_81726:

https://www.youtube.com/embed/-bnA0uaxphs

Med en 4TB disk får du plats med över 40 kopior av Witcher 3 som är ett av det största spelen på marknaden. Vet att det inte finns en enda person där ute som hoppar mellan 40 olika spel samtidigt.
Majoriteten av spelen tar inte ens hälften av det så jag ser ingen mening med att köpa en 6TB disk för att ha 300 olika spel installerade som man aldrig spelar.

signatur

Inaktiv

Om man vill köpa digitalt så behöver man
1. Ha väldigt snabb uppkoppling om man vill få hem spelen relativt snabbt
2. Ha stora diskar till sin One (och PS4 om de får tummarna ur...) så att man får plats med sina spel UTAN att behöva ladda ner dem om och om igen hela tiden. Att ha EN stor disk ex 4TB är inte den bästa lösningen för de flesta då det ofta är väldigt dyrt att ha de största diskarna jämfört med samma mängd på två mindre diskar.
Försök ex köpa en 4TB sshd disk eller hybriddisk till vettigt pris så förstår ni vad jag menar.

3. Backupa sina spel är enkelt som bara den med en One. Ha en långsammare usb drive där man förvarar backuper av sina spel så man slipper vänta i 4 -20h på att ladda ner ett spel igen bara för att man inte hade plats på sin interna disk.

Hur gör man med ps4 när man byter disk för att flytta sina spel? Måste man ladda ner alla igen?
Vad händer vid garantiärenden? Sony har ej sålt disken och låter folk byta diskar på eget ansvar = garantiproblem

4. Filmer och serier tar mycket plats om man köper. Dessa ska med få plats på samma diskar

Medlem
Skrivet av anon_81726:

2. Ha stora diskar till sin One (och PS4 om de får tummarna ur...) så att man får plats med sina spel UTAN att behöva ladda ner dem om och om igen hela tiden. Att ha EN stor disk ex 4TB är inte den bästa lösningen för de flesta då det ofta är väldigt dyrt att ha de största diskarna jämfört med samma mängd på två mindre diskar.
Försök ex köpa en 4TB sshd disk eller hybriddisk till vettigt pris så förstår ni vad jag menar.

3. Backupa sina spel är enkelt som bara den med en One. Ha en långsammare usb drive där man förvarar backuper av sina spel så man slipper vänta i 4 -20h på att ladda ner ett spel igen bara för att man inte hade plats på sin interna disk.

Hur gör man med ps4 när man byter disk för att flytta sina spel? Måste man ladda ner alla igen?
Vad händer vid garantiärenden? Sony har ej sålt disken och låter folk byta diskar på eget ansvar = garantiproblem

4. Filmer och serier tar mycket plats om man köper. Dessa ska med få plats på samma diskar

Har du gigabit uppkoppling eller 100Mbit trådlöst får du hem ett spel mellan 1,5 till 30 minuter beroende på om det är 10gb stort eller extremt som 40gb Witcher 3.
Det är inget problem med att dra hem spelen genom Internet om du inte byter spel var femte minut eller sitter på en dålig uppkoppling.

Garantin har du kvar. Sony har inget emot att du byter diskar.

4TB SSHD går på 1600kr.

signatur

Inaktiv
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av the_o:

Har du gigabit uppkoppling eller 100Mbit trådlöst får du hem ett spel mellan 1,5 till 30 minuter beroende på om det är 10gb stort eller extremt som 40gb Witcher 3.
Det är inget problem med att dra hem spelen genom Internet om du inte byter spel var femte minut eller sitter på en dålig uppkoppling.

4TB SSHD går på 1600kr.

Kan medge att en 4TB disk för mellan 1700 och 1800 är ett ok pris. Men hur backupar du, flyttar spel?

Angående garantin så är det som så att OM disken eller hanteringen av disken kan ha påverkat ett ev fel på din konsol så är din konsol utom garanti (stora företag kan vara riktigt kreativa för att slippa ta på sig uppenbara garantifel, bara titta på YLOD på PS3) . Dessutom står de inte för ev fel på din mjukvara (den ska du ha backat upp) då du vid ett ev fel måste skicka in hela din konsol INKL orginaldisken och då inte din nya disk.

99,7 % av Sveriges befolkning och 99.9999999999999999 av resten av världens befolkning sitter inte på gigabit lina eller 100 MB så de där nedladdningstiderna du skriver spelar ingen roll för folk och är helt moot.
Dessutom har Sony varken serverkapacitet och bandbredd för att låta folk ladda ner med så hög hastighet i någon större utsträckning. Inte ens MS låter folk ladda ner i full hastighet.

SDF much?

Medlem
Skrivet av anon_81726:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av anon_81726:

4TB SSHD går på 1600kr.

Kan medge att en 4TB disk för mellan 1700 och 1800 är ett ok pris. Men hur backupar du, flyttar spel?

Angående garantin så är det som så att OM disken eller hanteringen av disken kan ha påverkat ett ev fel på din konsol så är din konsol utom garanti (stora företag kan vara riktigt kreativa för att slippa ta på sig uppenbara garantifel, bara titta på YLOD på PS3) . Dessutom står de inte för ev fel på din mjukvara (den ska du ha backat upp) då du vid ett ev fel måste skicka in hela din konsol INKL orginaldisken och då inte din nya disk.

99,7 % av Sveriges befolkning och 99.9999999999999999 av resten av världens befolkning sitter inte på gigabit lina eller 100 MB så de där nedladdningstiderna du skriver spelar ingen roll för folk och är helt moot.
Dessutom har Sony varken serverkapacitet och bandbredd för att låta folk ladda ner med så hög hastighet i någon större utsträckning. Inte ens MS låter folk ladda ner i full hastighet.

SDF much?

Det är lika stor chans att din konsol går sönder genom att ha disken kopplad till SATA porten som kopplad till USB.
Men jag har då aldrig hört talas om att en HD skulle ha dödat ett enda datorsystem någonsin och jag har snart byggt datorer i 20år.
Men OM det nu skulle hända är det lika troligt att Sony och MS skulle klaga på garantier likt Intel skulle göra det.

Blir det fel på mjukvaran på konsolen är det bara att formatera disken och installera om OS från USB-sticka.

Du kan inte göra backup på PS4 vad jag vet. Finns någon sån funktion på PS3 men vet inte riktigt hur det funkar för har aldrig testat. Eftersom systemet kan ladda hem spel samtidigt som du spelar har jag aldrig haft något intresse för att göra en backup vid byte av disk. Enklare att välja att den ska ladda hem alla spel efter bytet och alla sparfiler är sparade på molnet.

Sony har bandbredd för gigabit men har du någon typ av HDD kommer du inte kunna nyttja hela hastigheten.

67.5 Mbps är medelhastighet i Kirunaområdet i Norrbotten så med andra ord om du spelar Witcher 3 på PS4 i 3 timmar hinner du få hem 3 kopior av Witcher 3 eller 30 indiespel eller 90 episoder av Game of Thrones.

En sak du inte tänkt på heller som jag nämnde tidigare är det bättre att koppla diskar till SATA om du vill ha högre hastigheter. Något som är bra om du ska just spela spel du skaffat digitalt eller spel som använder resurser sparade på disken.

signatur

1
Skriv svar