CS-proffs: "Alla tar Adderall"

Inaktiv

Det är bra om meningen förhöjs för alla behövande. So be it.


signatur

knarka loss era hungriga

Medlem

Tock, tock tock. När ska folk lära sig.

Dextroamfetamin (Adderall) är rävgift. Metylfenidat (Concerta, Ritalin) å andra sidan är både frukt och grönsak.

Jag har medicinsk erfarenhet med dessa och uttalar mig därför och enbart baserat på ett medicinskt scenario. Kids - lyssna på JonTron ovan.

Medlem
Skrivet av SenapsBread:
Skrivet av Notumforce:

Om nu alla verkligen skulle ta det så är det ju inte fusk;)

Ingen gnäller på att folk trycker i sig div energi drycker som kan ha både upppiggande effekt och andra fördelar.

Antingen tar man bort alla fördelar eller ....

Fast det du får ut av energidryck kan du få ut av att leve nog hälsomässigt och ett par nätters bra sömn. Lite skillnad.

hmm inte riktigt du kan vara hur utvilad som helst men utmattning drabbar alla för eller senare så trycka i sig dom tyngre energidryckerna håller dig igång längre .

men om man ska vara seriös , inga droger hör hemma i sport.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Långsiktigt så lär det inte vara effektivt alls, rebound effekterna som medicinen ger är inte att leka med, då jag gick concerta så var kvällarna ett rent helvete, tänk om den slår till i en avgörande match i tex CS?

Medlem
Skrivet av KatOne:

https://www.youtube.com/embed/wW_ikQbTD-4

Tock, tock tock. När ska folk lära sig.

Dextroamfetamin (Adderall) är rävgift. Metylfenidat (Concerta, Ritalin) å andra sidan är både frukt och grönsak.

Jag har medicinsk erfarenhet med dessa och uttalar mig därför och enbart baserat på ett medicinskt scenario. Kids - lyssna på JonTron ovan.

Hehe jag tror du skojar men jag ser concerta som döden, satan vilken rebound effekt det är på dem små jävlarna, ritalin är mer snabbt och kortvarigt, jag pissade typ som fyrtio stycken 150 kilos män per dag på Ritalinen

Medlem

Ungdomar som tar droger? Ska bli kul att se när rave-kommissionen börjar göra razzior mot LAN.

Medlem

tja bara dom inte gör det fusk för folk som mig som faktiskt käkar concerta på recept skulle ju va lite segt

Klart grabbarna ska ha tjack

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av atnek:

Allvarligt talat, vem fan bryr sig? Ni som bryr er behöver en reality check asap..

Jag bryr mig. Jag ogillar prestandahöjande droger. Sen att du tycker droger är OK talar en hel del för vilken typ av människa du är.

+1


signatur

MattiAceGaming

Medlem

Alla tar det inte, Get_Right har exempelvis sagt att han inte umgås med dem kretsarna som tar det för ett tag sen i en AMA på reddit, och då kan man ju tolka det som att ingen i NiP tar det.

Medlem
Skrivet av KatOne:

https://www.youtube.com/embed/wW_ikQbTD-4

Tock, tock tock. När ska folk lära sig.

Dextroamfetamin (Adderall) är rävgift. Metylfenidat (Concerta, Ritalin) å andra sidan är både frukt och grönsak.

Jag har medicinsk erfarenhet med dessa och uttalar mig därför och enbart baserat på ett medicinskt scenario. Kids - lyssna på JonTron ovan.

Den enes bröd den andres död, allt är inte så ensidigt. Har medicinsk erfarenhet av både snabbverkande Ritalin, depot-Concerta samt Elvanse och de förstnämnda rår inte på Elvanse i effekt på långa vägar samtidigt som de ger mig starkare biverkningar...

Medlem

Vad händer när lagförbudet mot adderrall, ritalina och andra amfetaminpreparat sätts in och en progamer som verkligen har ADHD ska försöka spela turneringar? Får han/hon dispans eller diskas han/hon eller förbjuds han/hon helt från att delta i turneringar?


signatur

"Da Funk Back To Da Punk"

Medlem

Alltså ADHD medicin gör ingen stor skillnad på folk som inte har ADHD. ADHD-medicin har samma molekyl som amfetamin men det är inte samma sak alls.

Medlem
Skrivet av godsaveme:

Vad händer när lagförbudet mot adderrall, ritalina och andra amfetaminpreparat sätts in och en progamer som verkligen har ADHD ska försöka spela turneringar? Får han/hon dispans eller diskas han/hon eller förbjuds han/hon helt från att delta i turneringar?

Du tror inte att det finns t ex idrottare som tävlar med Kortison i kroppen? Så klart som fan du kan få dispens för medicinering.

Medlem

Det är klart att det gör skillnad. Har ni någonsin petat i er lite ecstasy eller tjack och spelat? Reaktionerna blir betydligt mycket snabbare. Är du dessutom på E, kommer du inte ens vara upprörd att laget talar ryska. Så klart platsar det verkligen inte i tävlingssammanhang, men har du lite kul på ett publikt game i pojkrummet - fine.

Skrivet av godsaveme:

Vad händer när lagförbudet mot adderrall, ritalina och andra amfetaminpreparat sätts in och en progamer som verkligen har ADHD ska försöka spela turneringar? Får han/hon dispans eller diskas han/hon eller förbjuds han/hon helt från att delta i turneringar?

Är du på riktigt?

Medlem
Skrivet av Derpcore:

Alltså ADHD medicin gör ingen stor skillnad på folk som inte har ADHD. ADHD-medicin har samma molekyl som amfetamin men det är inte samma sak alls.

'

Du sade emot dig själv nyss, om ett ämne består av likadana molekyler som ett annat... Då är det samma ämne. Adderall är en blandning av amfetaminsalter som omsätts på lite olika sätt. Metylfenidat däremot (det som Ritalin och Concerta har som verksam ingrediens) är dock ett annat ämne.

Och jo, amfetamin och metylfenidat har en väldigt stor effekt på folk utan ADHD. Det kallas att bli tjackad. Jag tror du blandar ihop effekterna som "normala" (starka citattecken här) och vi med ADHD får. Vi med ADHD kräver mer för att få den där rekreationella pundar-effekten, vilket är svårt att få med de väldigt låga doserna som finns i läkemedlen.

TL;DR den låga dosen gör ADHD-personer skärpta men ger andra ett rus och extrem koncentrationsförmåga.

SoL
Medlem
Skrivet av atnek:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av atnek:

Allvarligt talat, vem fan bryr sig? Ni som bryr er behöver en reality check asap..

Jag bryr mig. Jag ogillar prestandahöjande droger. Sen att du tycker droger är OK talar en hel del för vilken typ av människa du är.

Ah puttenutten då.. Blev du så ledsen..

Som sagt, du behöver en reality check.. Är du snäll och inte tar någon alvedon eller ipren nästa gång du har huvudvärk, för kom ihåg, du är EMOT DROGER.. Hahahaha

Jämför du ipren med tyngre droger? Är du lika liberal till heroin amfetamin och kokain lr?

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av atnek:

Allvarligt talat, vem fan bryr sig? Ni som bryr er behöver en reality check asap..

Jag bryr mig. Jag ogillar prestandahöjande droger. Sen att du tycker droger är OK talar en hel del för vilken typ av människa du är.

Om han tycker droger är OK eller inte, visar inte vilken typ av människa han är. Däremot visar din kommentar siken trångsynt och ointelligent människa DU är.

Medlem

Borde väl egentligen gå att följa samma regler som inom annan idrott? Skall e-sporten tas seriöst som sport och evenemang måste de även visa att de jobbar aktivt mot doping på samma vis som andra sporter, annars kan vi lika gärna tillåta allt och sen har vi ett gäng gamers som i slutändan har gigantiska drogproblem för det lär knappast stanna vid ADHD medicin.

Medlem
Skrivet av Jaforfan:

Du vet att koffein, paracetamol, nikotin etc. är droger eller? Droger du med största sannolikhet har tagit (möjligtvis med undantag för nikotin). Varför denna dubbelmoral? Och det säger absolut ingenting om vilken typ av människa han är, förutom att han då inte har något emot dem.

detta är inte bara mina åsikter utan det är vad Sverige går på när dom klassar saker som en drog. Det har länge pågått en debatt om detta men det som jag skriver nu är vad som räknas tills något ändras.

För att något ska bli klassat som en "drog" måste den uppfylla alla
3 kriterier.

1. Ha en berusande effekt.
Måste även säga att den tillfredsställande känslan man får när man ex tar en cigarett inte är en berusande effekt

2. Vara skadligt för kroppen.

3. Vara beroende framkallande.
Måste även säga att saker som ger ett mentalt beroende som alkohol inte är klassat som beronde framkallande då själva produckten inte är gjord för att skapa ett beronde som ex nikotin

Koffein inte en drog då den inte är beroende framkallande.

Nikotin är inte en drog då den inte har någon berusande effekt.

Sedan något du inte sa men många ofta tar fel på. Alkohol är inte en drog då den inte är beroende framkallande. Ska påminna om den mentala beroende inte gör den till en drog då alkohol i sig inte skapar ett beroende.

Om ni läser om droger på den svenska wikipedian så säger dom att det är en drog men som det ser ut just nu är det inte fallet men som sagt det pratas mycket om detta inom UNF (Ungdomens Nykterhets Förbund) samt IOGT-NTO (Internation order of good templars - Nationella Tempel Ordern) vilket kan ändra saker och ting om hur det klassas.

On topic. Tycker det är fel och fusk att ta sinnesförhöjande innan en match eller liknande dock är jag inte förvånad att denna trend har kommit upp då det är hög press på att vara dom bästa och börjar man slappa har man börjat tappa sin karriär och kan inte livnära sig på det längre. När det finns något som kan hjälpa dig hålla dig på topp är det klart att många tar den lösningen det är inte rätt och det är fusk men jag är inte förvånad.

Medlem
Skrivet av Corewin:
Skrivet av Jaforfan:

Du vet att koffein, paracetamol, nikotin etc. är droger eller? Droger du med största sannolikhet har tagit (möjligtvis med undantag för nikotin). Varför denna dubbelmoral? Och det säger absolut ingenting om vilken typ av människa han är, förutom att han då inte har något emot dem.

detta är inte bara mina åsikter utan det är vad Sverige går på när dom klassar saker som en drog. Det har länge pågått en debatt om detta men det som jag skriver nu är vad som räknas tills något ändras.

För att något ska bli klassat som en "drog" måste den uppfylla alla
3 kriterier.

1. Ha en berusande effekt.
Måste även säga att den tillfredsställande känslan man får när man ex tar en cigarett inte är en berusande effekt

2. Vara skadligt för kroppen.

3. Vara beroende framkallande.
Måste även säga att saker som ger ett mentalt beroende som alkohol inte är klassat som beronde framkallande då själva produckten inte är gjord för att skapa ett beronde som ex nikotin

Koffein inte en drog då den inte är beroende framkallande.

Nikotin är inte en drog då den inte har någon berusande effekt.

Sedan något du inte sa men många ofta tar fel på. Alkohol är inte en drog då den inte är beroende framkallande. Ska påminna om den mentala beroende inte gör den till en drog då alkohol i sig inte skapar ett beroende.

Om ni läser om droger på den svenska wikipedian så säger dom att det är en drog men som det ser ut just nu är det inte fallet men som sagt det pratas mycket om detta inom UNF (Ungdomens Nykterhets Förbund) samt IOGT-NTO (Internation order of good templars - Nationella Tempel Ordern) vilket kan ändra saker och ting om hur det klassas.

On topic. Tycker det är fel och fusk att ta sinnesförhöjande innan en match eller liknande dock är jag inte förvånad att denna trend har kommit upp då det är hög press på att vara dom bästa och börjar man slappa har man börjat tappa sin karriär och kan inte livnära sig på det längre. När det finns något som kan hjälpa dig hålla dig på topp är det klart att många tar den lösningen det är inte rätt och det är fusk men jag är inte förvånad.

Du får visst en berusande effekt utav nikotin, dock så får du den bara ett fåtal gånger första gångerna.

Sen kan du visst bli beroende av koffein jag har sjukt många vänne/familje medlemmar som är det, exempelvis min mor måste dricka annars får hon jättestor huvudvärk etc.

sen måste jag fråga om dom bannlyser adderrall, concerta etc, hur gör man då om man har add eller adhd och tar den medicinen dagligen, gör det att dom ej får spela i turneringar eller hur ska dom bestämma det? Menar om någon har det och tar det dagligen så kan dom öka dosen precis innan en match för att få en högre effekt och hur ska dom isåfall påvisa att dom abusar det med tanke på att det kommer komma upp i prov ändå pågrund av att det är deras dagliga medicin?

Visst är det fel att dom använder olagliga substanser för att få ett övertag men det får du även utav andra saker som är lagliga, visst det är mindre effekt men det ger fortfarande ett övertag.

Sen vet jag att det är/var populärt att röka på innan en match för att få ner deras nerver så dom ej var så nervösa och det är mer normalt än att folk tar amfetamin etc.

Sen ger inte concerta iaf ett beroende som andra droger ger, jag tar concerta varje dag pågrund av min ADD och jag har vissa dagar skippat och det enda jag känner är att jag känner mig seg,trött och vill ej göra något riktigt exakt så som jag kände innnan jag fick min diagnos men jag får inga abstinenser utav det. Sen skadligt för kroppen är det inte riktigt heller , det som gör att det kan vara skadligt är om du missköter att dricka och äta vilket enligt mig är inte concertans fel utan personens fel.

jag måste säga att ta amfetamin liknande preparat innan en match är inte sån stor boost som sporter får utav sterioder etc. Visst det ger ett övertag mot hur du skulle vara normalt men enligt mig gör den inte så du blir helt plötsligt en gud, det hjälper till att stänga ute saker som normalt stör dig och fokuserar mer på det du gör. Exempelvis för mig i cs det som det gav mig var att jag var mer fokuserad så om jag höll ett hörn så kände jag ej längre hur min hand var svettig hur mina fingrar hade ett oskönt grepp på musen och hur det kändes som att fingrarna skulle börja krampa när somhelst men den känslan hade jag bara för att jag kunde/kan ej stänga ute sånt och börjar tänka på omgivningen för mycket, det är litegrann som om du tänker på hur du har din mun just nu, känner du hur dina tänder ej går ihop utan du har ett mellan rum mellan under och översidan av dina tänder, men börjar du känna hur det känns konstigt hur jobbigt det är att hålla detta mellanrummet? Det börjar liksom bli tröttsamt, du tänker att det är nog inte såhär jag har tänderna normalt utan du stänger så det ej är något mellanrum, men nu känner du hur konstigt det känns käken känns som om den ej sitter på rättplats, tänderna har ett konstigt tryck på sig, så du öppnar lite igen och känner bra igen, men snart så känner du igen hur det bli tröttsamt. Detta är ungefär hur jag känner när jag måste fokusera på något, allt annat börjar störa saker som du normalt ej tänker på stör mig något grovt mycket det är inte att du håller i något annorlunda eller liknande utan det är för att du tappar fokus på det du ska göra och känner att du måste fokusera vilket gör att du börjar se,känna allt och det känns konstigt och det är saker du normalt aldrig skulle känna i normala fall. så jag hade mer fokus på det på skärmen istället för att bli distraherat av att kanske ett kvitto fladdrade lite under skärmen pågrund av att min bordsfläkt var igång och blåste på ena fliken.

Medlem

Inte en sport utan att det finns olagliga preparat att nyttja.

Fuskare...har alltid funnits, kommer alltid att finnas.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Corewin:

För att något ska bli klassat som en "drog" måste den uppfylla alla
3 kriterier.

1. Ha en berusande effekt.
Måste även säga att den tillfredsställande känslan man får när man ex tar en cigarett inte är en berusande effekt

2. Vara skadligt för kroppen.

3. Vara beroende framkallande.
Måste även säga att saker som ger ett mentalt beroende som alkohol inte är klassat som beronde framkallande då själva produckten inte är gjord för att skapa ett beronde som ex nikotin

Koffein inte en drog då den inte är beroende framkallande.

Nikotin är inte en drog då den inte har någon berusande effekt.

Sedan något du inte sa men många ofta tar fel på. Alkohol är inte en drog då den inte är beroende framkallande. Ska påminna om den mentala beroende inte gör den till en drog då alkohol i sig inte skapar ett beroende.

Om ni läser om droger på den svenska wikipedian så säger dom att det är en drog men som det ser ut just nu är det inte fallet men som sagt det pratas mycket om detta inom UNF (Ungdomens Nykterhets Förbund) samt IOGT-NTO (Internation order of good templars - Nationella Tempel Ordern) vilket kan ändra saker och ting om hur det klassas.

Låter som att de fått arbeta hårt för att få de lagliga drogerna att platsa in under just lagliga droger. Om vi ska vara realitsika så hade varken alkohol eller nikotin varit en laglig drog om det introducerades idag.

Skulle nog säga att koffein är rätt så beroendeframkallande och vissa är absolut beroende av alkohol som en verklighetsflykt.

Skulle även inte förvåna mig om någon av de olagliga drogerna skulle passa in under de lagliga drogernas beskriving.. Gäller bara att leka med orden lite som de gjort för att få de lagliga att vara lagliga.

Medlem
Skrivet av fatcamp:
Skrivet av Corewin:
Skrivet av Jaforfan:

Du vet att koffein, paracetamol, nikotin etc. är droger eller? Droger du med största sannolikhet har tagit (möjligtvis med undantag för nikotin). Varför denna dubbelmoral? Och det säger absolut ingenting om vilken typ av människa han är, förutom att han då inte har något emot dem.

detta är inte bara mina åsikter utan det är vad Sverige går på när dom klassar saker som en drog. Det har länge pågått en debatt om detta men det som jag skriver nu är vad som räknas tills något ändras.

För att något ska bli klassat som en "drog" måste den uppfylla alla
3 kriterier.

1. Ha en berusande effekt.
Måste även säga att den tillfredsställande känslan man får när man ex tar en cigarett inte är en berusande effekt

2. Vara skadligt för kroppen.

3. Vara beroende framkallande.
Måste även säga att saker som ger ett mentalt beroende som alkohol inte är klassat som beronde framkallande då själva produckten inte är gjord för att skapa ett beronde som ex nikotin

Koffein inte en drog då den inte är beroende framkallande.

Nikotin är inte en drog då den inte har någon berusande effekt.

Sedan något du inte sa men många ofta tar fel på. Alkohol är inte en drog då den inte är beroende framkallande. Ska påminna om den mentala beroende inte gör den till en drog då alkohol i sig inte skapar ett beroende.

Om ni läser om droger på den svenska wikipedian så säger dom att det är en drog men som det ser ut just nu är det inte fallet men som sagt det pratas mycket om detta inom UNF (Ungdomens Nykterhets Förbund) samt IOGT-NTO (Internation order of good templars - Nationella Tempel Ordern) vilket kan ändra saker och ting om hur det klassas.

On topic. Tycker det är fel och fusk att ta sinnesförhöjande innan en match eller liknande dock är jag inte förvånad att denna trend har kommit upp då det är hög press på att vara dom bästa och börjar man slappa har man börjat tappa sin karriär och kan inte livnära sig på det längre. När det finns något som kan hjälpa dig hålla dig på topp är det klart att många tar den lösningen det är inte rätt och det är fusk men jag är inte förvånad.

Du får visst en berusande effekt utav nikotin, dock så får du den bara ett fåtal gånger första gångerna.

Sen kan du visst bli beroende av koffein jag har sjukt många vänne/familje medlemmar som är det, exempelvis min mor måste dricka annars får hon jättestor huvudvärk etc.

Då har dom troligast över doserat koffein för länge vilket har gjort att deras kropp har skapat ett beroende men det finns inget i kaffe som gör dom beroende av det (som ex nikotin är gjort för att skapa ett kemiskt beroende) men om man inte överdoserar över en länge period skapas inte det beroendet. Ett liknande ex som kan hände med något annat ämne är socker. Socker kick som är berusande, För mycket socker är skadligt samt socker krasch och starkt socker begär som kan nästan klassas som beroende framkallande men det är det inte DOCK kan man som med koffein överdosera för länge göra kroppen beroende av det vilket kan göra att man får huvudvärk och liknande ifall man slutar.

Skrivet av guran33:

Låter som att de fått arbeta hårt för att få de lagliga drogerna att platsa in under just lagliga droger. Om vi ska vara realitsika så hade varken alkohol eller nikotin varit en laglig drog om det introducerades idag.

Skulle nog säga att koffein är rätt så beroendeframkallande och vissa är absolut beroende av alkohol som en verklighetsflykt.

Dom är tvungna att vara lite lösa med kriterierna annars skulle saker som ex socker som jag nämnde tidigare vara klassad som en drog.

Alkohol som en verklighetsflykt gör den inte beroende framkallande dryck utan en mentalt beroende vilket gör att den inte är klassat som en drog för det är inte alkoholen som skapar ett beroende utan det är den berusande effekten som gör att folk flyr sina problem in i det.
ex Nikotin har ingen berusande effekt (kanske dom första doseringarna men den är liten och finns inte senare) men den skapar ett beroende. Man letar sig inte till nikotin för att fly undan vilket gör att det inte är ett mental beroende utan det är ett kemiskt beroende vilket är vad nikotin gjordes och säljs för

Medlem
Skrivet av Corewin:
Skrivet av Jaforfan:

Du vet att koffein, paracetamol, nikotin etc. är droger eller? Droger du med största sannolikhet har tagit (möjligtvis med undantag för nikotin). Varför denna dubbelmoral? Och det säger absolut ingenting om vilken typ av människa han är, förutom att han då inte har något emot dem.

detta är inte bara mina åsikter utan det är vad Sverige går på när dom klassar saker som en drog. Det har länge pågått en debatt om detta men det som jag skriver nu är vad som räknas tills något ändras.

För att något ska bli klassat som en "drog" måste den uppfylla alla
3 kriterier.

1. Ha en berusande effekt.
Måste även säga att den tillfredsställande känslan man får när man ex tar en cigarett inte är en berusande effekt

2. Vara skadligt för kroppen.

3. Vara beroende framkallande.
Måste även säga att saker som ger ett mentalt beroende som alkohol inte är klassat som beronde framkallande då själva produckten inte är gjord för att skapa ett beronde som ex nikotin

Koffein inte en drog då den inte är beroende framkallande.

Nikotin är inte en drog då den inte har någon berusande effekt.

Sedan något du inte sa men många ofta tar fel på. Alkohol är inte en drog då den inte är beroende framkallande. Ska påminna om den mentala beroende inte gör den till en drog då alkohol i sig inte skapar ett beroende.

Om ni läser om droger på den svenska wikipedian så säger dom att det är en drog men som det ser ut just nu är det inte fallet men som sagt det pratas mycket om detta inom UNF (Ungdomens Nykterhets Förbund) samt IOGT-NTO (Internation order of good templars - Nationella Tempel Ordern) vilket kan ändra saker och ting om hur det klassas.

On topic. Tycker det är fel och fusk att ta sinnesförhöjande innan en match eller liknande dock är jag inte förvånad att denna trend har kommit upp då det är hög press på att vara dom bästa och börjar man slappa har man börjat tappa sin karriär och kan inte livnära sig på det längre. När det finns något som kan hjälpa dig hålla dig på topp är det klart att många tar den lösningen det är inte rätt och det är fusk men jag är inte förvånad.

När man röker en cigarett, så får man ett nikotin rus, som avtar i styrka när toleransen för DROGEN nikotin blir högre, exakt samma sak med snus.

Tror du seriöst folk köper cigg och snus om det ger absolut 0 effekt ?

Låter som att du aldrig har inhalerat röken från en ciggaret.
Om du inte ens har ett begrepp över vad ett rus är, så kan du lika gärna vara tyst i debatten, det finns nog med hycklare där som inte vet ett skit om vad dom snackar om.

Medlem
Skrivet av Nothingleft:

Äsch lite adderall är väl ingenting. Klart spelarna ska få knarka! Det är UNGEFÄR PRECIS samma sak som amfetamin. Är inte alls förvånad, jag tror dessutom att över 50% av alla streamers som är 'for real' går på liknande droger, många på opiater osv...sjukt vanligt bland riktiga gamers som sitter hemma utan jobb.

Så jävla typiskt svensk kommentar från någon som inte kan något om droger. Kan garantera dig att opiater inte hjälper någon streamer. Opiater är neråttjack, de gör det svårare, om inte omöjligt, att streama.

Ska man ta droger för att kunna streama längre och sova mindre så är det centralstimulantia som amfetamin, desoxypipadrol eller kokain som gäller. Eller efedrin för något "lättare".

Medlem
Skrivet av Corewin:
Skrivet av Jaforfan:

Du vet att koffein, paracetamol, nikotin etc. är droger eller? Droger du med största sannolikhet har tagit (möjligtvis med undantag för nikotin). Varför denna dubbelmoral? Och det säger absolut ingenting om vilken typ av människa han är, förutom att han då inte har något emot dem.

detta är inte bara mina åsikter utan det är vad Sverige går på när dom klassar saker som en drog. Det har länge pågått en debatt om detta men det som jag skriver nu är vad som räknas tills något ändras.

För att något ska bli klassat som en "drog" måste den uppfylla alla
3 kriterier.

1. Ha en berusande effekt.
Måste även säga att den tillfredsställande känslan man får när man ex tar en cigarett inte är en berusande effekt

2. Vara skadligt för kroppen.

3. Vara beroende framkallande.
Måste även säga att saker som ger ett mentalt beroende som alkohol inte är klassat som beronde framkallande då själva produckten inte är gjord för att skapa ett beronde som ex nikotin

Koffein inte en drog då den inte är beroende framkallande.

Nikotin är inte en drog då den inte har någon berusande effekt.

Sedan något du inte sa men många ofta tar fel på. Alkohol är inte en drog då den inte är beroende framkallande. Ska påminna om den mentala beroende inte gör den till en drog då alkohol i sig inte skapar ett beroende.

Om ni läser om droger på den svenska wikipedian så säger dom att det är en drog men som det ser ut just nu är det inte fallet men som sagt det pratas mycket om detta inom UNF (Ungdomens Nykterhets Förbund) samt IOGT-NTO (Internation order of good templars - Nationella Tempel Ordern) vilket kan ändra saker och ting om hur det klassas.

On topic. Tycker det är fel och fusk att ta sinnesförhöjande innan en match eller liknande dock är jag inte förvånad att denna trend har kommit upp då det är hög press på att vara dom bästa och börjar man slappa har man börjat tappa sin karriär och kan inte livnära sig på det längre. När det finns något som kan hjälpa dig hålla dig på topp är det klart att många tar den lösningen det är inte rätt och det är fusk men jag är inte förvånad.

Det var länge sedan jag hörde så mycket skitsnack. LSD är inte berondeframkallande. Kokain är inte beroendeframkallande. Nikotin och koffein är beroendeframkallande och har berusande effekt.

Medlem
Skrivet av Loltron:

När man röker en cigarett, så får man ett nikotin rus, som avtar i styrka när toleransen för DROGEN nikotin blir högre, exakt samma sak med snus.

Tror du seriöst folk köper cigg och snus om det ger absolut 0 effekt ?

Låter som att du aldrig har inhalerat röken från en ciggaret.
Om du inte ens har ett begrepp över vad ett rus är, så kan du lika gärna vara tyst i debatten, det finns nog med hycklare där som inte vet ett skit om vad dom snackar om.

Nikotin har inget berusande effekt det ger ett tillfredsställde effekt när man stillar begäret. Jag är uppväxt med Mamma samt Morföräldrar som röker så jag har haft min del av inhalerat rök.

Definitionen som jag har lärt mig av ett "rus" eller "berusande effekt" som ska göra att något blir klassat som en drog är när man tappar kontroll över kroppen och / eller sinnet men dom kan ha ändrat den definition den senaste tiden eller så har jag lärt mig fel

jag var medlem inom UNF och är nu medlem i IOGT-NTO där jag har gått massor av kurser och sett många nykter alkoholister samt folk som har missbrukat riktiga droger från 2005-20013 vilket är ungefär 8 år.

Har kollat upp en del på nätet nu och verkar som att dom vill klassa Nikotin samt Alkohol som en drog men då går dom i mot den klassificeringen av en drog som dom använt förut men som jag sa förut dom kanske har ändrat lite av reglerna.

och Loltron du behöver inte bli arg och hata mig för min åsikt och den eventuella felaktiga fakta som jag säger. Som du sa är detta en debatt vilket gör att det kan finnas folk som har andra åsikter eller felaktig fakta än den du lärt dig och jag accepterar din åsikt men du kunde ha skrivit den på ett mindre aggressivt sätt kanske jag skulle ha accepterat den bättre

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av lolBEEF:

Launders är ju knappast ett proffs, och alla tar ju inte direkt det. Antagligen jävligt utbrett i DE AMERIKANSKA kretsarna eftersom man kan köpa det som Ipren där, det är ju inte riktigt lika lätt i Europa eller hur FZ?

Känns som sensationsjournalistik på högsta nivå här.

Jag slängde faktiskt ut frågan till Heaton, Getright, Akke med flera på Twitter och deras reaktion var att det inte är lika vanligt här - vissa hade enligt uppgift aldrig hört talas om det. Så det är nog som många säger - att det är vanligare i amerikanske scenen där ADHD-medicin av typen Adderall skrivs ut mer lättvindigt.


signatur
Medlem

Eftersom de inte säljs utan recpect säljer någon detta till dom.

Stäng av töntarna!


signatur

AYY LMAO

123
Skriv svar