Starcraft II - inför recensionen

Medlem

För typ 10-11 år sedan, då man lirat SC som en galning med polarna ett par år.. så va det absolut inte det SC2 vi har fått nu jag hade i mitt önsketänkande om vad SC serien skulle kunna utvecklas till om 10 år.

Nej, i stort bara en övergång till taskig toy-story 3D och ett fåtal nya enheter, liksom borttagande av gamla enheter, räcker absolut inte för att kunna tillfredställa mina förväntningar och förhoppningar efter 7 års utveckling och 12 års väntan.

Blizzard är fega, och med activision i ryggen ännu fegare.
De kör enbart på säkra kort, och vågar aldrig ta några som helst risker med sina produktioner. Denna trend har man sett blomstra ända sedan TBC släpptes, och sedan bara blivit värre.

Visst, varför ändra ett vinnande koncept, eller varför laga något som fungerar kan man ju undra.
Saken är ju den att inget är perfekt, och om inga spelutvecklare vågar ta några som helst chanser att driva utvecklingen framåt, så kommer den just aldrig göra det heller.

Att påstå att spelet är perfekt och behöver inte ändras något på efter 12 år, är ju ungefär som att påstå det samma om VHS-spelaren när den kom och satte en ny standard, eller vilken annan parallell som helst.

Hype...

Medlem

Spelet är helt okej. Har bara kört singleplayer hittills, men det har varit intressanta uppdrag och storyn är godkänd. Dessutom finns den där känslan av att man bara vill spela ett uppdrag till för att få pengar till att låsa upp en uppgradering eller liknande.

Det jag har att klaga på än så länge är faktiskt laddningsskärmarna. De är så grymt tråkiga. Typ en tom, lågupplöst planet och en default photoshop lensflare. Verkligen inget att vila ögat på. De kunde gärna fått ha varit i 3D som när man väljer uppdrag. Sen är det fult att vissa achievements kan man bara klara av om man kör på normal och vissa på hard, så man måste typ köra om uppdragen på olika svårighetsgrader. Sen suger det också att det inte går att mappa om vissa knappar. Jag ville till exempel mappa om så att jag har attack-kommandot på musen, men det gick inte.

Inaktiv
Skrivet av Sviskon:

För typ 10-11 år sedan, då man lirat SC som en galning med polarna ett par år.. så va det absolut inte det SC2 vi har fått nu jag hade i mitt önsketänkande om vad SC serien skulle kunna utvecklas till om 10 år.

Nej, i stort bara en övergång till taskig toy-story 3D och ett fåtal nya enheter, liksom borttagande av gamla enheter, räcker absolut inte för att kunna tillfredställa mina förväntningar och förhoppningar efter 7 års utveckling och 12 års väntan.

Blizzard är fega, och med activision i ryggen ännu fegare.
De kör enbart på säkra kort, och vågar aldrig ta några som helst risker med sina produktioner. Denna trend har man sett blomstra ända sedan TBC släpptes, och sedan bara blivit värre.

Visst, varför ändra ett vinnande koncept, eller varför laga något som fungerar kan man ju undra.
Saken är ju den att inget är perfekt, och om inga spelutvecklare vågar ta några som helst chanser att driva utvecklingen framåt, så kommer den just aldrig göra det heller.

Att påstå att spelet är perfekt och behöver inte ändras något på efter 12 år, är ju ungefär som att påstå det samma om VHS-spelaren när den kom och satte en ny standard, eller vilken annan parallell som helst.

Hype...

Jag håller med om att kampanjen är sådär.

Men när det gäller MP tycker jag detta är det bästa MP RTSet någonsin. MP är viktigast för mig och SC2 är så jävla putsat i MP delen att det är helt sjukt. Så sjukt intensiva matcher och välbalanserat

Inaktiv

Jag är mest besviken på mig själv som tycker StarCraft 2 är väldigt, väldigt stressande när jag spelar MP. Det är precis som jag går in i någon sjuk tävlingsinstinkt modus!

Det är verkligen ett sjukt bra spel.

Medlem

Fan då, då åker jag ju till Ayia Napa ;P taskigt att publicera den då hahaha


signatur

Does your mother really know you're a game-a-holic?

Medlem
Skrivet av krukan6:

Jag är grymt besviken på Starcraft II. Det känns ju som ett spel som skulle släppas 2003. Vad är innovativt med det? Supreme Commander 1 och Company of Heroes känns mil bättre.

Nej, detta ska säljas omgående.

P.S Visst, battle.net integrationen är välgjort.

.____.
Innovation? Innovation från Starcraft II? Err... Jag undrar vart du läste om Starcraft II innan du köpte det för det har då aldrig nämnts någonting om innovation (föruutom då möjligtvis på singleplayer delen) i spelet.

Själv är jag inte hemma så jag kan spela vidare på kampanjen. >.< Vill spela mer! Sen blir det till att hoppa på multiplayer bandwagon och spela sönder sig.
Ah... just det. Om du vill ha innovation behöver du nog inte vänta länge innan du kan spela sjukt bra spel i online communityn. Ja. Spel. Galaxy Editorn är tillräcklig djup för att kunna skapa helt nya spel i. Det enda som saknas (tror jag..? <.<) är verktyg för att skapa egna föremål/terränger/karaktärer.

5/5 so far. Det sjukaste med alltihop är ju att allt renderas i samma grafikmotor... förrutom de förrenderade sekvenserna då (dregel).


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av dawah:

SC II får 3,5/5. Spelet var för kort och Jim Raynor beter sig som en trasig alkis-uteliggare. Jag går tillbaka till world of warcraft.

Erhmm, det är det som är meningen, han är förföljd av sitt förflutna och använder flaskan som hjälpmedel.

I vilket fall, körde klart kampangen på 16 timmar, och är väldigt nöjd generellet.. men jag skulle nästa ha föredragit en mer "linär" spelning än detta.

Man får inget grepp på karakätrernas känslor, ena stunden så är man herren på täppan, andra stunden så säger Matt åt än att sluta va ledsen och ger honom en utskällning.

Kör man inte banorna i "rätt" ordning så kan dialogerna och humören kännas som psykiska rubbningar bara.

Annars så är SP nog det bästa i sitt slag, mycket varierande uppdrag, inte bara "Kill and destroy". Jag är mycket tillfredställd och ser fram emot expansionen!

Nu ska jag försöka lära mig spela Zerg i MP :).

Medlem
Skrivet av Sviskon:

För typ 10-11 år sedan, då man lirat SC som en galning med polarna ett par år.. så va det absolut inte det SC2 vi har fått nu jag hade i mitt önsketänkande om vad SC serien skulle kunna utvecklas till om 10 år.

Nej, i stort bara en övergång till taskig toy-story 3D och ett fåtal nya enheter, liksom borttagande av gamla enheter, räcker absolut inte för att kunna tillfredställa mina förväntningar och förhoppningar efter 7 års utveckling och 12 års väntan.

Blizzard är fega, och med activision i ryggen ännu fegare.
De kör enbart på säkra kort, och vågar aldrig ta några som helst risker med sina produktioner. Denna trend har man sett blomstra ända sedan TBC släpptes, och sedan bara blivit värre.

Visst, varför ändra ett vinnande koncept, eller varför laga något som fungerar kan man ju undra.
Saken är ju den att inget är perfekt, och om inga spelutvecklare vågar ta några som helst chanser att driva utvecklingen framåt, så kommer den just aldrig göra det heller.

Att påstå att spelet är perfekt och behöver inte ändras något på efter 12 år, är ju ungefär som att påstå det samma om VHS-spelaren när den kom och satte en ny standard, eller vilken annan parallell som helst.

Hype...

Det komiska i det hela är att Blizzard erkänner det själva på Behind the Scene dvdn man får i Special Edition.

Blizzard ville ha kvar sin fanbase dom redan hade, hade dom gjort för stora förändringar hade nog alla koreanska "elite" spelare skitit i SC2 och fortsatt spela SC1.
Om Blizzard gör Koreanerna förbannade så är det kört.

I korea såldes 4 Miljoner+ exemplar första dygnet enbart. Och sedan runt 1.8 Miljoner i övriga världen, säger en hel del vem Blizzard är slav till i RTS genren.

Medlem

Tack, inget av det funka dock. Men efter ha skapat en ny användare i Windows o loggat in på den så funka det.

Medlem

Det överlevde hajpen och jag är sjukt nöjd.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Do not like starcraft 2


signatur

a"C"RED -

Medlem

Med den enorma spelutveckling vi har så är det inte så lätt att komma med en drös innovativa nyheter när det gäller gameplay. Ofta kommer man på en cool grej och bygger hela spelet runt det. För oss som spelat ett tag så är det coolt och man uppskattar det i kanske en timme, sen är spelet bara mediokert för dom satsat mer på sin feature än sin story.

Jag tycker Blizzard med Starcraft 2 bjuder på en intressant story och en väldigt bra stämning med hjälp av filmerna och faktumet att man kan snacka med besättningen. Det går alltid att bygga upp spänning med intressant story, ljud och grafik.

Singleplayerdelen lever upp till förväntningarna från min sida.

MFC
Medlem

Ska bli intressant att veta vilka DRM-verktyg som inkluderas i detta spelet.......


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Låter bra FZ !

Medlem

Va? Svärd på FZ??? Var inte han på PCG?

tka
Medlem

Synd att det fortfarande inte går att zooma ut, att det är låst isometriskt, att strategi bytts ut mot "klicka i rätt ordning och vinn ett internet" och att man inte får spela mot kompisar på privata LAN. Att man inte ens får spela skirmish offline, som när man sitter på tåget eller i bilen på långresa är fruktansvärt dåligt. Visst, det är lite färggladare än det klassiska StarCraft, men dom glömde helt bort att någon ska vilja spela det också.

Medlem

väntar, o väntar vill ha en bra recension om det här spelet förutom de man ser på youtube som bara säger I love this game, This game is awsome/amazing, u most buy this game... etc etc, det tilltalar inte mig alls, jag vill gärna ha ett bra RTS då jag blev så oerhört besviken på Supreme commander 2. Så jag tackar er på förhand, o hoppas ni väljer rätt person inför recensionen.


signatur

Rwa?

Medlem

Spelet fungerar bra som en nostalgitrip till 90-talet men inte mycket mer än så. Som tur är fick jag tillgång till betan så att jag slapp lägga pengar på det. Jämfört med nyare strategispel som Supreme Commander 2 och RUSE så känns spelet tyvärr väldigt utdaterat.

Jag förstår dock att dom valde att designa spelet som dom gjorde, då dom behövde tillfredställa sin konservativa spelarbas.

Medlem

Personlig reflektion.

Lagom mycket enheter, vissa singleplayer-banor är riktigt kul, andra inte...
Det känns dock inte som ett helt spel.
Vilket det iofs inte är enligt Blizzard. Det ska ju komma två delar till.
Men ändå, singleplayer delen känns för kort... uppgraderingar mm för lite variation och alternativ.
För lite av det mesta.
Annars ett toppenspel.
Betyg: 3,9/5

EDIT: Blizzards val att släppa två delar till, epic fail... Ska vi vänta i tre år?
Tog ca 20 timmar att spela igenom kampanjen på hard (försökte ta mig tid till att se och utforska alla kartor mm så mycket det gick).
Det ger ca 60 timmar på tre år.
Nä, släpp dem NU, och som DLC, inte som nya spel.

Medlem

Någon mer än mig som noterat att det är första delen i en TRILOGI? Starcraft II ska tydligen bli tre delar enligt filmerna Ballt, men kanske lite väl mycket... Svårt att toppa detta framöver med

Medlem

vilken hype det här spelet har fått

Medlem

Köpte det i förrgår och älskar skiten! Köpte de för MP men även SP är riktigt skoj..

Inte haft ett enda problem med spelet, matchmaking funkar väldigt bra, går snabbt, tar max 30sec innan du har hittat en motståndare (eller fler)

Introduktionen till multiplayer, tror det är totalt 50 matcher man kan lira som går slöare, har enklare banor etc, är riktigt bra gjort oxå..

Nötade SC1 otroligt mycket och kommer definitivt att gå loss på SC2...

Spelar sällan RTS, sista RTS jag köpte var just StarCraft 1..

Gillade ni 1an, kan jag nästan lova ni gillar 2an!

5/5 av mig!

Medlem

Har inte testat Starcraft 2 själv, men är så trött på att Blizzard's spel alltid höjs upp till himlen som det bästa som finns. Visst dom gör inga kassa lågbudget spel men det finns så många andra studios som gör minst lika bra spel fast som inte får den statusen just för att det inte står Blizzard på fodralet. Men det är väll så majoriteten av jordens befolkning är, "go with the flow"! Det ska bli skoj och se Fz's recension i alla fall. Men jag skulle bli väldigt förvånad om det inte blir en fullpott.

ro
Medlem

Hela SP kampanjen fick mig att tänka på Freelancer möter W40k.

Medlem

Spelade klart SP nyss.

Smått besviken faktist, trodde det skulle va.. mer liksom,
Om dom nu ändå skulle dela upp kampanjerna.

En 4/5 är det dock värt. Jag hade ju ändå skoj när jag drog igenom det, dock måste jag spela det igen.. Då Normal innebar noll utmaning what so ever.

Men nu skall man ut och äventyra i Multiplayer, och jag är faktist lite rädd, aldrig vart bra på Sc1 och eftersom 2an är en snyggare 1a.. kan det bli rough.. Får hoppas deras matchmaking system håller måttet så jag får möta liknande idioter hrr hrr.

Medlem

Som seriös spelsajt så tycker jag att FZ gör rätt.
Respekt.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av ro:

Hela SP kampanjen fick mig att tänka på Freelancer möter W40k.

Ja, inte så konstigt med tanke på att Blizzard har typ snott allt med lore och design från WH40K.

Jag ska nog införskaffa SC2. Det verkar vara ett väldigt bra spel som förtjänar att spelas igenom.
Blizzard som spelproducenter vet hur man ska göra en produkt som håller måttet.

Dock så känns 2:an som för mycket av det gamla. Jag förväntar mig att strategispel som har närstrider ska ha ett närstridssystem á la DoW. Tycker det är löljligt att se någon stå och sticka en kniv i en medan den andra bara står och matar skott point blank.

Ser fram emot att få pröva det iaf!

/P

Medlem

Har spelat en del och jag tycker det är löjligt underhållande! Blir nog ett bra betyg det enda negativa är väll att det inte finns LAN stöd.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Chanquad:

Vadå "spel av denna dignitet"? Varför ge ett spel mer recensions tid än något annat? Vinklade recensenter eller vad?

En av anledningarna kan vara att många andra utgivare väljer att skicka ut recensionsexemplar innan det att spelet släpps, vilket Blizzard varit snåla med i detta fallet. Nu är jag inte recensent för detta spel, men spelet anlände som jag har förstått det ett dygn innan release vilket gör att en recension måste "puttas på" rent tidsmässigt om ni som läsare vill att recensenten faktiskt ska ha spelat spelet.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av SuperTank:

Förstår inte vad det ska krävas för att en del ska vara nöjda istället för att kasta "skitspel" hit och dit. Kanonspel tycker jag i alla fall.

5/5

Har väl mest att göra med att somliga finner det irriterande att SC2 får så extremt mycket uppmärksamhet - räcker med att titta här på FZ - i jämförelse med andra spel, även storspel, medan Blizzard sitter och gnuggar händerna över gratis reklam.

Skriv svar