Stöldliga tvingar Webhallen till nya rutiner

Medlem

PS. Sluta upp med PK maffia direkt på stubben, folk har tydligen nått att säga och ibland kanske det inte är helt fel. Jag är inte OK med att "rasistkortet" dras så fort någon skriver något som kan för vissa verka stötande - FÖR DÅ ÄR VI ALLA KRÄNKTA! SYND OM OSS!

Medlem

Pss.. han kan inte spelat mkt skyrim, man måste ju croucha och vara "hidden" för att sno saker!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av LeaD:

Vad i helvete?
Direkt detta jävla rasism skiten!

Det är väl uppenbart att det var en idiot som försökte sno nått och sprang därifrån!

Var han rosa? Lila, Röd, brun vafan - spelar ingen roll.
Personen i fråga skulle dock få känna på lite stryk för vad han gjort. Idioter ska behandlas av idioter...

/Meh....

Skrivet av LeaD:

PS. Sluta upp med PK maffia direkt på stubben, folk har tydligen nått att säga och ibland kanske det inte är helt fel. Jag är inte OK med att "rasistkortet" dras så fort någon skriver något som kan för vissa verka stötande - FÖR DÅ ÄR VI ALLA KRÄNKTA! SYND OM OSS!

Ena stunden är du för att vi tar bort rasism, andra stunden är det "PK Maffia". I get confused


signatur
Medlem

Heja Calle! Bra rytet! (Y) Förövrigt trist att höra, den enda butiken jag handlar ifrån är i princip webhallen, köpt dator och genom tiderna alla mina konsolspel. Den bästa butiken i Sverige för spel/multimedia prylar hands down.

Medlem
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

Typiskt Sverige att låta folk vara oskyldiga tills de är dömda av domstol och inte folket.

Men alltså, om killen fångas på film, ryckandes och springandes är rättegången en formalia. Filmbevis...


signatur

I drank what?

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Till alla er om ni tycker att det är fel att era inlägg blir borttagna.
läs detta

OT:
Gillar hur snabb med arbetaren var, märks att detta inte var första gången. Synd att det ska vara sådär.

Till er alla om att man ska avpixilera mannens ansikte så säger datainspektionen om detta:

"Om personuppgifter publiceras i en löpande text på internet, till exempel i en blogg, är publiceringen i princip tillåten så länge man inte kränker den som personuppgifterna handlar om. /.../ Att publicera personuppgifter i syfte att skandalisera eller "hänga ut" någon är tydliga exempel på publicering som normalt är kränkande enligt personuppgiftslagen."

Man kan knappast klandra webbhallen för att ta den säkra vägen fram. Om polisen vill ha hjälp med att hitta personen så går dem nog själva ut med bild.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Mikaelh:

Vill ni inte att era läsare ska få uttrycka sina tankar i kommentarsfältet? Varför har ni då kommentarsfält?

Är väl helt rimligt att man inte vill ha diskussioner kring saker som inte har något med saken att göra. Kommentarsfälten finns till för att diskutera artiklar, inte ovidkommande saker utan förankring i ämnet.

Och ja, det är onekligen tur att du inte är mod.

Medlem

Saker är tyvärr vad det ser ut som.
Det kallas "Verkligheten".
Oavsett vad man än tycker om det, och vem som än gör det.
Man får stå för vad man gör och ta konsekvenserna av det.
Det kan ju inte vara kränkande att bli tagen med fingrarna i syltburken.
Eller?


signatur

autograph

Medlem

De får göra som IKEA, resolut ta bort varorna från sortimentet.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

Typiskt Sverige att låta folk vara oskyldiga tills de är dömda av domstol och inte folket.

Här syns det dock ganska tydligt att personen försöker göra brott och personen kommer med största sannolikhet inte att dömmas för detta.

Medlem

Hur tänker man som rånare när man går omkring iklädd en neongrön reflexväst? Man lär ju knappast kunna försvinna särskilt lätt i en sådan.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Hur tänker man som rånare när man går omkring iklädd en neongrön reflexväst? Man lär ju knappast kunna försvinna särskilt lätt i en sådan.

Han tog väl av sig den straxt efter!?


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Hur tänker man som rånare när man går omkring iklädd en neongrön reflexväst? Man lär ju knappast kunna försvinna särskilt lätt i en sådan.

Plus röda skor, helt otroligt.

Medlem

Själv har jag svårt för att köpa en produkt innan jag vet vad det är jag köper. Rån händer oss alla. Jag har egentligen aldrig gillat Webhallen för dom har alltid varit lite speciella men dom har ett bra utbud av prylar som faller mig i smak och det är anledningen varför jag är kund hos dom.

Medlem
Skrivet av Metal:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

Typiskt Sverige att låta folk vara oskyldiga tills de är dömda av domstol och inte folket.

Här syns det dock ganska tydligt att personen försöker göra brott och personen kommer med största sannolikhet inte att dömmas för detta.

Jag håller på sätt och vis med även om jag förstår varför Webhallen tar det säkra före det osäkra och pixlar här. Det sorgliga i sammanhanget är dock det smått absurda om man tänker på hur lagar och rättigheter ser ut avseende integritet och exponering i dagens samhälle. Vem som helst kan oskyldigt attackeras och hängas ut på nätet och sällan görs något åt saken. Här fångas ett otvivelaktigt försök till stöld på film och gärningsmannen kan med identiteten fortsatt i det dolda springa därifrån.

Rättsväsendet har förhoppningsvis fått en opixlad kopia. Men det är något sorgligt när man år 2015 äntligen börjar vakna upp för de integritetskränkande beteenden vi sett i många år på nätet ändå låter uppenbara brottslingar pixlas och skyddas. Jag förstår att det är som det är, men det är något rejält snett i det hela.

Ett gammalt regelverk skyddar identiteten hos "misstänkta" brottslingar, men ett uppdaterat och mycket nödvändigt värnande om personlig integritet saknas fortfarande totalt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

PK-Sverige där ingen får hängas ut om man inte är Hagamannen vill säga.

" Ett gammalt regelverk skyddar identiteten hos "misstänkta" brottslingar, men ett uppdaterat och mycket nödvändigt värnande om personlig integritet saknas fortfarande totalt."

Ja och om brottslingen blir kränkt kan han/hon kräva skadestånd eller gråta ut i media, även fast de är tagna med handen i syltburken och brottet är solklart bortom rimligt tvivel.

Det nya Sverige vi ser sakta formas fram, tyvärr.
Får väl hoppas att polisen gör sitt jobb.
Till och med TV3 med sitt efterlyst går ut med pixlade bilder på brottslingar när de vill ha tag i gärningsmannen/kvinnan.

" Hej är det polisen? Jag har ett tips... Det står en pixlad man och väntar på en buss. Kom och grip han genast"

Kortfattat, ta bort pixel från gärningsman/kvinna så vi som vill, kan hjälpa till att få fast kriminella element i vårat samhälle.

Medlem
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

För att personen förmodligen har familj och släkt som inte vill bli kopplade till vad en enskild individ har gjort, blir det allmänt känt att någon i deras familj är en brottsling vad tror du då det får för konsekvenser för de oskyldiga. Var snäll och tänk till lite extra innan du låter din ilska pladdra.

Medlem

FZ skyddar brottslingar... Visste jag inte..
Kul att veta vart ni står iaf, fegisar.

Medlem
Skrivet av Styrman:

Till och med TV3 med sitt efterlyst går ut med pixlade bilder på brottslingar när de vill ha tag i gärningsmannen/kvinnan.

Det där är ju inte direkt sant, har det inte ändrats sedan jag såg programmet för 2-3 år sen så var opixlade bilder väldigt vanligt på gärningsmän.

Medlem

Tänk på det i fortsättningen gott folk att yttrandefrihet icke får förekomma på FZ...

Medlem

håhå jaja.. det finns snubbar till allt.

Ett krokben så de far rakt in i väggen hade suttit fint, om man hinner reagera vill säga.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Seså, vill ni diskutera den pixlade personens etnicitet kan ni klicka er vidare till Flashback.

Om ni ska "städa bort" allt som rör etnicitet/nationalitet så glömde ni denna kommentar:

Skrivet av eCore:

Fan håller dessa svenskar på med?!?

För övrigt kommer ni ha stora problem att rensa bort allt icke PK i tråden eftersom kanske 50-70% av era läsare inte är för en bortrensning av "obekväma" kommentarer.

Jag har inga problem med att städa bort rasism. Tog bort kommentaren du nämnde, men låter ett citat vara kvar. Trollgränsen är knepig ibland.

Vill ni inte att era läsare ska få uttrycka sina tankar i kommentarsfältet? Varför har ni då kommentarsfält?

Personligen skulle jag låta alla kommentarer (som inte bryter mot yttrandefrihetslagen såklart) stå kvar.

Men nu jobbar jag inte med moderering av FZ:s kommentarsfält, vilket kanske är tur för er då.

Så du menar att helt irrelevanta diskussioner efter en agenda att skylla på etnicitet är okej bara för att det är ett kommentarsfält? Newsflash. Det finns regler.. Dessa accepterade du genom att göra ett konto. FZ.se moderatorer har tolkningsföreträde.

Skrivet av Styrman:

PK-Sverige där ingen får hängas ut om man inte är Hagamannen vill säga.

" Ett gammalt regelverk skyddar identiteten hos "misstänkta" brottslingar, men ett uppdaterat och mycket nödvändigt värnande om personlig integritet saknas fortfarande totalt."

Ja och om brottslingen blir kränkt kan han/hon kräva skadestånd eller gråta ut i media, även fast de är tagna med handen i syltburken och brottet är solklart bortom rimligt tvivel.

Det nya Sverige vi ser sakta formas fram, tyvärr.
Får väl hoppas att polisen gör sitt jobb.
Till och med TV3 med sitt efterlyst går ut med pixlade bilder på brottslingar när de vill ha tag i gärningsmannen/kvinnan.

" Hej är det polisen? Jag har ett tips... Det står en pixlad man och väntar på en buss. Kom och grip han genast"

Kortfattat, ta bort pixel från gärningsman/kvinna så vi som vill, kan hjälpa till att få fast kriminella element i vårat samhälle.

Polisen har antagligen fått ta del av originalklippet. Om de sedan vill gå ut med information angående tjuven så är det deras beslut. Däremot att sitta och kräva att få ta del av ansiktet är inte produktivt.. Speciellt när man inte får ge ut det pga. juridiska skäl.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Seså, vill ni diskutera den pixlade personens etnicitet kan ni klicka er vidare till Flashback.

Om ni ska "städa bort" allt som rör etnicitet/nationalitet så glömde ni denna kommentar:

Skrivet av eCore:

Fan håller dessa svenskar på med?!?

För övrigt kommer ni ha stora problem att rensa bort allt icke PK i tråden eftersom kanske 50-70% av era läsare inte är för en bortrensning av "obekväma" kommentarer.

Jag har inga problem med att städa bort rasism. Tog bort kommentaren du nämnde, men låter ett citat vara kvar. Trollgränsen är knepig ibland.

Vill ni inte att era läsare ska få uttrycka sina tankar i kommentarsfältet? Varför har ni då kommentarsfält?

Personligen skulle jag låta alla kommentarer (som inte bryter mot yttrandefrihetslagen såklart) stå kvar.

Men nu jobbar jag inte med moderering av FZ:s kommentarsfält, vilket kanske är tur för er då.

Sunt förnuft?

Bara för att det finns dagisfröknar så betyder det inte att knoddarna inte busar och gör hyss. Det här är inte ett politiskt forum, finns väl bättre platser ni kan hålla sandlåda på?

KoP
Medlem
Skrivet av Dunderhoken:

Tänk på det i fortsättningen gott folk att yttrandefrihet icke får förekomma på FZ...

Yttrandefrihet - OK.

Rasistpladder - Inte OK.

Så enkelt är det.

Inaktiv
Skrivet av KoP:
Skrivet av Dunderhoken:

Tänk på det i fortsättningen gott folk att yttrandefrihet icke får förekomma på FZ...

Yttrandefrihet - OK.

Rasistpladder - Inte OK.

Så enkelt är det.

har man inget annat att säga blir skillnaden meningslös...

Medlem
Skrivet av Stelefan:

FZ skyddar brottslingar... Visste jag inte..
Kul att veta vart ni står iaf, fegisar.

Vad har FZ med detta att göra?
Det är inte FZ som har lagt ut videon utan Webhallen själva...

Gör om, gör rätt.

Redaktör
Skrivet av eCore:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Seså, vill ni diskutera den pixlade personens etnicitet kan ni klicka er vidare till Flashback.

Om ni ska "städa bort" allt som rör etnicitet/nationalitet så glömde ni denna kommentar:

Skrivet av eCore:

Fan håller dessa svenskar på med?!?

För övrigt kommer ni ha stora problem att rensa bort allt icke PK i tråden eftersom kanske 50-70% av era läsare inte är för en bortrensning av "obekväma" kommentarer.

Jag har inga problem med att städa bort rasism. Tog bort kommentaren du nämnde, men låter ett citat vara kvar. Trollgränsen är knepig ibland.

Hur var mitt inlägg rasistiskt? Jag frågade vad dessa svenskar håller på med...

Är det rasistiskt att vara svensk eller vad menar du? Är det rasistiskt att fråga vad svenskarna håller på med? Jag tog för givet att alla var svenskar då det skedde i sverige men det är alltså per automatik rasistfacistnazistiskt?

Hmm....

Frågan om personens etnicitet är totalt irrelevant, dessutom drar den igång en diskussion som vi inte vill ha här på FZ. Bland annat eftersom den alltid - utan undantag - går överstyr och för att den inte har någonting alls med spel att göra. Som Calle sa: Flashback lämpar sig bättre för sånt snack.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Stelefan:

FZ skyddar brottslingar... Visste jag inte..
Kul att veta vart ni står iaf, fegisar.

På vilket sätt skyddar vi brottslingar om jag får fråga?


signatur
Redaktör
Skrivet av Dunderhoken:

Tänk på det i fortsättningen gott folk att yttrandefrihet icke får förekomma på FZ...

Yttrandefrihet är rätten att uttrycka en åsikt utan hinder eller straff från staten (med vissa undantag: i Sverige får du t.ex. inte hota någon). Det innebär inte att du har rätt att uttrycka din åsikt var du vill.

FZ är en privatägd sajt, vi bestämmer vad som är okej och inte okej att diskutera här, och det har ingenting med vare sig yttrandefrihet eller censur att göra. Du har lika lite rätt att kräva att få föra fram din åsikt här som på DN Debatt, i TV4-nyheterna eller vid din grannes köksbord.


signatur
Skriv svar