Barn och unga flyr PC-spelandet

Robot
Barn och unga flyr PC-spelandet

Undersökning visar att PC:n inte längre är främsta inkörsporten till spelande. Inte ens Minecraft kan stoppa nedåtgående trend.


Medlem
Barn och unga flyr PC-spelandet

Samtidigt är det nog många fler barn idag som spelar spel så jag tror knappast de andra formaten sjunker lika mycket som paddor och mobiler ökar.

FM-guru
F.d. Sisyr

Åldrarna 2-5? Jag satt och lekte med actionfigurer och leksaksbilar i den åldern.

Medlem

Ja sen handlar det bara om USA dock. USA ≠ Världen.

Medlem

Är väl inte så konstigt, hur många 2-5-åringar sitter och lirar på dator eller konsoll? Däremot är det nog vanligare att de lirar på föräldrarnas mobiltelefon eller iPad istället....

Och som Vercadi sade, USA ≠ Världen även om de tror att de är världen...

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Åldrarna 2-5? Jag satt och lekte med actionfigurer och leksaksbilar i den åldern.

Kan bara hålla med. Jag hade i princip bara testat min systers game & watch-spel en kort stund när jag var 5 år gammal.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Sisyr:

Åldrarna 2-5? Jag satt och lekte med actionfigurer och leksaksbilar i den åldern.

Kan bara hålla med. Jag hade i princip bara testat min systers game & watch-spel en kort stund när jag var 5 år gammal.

Situationen är ju en helt annat idag. Tillgängligheten är omedelbar. Mina barn har använt touch-skärmar sedan 2-årsåldern (om inte tidigare).


signatur
Medlem

Om PC-spelare är adeln/prästerskapet, konsolspelare bönder, vad är då mobilspelare? Tiggare? Trälar?

Medlem
Skrivet av disinfect:

Om PC-spelare är adeln/prästerskapet, konsolspelare bönder, vad är då mobilspelare? Tiggare? Trälar?

Konsolspelare blir väll då borgare och mobilspelare bönder

Medlem

Inte så konstigt. Mina barn har tillgång till PC, XBOX, PS och surfplattor. När de får spela väljer de surfplattorna i 9 fall av 10. Och det gäller även för grannarnas barn.

En av anledningarna är att spelen till surfplattorna är utformade för att skapa ett beroende/en vilja att gå tillbaka. Exempelvis blir din hjälte/by/förmåga gradvis sämre om du inte går in i spelet ofta. Eller så kan du förbättra dig genom att hämta uppgraderingar till din hjälte om du går in varje torsdag. Clash of Clans och Monster Legends är bra exempel.

Andra spel som barn spelar, ex. Skylanders till XBOX/PS, fungerar inte på samma sätt. När du loggar ut stannar också spelet.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Sisyr:

Åldrarna 2-5? Jag satt och lekte med actionfigurer och leksaksbilar i den åldern.

Kan bara hålla med. Jag hade i princip bara testat min systers game & watch-spel en kort stund när jag var 5 år gammal.

Situationen är ju en helt annat idag. Tillgängligheten är omedelbar. Mina barn har använt touch-skärmar sedan 2-årsåldern (om inte tidigare).

På gott och ont...

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Åldrarna 2-5? Jag satt och lekte med actionfigurer och leksaksbilar i den åldern.

Ja det gjorde jag med men vart vill du komma med det om jag får fråga? Om du hade det vi har idag vid din 2-5 års ålder så hade troligtvis ditt intresse för actionfigurer inte varit lika stort.

Medlem

Kommer göra faderskapstest om inte mitt framtida barn blir pcgäjmer.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Mobilspel borde inte räknas separat från konsoler, det är samma skrot och korn.

Jo, jag har GTA3 och massa annat, för att imponeras av utvecklingen, men inte är det spelbart på långa vägar. Det är rena tortyren. Quizkampen och sånt finns ju, men det är inget spel.

phi
Medlem

Det är väl knappast förvånande. Tillgängligheten och mängden spel för barn är ju oerhört stor idagsläget.

Ser ju ofta hur vänner som är småbarnsföräldrar brukar ta fram surfplattan när ungarna börjar bli högljudda och rastlösa och säga "här pelle, lek med pappas ipad en stund" när man hälsat på.

Medlem

På vilket sätt är 45% en majoritet?

Medlem

Bedrövlig rubrik. Artikeln handlar om "inkörsporten till spelande"
De kan väl inte fly från något de inte börjat med?

Medlem

Att ge ungen en konsoll och själv använda PCn låter bra för mig


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Flugsaft:
Skrivet av Sisyr:

Åldrarna 2-5? Jag satt och lekte med actionfigurer och leksaksbilar i den åldern.

Ja det gjorde jag med men vart vill du komma med det om jag får fråga? Om du hade det vi har idag vid din 2-5 års ålder så hade troligtvis ditt intresse för actionfigurer inte varit lika stort.

Att PC-spelande inte är aktuellt vid den åldern och att det således är tämligen naturligt att mobilspel är mer prevalenta vid så tidig ålder.

Ambassadör
Xbox

När barnen är små så är det ju en fråga om att hållbarheten och risken för att något blir fel är så mycket mindre på en platta eller mobil. Slipper man ju risken att de sabbar något på datorn eller konsollen.
Dessutom lämpar sig ju plattor bättre för spelande i bil, på resande fot etc.
Seriöst spelande utförs på konsoll till en början, och när de kan hantera datorer på ett tillfredsställande sätt så uppgraderar man till det.
Det finns helt enkelt fler stadier idag.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag själv har alltid spelat både konsol och PC.
Det jag gillat med PC är att man kan försöka förstå och göra saker som kan leda till något. Till exempel har jag i typ 10 års åldern gjort CS banor, lärt mig PHP/HTML/CSS, photoshop.

När jag tittar på mina småsyskon så vill de bara SPELA.
Om PCn försvinner som stark plattform så tycker jag det är synd för på konsoller kan man bara spela, men med ett intresse för PC kan man spela och göra mycket mer.

Ska tillägga att jag nu, vid 27 års ålder, bara har laptop och PS4. Så jag är inte bättre än mina småsyskon numera...

ZF
Medlem
Skrivet av SuperTed:

På vilket sätt är 45% en majoritet?

jämfört med närmaste tårtbit av indelning i kategorier för nånting förmodligen.

kvalificerad majoritet, typ.

Medlem

Mobil- och surplatte-spel är enklare än PC-spel, generellt sätt. Oftast är de puzzelspel, arcade eller någon typ av "bygg stad"-spel. Inte nödvändigtvis svåra att bemästa men lätta att läsa sig grunderna på. Dessutom är ju kontrollerna ganska uppenbara, peta på det som ska interageras med.

Självklart gör dessa förutsättningarna mobiler och plattor mer attraktiva för barn än den förhållandevis avancerade PC:n. Samma gäller väl till viss del konsoler mot PC. En PC använder 160 tangenter (eller fler) samt en mus som i sig inte är helt lätt de första gångerna. Saker vi som är uppväxta med PC inte tänker på. Själv började jag när jag var 3 år och familjen fick sin egna dator när jag var 5 år. För att inte tala om prisskillnaden mellan mobiler, plattor och PC.

Dussutom sitter PC ofta med betydligt mer avancerade spel. Arcade tappade ju PC nästan helt mellan DOS-spelen och renässansen av indie och för gemene man är indie inte helt lätt att hitta (något som Steam och Windows egna butik vill ändra).

Dock tror jag många ändrar sig när när växer upp och blir mer intresserade för spel samt har mer pengar att tillgå.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Skrivet av Mortaigne:

När barnen är små så är det ju en fråga om att hållbarheten och risken för att något blir fel är så mycket mindre på en platta eller mobil. Slipper man ju risken att de sabbar något på datorn eller konsollen.
Dessutom lämpar sig ju plattor bättre för spelande i bil, på resande fot etc.
Seriöst spelande utförs på konsoll till en början, och när de kan hantera datorer på ett tillfredsställande sätt så uppgraderar man till det.
Det finns helt enkelt fler stadier idag.

Bara hoppas att barnen går över så de inte stannar i mobilspelsträsket


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av phi:

Ser ju ofta hur vänner som är småbarnsföräldrar brukar ta fram surfplattan när ungarna börjar bli högljudda och rastlösa och säga "här pelle, lek med pappas ipad en stund" när man hälsat på.

Vem är du och vad har du gjort i mitt hem?

Av dator,ps4,wii och ipad väljer mina barn 90% av fallen ipaden.
Fast man märker skillnad ju äldre de blir, efter paddan provar de konsol och till sist pc.
Så har det varit hos oss iaf.

ZF
Medlem
Skrivet av Naraccas:

Dock tror jag många ändrar sig när när växer upp och blir mer intresserade för spel samt har mer pengar att tillgå.

ja precis, vid en viss tid blir tid viktigare än den relativt lilla merkostnad som också översätts i tid gör för spelmaskiner som bara funkar. det är därför datorspelandet tappar. de små vinsterna i billigare spel som är ett av de vanligaste argumenten spelar ingen roll då.

Skrivet av hedningen:

Fast man märker skillnad ju äldre de blir, efter paddan provar de konsol och till sist pc.
Så har det varit hos oss iaf.

det där är ingen vidare statistisk bas va?

men visst, utvecklingskurvan svänger några gånger under åren. och kollar man på vad som spelas så kanske det speglas också i bredare jämförelser med ungdomars spelintresse sett till genrer osv. för till sist så kommer den där cirkeln av hårdvara oftast att återgå till börja igen, rent statistiskt.

Medlem

Har en treåring. Ganska självklart att hon föredrar plattan/mobil. Spela Wii-spel av typen som använder nunchuck kräver ju mer koordination än hon klarar av.
Jämför btw en NES-kontroll med en PS4 eller Xbox. 2+2 knappar och ett styrkors vs...
Vad är det? 10 knappar, två styrspakar och ett styrkors. Jag har spelat spel i trettio år men tycker det är jobbigt sätta sig och lira typ FIFA hos svågern. För mångaknappar för att lära sig enkelt om man bara ska spela en timma.

Medlem

Hur ser utvecklingen ut i absoluta tal? Jag tror att många fler spelar spel idag vilket kan förklara den relativa minskningen.

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av Naraccas:

Dock tror jag många ändrar sig när när växer upp och blir mer intresserade för spel samt har mer pengar att tillgå.

ja precis, vid en viss tid blir tid viktigare än den relativt lilla merkostnad som också översätts i tid gör för spelmaskiner som bara funkar. det är därför datorspelandet tappar. de små vinsterna i billigare spel som är ett av de vanligaste argumenten spelar ingen roll då.

Nu menade jag i och för sig tvärt om, att det blir mer intresserade för PC när de kommer upp i senare tonåren och tidigt vuxenliv. Innan detta har få råd med en egen PC som klara spel väl. Men en bra mobil eller konsol har de flesta råd med.

Men det är ju en intressant poäng när man kommer bortom dessa åldrar och tid blir mer värdefullt. Jag vet många äldre vuxna som slutat med PC och gått till konsol för att de vill ha något som bara funkar. Slå på den och spela, stäng av den och gå vidare med livet.

Ett bra exempel är: http://www.gamereactor.se/blog/petter/877963/


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

12
Skriv svar