Helgdiskussion - vilket spel får dig att tänka "bara en runda till"
Finns ett par...
Wasteland 2. Sen Director's Cut släpptes har jag spelat det och fastnar ständigt med att tänka att jag bara ska göra en liten uppgift till. Och en till. Och bara en till. Okej allvarligt, bara EN sista sak innan jag stänger av. *suck*
Elite Dangerous. Bara ett uppdrag till, eller en liten kort strid i en Conflict Zone eller i en RES(Resource Extraction Site). Eller kanske bara EN liten färd med varor att sälja - vilket oftast visar sig vara ett bra tag. Sedan anländer man och så fastnar jag där och fortsätter.
Crusader Quest. Ett mobilspel. You heard me. Fastnar hela tiden med att bara göra lite till. Såfort jag får slut på resurser för att äventyra så finner jag något annat att spendera tid på i spelet. När jag är klar med det, ja då plötsligt har jag lite resurser för att gå ut på ett till äventyr. Sedan går man och spelar lite i PvP, man får resurser för att skicka ut hjältar på fler äventyr... yadda yadda yadda. IT NEVER ENDS! Poof, den där 20~30 minuters speltiden innan läggdags förvandlades till 2~3 timmar.
Binding of Isaac. Ni vet varför.
Diablo 3. Spelar med min bror. "Okej, vi tar och gör EN till Rift sen lägger oss." Det håller aldrig.
Dungeon Defenders 2. När man är klar med att uppnå ett mål, då plötsligt får man för sig att det finns något annat man vill uppnå innan man ska göra annat. *suck*
Cities: Skylines. För samma anledning som jag kör fast i SimCity. Ska bara lägga klart vägar, eller sköta om ett kvarter och så vidare. Det tar flera timmar, och jag är näst intill en perfektionist när det kommer till min layout av städerna. Detta tar tid.
Anno 2070. Herre gud vad tiden försvann fort i detta spelet. Samm anledning som Cities Skylines ungefär.
League of Legends. Nu spelar jag inte detta längre men detta var en jävla tidsbov! Usch!
OpenTTD. Det har slukat månader av mitt liv!
Heroes of the Storm. En match till. En match till sen skall jag laga käk. En match till.
Matcherna är ju runt 20-30 min så de är ju korta och "går fort" så då blir det "en match till!" ganska naturligt.
Blizzard är bäst på att göra beroendeframkallande spel. Men det visste alla redan.
För mig är det också Heroes som är mest beroendeframkallande. Jag har spelat rätt mycket Starcraft genom åren, men då blir jag oftast nöjd efter några matcher. Jag blir liksom lite "mentalt trött". Heroes däremot kan man spela hur länge som helst.
Jag har bestämt att ta en Heroes-fri söndag i dag. Får se om jag lyckas hålla det.
Den nya, boven i dramat är Threes. Herrejävlar vad beroendeframkallande det spelet är!
Annars har jag väldigt svårt att släppa ifrån mig Europa Universalis när jag väl är igång.
Civ, StadsbyggarSimulatorX(senast då Cites: Skylines), WoW och Total War har också gjort sig skyldiga genom åren.
The Binding of Isaac: Rebirth är helt sjukt. Visst, det finns beroendeframkallande spel men ska man specificera frågan till "Bara en runda till" så är Isaac livsfarligt.
"Äsch, jag kör en runda och får jag en dålig powerup slutar jag"
"Äsch, den var dålig, men jag tar bossen så kanske jag får en bra där"
"Äsch, ska bara se om item-rummet är nära så kollar jag om den är bra"
"Äsch, jag dog, men då slutar jag på nästa runda om jag får nåt dåligt istället".
Och för att se på samma utvecklare kan ju inte Super Meat Boy få gå onämnt, där ett försök på en bana kan ta 5 sekunder. Man kan som inte hitta en bra brytpunkt i ett spel där en runda kan ta 5 sekunder, eftersom det blir så lite tid att man kan alltid spela 5 sekunder till. 3 timmar senare inser man att det var dumt att tänka så.