I skuggan av "bredbandsskatten" - MP vill satsa på spelkulturen

Medlem
Skrivet av sinan:

det ska inte vara statens uppgift att satsa på spelkultur eller någon kultur alls, det gjorde man i sovjetunionen.
Ska folk beskattas så statens kan satsa på den kulturen som är godkänt av miljöpartiet

Vad är din poäng? Menar du att efter sovjetunionens fall så skapade Sverige kulturdepartementet för att upprätthålla det sovjetiska förhållningssättet till kultur?
Då tycker jag t.ex man kan fråga sig varför nobelpriset i litteratur gick till Aleksandr Solzjenitsyn, som betraktades av den sovjetiska regimen som en icke-författare och fiende till folket, om nu våra kulturpolitiska agendor historiskt står varandra så nära.
Jag anser din kommentar för övrigt lika pinsam som den svenska regeringens agerande i Solzjenitsynaffären.

Medlem
Skrivet av Ellakk:
Skrivet av zliddret:

jag är rätt säker på att detta inte går igenom, dock förhindrar det en inte att tycka mp är nå ena skithuvuden som vill ha skatt på exakt allt.

Snart får man inte gå på toa och skita ens utan att behöva betala exkrement skatt

Tänk efter lite så inser du snart att du betalar skatt för att sköta, om du nu inte skiter i skogen och torkar dej med löv.

jaså visste inte att min skit är skattad, tror inte regeringen äger min avöring, det var det min kommentar handlar om. Inte vad vi egentligen skattar på

Medlem

som om det inte vore dyrt nog redan...

Medlem

Den dagen någon inkommer med förslag om E-sports lagen eller möjligtvis Multiplayer-lagen så kommer dom få min röst.

Ser det redan framför mig
1 kap. 1 § ML
"Denna lag är tillämplig på multiplayerspel där gamer (vedertagen term för svenskans spelare) krigar mot annan gamer."
1 kap. 2 § ML
"Vid eventuell förlust i multiplayermatch, i enlighet med e-sportslagen, åligger det gamern att inte använda GG i när gamern egentligen menar BG. Missbruk kan förenas med skadestånd."


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Den dagen någon inkommer med förslag om E-sports lagen eller möjligtvis Multiplayer-lagen så kommer dom få min röst.

Ser det redan framför mig
1 kap. 1 § ML
"Denna lag är tillämplig på multiplayerspel där gamer (vedertagen term för svenskans spelare) krigar mot annan gamer."
1 kap. 2 § ML
"Vid eventuell förlust i multiplayermatch, i enlighet med e-sportslagen, åligger det gamern att inte använda GG i när gamern egentligen menar BG. Missbruk kan förenas med skadestånd."

Nu är jag lite petig; men det är ju kutym att tacka för god match i typ alla sporter. Aldrig hört om att en t.ex. tennisspelare går fram till nätet efter och tackar för en dålig match?

Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av Kleptomaniac:

Den dagen någon inkommer med förslag om E-sports lagen eller möjligtvis Multiplayer-lagen så kommer dom få min röst.

Ser det redan framför mig
1 kap. 1 § ML
"Denna lag är tillämplig på multiplayerspel där gamer (vedertagen term för svenskans spelare) krigar mot annan gamer."
1 kap. 2 § ML
"Vid eventuell förlust i multiplayermatch, i enlighet med e-sportslagen, åligger det gamern att inte använda GG i när gamern egentligen menar BG. Missbruk kan förenas med skadestånd."

Nu är jag lite petig; men det är ju kutym att tacka för god match i typ alla sporter. Aldrig hört om att en t.ex. tennisspelare går fram till nätet efter och tackar för en dålig match?

Kutym, visst. Exemplet kanske var otydligt då jag menade ett GG i sarkastisk bemärkelse.Eller ännu värre, att använda EZ (easy). Får skicka den en andra runda till lagrådet så vi får höra deras åsikt


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Det är hög tid att MP lägger tid på viktiga frågor i stället.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Det är hög tid att MP lägger tid på viktiga frågor i stället.

Tycker du inte spelkulturen är viktig?

Jag anser att det är en väldigt viktig kulturfråga och har inget emot om Sveriges riksdagspartier höjer dess status så att man kan behandla spel som den unika och viktiga kulturform det är.

Medlem
Skrivet av ifeelnothing:
Skrivet av sinan:

det ska inte vara statens uppgift att satsa på spelkultur eller någon kultur alls, det gjorde man i sovjetunionen.
Ska folk beskattas så statens kan satsa på den kulturen som är godkänt av miljöpartiet

Vad är din poäng? Menar du att efter sovjetunionens fall så skapade Sverige kulturdepartementet för att upprätthålla det sovjetiska förhållningssättet till kultur?
Då tycker jag t.ex man kan fråga sig varför nobelpriset i litteratur gick till Aleksandr Solzjenitsyn, som betraktades av den sovjetiska regimen som en icke-författare och fiende till folket, om nu våra kulturpolitiska agendor historiskt står varandra så nära.
Jag anser din kommentar för övrigt lika pinsam som den svenska regeringens agerande i Solzjenitsynaffären.

Nej, min poäng är att staten inte ska ta pengar från folket för att satsa på kultur godkänd av staten. Kultur ska växa naturligt, inte genom statlig inblandning.

Förutom det så tror jag inte Nobelstiftelsen har något att göra med regering eller partipolitik överhuvudtaget, det är väl en självständig akademisk organisation/stiftelse?

"Jag anser att det är en väldigt viktig kulturfråga och har inget emot om Sveriges riksdagspartier höjer dess status så att man kan behandla spel som den unika och viktiga kulturform det är."

Detta visar ju din syn, jag tycker X är bra och därför ska staten satsa pengar på det så dess status ökar i samhället. Låt kultur vara just kultur, inte något som politiker ska lägga sig i...

emj
Medlem

Visum reglerna skulle verkligen behövas ses över, att bjuda in smart folk för att sedan vänta månader för att sedan få ett nej är trist.

Det är riktigt tråkigt att folk inte får komma bara för att de är från e.g. Haiti.

Medlem
Skrivet av ifeelnothing:
Skrivet av Paddington:

Det är hög tid att MP lägger tid på viktiga frågor i stället.

Tycker du inte spelkulturen är viktig?

Jag anser att det är en väldigt viktig kulturfråga och har inget emot om Sveriges riksdagspartier höjer dess status så att man kan behandla spel som den unika och viktiga kulturform det är.

Den behöver ingen uppmärksamhet, vi spelar ju och är glada idag. Spelbranschen har tydligen vuxit utan MPs inblandning. Såvida inte MP har ett förslag som tvingar Ubi, EA och alla de andra att släppa hela, testade spel så tycker jag de borde lägga sin energi någon annanstans.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

emj
Medlem
Skrivet av sinan:

13% kompis, helt otroligt att människor är så okunniga som betalar skatt helt utan att ifrågasätta vart pengarna egentligen går någonstans..

Svenskt näringsliv som källa är knappast trovärdig i en debatt där folk har stora skillnader i åsikt. Jag kan inte tolka siffrorna för de väljer att gömma sig bakom buzz words.

Rådata är så nära fakta du kan komma, men all analys av denna data kommer sällan kunna vara mer än åsikter. Speciellt klassificeringar är åsikter för att gömma fakta.

Medlem
Skrivet av emj:
Skrivet av sinan:

13% kompis, helt otroligt att människor är så okunniga som betalar skatt helt utan att ifrågasätta vart pengarna egentligen går någonstans..

Svenskt näringsliv som källa är knappast trovärdig i en debatt där folk har stora skillnader i åsikt. Jag kan inte tolka siffrorna för de väljer att gömma sig bakom buzz words.

Rådata är så nära fakta du kan komma, men all analys av denna data kommer sällan kunna vara mer än åsikter. Speciellt klassificeringar är åsikter för att gömma fakta.

De tar siffrorna från "Eurostat"
Det står ju klart och tydligt "Källa: Eurostat" och man använder någon COFOG

"För att veta var skattepengarna tar vägen finns ett internationellt system som tar hänsyn till var de används; ett system som klassificerar de offentliga utgifterna efter vilka ändamål de har oavsett om de rör staten, kommunen eller landstinget. Det systemet kallas COFOG, Classifications of Functions of Government."

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Cav_swe:

Just ja MP-sympatisörer är ju överlägsna bland journalister så var ju inte direkt otippat att Carl Johansson-Sundelius skulle skriva något dylikt likt denna "hyllningstext" direkt efter beskedet om bredbandsskatten.

Haha, är du allvarlig? Så för att vi skriver både bra och dåliga saker om ett parti tar du för givet att vi sympatiserar med det? Läs gärna vår uppföljning där spelbranschen får uttala sig. Du behöver jobba på din slutledningsförmåga.


signatur
emj
Medlem
Skrivet av sinan:

De tar siffrorna från "Eurostat"
Det står ju klart och tydligt "Källa: Eurostat" och man använder någon COFOG

Tack! jag missade faktiskt Eurostat källan, var nog mer intresserad av vem som skrivit analysen.. Lätt att bli blind.. Men COFOG är en åsikt om vad som är vad i samhället, i extremfall skulle man kunna säga att 53% av utgifterna går till sjukvård inte 13% som du säger. E.g. så räknar jag in hemtjänsten som en bastjänst i samhället.

Här har du den data som de har använt.. Jag förstår mig inte på det, massa kryptiska magiska värden.
http://ec.europa.eu/eurostat/web/products-datasets/-/gov_a_ex...

Medlem
Skrivet av sinan:
Skrivet av ifeelnothing:
Skrivet av sinan:

det ska inte vara statens uppgift att satsa på spelkultur eller någon kultur alls, det gjorde man i sovjetunionen.
Ska folk beskattas så statens kan satsa på den kulturen som är godkänt av miljöpartiet

Vad är din poäng? Menar du att efter sovjetunionens fall så skapade Sverige kulturdepartementet för att upprätthålla det sovjetiska förhållningssättet till kultur?
Då tycker jag t.ex man kan fråga sig varför nobelpriset i litteratur gick till Aleksandr Solzjenitsyn, som betraktades av den sovjetiska regimen som en icke-författare och fiende till folket, om nu våra kulturpolitiska agendor historiskt står varandra så nära.
Jag anser din kommentar för övrigt lika pinsam som den svenska regeringens agerande i Solzjenitsynaffären.

Nej, min poäng är att staten inte ska ta pengar från folket för att satsa på kultur godkänd av staten. Kultur ska växa naturligt, inte genom statlig inblandning.

Förutom det så tror jag inte Nobelstiftelsen har något att göra med regering eller partipolitik överhuvudtaget, det är väl en självständig akademisk organisation/stiftelse?

"Jag anser att det är en väldigt viktig kulturfråga och har inget emot om Sveriges riksdagspartier höjer dess status så att man kan behandla spel som den unika och viktiga kulturform det är."

Detta visar ju din syn, jag tycker X är bra och därför ska staten satsa pengar på det så dess status ökar i samhället. Låt kultur vara just kultur, inte något som politiker ska lägga sig i...

"så tror jag inte Nobelstiftelsen har något att göra med regering eller partipolitik överhuvudtaget, det är väl en självständig akademisk organisation/stiftelse?"

För det första så är det inte Nobelstiftelsen som beslutar vem som slutligen får nobelpriset i vilken kategori det än är.
Visst är det så att nobelpriset ej skall vara politiskt motiverat MEN i praktiken har det blivit väldigt politiskt laddat i vissa kategorier när en del priser tillkännagivits. Litteraturpriset är en kategori som haft några politiskt laddade pristagare om man ska vara mild. Du har fått ett exempel redan men jag ger dig gärna fler.
Fredspriset är också väldigt skyldig till dessa anklagelser. Sen kan man också lägga till att fredspriset utses av Norska Nobelkommittén där de beslutande personerna utses av norska stortinget. Detta innebär att partier som röstats in i stortinget indirekt utser fredspristagare.
Man behöver verkligen inte gå tillbaka långt i tiden för att hitta ytterst tveksamma personer/organisationer som fått fredspriset. Barack Obama som var överbefälhavare i två olika krig och som bara för ett litet tag sedan bad om ursäkt för bombningar av en annan fredspristagare, läkare utan gränser, fick priset utan att ha gjort ett skvatt för vare sig fred, minskning av arméer eller "hafva gjort menskligheten den största nytta". Sig mig om inte detta luktar politiskt motiverande?

"Det ska inte vara statens uppgift att satsa på spelkultur eller någon kultur alls, det gjorde man i sovjetunionen."
"...min poäng är att staten inte ska ta pengar från folket för att satsa på kultur godkänd av staten."

Det var alltså din poäng med att jämföra Sveriges kulturpolitik med Sovjetunionens? Du vet verkligen inte vad du talar om i så fall. Jag ska ge dig lite exempel på vad det är för saker du jämför med:

Kulturen i Sovjetunionen var som allt annat starkt censurerad och propagandafylld. De enda tillåtna nyhetsmedierna var de som ägdes av staten, till exempel tidningarna Pravda, Izvestija och Komsomolskaja Pravda, som inte heller fick uttrycka sig fritt.

Några av Sveriges nationella kulturpolitiska mål enligt riksdagens beslut 1996:
Värna yttrandefriheten och skapa reella förutsättningar för alla att använda den.
Verka för att alla får möjlighet till delaktighet i kulturlivet och till kulturupplevelser samt till
eget skapande.
Främja kulturell mångfald, konstnärlig förnyelse och kvalitet.
Ge kulturen förutsättningar att vara en dynamisk, utmanande och obunden kraft i samhället.
Bevara och bruka kulturarvet.

Du jämför demokrati med diktatur.

"Detta visar ju din syn, jag tycker X är bra och därför ska staten satsa pengar på det så dess status ökar i samhället. Låt kultur vara just kultur, inte något som politiker ska lägga sig i..."

Självklart vill jag som upplever och förstår vilken potential spel har som det unika uttryckssätt det är men samtidigt ser en stor grupp människor nedvärdera spel som kulturform och förpassa idén om spel till sandlådan och sånt som barn och förvuxna bebisar ägnar sig åt. Precis som ditt svartvita förhållningssätt.
Säga vad man vill om statens handlingar när det gäller allt möjligt, negativt och positivt, men det är så en demokrati fungerar.
Vi i Sverige röstar på det som i våra ögon har det som är bäst för oss och/eller samhället. Det är inte så svart och vitt som du vill få det till.
Hade det inte varit för statens satsningar under 90-talet så hade Svergie inte varit där vi är idag när det gäller våran framkant med internet, spelutveckling och IT-samhället överhuvudtaget.

Så vad är ditt alternativ till detta? Hur skulle vår kultur kunnat ha vuxit sig till det moderna Sverige vi har idag utan satsningar från staten med skattemedel? En sak är iallafall säker, vi hade inte varit i framkant med det jag nämnde och mycket annat som jag ej nämnde.

Medlem
Skrivet av Eatenmarcus:

Jag var ju inte direkt glad när jag läste om att dom ville beskatta bredband, det är jag ärlig med.
Men att så många är så otroligt jävla egoistiska och verkligen inte vill betala skatt är bortom min förståelse.

Ni har uppenbarligen aldrig spenderat en längre period på sjukhus, eller ens drabbats av något allvarligare.
Inte heller verkar det som att ni behövt nyttja varken ambulans eller räddningstjänst.

För det finns inte en chans i helvetet att man sitter och gråter blod över att vi har våran skatt i Sverige, om man har gått igenom något av det ovanstående.
Då hade man snarare förespråkat skattehöjning.

En sjukvårdssäng på Neurointensiven i Lund kostar 35 000kr/Dygnet.
Det blir otroligt mycket dyrare för er om ni ska betala det i efterhand när ni blir sjuka, än vad det är att betala skatt på eran månadslön.

Ja, ni får gärna bli sura för att jag påpeka det, folk brukar bli det när man påpekar dessa saker.

Privat sjukvårdsförsäkring brorsan, det är grejer för killar å tjejer. Du får gärna bli sur för att jag påpekar det, folk brukar bli det.


signatur

Styret upp och däcken ner

12
Skriv svar