Envisa Windows 7-användare vägrar gratisuppdateringen

Medlem

Kör win7 än, jag har lärt mig att man ska inte byta när saker fungerar bra som det är. Varför skaffa sig massa onödigt extra krångel/jobb när man inte måste.

Köper jag ny dator så kanske det blir win10 men till min nuvarande burk, nej tack.

Medlem
Skrivet av conthox:

Måste kasta skit på Windows 10. Måste kasta skit på Windows 10.

Hmm någon reagerar på att folk hetsar till att byta OS och det är lika med att kasta skit?

Jobbar på MS?

Medlem

Windows 10 känns lite som en oslipad betaversion av Windows 7. I övrigt, efter att man stängt av påtvingade omstarter och uppdateringar mm. via keyreg, är det ganska likt.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag har inte bytt för att W10 kör med äcklig spionage. Att MS kan läsa/se mina privata filer är skrämmande.

Du är bra naiv om du tror att de andra inte gör det


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Kul att folk diskuterar olika saker men ändå blir sura/förbannade för att de inte får som de vill...
( ~ kan övertyga de andra om, att man har rätt )

em liten tanke.
Det är olika operativsystem som kommer ifrån samma bolag med olika funktioner och olika skavanker...
- alla program kommer med buggar och en del använder sig utav fula funktioner och när och ifall man nu vill ta hänsyn till alla dessa saker och sedan särskilja dem åt.. när man diskuterar så, bra jobbat, fortsätt gärna, m.m.

Till de andra.. fortsätt gärna kasta pajer, riktigt intressant..
- not.

Att ni inte har förståelse för att ni inte vet, visar sig klart när ni senare påstår saker, som är felaktiga eller enbart utgår ifrån 1 perspektiv, tänk på ! att det sitter miljontals människor med 100-tals olika förutsättningar etc, Att ni i detta läge anser... är korrekt, det är er åsikt etc, men i övrigt, ni har och kommer alltid ha mer eller mindre rätt/fel...
och när ni då inser detta, kanske ni slutar med att säga att saker ÄR... eftersom ni inte vet det... o.s.v.

- men tills dess så tar jag fram popcorn å njuter utav spektaklet.

Medlem

Windows 10 är inte till för användarens behov. Utan Microsoft behov av att styra användaren i deras riktning!
Därav gratis!

Medlem
Skrivet av Hymer:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Propy:
Skrivet av conthox:
Skrivet av acke3095:

Testat W10 men föredrar helt klart W7 som är mycket snyggare och smidigare imo.

Det där med "smidigare" säger alla som inte vet snabbkommandon och var menyerna finns och nås. Varje gång som räknar upp något som är smidigare på 7an så är det nästan garanterat minst lika smidigt på 10an. (Testa mig gärna.) Undantaget som jag spontant kommer att tänka på är VPN, som kräver extra klick om man inte fixar short cut själv.

1. Byta färg på menyer med färgväljaren
2. byta (eller ta bort) bilden på inloggningssidan.

Detta är inte smidigare på 10:an men var enkelt att göra på 8:an...

Visst, lite osmidigare, sånär på ett par extra klick. Men hur ofta gör man det? Sedan så är det väldigt konstiga argument för att behålla 7an, speciellt med tanke på alla fördelar.

Säkrare, stabilare och snabbare - men jag byter inte för att det är så osmidigt att ändra ikon/bakgrund på inloggningssidan.... ok.

Om du inte vill byta, fine, har inget att säga om det. Det är såklart ditt val. Men det känns lite väl tunnt om man inte kan komma med bättre anledningar än så.

+1, Sitta kvar på gammal skit när det finns nyare som är bättre på det mesta. Men ni kanske inte vill ha Dx12 osv?

Jag har ett halvdussin PCs hemma; ingen av dem har DX12-kort och det finns inget spel (de närmaste 1-2 åren) med DX12 som lockar heller. Så det är ingen brådska. Under tiden blir ju Win10 (förhoppningvis) bättre. Detsamma gäller 4K-TV.

Ingenting är heller gratis. När något är gratis idag så är det du som är produkten. Så verkar hela Win10 vara designat... MS tjänar mycket mer pengar på att regelbundet sälja din data, utan att koppla den till dig, än att sälja dig en OEM-disk av OS:et...


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Om AMD fixar sitt skrot drivrutiner så uppgraderar jag.

Medlem

Jag uppgraderade min Windows 8 laptop till Windows 10, medans min Windows 7 stationära speldator är kvar på Windows 7.

Och även om jag tycker om Windows 10 så tycker jag fortfarande Windows 7 är bättre. Det ända som verkligen lockar mig med Windows 10 är DirectX 12.
Där emot finns det saker jag HATAR med Windows 10, som att den tvingar min dator att automatiskt starta om för uppdateringar.
Jag brukar ha igång mina datorer i veckor, och jag är teknik intresserad och jag uppdaterar alltid mina datorer så småning om. Jag behöver inte att Microsoft ska tvingar ner deras uppdateringar på mig.

Jag kan förlora data om jag inte är noga med att allt jag har igång på min dator är hård sparat innan jag lägger mig. Eller om jag till exempel hostar en server så kan jag vakna en morgon och se att min dator är fast på inloggnings skärmen, och servern så klart är nere.
Windows 10 är alltså mindre praktiskt för mig och hur jag använder mina datorer, och dessa "tvång" är mer än lite irriterande.

Inaktiv

Helt rätt jag kommer köra nästa windows 7 i reboot. Jag gillar windows 10 men efter obortagna blackbars i fps. har kontaktat både intel nvidia. Kommer jag kör 7an. 10an var grym om man lägger en dag på stänga av allt.

Medlem
Skrivet av yol1982:
Skrivet av conthox:

Måste kasta skit på Windows 10. Måste kasta skit på Windows 10.

Hmm någon reagerar på att folk hetsar till att byta OS och det är lika med att kasta skit?

Jobbar på MS?

Låter som en fråga om vinkling. Lika lite som du uppenbarligen tycker att folk "kastar skit", lika lite tycker jag att någon har "hetsat folk att byta". Jag har aldrig sett någon hets av något slag, utan mer att man uppmuntrar folk och försöker få fram de positiva sakerna. Däremot hör man ofta "win10 suger" utan att närmare specificera varför. Eller att man kommer med påstådda saker som att win10 är begränsat alternativt så otroligt mycker krångligare, trots att det är antingen fel eller bara löjligt överdrivet.

Och nej, jag jobbar inte på MS. Programmerar dock i VB.net, men speciellt Microsoft-kåt är jag inte. Jag håller t ex kärt i min telefon och surfplatta med Android.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Tycker windows 10 funkar utmärkt, har bara haft en bugg och den verkar för tillfället vara löst. Alla spel funkar som de ska o.s.v

Fick bara designa om min startmeny lite.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Min absolut största anledning till att inte byta är för att den sugiga Win Update inte fungerar som den ska. Fick ikonen för att uppgradera för så set som ett par månader sedan, men tänkte att jag skulle läsa lite mer om mottagandet först. Dagen efter var ikonen borta.
Sedan dess har jag spenderat flera timmar på att stressa fram uppdateringar och läst igenom forum och hjälpavsnitt i oändlighet. När jag fysiskt försöker starta installationen får jag en text som säger något om att "Åtgärden stödjer inte min version..." eller någon sådan dynga. Har Win 7 Home Premium från Webhallen.

Det enda jag kan tänka mig är att det ligger en mindre uppdatering som vägrar att installeras (får bara upp en felkod som inte går att komma runt), som i sin tur blockar uppdateringen till 10'an. Orkar inte böka mer med skiten.

Medlem

Förutom DX12 så verkar Win10 vara en nergradering från Win7.

Medlem

Win 7 -> win 8.1 = FPS ökning! Win 8.1 -> Win 10 = FPS ökning! Jag har fått en ökning av ca:15-20fps från att gått från 7 > 8.1 till 10:an.

Medlem

W10>W7 i alla kategorier

Medlem

Jag själv gillar ju Active X på windows 7. Sen förstår jag inte varför man ska byta, känns som det vill att man ska ha windows 10 för nån bakomliggande orsak.

Tar på mig foliehatten.

Medlem

Jag läste hela EULA för Windows 10, sen valde jag att inte uppgradera.

ELF
Medlem

Har bara två problem att klaga över, UI:t och att man inte har någon vidare kontroll över uppdateringarna. Skulle något sluta fungera pga en uppdatering så får man snällt vänta tills Microsoft eller vilka det nu hänger på har fixat det. Man kan ju inte välja bort en uppdateringan direkt. Kan ju dock gå att pilla med i efterhand.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Den största nackdelen med Windows 10 är att Kalkylatorn är mycket sämre.

Medlem

Kan inte ens spela rocksmith 2014 på win 10 ... win 10 ger mig absolut inget över vad jag hade redan i 8:an .... och 8:an var ganska onödig över 7:an redan .....

Medlem
Skrivet av Namm:

Den största nackdelen med Windows 10 är att Kalkylatorn är mycket sämre.

Har du sett ljudinspelaren? ??? http://i.imgur.com/bqsiEhM.png det är en stor fet jädra vit ruta med en knapp på ...

Medlem
Skrivet av ELF:

Har bara två problem att klaga över, UI:t och att man inte har någon vidare kontroll över uppdateringarna. Skulle något sluta fungera pga en uppdatering så får man snällt vänta tills Microsoft eller vilka det nu hänger på har fixat det. Man kan ju inte välja bort en uppdateringan direkt. Kan ju dock gå att pilla med i efterhand.

Jo du kan stänga av automatiska uppdateringar det har jag gjort. Höll på och spelade nåt spel via soffan och med handkontmroll, helt plötsligt så låstes skärmen till nån fittig jävla uppdatering, efter det så dedikerade jag all min tid till att fixa bort eländet.

http://gadgets.ndtv.com/laptops/features/how-to-disable-windo... där är guiden till hur du gör det

Medlem

Varför är saker gratis i vår värld?

Medlem

Kommer nog att uppgradera så småningom, men jag måste erkänna att jag är oerhört misstänksam mot något så stort som är gratis.

Dels det man vet såsom vissa inställningar som är påslagna default, men också vad framtiden för win10(+) är - det vet man inte ännu.

Dessutom lever vi i tider där denna misstänksamhet tyvärr ofta är berättigad. Man vill ju inte att det skall vara så, men industrin är oerhört oberäknelig då det gäller vad som komma skall inom säkerhet, privata uppgifter eller vad som är dolda nymodigheter.

Medlem
Skrivet av drakon64:

Jag skulle installera uppdateringen förra veckan. Dock hängde den sig och hittade inget operativsystem när den skulle boota om. Fick reparera och återgå till föregående system. Läste någonstans att andra också haft samma problem och att installationen hade fipplat med bootsekvensen på deras datorer. Ska testa igen och se om det är det som är felet.

Exakt samma hände mig. Jag fick gå tillbaks till en återställningspunkt och återställa en månads inställningar/installationer etc.. Kommer köra W10 senare, men då blir det en clean install och börja om från början.

Medlem

Jag tillhör dem som faktiskt har råd att köpa W10 senare, jag väljer att behålla min Win 7 nyckel så att jag kan köra 7 om jag så behöver det, utan att vara låst till W10.

Har för övrigt ägt nästan Windows version sedan Win 3.11, och de enda jag har behövt betala för är XP, 7 och 8, de andra har jag fått gratis via jobb och sånt (fullt inplastat och legalt).

Gällande Vista gjorde jag ett aktivt val och skippade helt.

Medlem
Skrivet av Dunderhoken:

Win 7 -> win 8.1 = FPS ökning! Win 8.1 -> Win 10 = FPS ökning! Jag har fått en ökning av ca:15-20fps från att gått från 7 > 8.1 till 10:an.

Vilka spel lirar du? Sitter på win7 fortfarande, men får jag en rejäl fps-boost i spelen jag kör mest så skulle jag nog överväga att uppgradera.

Medlem
Skrivet av Joppenator:

W10>W7 i alla kategorier

W3.11 > W10 i alla kategorier.

Medlem

Jag har Win10 på min laptop som jag tänkte programmera på och köra min DAW på, men varken Cubase eller Dev-cpp-compiler eller MingW eller alternativa versioner (Testat både x32 och x64) har fungerat. På windows 7 funkar allt utmärkt.

Men det är väl så att om man sysslar med ordinarie saker som t.ex. spel som inte är så glest använt så är det väl ingen anledning att inte uppgradera.
Jag tänker inte byta upp mig förrns jag vet att alla pluggar och skit jag köpt för multum funkar. Varför byta när det redan funkar liksom.
Kan tänka mig katastrofen med att få Ti Firewire 800 att funka med mitt ljudkort, för att inte tala om drivrutinerna för mitt Midi-keyboard. Jeebus!

Företag tänker likadant, så länge programmen man använder fungerar så finns det ingen anledning att byta.

Skriv svar