Nya detaljer kring Dragon Age II

Medlem

Lite tråkigt. Jag gillade de två olika upplevelserna som DAO och ME gav. Kommer säkerligen bli bra - jag gillar Mass Effect och speciellt tvåan - men synd att det blir så homogent.

Hoppas att de gör det tydligare med goda/onda handlingar under konversationer dock. Systemet i ME2 är jobbigt då man liksom inte kan leva sig in i konversationen för då missar man handlingarna, så man måste välja på att antingen knappt lyssna på vad som sägs och bara titta efter de halvosynliga ikonerna, eller missa dem helt.

Medlem

ffs ...

mass effect 2 när man klarade det kändes det som en intro till spelet...

dragon age kändes mer som ett genuint rollspel där det val du gjprde när du levlade upp spelade lite roll om du skulle klara spelet på de svårare svårighets graderna ... kan ju till läga första genom spelningen av dao tog ungefär 55 timmar mass effect 2 tog ungefär 12.

nej om detta är vägen som bioware vill gå så kan dom ju säja ajö till titeln "rollspels kungarna" ...

kan ju gissa att vi kan säja ajö till modifieringar utav spelet med som vi har i dag med ...

Medlem

Det var lite synd. Men det blir säkert ett grymt spel ändå!

Medlem
Skrivet av Exim:

ffs ...

mass effect 2 när man klarade det kändes det som en intro till spelet...

dragon age kändes mer som ett genuint rollspel där det val du gjprde när du levlade upp spelade lite roll om du skulle klara spelet på de svårare svårighets graderna ... kan ju till läga första genom spelningen av dao tog ungefär 55 timmar mass effect 2 tog ungefär 12.

nej om detta är vägen som bioware vill gå så kan dom ju säja ajö till titeln "rollspels kungarna" ...

kan ju gissa att vi kan säja ajö till modifieringar utav spelet med som vi har i dag med ...

Håller med dig.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Mass effect är inte bättre än dragon age. Ge oss dragon age 2 bara, omg. Bra att chansa på något helt annat. dumt

Medlem
Skrivet av frunk:

luktar casual.

Därför att?

Medlem
Skrivet av Exim:

ffs ...

mass effect 2 när man klarade det kändes det som en intro till spelet...

dragon age kändes mer som ett genuint rollspel där det val du gjprde när du levlade upp spelade lite roll om du skulle klara spelet på de svårare svårighets graderna ... kan ju till läga första genom spelningen av dao tog ungefär 55 timmar mass effect 2 tog ungefär 12.

nej om detta är vägen som bioware vill gå så kan dom ju säja ajö till titeln "rollspels kungarna" ...

kan ju gissa att vi kan säja ajö till modifieringar utav spelet med som vi har i dag med ...

12 timmar? Min första genomspelning tog ~35 timmar. Plöjde du storyn eller?

Medlem

Själv tycker jag att det här låter som en bra idé. Ser fram emot att få se hur de lyckas sjösätta det här på bästa sett.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av Geetcher:
Skrivet av Exim:

ffs ...

mass effect 2 när man klarade det kändes det som en intro till spelet...

dragon age kändes mer som ett genuint rollspel där det val du gjprde när du levlade upp spelade lite roll om du skulle klara spelet på de svårare svårighets graderna ... kan ju till läga första genom spelningen av dao tog ungefär 55 timmar mass effect 2 tog ungefär 12.

nej om detta är vägen som bioware vill gå så kan dom ju säja ajö till titeln "rollspels kungarna" ...

kan ju gissa att vi kan säja ajö till modifieringar utav spelet med som vi har i dag med ...

12 timmar? Min första genomspelning tog ~35 timmar. Plöjde du storyn eller?

nix fixade alla icke dlc missions, samt skaffa alla kompanjoner som inte var dlc / fick med. sammt gjorde deras "lojalty" missions.

Medlem

Det finns ju både för och nackdelar med Origins konceptet. Många nackdelar. Dialogerna blir ju helknasiga, dels för att man inte för höra sina egna repliker men också för att npc:erna aldrig kan tilltala en med namn.

Att det finns en hel drös olika raser/klasser att välja mellan som i mer eller mindre grad påverkar handlingen gör ju att man vill spela om spelet flera gånger för att se vad som kan hända. Men på samma gång tar ju spelet ungefär 50 timmar att ta sig igenom och stora delar blir ju oundvikligen rena upprepningar.

Medlem

jag är skeptisk,, med tanke på hypen som var vid det första spelet, och hur kass grafiken och AI'n sen var när det väl släpptes.

Medlem

Bara för att man inte får välja ras betyder det ju inte att man inte kan få välja Orgin, eller? Å andra sidan verkade det ju redan bestämt att man kom från Lothering, så jag vet inte.

Medlem
Skrivet av notwist:

Att inte få välja ras är helt logiskt, det är mycket lättare att skapa ett dynamiskt spel som FAKTISKT formar sig kring spelarens val om vissa saker är statiska. Att behöva anpassa efter spelarens val och sen DESSUTOM räkna in 10 olika raser

För spel som baldurs gate och neverwinter nights klarade ju inte av det ett antal år tidigare.. wait.....

Medlem
Skrivet av Zelaxe (Bannad):

moar like Dragon Effect

Casualhoror.

+1


signatur

A badly drawn wolf

Medlem

Tråkigt, första playthrough av Mass Effect 2 var riktigt ball men nästan ett halvår senare har jag fortfarande inget sug av att spela det igen, medans Dragon Age har fått nästan 3 hela replays under samma tid.

Det är helt enkelt en annorlunda känsla när man följer sin egen karaktärs story versus att man följer utvecklarnas karaktär - det går ifrån att man själv lever sig in i handlingen till att man blir en 3dje part som tittar in vilket är väldigt tråkigt.

Men jag antar att Dragon Age inte sålde tillräckligt bra på konsoler och dom måste ändra något, hoppas iaf combat följer samma modell som tidigare - ändrar dom det till 3rd person action rpg också så ger jag upp.

Det har inget att göra med casualness, combat i Dragon Age var långt ifrån perfekt men det var annorlunda, och på hårdare inställningar så var det riktigt svårt och krävde rätt mycket taktik(efter dom nerfat Cone of Cold ) - Mass Effect kräver ingen taktik whatsoever, det är näst intill omöjligt att dö och som soldier kan man spela rambo.

Medlem

Hoppas man iallafall sliper det riktigt uttjatade party sysetmet som Bioware fastnat i sedan Kotor. Lalla runt och leta upp party medlemmar som sen står och hänger i ditt läger, skepp etc. Sedan får man 3 st uppdrag som man måste göra för att "starta" tiden. Kotor hade sina 3 planeter, Mass Effect samma sak, Dragon Age, exakt samma sak där med. Börjar liksom bli lite tjatigt och väl uppenbart att det är konstruerat på samma sätt. Lite mer fantasi kan man ju hoppas dom har.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Blir nog bra. Hinner de lägga mer tid på att skapa en lång story.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Att inte kunna välja ras i ett rollspel tar bort hela grejen med skapa en karaktär och dess färdigheter, dvs. RPG-delen försvinner i spelet.

Mass Effect är inget rollspel om nu någon skulle tro det bara för att man har några få valmöjligheter i dialoger som man på förhand inte kan förutse vad de betyder. Att man kan samla på sig olika vapen och ett mycket begränsat färdighetssystem gör heller inte ett spel till RPG.

Dragon Age är i nuläget det bästa man kan få om man vill ha ett RPG-spel, om man nu inte vill spela Neverwinter Nights eller Baldur's Gate som är i en klass för sig. Men med Dragon Age 2 så kommer det troligtvis bli ett Mass Effect-spel i fantasy anda.

Bioware gör alltid bra spel så Dragon Age 2 blir nog bra, men inte för RPG-älskare. Jag hade hoppas på att Mass Effect 3 skulle bli mer som Dragon Age, nu verkar det bli tvärtom.

Nu är det bara att hoppas på ett nytt Baldur's Gate eller liknande.

Medlem

Nja... det här verkar ju inte helt lyckat vid första anblick. Förvisso fungerade M.E2 upplägget (som man ju verkar härma här) bra, med stor fokus på den enskilde karaktären, men samtidigt vill jag ha lika många val när det gäller att skapa karaktären som när det gäller vilka val han/hon gör under själva spelet. Det verkar helt enkelt vara för inristat redan från början och jag skulle vara väldigt skeptisk om det hade varit något annat företag som stod bakom men Bioware lär inte misslyckas,,, det kan dem helt enkelt inte.

Medlem
Skrivet av Ghostknight:

"jag skulle vara väldigt skeptisk om det hade varit något annat företag som stod bakom men Bioware lär inte misslyckas,,, det kan dem helt enkelt inte."

nån gång kommer alal att misslykas man får vell hoppas att det inte är med dragon age men en så länge så värkar det som det komemr hända för min smak.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

Bioware borde satsa på film och inte spel, det är ju det dom egentligen vill göra.

Spel är ett sjukt värdelöst format för att göra "interaktiv" film, man får allt det dåliga med vad spel innebär (inga riktiga skådisar, datorgrafik, handling i klass med en lågbudet TV-serie osv osv).


signatur
Medlem

blev lite besviken när jag läste detta, men som vissa nämnt så är båda typerna okej. Men jag föredrar DA-stilen i fantasy världar. Jag spelar Mass Effect för den stilen och DA för den stilen, varför göra allt till samma?

kommer skaffa det, men mina tidigare förhoppningar smälte i värmen...den här serien hade potential...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Hm, strax innan releasen för DAO frågades det mycket om co-op och multiplayer. Då sa Biowaer att det var planerat för uppföljaren.. Hur ska det funka om det nu heltplötsligt ska vara tokfokus på en redan förutbestämd karaktär? Jag gissar at det inte blir något co-op =(

Dessutom håller jag med er andra som säger att det här sabbar helt RPG känslan. Visst kan det bli nice story osv, men RPG handlar om att kunna skapa sin egna karaktär och sätta sig in i hur den tänker och fungerar, det förlorar man ju nästan helt nu =(


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

Medlem
Skrivet av MKultra:

Bioware borde satsa på film och inte spel, det är ju det dom egentligen vill göra.

Spel är ett sjukt värdelöst format för att göra "interaktiv" film, man får allt det dåliga med vad spel innebär (inga riktiga skådisar, datorgrafik, handling i klass med en lågbudet TV-serie osv osv).

Jag vet inte om jag håller med om att det behöver vara sjukt värdelöst, det finns ingenting som säger att det inte går att ha bra handling, osv. Jag tror att spel i den genren kommer utvecklas väldigt...

...MEN spel som är "interaktiv film", vilket ME ligger rätt nära, blir precis som film inte alls lika roliga att uppleva flera gånger.

Spel som verkligen bara är spel (vilket inte något av ME och DA kvalar in som, tänk Tetris istället) kan man ta fram och spela om och om igen utan att det tappar alls lika mycket.

Men av just den anledningen tycker jag ändå att Dragon Age totalt sett var bättre som spel än Mass Effect (2). DA hade nämligen just mer spel i sig! Detta märks allra tydligast i striderna, tycker jag. I DA var striderna en utmaning där man var tvungen att tänka över taktiken, i ME(2) kändes det som att det i det närmaste gick att helt utan tanke bara attackera, det saknades djup.

ME-serien har ju en mer polerad presentation och ett mer konsolvänligt upplägg utan att behöva hålla reda på flera karaktärer i någon egentlig mening och utan menyer i någon större omfattning, men spelglädjen är i mitt tycke nästan begränsad till en genomspelning, kanske två om man vill testa att vara både god och ond eller så.

De (Bioware/EA) har väl tittat på försäljningssiffrorna och kommit fram till att det är ME som säljer klart bäst, vilket man väl inte kan klandra dem för.

Tyvärr kan det nog betyda det nog att det inte blir ett Dragon Effect istället, vilket vore riktigt tråkigt.

Medlem

Biowares spel är inte värda att spela igenom mer än en gång, dom erbjuder ju ingen som helst utforskning. I DA är den vädligt begränsad (i jämförelse med bättre RPG's så som TES, Gothic/Risen). I ME är den så sjukt bergränsad att man får klaustrofobi

Biowares spel är som filmindustrins popcornunderhållning, filmer man inte kommer ihåg alls, men som kan vara lite okej ändå när man har tråkigt och inte vill tänka alls, man vill att det ska gå på räls bara..

Men jag står vid att dom inte fattat mediumet som sådant. Spel är ju jättekul när man gör dom öppna och låter spelaren kunna te.x utforska mycket. Det är inget som film eller ens böcker kan erbjuda. Varför göra spel på ett sånt sätt så det konkurerar med film eller böcker? Biowares spel har inte en chans liksom.


signatur
Medlem
Skrivet av Inkompetent:

Lite tråkigt. Jag gillade de två olika upplevelserna som DAO och ME gav. Kommer säkerligen bli bra - jag gillar Mass Effect och speciellt tvåan - men synd att det blir så homogent.

Hoppas att de gör det tydligare med goda/onda handlingar under konversationer dock. Systemet i ME2 är jobbigt då man liksom inte kan leva sig in i konversationen för då missar man handlingarna, så man måste välja på att antingen knappt lyssna på vad som sägs och bara titta efter de halvosynliga ikonerna, eller missa dem helt.

Ååh nej va komplicerat att det inte är utmärkt precis vilket som gör vad.. använd hjärnan för böveln


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

meh vill spela annat än human

Medlem
Skrivet av Fenix:

Ååh nej va komplicerat att det inte är utmärkt precis vilket som gör vad.. använd hjärnan för böveln

Jag upptäcker inte ens de där små ikonerna när jag fokuserar på dialogen. Inte snabbt nog för att hinna med de väldigt få sekunder som de faktiskt finns där att interagera med. Bra idé, men dåligt utförd.

Medlem
Skrivet av Inkompetent:
Skrivet av Fenix:

Ååh nej va komplicerat att det inte är utmärkt precis vilket som gör vad.. använd hjärnan för böveln

Jag upptäcker inte ens de där små ikonerna när jag fokuserar på dialogen. Inte snabbt nog för att hinna med de väldigt få sekunder som de faktiskt finns där att interagera med. Bra idé, men dåligt utförd.

Håller faktiskt med. Det var visserligen inte så att det inte gick men man tappade fokus på dialogerna om man skulle vara beredd på action-möjligheterna.

Medlem

FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU

12
Skriv svar