Efter gårdagens haveri – nya Geforce-drivrutiner ute

Robot
Efter gårdagens haveri – nya Geforce-drivrutiner ute
Medlem
Efter gårdagens haveri – nya Geforce-drivrutiner ute

Att det fungerar är en ganska så viktig skillnad.

Varför är den bara BETA föressten?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

De nya drivrutinerna medförde ett problem som inte avhjälps av den nya betadrivrutinen. Mitt GPU1 låser sig på 980MHz i load istället för 1228MHz, tills dess att jag stänger av bildskärm #2 och startar om datorn med den avstängd. Därefter fungerar allt som vanligt, även om man slår igång bildskärm #2, tills nästa omstart. Då brakar det loss igen. Suck >.< Första gången på åratal jag faktiskt stöter på drivrutinsproblem.

Medlem
Skrivet av conthox:

Varför är den bara BETA föressten?

Gissningsvis för att de inte har hunnit testa den tillräckligt för att känna sig trygga med att kalla den något annat. Samtidigt så vill de ju så klart få ut en fix för de problem som förra hade så snabbt som möjligt och då är det väldigt enkelt att slappa på en beta-etikett.

/ LordDaimos

Medlem

Verkar som vissa får samma problem med de ny beta drivarna som de innan.

Gen
Medlem
Skrivet av Jaxz:

Verkar som vissa får samma problem med de ny beta drivarna som de innan.

Precis. Tydligen är det massa problem med SLI nu istället.

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av Jaxz:

Verkar som vissa får samma problem med de ny beta drivarna som de innan.

Precis. Tydligen är det massa problem med SLI nu istället.

SLI nu igen? Hade Nvidia inte samma bekymmer alldeles nyss när Windows 10 lanserades? Jag kommer ihåg för en 10-15 år sedan när Nvidia hade så hopplösa drivrutiner att man tvingades använda alternativa från tredjepart. Jag hoppas att de inte är på väg dit igen för jag har äntligen beslutat mig för att ge de en ny chans och nya datorn med GTX 980Ti kommer om bara någon timme.

Medlem
Skrivet av conthox:

Att det fungerar är en ganska så viktig skillnad.

Varför är den bara BETA föressten?

Skrivet av LordDaimos:
Skrivet av conthox:

Varför är den bara BETA föressten?

Gissningsvis för att de inte har hunnit testa den tillräckligt för att känna sig trygga med att kalla den något annat. Samtidigt så vill de ju så klart få ut en fix för de problem som förra hade så snabbt som möjligt och då är det väldigt enkelt att slappa på en beta-etikett.

/ LordDaimos

WHQL-certifiering kostar pengar och tar tid.

Medlem
Skrivet av Typh00n:
Skrivet av LordDaimos:
Skrivet av conthox:

Varför är den bara BETA föressten?

Gissningsvis för att de inte har hunnit testa den tillräckligt för att känna sig trygga med att kalla den något annat. Samtidigt så vill de ju så klart få ut en fix för de problem som förra hade så snabbt som möjligt och då är det väldigt enkelt att slappa på en beta-etikett.

/ LordDaimos

WHQL-certifiering kostar pengar och tar tid.

Nvidia har tre nivåer på deras releaser som är Beta, Nvidia Certified och WHQL Certified. Så de kan plocka bort beta-stämpeln utan att vänta på WHQL-certifieringen.

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av LordDaimos:
Skrivet av conthox:

Varför är den bara BETA föressten?

Gissningsvis för att de inte har hunnit testa den tillräckligt för att känna sig trygga med att kalla den något annat. Samtidigt så vill de ju så klart få ut en fix för de problem som förra hade så snabbt som möjligt och då är det väldigt enkelt att slappa på en beta-etikett.

/ LordDaimos

Jomenvisst. Men sedan kan man undra om den kan ställa till med mer fel än den senaste...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Haha, lagar? Jag testade precis den nya drivrutinen, och halvvägs genom installationen blev båda mina skärmar svarta, och fick aldrig tillbaka bilden. Inte ens efter en omstart, så jag fick göra en systemåterställning.

Klåpare!


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Medlem

Oooh, därför jag fick en. Tänkte inte på att det kunde varit drivers. Nåväl, nu var det fixat.

Gen
Medlem
Skrivet av SweDuck:
Skrivet av Gen:
Skrivet av Jaxz:

Verkar som vissa får samma problem med de ny beta drivarna som de innan.

Precis. Tydligen är det massa problem med SLI nu istället.

SLI nu igen? Hade Nvidia inte samma bekymmer alldeles nyss när Windows 10 lanserades? Jag kommer ihåg för en 10-15 år sedan när Nvidia hade så hopplösa drivrutiner att man tvingades använda alternativa från tredjepart. Jag hoppas att de inte är på väg dit igen för jag har äntligen beslutat mig för att ge de en ny chans och nya datorn med GTX 980Ti kommer om bara någon timme.

Kört SLI, sket i det sen då det helt slutade fungera (bugg med Z170A chipset), körde ensamt 980Ti (aldrig några problem) och testar nu 980Ti SLI = varmt/högljutt, dålig skalning i flera spel, drivrutinsproblem = suck -.-

Medlem

För mig så kraschade datorn när jag installerade de nya drivrutinerna. fick återställa datorn. det var kul.

Medlem
Skrivet av Sanazin:

De nya drivrutinerna medförde ett problem som inte avhjälps av den nya betadrivrutinen. Mitt GPU1 låser sig på 980MHz i load istället för 1228MHz, tills dess att jag stänger av bildskärm #2 och startar om datorn med den avstängd. Därefter fungerar allt som vanligt, även om man slår igång bildskärm #2, tills nästa omstart. Då brakar det loss igen. Suck &gt;.&lt; Första gången på åratal jag faktiskt stöter på drivrutinsproblem.

Detta problem har jag också haft med 362.00. Löste sig med total avinstallation med DDU. Fick olika frekvenser på minnena också.

Medlem
Skrivet av conthox:

Att det fungerar är en ganska så viktig skillnad.

Varför är den bara BETA föressten?

Microsoft måste godkänna drivrutinen för att den ska WHQL-certifieras. Nvidia vill få ut drivrutinen så fort som möjligt för att åtgärda allvarliga problem för folk, och därför märks den som Beta-drivrutin.

Hur mycket gör det i faktisk fps när en drivrutin är anpassad till ett nytt spel så som vi vant oss vid att det brukar va nu?

2,3 eller 4 fps bättre?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Gnällkuk
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Hur mycket gör det i faktisk fps när en drivrutin är anpassad till ett nytt spel så som vi vant oss vid att det brukar va nu?

2,3 eller 4 fps bättre?

som bäst kanske, sen är dessutom min uppfattning att för nvidias del att det spelar mer eller mindre ingen roll om du inte kör senaste generationens grafikkort.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av conthox:

Att det fungerar är en ganska så viktig skillnad.

Varför är den bara BETA föressten?

Microsoft måste godkänna drivrutinen för att den ska WHQL-certifieras. Nvidia vill få ut drivrutinen så fort som möjligt för att åtgärda allvarliga problem för folk, och därför märks den som Beta-drivrutin.

Det är ju inte antingen BETA eller WHQL utan dom har ju en egen också. Men visst, är väl Ok att dom märker den extra.

Tyvärr kan man som tackar nej till BETA-releaser och bara vill ha stabila inte ladda ned denna, om man inte går in i inställningarna och tillfälligt tillåter det. (I-landsproblem, jag vet!)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Uppdaterade till beta och fick framraten upp från pajjade drivrutinens 10-12 fps till "normalt", men efter omstart dagen efter så är det snigelsegt igen.
Verkar mest drabba oss som har flera monitorer, men fan, helt ospelbart. Får leta upp gammal drivrutin igen ändå, känns det som. Som vanligt: If it aint broken, don't friggin press that update button you damn moron. Slår mig i huvudet över att jag aldrig lär mig.

1
Skriv svar